Kylarproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Lunkan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: ons sep 09, 2009 13:23
Ort: Sorunda

Kylarproblem

Inlägg av Lunkan »

Förra året gick min motor mkt varm, lätt uppskrämd Csb 350! Undre kylarslangen sprack på grund av övertryck och säkert dålig slang :( Kollade toppackningarna men såg inget direkt onormalt. Packade om hela motorn och kollade okulärt efter sprickor men kunde inte se nåt. När jag startar och varmkör nu går tempen upp till ca 200 F och då börjar den trycka ur sig vatten. Jag har fjädrande kylarlock och inget expansionskärl. Ny vattenpump, stor aluminiumkylare och renspolat system :!:
Idéer någon? Kan luft i systemet orsaka detta och om ja, hur luftar man lättast utan expansionskärl :?:
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Kylarproblem

Inlägg av PG-son »

Hej!
Den nedre kylarslangen skall det vara sug i.
Har du fått rätt vattenpump, så den inte arbetar reverse.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Lunkan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: ons sep 09, 2009 13:23
Ort: Sorunda

Re: Kylarproblem

Inlägg av Lunkan »

Ja, det är rätt pump.
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Kylarproblem

Inlägg av PG-son »

OK
Den nedre kylarslangen skall ha en "fjäder" i sig, pga att den inte skall "sugas" ihop.
Har du/den det?
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Lunkan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: ons sep 09, 2009 13:23
Ort: Sorunda

Re: Kylarproblem

Inlägg av Lunkan »

Nej det har jag inte! Vet att det satt i den gamla. Kan det vara det som är problemet menar du? Jag har en bit 36" stainless steel slang som jag kan prova att sätta dit och kolla om det blir nån förändring. Den kan ju inte sugas ihop.
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Kylarproblem

Inlägg av PG-son »

Kan det kanske vara.
När den blir varm och mjuk, kan den sugas ihop, och då blir det ingen cirkulation.
Förhoppningsvis så enkelt.
Jag låste mig lite vid att du skriver att du hade tryck i nedre slangen.
I och för sig blir det ju det om den inte släpper igenom vattnet :D
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Lunkan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: ons sep 09, 2009 13:23
Ort: Sorunda

Re: Kylarproblem

Inlägg av Lunkan »

Vid första tillfället, innan jag packade om motorn, blev det rejält tryck i slangarna. Stenhårda! När slangen gick första gången trodde jag ju att det bara berodde på att slangen var gammal så jag köpte en ny hos VCT parts och slängde dit. När jag startade och varmkörde då blev slangarna, både övre och nedre hårda och då tänkte jag att det måste vara toppackningen som gått. Nu blir slangarna inte hårda vad jag vet. Ska kolla närmare. Kan topparna (gjutjärn) ha tagit skada av värmen? Jag menar så att jag får ut kompressionen i systemet trots nya packningar?
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Kylarproblem

Inlägg av PG-son »

Allting är nog möjligt, ingenting är omöjligt :D
Börja med att ta bort termostathuset och termostaten.
Finns det vatten där?
Om inte fyll på.
Lyft av fläktremmen, den driver ju vattenpumpen.
Starta motorn, titta om vattnet står helt still, eller om det börjar bubbla.
Börjar det bubbla är det kompressioner som kommer ut.
(Du skall alltså inte sätta tillbaks termostathuset i detta läget)
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Lunkan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: ons sep 09, 2009 13:23
Ort: Sorunda

Re: Kylarproblem

Inlägg av Lunkan »

Tack för dina svar!
Jag får testa lite :?
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Användarens profilbild
Lunkan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: ons sep 09, 2009 13:23
Ort: Sorunda

Re: Kylarproblem

Inlägg av Lunkan »

Provade att ta bort termostaten och koppla bort vattenpumpen. Fyllde på till bredden. Inga bubblor, men när jag låter den gå på tomgång stiger vattnet sakta, sakta. Expanderar av värmen?? :? :?
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Kylarproblem

Inlägg av Meatos »

Att vattnet expanderar av värmen är ju helt normalt så skulle testa att köra som vanligt med ny bottenslang. Kör som du utan expansionkärl och när jag bytt vatten har det räckt att fylla upp fullt och köra en stund utan locket för att lufta. Sen om kylaren är full när man sätter på locket kommer den trycka ur sig vatten när trycket i kylaren blir högre än vad locket är klarar. Alltså när vattnet expanderar av värmen.
Provat att köra utan termostat? Så det inte är så att den inte öppnar och är trasig. Jag hade problem efter min motorrenovering att motorn blev överhettad innan termostaten öppnade så borrade några små hål i den så det kunde flöda lite innan den öppnar. Underlättar luftning också.
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
Lunkan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: ons sep 09, 2009 13:23
Ort: Sorunda

Re: Kylarproblem

Inlägg av Lunkan »

Termostaten är ny. Ska byta undre slangen och testa med små borrhål. Tack för tipset. Återkopplar senare :D
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Kylarproblem

Inlägg av heao »

200F är väl inga problem om det stannar där.
Dom klarar väll ca 230F?
Corvette - 77. ZZ4
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Kylarproblem

Inlägg av Meatos »

heao skrev:200F är väl inga problem om det stannar där.
Dom klarar väll ca 230F?
Ja precis var ute och körde idag och pendlade mellan 210-230f så 200 är ju ingen fara alls. På 250f blir det rött på originalmätaren i min bil. Det som påverkar värmen mycket också är tändningen. Om man kör med vacuumförställning så är det lättare att hålla ner värmen.
Medlemsnummer 3955
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Kylarproblem

Inlägg av heao »

Är det rätt att mer förtändning ger kallare motorer?

Finns det att köpa fjädrar till Kylarslangs, eller får man "leta upp en"?
Jag har inga problem med att det blir vakuum men den ligger mot ett hörn på ramen så jag tappar 1/3 av diametern.
Corvette - 77. ZZ4
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Kylarproblem

Inlägg av Chrippe »

Ja på första frågan.
Undre kylarslangen köper man en fabriksmonterad metallspiral i monterad.
Ex. på Corvette Central , Eckler mm. Köp den dyraste = Bästa (Det finns billigare Kines skitslang också) = :(

Corvette -74
/Christer 8)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kylarproblem

Inlägg av Ricky »

heao skrev: Finns det att köpa fjädrar till Kylarslangs, eller får man "leta upp en"?
Köp en kylarslang med fjäder i på Biltema och ta ut den fjädern och stoppa i den slang du har.
Kolla dock diametern först..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017976/
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Kylarproblem

Inlägg av PG-son »

Hej igen!
Ok, 1/3 "försvinner" vid en krök, men vad du inte ser är vad som händer när slangen är varm, och du kör, då blir suget större och kanske slangen tappar ytterligare diameter.
Gör som Crippe säger, det kommer inte att funka med något annat.
Biltema har inget som passar/funkar.
Biltemas (mfl)böjbara slangar har ingjutna "fjädrar", och de kan inte böjas så det funkar/passar.
Höll själv på med detta ifjol.
Det är för tvära böjar för att man skall kunna använda raka böjbara slangar.
Här bör du kunna hitta en slang som passar.

http://www.zip-corvette.com/68-82-c3/co ... hoses.html

Kolla med Hansen om de har nåt som passar först.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kylarproblem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tyvärr i detta fallet så är stålfjädern ingjuten i gummit på Biltemas slangar, i alla fall dom jag sett..
Men Biltema kan säkert ha någon annan fjäder som passar.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kylarproblem

Inlägg av Ricky »

Biltema kanske har en slang som passar som den är i bilen så du slipper vänta på en annan slang och kan prova för en billig peng. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Kylarproblem

Inlägg av heao »

Tack för alla tips en angående Kylarslangen, får ta mig en runda i morgon och se vad man hittar. :-)
Corvette - 77. ZZ4
Användarens profilbild
Lunkan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: ons sep 09, 2009 13:23
Ort: Sorunda

Re: Kylarproblem

Inlägg av Lunkan »

Allt verkar vara OK :D Bytt nedre slang, kolla termostaten och borrat två små hål, luftat systemet och sim sala bim så fungerar allt. Inget vatten trycks ur och tempen ligger still på ca 185F. varmkört, stått på bra :mrgreen: ett tag och låtit den gå länge på tomgång. Fortfarande lugn temp och ingen utryckning. När jag stänger av så blir det ju ett visst tryck i systemet men inte så mycket att locket släpper ur sig vattnet.
Tack för alla bra tips.
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kylarproblem

Inlägg av Ricky »

:D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Kylarproblem

Inlägg av PG-son »

Kul :lol:
Vad roligt att tråden hjälpte.
Då kommer du att sova gött i natt :D
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Kylarproblem

Inlägg av Meatos »

Alltid kul när det löser sig :-D
Medlemsnummer 3955
Skriv svar