Felsökning vacuum-systemet
Felsökning vacuum-systemet
Tjenis,
Är det nån som har ett tips på någon "extern vacuum-källa" om man ex.vis vill felsöka läckage i sytemet men inte kan eller vill ha en mäktigt bullrande V-8 som akompanjemang? Lite svårt att höra och lokalisera "pyset" då! Finns det någon liten lämplig eldriven vacuum-pump eller annat som skulle kunna funka?
Tacksam för tips.
Hälsn. från en nybliven C3-ägare
Är det nån som har ett tips på någon "extern vacuum-källa" om man ex.vis vill felsöka läckage i sytemet men inte kan eller vill ha en mäktigt bullrande V-8 som akompanjemang? Lite svårt att höra och lokalisera "pyset" då! Finns det någon liten lämplig eldriven vacuum-pump eller annat som skulle kunna funka?
Tacksam för tips.
Hälsn. från en nybliven C3-ägare
Tjenis Booster
Kankse är det här vad du söker ?
Tipsar dig i alla fall så du vet att det finns.
http://www.911brakes.com
Art nr AC2724K
Är en elektrisk vacuum pump
lycka till med ditt fel sökande!
Mvh
MrV8
Kankse är det här vad du söker ?
Tipsar dig i alla fall så du vet att det finns.
http://www.911brakes.com
Art nr AC2724K
Är en elektrisk vacuum pump
lycka till med ditt fel sökande!
Mvh
MrV8
Felsökning vacuum-systemet
Hej
Köpte en liten 12 volt vacum-pump från detta ställe. Jag har ett insug som jag ej vill ta ut vacum från så jag driver hela systemet med denna pump. Funkar utmärkt
ALDAX
08-4471830, 070-3245777
Köpte en liten 12 volt vacum-pump från detta ställe. Jag har ett insug som jag ej vill ta ut vacum från så jag driver hela systemet med denna pump. Funkar utmärkt
ALDAX
08-4471830, 070-3245777
Felsökning i vacuum-systemet
Hej
Ska kolla vad som står på pumpen. Du kan också ringa killen på firman, Carl-Gunnar Björk, han var mycket kunnig och hjälpsam.
Ska kolla vad som står på pumpen. Du kan också ringa killen på firman, Carl-Gunnar Björk, han var mycket kunnig och hjälpsam.
Vi har en bärbar vacumpump (fabrikat ATMOS) på jobbet som jag tänkte låna hem för att kolla vacumsystemet.
Jag har precis kopplat in alla slangar men inte kunnat kolla om ventiler, värmereglagen mm funkar.
Är det någon som vet vilket undertryck det är vid insugsröret där vacumslangarna kopplas in?
Jag har precis kopplat in alla slangar men inte kunnat kolla om ventiler, värmereglagen mm funkar.
Är det någon som vet vilket undertryck det är vid insugsröret där vacumslangarna kopplas in?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kom upp i 40 kPa med min lånade pump, vilket borde motsvara ca 12 inHg om jag har omvandlat rätt.
Det mesta tycktes funka, upptäckte en liten läcka på vacum klockan som styr luftflödet till defroster munstycket.
Luckorna till lyktorna såg ut att funka perfekt.
Det mesta tycktes funka, upptäckte en liten läcka på vacum klockan som styr luftflödet till defroster munstycket.
Luckorna till lyktorna såg ut att funka perfekt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Varför suger du inte i ställetBjörn Leidelöf skrev:Ett annat tips är att man kommer väldigt långt i sin felsökning efter läckor genom att trycksätta systemet istället!
Jag brukar bara blåsa med munnen i lämplig slang och har på så sätt hittat läckor....granaterat ett billigt sätt att börja på.
Mvh, Björn
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Varför inte suga istället?....några enkla anledningar:
1. Luft som strömmar ut ur ett hål låter betydligt mer än luft som sugs in, dvs det är lättare att höra var det läcker.
2. Ett bra hjälpmedel vid läckagsökning av olika former av gaser är att spraya "misstänkt" område med såpvatten eller liknande så ser man tydligt var det bildas bubblor....det funkar inget vidare om man istället suger in såpvattnet!
Björn
1. Luft som strömmar ut ur ett hål låter betydligt mer än luft som sugs in, dvs det är lättare att höra var det läcker.
2. Ett bra hjälpmedel vid läckagsökning av olika former av gaser är att spraya "misstänkt" område med såpvatten eller liknande så ser man tydligt var det bildas bubblor....det funkar inget vidare om man istället suger in såpvattnet!
Björn