Ni med Sidepipes

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av FreddanLS5 »

Jo visst kan man känna lite men gör man inte det på de flesta gamla jänk? ;)
Däremot är det ett jävlans oljud,även fast jag vara har glasspack-insatser. Funderar på om man verkligen skall ha dem kvar..
cromwell
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 02, 2016 12:13

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av cromwell »

Samma kille jag snackade med tyckte inte om sina sidepipes för att de dessutom brukade skrapa i marken ibland om det var lite omjämnt... nån annan som haft problem med att sidepipesen suttit "för lågt"?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av hasseh »

Min C3 är inte så värst låg men lyckades trycka till collectorn och de ingående rören ordentligt på en sida.
Troligen en hög trottoarkant eller farthinder och en klumpig förare också kanske :roll:
En sak till som man kanske glömmer i början är värmeskydd.
Finns nog ingen utan att man haft lite brännmärken på vaderna om man inte har sådana.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av FreddanLS5 »

Jag har inga problem med "ride height" ,tvärt om så blev det bättre med mina sidepipes
cromwell
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 02, 2016 12:13

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av cromwell »

Satt för första gången i en C3 med sidepipes igår, det var verkligen rätt mycket oväsen inne i bilen.
Undrar om det går att få mindre ljud genom sätta i stålull i pipesen??
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av hasseh »

Nu är jag kanske inte rätt person att avgöra ljudnivån då jag har rätt nedsatt hörsel men jag prövade lite olika saker utan att få ned ljudet till för mig lämplig nivå. En sak som i vilket fall hjälpte lite det var att ha något sidoruta en bit nere. Då "spräcker" man resonanslådan som man trots allt sitter i.
Tyvärr är det ju så att en C3a ser grym ut med sidepipes men i mitt fall så fick jag lägga prio på hörseln. Är betydligt behagligare idag med dubbelt 2,5 tums system fast detta är ganska ljudligt det med enligt chefen hemma. Men vad begriper hon om sånt :D :D :D
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
cromwell
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 02, 2016 12:13

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av cromwell »

OK, prövade du även med stålull?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av hasseh »

Ja bland annat.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
cromwell
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 02, 2016 12:13

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av cromwell »

Blev ljudet märkbart tystare med det?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Ni med Sidepipes

Inlägg av hasseh »

På utsidan något kanske men inte insidan.... problemet utifrån mina erfarenheter är just att vi sitter i en bra resonanslåda och därför har jag aldrig fått ner ljudnivån till en för mig acceptabel nivå.

Har du en cab eller åker med luckorna av upplever du ljudet annorlunda precis som med ett fönster nere. Står du utanför så är det helt annorlunda.
Har lagt dämpningsmattor i hela kupén inkl dörrarna utan att det hjälpt. Har pratat med andra bekanta som har sidepipes och de upplever samma sak.

Nu ska det i ärlighetens namn också sägas att det finns flera olika insatser och någon kanske funkar bättre men min ekonomi tillåter inte att testa fram detta :D

Hade redan ett nytt avgassystem hängande i garaget så det fick bli det i mitt fall.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar