Broms problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Robvette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jun 19, 2015 9:12

Broms problem

Inlägg av Robvette »

Hej!

hur kan det komma sig att framhjulen bromsas hårdare och hårdare ju mer jag gasar???

Tacksam för svar!
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Broms problem

Inlägg av Smuggler »

Du måste på nått vis ha kopplat bromssystemet till gaspedalen...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Robvette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jun 19, 2015 9:12

Re: Broms problem

Inlägg av Robvette »

bromscylindern är orginal tillsammans med bromsservon, inga konstigheter.
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Broms problem

Inlägg av Smuggler »

Om du försöker beskriva det fenomen du upplever lite mer utförligt kanske det blir lättare att förstå problemet.

Vad händer? Bromsar bilen automatiskt när du gasar?
Ökar bromskraften om du gasar samtidigt som du bromsar?

Försök beskriva.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Robvette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jun 19, 2015 9:12

Re: Broms problem

Inlägg av Robvette »

Jo så här ligger det till, om jag kör landsvägs körning med jämn gas så är det Inga problem med bromsarna, men om jag istället hade gasat och bromsat mer så skulle bromsarna nypa hårdare och hårdare ju längre jag hade kört. Någon ide om vad det kan va?
roffe40
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör nov 11, 2006 0:15
Ort: Örebro

Re: Broms problem

Inlägg av roffe40 »

Hallå har samma problem efter att ha bytt till cartel bromsolja (Silicon baserad), kan det ha något med det att göra ???

Roffe
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Broms problem

Inlägg av Smuggler »

Ja jag vet inte riktigt vad jag kan tillföra mer i det här ämnet.
Är det många som åker runt i motorvägsfart och bromsar samtidigt som man gasar???
Teoretiskt kanske man kan tänka sig att det blir kraftig värmeutveckling om man bromsar och samtidigt försöker upprätthålla farten. Detta skulle då kunna påverka bromsfriktionen eller trycket i hjulcylindern, mem till slut börjar ju vätskan koka och då försämras ju bromsverkan.
Vakuumet i bromsklockan borde ju minska när man ger gas vilket borde minska servots kraft på cylindern eller tänker jag fel?

Siliconvätska har väl egentligen inget att göra i ett gammalt bromssystem i en C3:a...
Kräver väl att gummit i systemet är anpassat för siliconvätska vad jag vet.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Broms problem

Inlägg av Don Tomaso »

Kör du med rena racingbelägg? de tar ju inte så bra förrän de är varma har jag för mig.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Broms problem

Inlägg av StingrayRacing »

Det är inte så att bromsarna tar mer efter flera bromsningar, oberoende motorns varv?

Om du har gamla bromsslangar kan de ha separerat inuti, vilket medför att när du bromsar trycks bromsvätskan igenom och ut till oken(pga högt tryck från bromsservot), men när de sen ska fjädra tillbaka, så kommer inte lika mycket bromsvätska tillbaka, då bromsbackarna inte alls har samma tryck/chans att trycka tillbaka bromsvätskan genom slangen och därigenom får du bromsar som:
1. ligger på under färd.
2. har ett förtryck vilket kan medföra att de bromsar hårdare nästa gång.( under förutsättning att de inte överhettats i punkt 1).

Testa genom att mäta tempen på skivorna.

Silikonbromsvätska skulle jag hålla mej ifrån.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: Broms problem

Inlägg av peter.holm »

Don Tomaso skrev:Kör du med rena racingbelägg? de tar ju inte så bra förrän de är varma har jag för mig.
Tror också på detta, kompisen kör med Wilwood-bromsar med racingbelägg på sina bilar och bromsarna är helt kass innan de får lite värme.
Peter
Robvette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jun 19, 2015 9:12

Re: Broms problem

Inlägg av Robvette »

Okej ursäkta otydligheterna. Ju högre varvtal jag har ju mer ligger bromsarna på. Problemet ligger i bromsservon misstänker jag eftersom när problemet har uppstått och jag stannar bilen, kliver ur och lossar på vakuum slangen så hörs det ett sugande ljud. Det borde ju innebära att bromsservon trycker på bromscylindern. Någon som vet hur man åtgärdar detta? tacksam för hjälp.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Broms problem

Inlägg av Ricky »

Alltså.. Du har væl inte kopplat vaacumslangen till bromsservot till "ported vaacum" på førgasaren væl?

Du har væl slangen till insuget under førgasaren..?

Eller har du elektrisk eller remdriven vaacumpump?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Robvette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jun 19, 2015 9:12

Re: Broms problem

Inlägg av Robvette »

Jo precis, vakuum slangen går till förgasarplattan...
Skriv svar