växellåda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
Ort: Vallåkra

växellåda

Inlägg av stingray L46 »

Hejsan, jag har ett problem med min växellåda och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig.
Mitt problem är följande: Jag har en Munice m22 manuell som jag skulle plocka ner men jag ångrade mig, men jag tog av växelförarna på växellådan. Jag satte tillbaka dessa utan att ändra någon inställning som fanns på dessa men jag fick problem ändå. Till att börja med fick jag inte i backen men det löste sig med det, men när jag var ute och körde i helgen så gick det kanon bra och växellådan lät jättebra. Jag backade in bilen och ställde den. När jag skulle flytta bilen dagen efter så la jag den i neutral och flyttade den, så lät det som om den kuggade, bilen gick att rulla fram och tillbaka men det kuggande ljudet från växellådan finns där. Hur löser jag detta?
Ursäkta om detta inlägg blev lite långt.

Glad påsk
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: växellåda

Inlägg av Peter »

Kolla växellänkaget. Har du orginalspakställ så är den nog glapp och oprecis.
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: växellåda

Inlägg av StingrayRacing »

Haft liknande fel. Markera vilken justering du har på länkaget idag, och sen får du testa dej fram lite. Kom ihåg att justera tillbaka till den position du kom ifrån, om det inte blir bättre.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
Ort: Vallåkra

Re: växellåda

Inlägg av stingray L46 »

Tack så mycket för hjälpen, jag återkommer efter att jag har testat detta.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: växellåda

Inlägg av Ricky »

1-2 och 3-4:ans växelförare ska vara i mittenläget (neutralläget som den lilla fjäderbelastade kulan stopper dom i) och backväxeln ska inte vara i ingrepp då du justerar växel-länkaget, då ska det vara rätt.

Förutsättningen för att det blir rätt är naturligtvis att du först spärrat spaken i "friläge" genom att föra in verktyget (stången) för detta i växelföraren så att alla växelförare står rätt i spaken. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: växellåda

Inlägg av Ricky »

Här ser du verktyget (stången) No.11
Bilagor
M22.jpg
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: växellåda

Inlägg av Ricky »

Här ser du hålet som verktyget eller valfritt annat passande (insexnyckel) av rätt storlek skall föras in under justeringen.

Glöm inte bort att också justera stoppskruvarna för spakens ändlägen också. :)
Dessa ser du i ritningen ovan, längst ner till höger.
Bilagor
M22 Länkage.jpg
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: växellåda

Inlägg av Ricky »

Justeringen av stoppskruvarna nämns under No11 i dokumentet. :)
Bilagor
M22 text.jpg
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: växellåda

Inlägg av Ricky »

Grattis förresten till att ha en M22, det är ingen direkt vanlig låda. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
Ort: Vallåkra

Re: växellåda

Inlägg av stingray L46 »

Jag tackar för alla snabba svar, jag fick ordning på lådan till slut o nu låter den bra. Jag undra bara vad det är för skillnad på en M21 och en M22, du skrev att M22 inte var vanlig, varför.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: växellåda

Inlägg av Ricky »

M21 och M22 har samma utväxling med lång (hög) 1:a och tätt mellan 2-3-4:an, medans den vanligaste standardlådan M20 har kort (låg) 1:a och längre steg mellan dö övriga växlarna.

M22 är den kraftigaste Muncie-lådan som man kunde få i sin bil, både axlar och drev är stadigare.

M22 ingick endast i de allra kraftigaste tillbehörs pakten som tex L88 och ZR2 osv men kunde väljas till andra paket också.
Men om man inte hadde en motor som krävde det så tror jag knappast man la extra pengar på en dyr växellåda..

Det såldes säkerligen en hel del lådor löst över disk också till racers av alla slag.

Många tror dom har en M22 men ofta visar det sig att de har en M20 eller M21.

Man känner igen M22 genom den sista bokstaven i lådans instansade nummer och id för de olika lådorna är:

A= M20
B=M21
C=M22

Dock passar alla drevsatser i alla hus så innehållet kan ju vara utbytt åt bägge hållen.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar