lite frågor efter motorbyte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
ac-anton
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor dec 29, 2016 21:55

lite frågor efter motorbyte

Inlägg av ac-anton »

hej! har precis bytt motor i min corvette 68a. har fått strul med vakuumet till lamporna efter det.
när man startar bilen åker lamporna upp (fast dem är avstängda) för att sedan åka ner igen när motorn gått en stund (30-40 sek) varför gör dem så?

har även satt dit en ny koppling (tryckplatta,lamell,urtrampningslager)
när jag monterade allt i bilen användes bara halva slaget av pedalen fast jag justerade ut stången så långt det gick.
den kopplade inte ut riktigt kändes det som.
nu har jag förlängt staget så hela pedalen används men kopplingen känns löjligt lätt att trampa ner och den greppar inte föränns nästan hela pedalen är uppe.. har ej provkört mer änn 4 meter så vet inte om den slirar eller inte ännu.

och sista frågan är igentligen inte så viktig just nu då jag endå ska testa mig fram men frågar endå :wink: har en msd probillet fördelare med vakuum och en msd 6al 2 tändbox. ska den köras med vakuum direkt ur kartong eller är fjädrarna som sitter i justerade för att gå utan vakuum? tänker på vad man får för tändning på tomgång och fullt utslag med resp utan vakuum :wink:
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av PG-son »

Hej!
Kyl med ny motor, det medför ganska ofta lite, eller mycket som man inte var beredd på.
Angående vakumet, kanske det beror på typ av cam som den nya motorn har, men låt det vara sålänge.

Avseende kopplingen och dess funktion känner jag igen mig tämligen väl.
Vilken tryckplatta ha du satt dit och vilken lamell.
Urtramningslagret var det med till lamellen?
För mig var det så att min nya tryckplatta var tunnare än orginalet, och behövde ett "längre" urtrampningslager.
Det finns även justerbara kulor/bultar som kopplingsarmen sitter på i kopplingshuset.
Allt för att uppnå rätt symmetri i kopplingsarmaturen.
Finns att läsa lite i min tråd.Min 70:a, tyvärr har bilderna ramlat bort.


ac-anton skrev:hej! har precis bytt motor i min corvette 68a. har fått strul med vakuumet till lamporna efter det.
när man startar bilen åker lamporna upp (fast dem är avstängda) för att sedan åka ner igen när motorn gått en stund (30-40 sek) varför gör dem så?

har även satt dit en ny koppling (tryckplatta,lamell,urtrampningslager)
när jag monterade allt i bilen användes bara halva slaget av pedalen fast jag justerade ut stången så långt det gick.
den kopplade inte ut riktigt kändes det som.
nu har jag förlängt staget så hela pedalen används men kopplingen känns löjligt lätt att trampa ner och den greppar inte föränns nästan hela pedalen är uppe.. har ej provkört mer änn 4 meter så vet inte om den slirar eller inte ännu.

och sista frågan är igentligen inte så viktig just nu då jag endå ska testa mig fram men frågar endå :wink: har en msd probillet fördelare med vakuum och en msd 6al 2 tändbox. ska den köras med vakuum direkt ur kartong eller är fjädrarna som sitter i justerade för att gå utan vakuum? tänker på vad man får för tändning på tomgång och fullt utslag med resp utan vakuum :wink:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av PG-son »

PG-son skrev:Hej!
Kyl med ny motor, det medför ganska ofta lite, eller mycket som man inte var beredd på.
Angående vakumet, kanske det beror på typ av cam som den nya motorn har, men låt det vara sålänge.

Avseende kopplingen och dess funktion känner jag igen mig tämligen väl.
Vilken tryckplatta ha du satt dit och vilken lamell.
Urtramningslagret var det med till lamellen?
För mig var det så att min nya tryckplatta var tunnare än orginalet, och behövde ett "längre" urtrampningslager.
Det finns även justerbara kulor/bultar som kopplingsarmen sitter på i kopplingshuset.
Allt för att uppnå rätt symmetri i kopplingsarmaturen.
Finns att läsa lite i min tråd.Min 70:a, tyvärr har bilderna ramlat bort.

Ok Vi kanske skall prata om sista frågan åxå.
Det är lite av en mycket känslig fråga, i mångas ögon.
Jag har gjort såhär, har samma uppsättning ny motor och lite vacum på låga varv.
Jag har pluggat vacumet. Alltså tagit bort det.
I fördelaren har jag:
Blå fjädrar, Advance stop bushing blå.
http://documents.msdperformance.com/8572.pdf
Ställt förtändning vid 1000 varv till 16 grader.
Sen tagit bort den ena fjädern, då ökar förtändningen c:a 5 grader.
Det ger totalt 38 grader när den andra fjädern slagit ut fullt.
Men, men det är jag det.
ac-anton skrev:hej! har precis bytt motor i min corvette 68a. har fått strul med vakuumet till lamporna efter det.
när man startar bilen åker lamporna upp (fast dem är avstängda) för att sedan åka ner igen när motorn gått en stund (30-40 sek) varför gör dem så?

har även satt dit en ny koppling (tryckplatta,lamell,urtrampningslager)
när jag monterade allt i bilen användes bara halva slaget av pedalen fast jag justerade ut stången så långt det gick.
den kopplade inte ut riktigt kändes det som.
nu har jag förlängt staget så hela pedalen används men kopplingen känns löjligt lätt att trampa ner och den greppar inte föränns nästan hela pedalen är uppe.. har ej provkört mer änn 4 meter så vet inte om den slirar eller inte ännu.

och sista frågan är igentligen inte så viktig just nu då jag endå ska testa mig fram men frågar endå :wink: har en msd probillet fördelare med vakuum och en msd 6al 2 tändbox. ska den köras med vakuum direkt ur kartong eller är fjädrarna som sitter i justerade för att gå utan vakuum? tänker på vad man får för tändning på tomgång och fullt utslag med resp utan vakuum :wink:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
ac-anton
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor dec 29, 2016 21:55

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av ac-anton »

Hittade vakuumfelet och det va bara en tabbe från mig.. hade råkat sätta vakuumslangen på ingången där fördelarn ska sitta :oops:

Köpte kopplingen som ett helt kit (inte den bästa men det enda som gick att få fram med kort varsel. Kommer ej ihåg numret men ska kolla upp det. Nån sachs (stavning) koppling va det iaf. Har provkört 5 mil nu och allt verkar funka och kopplingen greppar som det ska.
Irriterar mig på att den tar så högt upp bara :wink:

Upptäckte dock ett till fel igårkväll. När jag tänder lamporna hoppar inte instrumentbelysningen igång. Alla andra lampor tänds och funkar. Instrumentbelysningen och vanliga lamporna går väl på samma strömkabel så är det nån jordkabel jag missat sätta tbx? :roll:
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av FreddanLS5 »

Ang innerbelysningen så kolla så att du inte har dem släkts med spaken. Händer ingenting när du vrider på dem så kan det vara en jord i instrumentpanelen som inte sitter som den skall. Glödlamporna jordas via de små flänsarna , kan vara så att någon inte sitter som de skall i klustret..?
Användarens profilbild
stedt
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 40
Blev medlem: lör dec 15, 2007 12:21
Ort: Karlsborg

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av stedt »

Du kan kolla att vrida strömknappen MOTsols så kanske det lyser
Mvh Stedt
Senast redigerad av stedt den tor aug 10, 2017 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
clwi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: tor nov 06, 2014 23:27
Ort: Västerås

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av clwi »

ac-anton skrev:hej! har precis bytt motor i min corvette 68a. har fått strul med vakuumet till lamporna efter det.
när man startar bilen åker lamporna upp (fast dem är avstängda) för att sedan åka ner igen när motorn gått en stund (30-40 sek) varför gör dem så?

har även satt dit en ny koppling (tryckplatta,lamell,urtrampningslager)
när jag monterade allt i bilen användes bara halva slaget av pedalen fast jag justerade ut stången så långt det gick.
den kopplade inte ut riktigt kändes det som.
nu har jag förlängt staget så hela pedalen används men kopplingen känns löjligt lätt att trampa ner och den greppar inte föränns nästan hela pedalen är uppe.. har ej provkört mer änn 4 meter så vet inte om den slirar eller inte ännu.

och sista frågan är igentligen inte så viktig just nu då jag endå ska testa mig fram men frågar endå :wink: har en msd probillet fördelare med vakuum och en msd 6al 2 tändbox. ska den köras med vakuum direkt ur kartong eller är fjädrarna som sitter i justerade för att gå utan vakuum? tänker på vad man får för tändning på tomgång och fullt utslag med resp utan vakuum :wink:
Angående vacuum till fördelaren, jag har samma tändning i min. Jag kör med insugsvacuum, alltså inte portat.
Det blir högre tändning på tomgång men funkar kanon, bilen drar mindre soppa på det viset, om du inte får problem med spikningar så kör så!
Det finns dom som säger att man ska köra portat men jag håller inte med.
Min 468:a går på 1,5 lit/mil landsväg utan problem!
Stingray 72 Cab 468.
ac-anton
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor dec 29, 2016 21:55

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av ac-anton »

FreddanLS5 skrev:Ang innerbelysningen så kolla så att du inte har dem släkts med spaken. Händer ingenting när du vrider på dem så kan det vara en jord i instrumentpanelen som inte sitter som den skall. Glödlamporna jordas via de små flänsarna , kan vara så att någon inte sitter som de skall i klustret..?

Verkar va nån jord som bråkar.. dem hoppade igång ett tag helt plötsligt och sen när jag gasa på lite sås slockna dem igen.

Får kika lite helt enkelt :wink:
ac-anton
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor dec 29, 2016 21:55

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av ac-anton »

clwi skrev: Angående vacuum till fördelaren, jag har samma tändning i min. Jag kör med insugsvacuum, alltså inte portat.
Det blir högre tändning på tomgång men funkar kanon, bilen drar mindre soppa på det viset, om du inte får problem med spikningar så kör så!
Det finns dom som säger att man ska köra portat men jag håller inte med.
Min 468:a går på 1,5 lit/mil landsväg utan problem!

Tar du vakuum direkt från insuget eller tar du från förgasaren?

Valde att köra med vakuum och jag tar det där det satt original. Alltså direkt under mittenförgasaren (kör med tri power)
Och min tändning ger inge mer utslag föränns vid 1500 varv på låglast. Vet inte om maskin ger kasst vakuum under 1500 varv eller om det är placeringen på vakuumet som gör det.

Har 18" på tomgång nu (940-1000 varv) skulle vilja skicka upp den till 23-25 på samma varv.

Spikar inget änn så länge (inte vågat varva över 4000 ännu :oops: :mrgreen: )
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av sh454 »

Fungerar baklysena?
Användarens profilbild
clwi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: tor nov 06, 2014 23:27
Ort: Västerås

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av clwi »

ac-anton skrev:
clwi skrev: Angående vacuum till fördelaren, jag har samma tändning i min. Jag kör med insugsvacuum, alltså inte portat.
Det blir högre tändning på tomgång men funkar kanon, bilen drar mindre soppa på det viset, om du inte får problem med spikningar så kör så!
Det finns dom som säger att man ska köra portat men jag håller inte med.
Min 468:a går på 1,5 lit/mil landsväg utan problem!

Tar du vakuum direkt från insuget eller tar du från förgasaren?

Valde att köra med vakuum och jag tar det där det satt original. Alltså direkt under mittenförgasaren (kör med tri power)
Och min tändning ger inge mer utslag föränns vid 1500 varv på låglast. Vet inte om maskin ger kasst vakuum under 1500 varv eller om det är placeringen på vakuumet som gör det.

Har 18" på tomgång nu (940-1000 varv) skulle vilja skicka upp den till 23-25 på samma varv.

Spikar inget änn så länge (inte vågat varva över 4000 ännu :oops: :mrgreen: )
Det finns två uttag på förgasaren, en portat och en direktvacuum, den det suger i på tomgång är direkt.
Får du inget utslag på tomgång så är det portat. Vet dock inte hur tripower gasarna är och om det finns direktvacuum på dom...
Jag har 13" på tomgång men har en skapligt vass kam.
Varför vill du ha 23-25...inget som fördelaren behöver.
Stingray 72 Cab 468.
ac-anton
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor dec 29, 2016 21:55

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av ac-anton »

sh454 skrev:Fungerar baklysena?
Dem fungerar. Alla lampor funkar förutom instrument ibland. Måste va nån jord som bråkar
ac-anton
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor dec 29, 2016 21:55

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av ac-anton »

Misstänker att den jag tar ifrån är portad isf. Sitter i själva förgasaren. Under höger gas spjäll. Ger vakuum på varv som sagt.

Ställde upp den på 23 på tomgång och den går mycket finare på tomgång då. Inte lika orolig och bättre gassvar. Dock får jag för mycket tändning på fullt utslag.

Ingen lust att plocka ur fördelaren och byta nocken där i för att begränsa tändningen på fullt utslag :wink:
Användarens profilbild
clwi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: tor nov 06, 2014 23:27
Ort: Västerås

Re: lite frågor efter motorbyte

Inlägg av clwi »

ac-anton skrev:Misstänker att den jag tar ifrån är portad isf. Sitter i själva förgasaren. Under höger gas spjäll. Ger vakuum på varv som sagt.

Ställde upp den på 23 på tomgång och den går mycket finare på tomgång då. Inte lika orolig och bättre gassvar. Dock får jag för mycket tändning på fullt utslag.

Ingen lust att plocka ur fördelaren och byta nocken där i för att begränsa tändningen på fullt utslag :wink:
Du behöver inte ta ur fördelaren, bara lyfta bort rotorn och sen byta fjädrar och eller den lilla distansen, du fick ett kit och beskriving med fördelaren vad dom ger vid resp. varvtal.
Stingray 72 Cab 468.
Skriv svar