motorcykelförgasare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1682
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: motorcykelförgasare

Inläggav Jake » fre apr 17, 2015 20:31

Det du har byggt är ju egentligen ett sånt här (fast för csb)

http://www.jenvey.co.uk/products2/throt ... kit-ckct02

Vet inte hur mycket extra det ger men anledningen till att det inte används så mycket är att insugsljudet ofta blir mustigare än avgassidan :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/download/file.php?avatar=680_1231430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/download/file.php?id=707

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » fre apr 17, 2015 23:32

det jag känt hittills är väl att den ger betydligt mer på låga registret, och att bränslet blandar sig betydligt bättre, motorkaraktären verkar bli betydligt stadigare, kan skruva ner tomgången till 500 varv utan att bekymra mig att den kommer dö.
har ju en relativt vass mekan kam lunati vodoo 60142
ska väl ut på gatan och känna på här någon dag,
har ju hållit på att försöka få ihop någon luftburk av nåt slag. men att det är trångt då jag vill ha den under orginalhuven.
hade ju varit betydligt lättare om jag gjorde hål eller satte ett scoop av nåt slag. men som sagt så känns det som om jag kommer få allt under huven nu, kan ju även sänka motorn lite då jag har bra markfrigång under tråget och heddersen
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » lör apr 18, 2015 11:51

nu har jag testat gasa lite på vägen iallafall. testade upp till 6500 varv eller 7500 varv efter corvettens mätare, vilken som visar mest rätt har jag ingen aning om. men jag tyckte att den kändes stark även vid dom varven. nu tordes jag inte testa desto mer då den gick för snålt trots att jag gjort ett provisoriskt filter. såg även märken att luftfiltret hade tagit i huven lite. antagligen då man pressar motorn lite så vrider den så pass mycket ändå fast jag spänt en vajer som ska motverka att motorn vrider på sig.. som sagt så ser det fortfarande positivt ut =)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » tis apr 28, 2015 20:42

lite uppdateringar kanske. har hållt på med luftburken ett tag, har som fastnat mellan två olika lösningar pga av att det var så trångt. sen var jag lite korkad i tron av att jag fixar luftrenaren i 1mm aluminium plåt och svetsar den med en vanlig pinnsvets och att det dessutom var väldigt hård aluminium som var väldigt svår att bocka utan plåtbock så kändes det nästan att jag kliver in i väggen med det projektet när jag ännu inte hade fått den att gå riktigt bra.
men jag har knallat på pga att jag har fått mitt livs första sponsor utan att jag ens ha försökt eller ens tänkt ha någon. men nu var det en som jag beställde förgasarmunstyckena ifrån som tyckte det var jättehäftigt projekt och ville gärna bli min sponsor =)
men åter till bilen så efter jag satt större lågfartsmunstycken och tog bort helt högfarts munstyckena fick jag den gå ganska bra ända tills jag ger full gas och förgasarna tar i huven och även börjar ta tjuvluft.
nåväl nu har jag väldigt bra markfrigång och ett oljetråg som jag delvis gjort i 3mm hardox 400 så kommer jag antagligen sänka motorn lite och även sätta fångvajer på framkant i motorn så den inte kan vrida sig så mycket, har haft det i bakkant sen tidigare...
ja jag fick glöden tillbaks iallafall och verkligen längtar efter att få se hur långt dessa förgasare räcker =)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3039
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: motorcykelförgasare

Inläggav Ricky » ons apr 29, 2015 6:38

Har du inte øvervægt solida motorfæsten i stællet før vajrar osv?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » ons apr 29, 2015 17:49

jag tror ramen flexar så mycket, så då en hel plåt mellan motor och låda som fästs i ramen, eller så stag istället för vajer som bara håller fast motorn och orginalkuddarna som får bära upp motorn. jag vill inte att motorn skall bli en del av ramen.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » ons apr 29, 2015 18:08

har dessutom blivit så pass säker på att det kommer börja fungera klockrent så jag har börjat snegla på dom lite dyrare modellerna och hittade keihin fcr 41 downdraft som suttit i en hayabusa som trimförgasare istället för insprutningen ganska billigt, så jag slog till =) nu är det bara börja leta nästa rad likadana förgasare, kan ju ta ett år att hitta till ett bra pris, och enligt min sponsor så finns det heller inga större downdraft förgasare. det som kan vara problemet är ju att ta ut vaccum till bromsservon och framlamporna, ja självklart till fördelaren också. men det bekymrar jag mig heller inte över =)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1682
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: motorcykelförgasare

Inläggav Jake » ons apr 29, 2015 22:06

Du kan ju dra ihop alla primörerna efter pjäsen med hjälp av slang och dra till ett litet plenum så har du vaccum.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/download/file.php?avatar=680_1231430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/download/file.php?id=707

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » tor apr 30, 2015 2:39

jag provade koppla höger och vänster sida för sig då jag skulle försöka med vaccummätare synka in mellan höger och vänster sida, dröjde inte många sekunder innan nålen i mätaren lossnade, ja som sagt att jag tänkte inte pulserna var så starka som dom var, och det var på tomgång, och dessutom höjde den tomgången ganska mycket när jag hade dom sammankopplade. hade gjort färdiga uttag för endast 4mm utvändigt plastslang från varje cylinder, kan den månne vara 2 invändigt, nåväl det var precis som om den skulle få tjuvluft då, så jag måste nog ha en backventil på varje uttag då
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk

Användarvisningsbild
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 758
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: motorcykelförgasare

Inläggav StingrayRacing » fre maj 01, 2015 13:24

Tror att det finns elektriska vakummpumpar att få tag på också. (Duger förstås inte till fördelarn)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » fre maj 08, 2015 6:26

nu var det ett tag sen jag uppdaterade här... har haft mitt gamla diskbråck tillbaks så har inte hunnit som jag velat hinna.. men så pass långt har jag kommit för att upptäcka att dom största huvudmunstyckena är fortfarande för små, men att upp till 4500 varv så har det blivit en klar förbättring. och det där med spikningar verkar inte finnas en antydan till att visa sig, inte ens när den börjar gå för toksnålt över 5000 varv . och väldigt häftigt att kunna låta gå ner till 500 varv på tomgång utan att den dör =) så bara det säger nog att jag fått 20 procent mer vrid på låga registret när jag jämför 700 varv med tidigare uppsättning. allt förklaras nog med att bränslet som kommer in i förgasaren är en väldigt fin dimma och inte stora regndroppar. som sagt så blandar sig bränslet före den kommer in i insuget med luft.
nåväl jag har inte gett upp än iallafall. nog ska jag hålla på så länge tills jag ser att det inte är luften som räcker till.
bara bort med förgasarna för 100 ade gången å ut med huvudmunstyckena för att testa utan dom =)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » lör maj 09, 2015 21:25

i väntan på att skitvädret ska ge sig så man törs testa ordentligt så känner man sig nostalgisk och tycker det var mycket bättre förr https://www.youtube.com/watch?v=EXG2iORBgi0
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk

kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 279
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: motorcykelförgasare

Inläggav kungricky » sön maj 10, 2015 9:30

ja nu hade det torkat iallafall. så det blev att testa utan huvudmunstycken. å nu var det som att köra på vintern . att bara gasa i 60 kmh så släppte fästet direkt , testa också i lite högre hastigheter men släppte så fort jag gav fullt =) men när jag kom upp i 5500 varv så blev det sträck i lambdamätaren, så då fick den för lite. men en sak är jag rätt så säker på , mer att åka med har det blivit upp till 5500 varv =) å det är ju inte luften som tar slut än =) så nog kommer dom räcka en bit till bara den får lite mera bränsle =)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk


Återgå till "Corvette C3"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster