Felsökning vacuum-systemet

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Felsökning vacuum-systemet

Inlägg av Booster »

Tjenis,
Är det nån som har ett tips på någon "extern vacuum-källa" om man ex.vis vill felsöka läckage i sytemet men inte kan eller vill ha en mäktigt bullrande V-8 som akompanjemang? Lite svårt att höra och lokalisera "pyset" då! Finns det någon liten lämplig eldriven vacuum-pump eller annat som skulle kunna funka?
Tacksam för tips.
Hälsn. från en nybliven C3-ägare
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Tjenis Booster

Kankse är det här vad du söker ?

Tipsar dig i alla fall så du vet att det finns.

http://www.911brakes.com

Art nr AC2724K

Är en elektrisk vacuum pump

lycka till med ditt fel sökande!

Mvh
MrV8
Moon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jun 15, 2004 23:03

Felsökning vacuum-systemet

Inlägg av Moon »

Hej
Köpte en liten 12 volt vacum-pump från detta ställe. Jag har ett insug som jag ej vill ta ut vacum från så jag driver hela systemet med denna pump. Funkar utmärkt

ALDAX
08-4471830, 070-3245777
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Inlägg av Booster »

Tack båda två för tipsen.
Aldax i Sverige blir ju smidigast så jag snackar med dom i första hand.
Hälsn.
Booster
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Hej Moon

Tackar också för tipset visste inte om någon firma i Sverige som sålde dessa.

Vilken storlek på pump köpte du från dom?

Mvh
MrV8
Moon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jun 15, 2004 23:03

Felsökning i vacuum-systemet

Inlägg av Moon »

Hej
Ska kolla vad som står på pumpen. Du kan också ringa killen på firman, Carl-Gunnar Björk, han var mycket kunnig och hjälpsam.
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Inlägg av Booster »

Tjenis,
Har snackat med Björk på Aldax. Han har flera varianter av 12-voltare och kunde inte komma ihåg vilken som gick till Moon.
Bra om Moon kunde kolla beteckningen på pumpen som använts eftersom kapaciteten tydligen varit helrätt för ändamålet.
Mvh
Booster
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vi har en bärbar vacumpump (fabrikat ATMOS) på jobbet som jag tänkte låna hem för att kolla vacumsystemet.
Jag har precis kopplat in alla slangar men inte kunnat kolla om ventiler, värmereglagen mm funkar.
Är det någon som vet vilket undertryck det är vid insugsröret där vacumslangarna kopplas in?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Beroende på kam,men ligger du på ca 13-20 in/Hg så ligger du inom ramarna för "normalt". 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kom upp i 40 kPa med min lånade pump, vilket borde motsvara ca 12 inHg om jag har omvandlat rätt.
Det mesta tycktes funka, upptäckte en liten läcka på vacum klockan som styr luftflödet till defroster munstycket.
Luckorna till lyktorna såg ut att funka perfekt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Det går utmärkt med damsugaren, tag en lång slang bara, så du blir av med odjudet så det går att höra om det läcker någonstans.

Janne 289
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Ett annat tips är att man kommer väldigt långt i sin felsökning efter läckor genom att trycksätta systemet istället!

Jag brukar bara blåsa med munnen i lämplig slang och har på så sätt hittat läckor....granaterat ett billigt sätt att börja på.

Mvh, Björn
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Björn Leidelöf skrev:Ett annat tips är att man kommer väldigt långt i sin felsökning efter läckor genom att trycksätta systemet istället!

Jag brukar bara blåsa med munnen i lämplig slang och har på så sätt hittat läckor....granaterat ett billigt sätt att börja på.

Mvh, Björn
Varför suger du inte i stället :shock:

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Varför inte suga istället?....några enkla anledningar:

1. Luft som strömmar ut ur ett hål låter betydligt mer än luft som sugs in, dvs det är lättare att höra var det läcker.

2. Ett bra hjälpmedel vid läckagsökning av olika former av gaser är att spraya "misstänkt" område med såpvatten eller liknande så ser man tydligt var det bildas bubblor....det funkar inget vidare om man istället suger in såpvattnet!

Björn
Skriv svar