Byta uttjänta bensintanken själv

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
drClasse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 26, 2015 23:35
Ort: Lidingö

Byta uttjänta bensintanken själv

Inlägg av drClasse »

Hejsan! Jag köpte en hyfsad 73:a coupé -15 där tanken enligt säljarens annons skulle vara renoverad. Men så i höstas började den läcka. Hade inte en tanke på att det kunde vara tanken trots att det luktade bensin. Lyfte idag ned balken under tanken och se hela undersidan mot balken var reparerad utifrån med glasfiberspackel eller liknande. Hela ytan var alldeles kladdig efter bensinläckage, verkar läcka under flera lagningar. Tanken är nu helt tom av självläck. När jag kommit så här långt undrar jag om man kan ta bort tanken själv och sätta dit en ny, de är ju inte så dyra på typ Mid-America, eller bör det göras av en fackman? I så fall måste jag nog ta den på en bärgare 4 mil till en kompis som mekar US-bilar i Söderort. Gör en del mindre mek. själv och är van vid årsmodellen som jag haft två ex av på 80-talet. Måste avgasrören tas ned? Tacksam för synpunkter.

Classe fd. medlem "elva Ellehag"
Användarens profilbild
mickeb454
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 19, 2014 17:41
Ort: Uddevalla

Re: Byta uttjänta bensintanken själv

Inlägg av mickeb454 »

Hejsan !

Byta tanken själv är inga problem , Jag har gjort det på min underifrån .
Avgasrören måste ju förstås plockas bort .
Ett par hjälpande händer när den nya tanken ska skruvas dit är inte helt fel :)

Micke ..
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Re: Byta uttjänta bensintanken själv

Inlägg av Mardigan »

Glöm inta att byta bränsleslangarna som man bara kommer åt när tanken är nere. Det är en billig försäkran om att du inte behöver plocka ner tanken om något år igen. Vilka slangar som håller bäst kvalitet för tillfället har jag ingen aning om men det kan kanske någon annan svara på? Annars är det inga problem att byta tanken själv.
Användarens profilbild
drClasse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 26, 2015 23:35
Ort: Lidingö

Re: Byta uttjänta bensintanken själv

Inlägg av drClasse »

Tack för era råd, beställde ny tank igår från Zip-Corvette. Borde verkligen ha kollat upp vad förra ägaren menade med renoverad tank.

Hälsningar Classe
Användarens profilbild
drClasse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 26, 2015 23:35
Ort: Lidingö

Re: Byta uttjänta bensintanken själv

Inlägg av drClasse »

Hej igen!

Bytte istället genom min mek. till en originaltank från -71:a i fint skick, då är det ju original fastän inte matching nbrs. Säljarens i Gbg fru jobbar på Schencker så den kom express så att säga...
Skriv svar