sänka bil
- stingray L46
- Corvettefantast
- Inlägg: 119
- Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
- Ort: Vallåkra
sänka bil
Hejsan, jag tänkte att jag skulle sänka min vette som har en small block utan A/C.
Att jag sätter en längre bult bak är väl ok men att bara kapa fjädern fram är vad jag hört ingen bra idé enligt en som jag pratat med, han säger att det kan bli väldigt stöttigt.
Jag undrar vad som är bäst att göra för sänka fram med bästa resultat.
Min tanke är att sänka den ungefär en tum runt om.
Att jag sätter en längre bult bak är väl ok men att bara kapa fjädern fram är vad jag hört ingen bra idé enligt en som jag pratat med, han säger att det kan bli väldigt stöttigt.
Jag undrar vad som är bäst att göra för sänka fram med bästa resultat.
Min tanke är att sänka den ungefär en tum runt om.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Re: sänka bil
Jag har kapat ett varv , upplever inte Corren som stötig.
Annars kan du vända dig till Lesjöfors fjädrar AB
så tillverkar dom två stycken som du vill ha det , dyrt till dig .
Annars kan du vända dig till Lesjöfors fjädrar AB
så tillverkar dom två stycken som du vill ha det , dyrt till dig .
/Christer
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs
Jag kapade mina framfjädrar ett varv vintern 12/13, körde sommarn 13 och köpte nya fjädrar vintern 13/14..
Jag gillade utseendet med kapade fjädrar men inget annat, fartgupp, väghållning och styrning enligt mej helt kass!
En kompis till mej kapade ett halvt varv och han är nöjd!
Nu vet jag inte vad det gör i höjd, har inte mätt på min sänkning eller kompisens..
Jag kapade mina framfjädrar ett varv vintern 12/13, körde sommarn 13 och köpte nya fjädrar vintern 13/14..
Jag gillade utseendet med kapade fjädrar men inget annat, fartgupp, väghållning och styrning enligt mej helt kass!
En kompis till mej kapade ett halvt varv och han är nöjd!
Nu vet jag inte vad det gör i höjd, har inte mätt på min sänkning eller kompisens..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: sänka bil
Man bör=skall göra en framvagns inställning efter , (det är inte bara å kapa) , då bl.a
camber vinkeln mm förändras.
Ps. För optimal Corvette sätt på kuggstångs styrning (typ Steeriods steering).
camber vinkeln mm förändras.
Ps. För optimal Corvette sätt på kuggstångs styrning (typ Steeriods steering).
/Christer
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs
Jo, så klart det blev 4 hjulsinställning också! Men i alla fall inte bra med 1 varvs kapning.. i vart fall inte på min bil, men Corvette C3 är ju en Amerikansk gammal bil så det kan ju fungera på andra C3:or..
Jo, så klart det blev 4 hjulsinställning också! Men i alla fall inte bra med 1 varvs kapning.. i vart fall inte på min bil, men Corvette C3 är ju en Amerikansk gammal bil så det kan ju fungera på andra C3:or..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: sänka bil
Låter ju vældigt mærkligt att "væghållningen" ska bli sæmre av att man kapar ett varv på framfjædrarna..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs
Varför skulle väghållningen inte kunna ändras (+/-) av kapade fjädrar? T.ex. hur fort du kan köra i en kurva (antal tiondels G)(bilen vart mer understyrd och instabilare i kurvor speciellt vid ojämnheter).
Men visst, jag kunde ha skrivit VÄGEGENSKAPER i stället så hade det kanske kännts lite bättre!
För det är väl snarare det jag menar, ursäkta!
Varför skulle väghållningen inte kunna ändras (+/-) av kapade fjädrar? T.ex. hur fort du kan köra i en kurva (antal tiondels G)(bilen vart mer understyrd och instabilare i kurvor speciellt vid ojämnheter).
Men visst, jag kunde ha skrivit VÄGEGENSKAPER i stället så hade det kanske kännts lite bättre!
För det är väl snarare det jag menar, ursäkta!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: sänka bil
Jag tycker nog att du kan mena både väghållning och vägegenskaper. Kapar man en fjäder ändrar man ju inte bara längd utan även hårdheten (som bland annat påverkas av antalet fria varv), så vips har vi nya parametrar att ta hänsyn till för bästa varvtider/komfort eller vad som nu önskas.magnum skrev:Hejs
Varför skulle väghållningen inte kunna ändras (+/-) av kapade fjädrar? T.ex. hur fort du kan köra i en kurva (antal tiondels G)(bilen vart mer understyrd och instabilare i kurvor speciellt vid ojämnheter).
Men visst, jag kunde ha skrivit VÄGEGENSKAPER i stället så hade det kanske kännts lite bättre!
För det är väl snarare det jag menar, ursäkta!
edit: stavar som ett ar**e
Senast redigerad av Tersan den ons dec 03, 2014 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Det var så lite så... jag tycker det är kul att diskutera chassiteori.magnum skrev:Hejs
Tack Tersan!
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: sänka bil
Jag håller med Ricky , jag märker då ingen skillnad efter att jag kapade mina och gjorde en 4-hjulsinställning.
Jag tror mer Magnum att den som gjorde din 4-hjulsinställning inte gjorde det bra
efter den så kallade nyare parometrarna.
Tack Ricky!
Jag tror mer Magnum att den som gjorde din 4-hjulsinställning inte gjorde det bra
efter den så kallade nyare parometrarna.
Tack Ricky!
/Christer
Re: sänka bil
Ja, teori och praktik följs inte alltid åt.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs
Ja, jösses!
Min bil funkade inte! Vad som blev fel vid sänkningen har jag inte en aning om..
Men med nya fjädrar och något så när original höjd och samma person som gjorde fyrhjulsinställningen så funkar den utmärkt! Det går t.o.m. att köra över fartgupp
Ja, jösses!
Min bil funkade inte! Vad som blev fel vid sänkningen har jag inte en aning om..
Men med nya fjädrar och något så när original höjd och samma person som gjorde fyrhjulsinställningen så funkar den utmärkt! Det går t.o.m. att köra över fartgupp
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: sänka bil
Men en sak som inte direkt har med sänkning att göra , är att dom flesta C3 ägare med smallblock åker
utan krängnings hämmare bak.
Det blev kanon sen jag monterade dit en anpassad storlek förhållande till främre krängningshämmaren.
Ps. Fartgupp , ja man får välja själv om man tycker om att gå i högklackat eller inte till 99,9 %
är vägen slät.
utan krängnings hämmare bak.
Det blev kanon sen jag monterade dit en anpassad storlek förhållande till främre krängningshämmaren.
Ps. Fartgupp , ja man får välja själv om man tycker om att gå i högklackat eller inte till 99,9 %
är vägen slät.
/Christer
Re: sänka bil
Köpte ett par grövre och lägre fjädrar här på forumet till min -69 vilket gjorde att den vart lite lägre tror dom kom från Ecklers (gymkana ?)kanske
Men håller med Chrippe (bakre krängringshämmare) wow vilken skillnadChrippe skrev:Men en sak som inte direkt har med sänkning att göra , är att dom flesta C3 ägare med smallblock åker
utan krängnings hämmare bak.
Det blev kanon sen jag monterade dit en anpassad storlek förhållande till främre krängningshämmaren.
Ps. Fartgupp , ja man får välja själv om man tycker om att gå i högklackat eller inte till 99,9 %
är vägen slät.
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs
Hmmm, krängnings hämmare bak.. det kanske gör susen det!
Chrippe, var bor du? 99,9% SLÄT väg? Inte i Småland i alla fall
Hmmm, krängnings hämmare bak.. det kanske gör susen det!
Chrippe, var bor du? 99,9% SLÄT väg? Inte i Småland i alla fall
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs igen
Vi har nog glömt bort stingray L46:s fråga! Ska han sänka bilen? Eller vad? Jag rekommenderar: Inte mer än ett halvt fjädervarvs sänkning!
Vi har nog glömt bort stingray L46:s fråga! Ska han sänka bilen? Eller vad? Jag rekommenderar: Inte mer än ett halvt fjädervarvs sänkning!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: sänka bil
Jag blir också lite avis nu... jag kommer inte ens ut från min tomt utan att det skrapar i, och vägarna ska vi bara inte tala om.magnum skrev:Chrippe, var bor du? 99,9% SLÄT väg? Inte i Småland i alla fall
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: sänka bil
Klart han ska sänka om han tycker att det behövs!magnum skrev:Ska han sänka bilen?
Skulle jag själv göra det (vilket jag nog kommer att göra den dag jag har en C3) så skulle jag köpa nåt färdigt fjäderkit och komplettera med bra stötdämpare.
Eller testa att kapa ett halvt varv i taget om det ska sänkas snabbt och billigt.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: sänka bil
[magnum"] Chrippe, var bor du? 99,9% SLÄT väg? Inte i Småland i alla fall :mrgreen:Jag blir också lite avis nu... jag kommer inte ens ut från min tomt utan att det skrapar i, och vägarna ska vi bara inte tala om. :wink
Bor i Bromma , 7km från Sveavägen/Kungsgatan ( Raggarsvängen)
Bor i Bromma , 7km från Sveavägen/Kungsgatan ( Raggarsvängen)
/Christer
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs
Jag måste åka till Bromma på studiebesök! 99,9% slät väg! Helt underbart!
Hur lång är den 99,9% släta vägen? Hinner jag få upp lite fart även med min trötta Corvette?
Å,VA ROLIGT det ska bli!
Du håller vad du lovat nu va?
Jag måste åka till Bromma på studiebesök! 99,9% slät väg! Helt underbart!
Hur lång är den 99,9% släta vägen? Hinner jag få upp lite fart även med min trötta Corvette?
Å,VA ROLIGT det ska bli!
Du håller vad du lovat nu va?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: sänka bil
Det är bara att kapa först med ett halvt varv , sen kan man kapa så man kommer upp till
3/4 dels varv , sen upp till helt varv.
Jag har kapade bigblocks fjädrar på , har inte vågat säga att
jag har det , för någon kanske ringer och säljer en BB 427a till mig.
Ännu bättre blir det när vi får en regering som sparkar igång
kringfartsleden , då kommer man se det ljusare på tillvaron.
3/4 dels varv , sen upp till helt varv.
Jag har kapade bigblocks fjädrar på , har inte vågat säga att
jag har det , för någon kanske ringer och säljer en BB 427a till mig.
Ännu bättre blir det när vi får en regering som sparkar igång
kringfartsleden , då kommer man se det ljusare på tillvaron.
Senast redigerad av Chrippe den fre dec 05, 2014 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: sänka bil
Hej Magnum.magnum skrev:Hejs
Jag måste åka till Bromma på studiebesök! 99,9% slät väg! Helt underbart!
Hur lång är den 99,9% släta vägen? Hinner jag få upp lite fart även med min trötta Corvette?
Å,VA ROLIGT det ska bli!
Du håller vad du lovat nu va?
Klart du tar dig till Norrköping. Sedan är det ju bara E4:an norrut. Finns ju inga gupp där inte..... men mycke salt nu vid denna årstiden.
// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs
Nä, det KANSKE inte är några gupp från Norrpeking till flygplatsen.. Men är det 99,9% slät väg?
Hmmm. bigblock fjädrar! Hmmm
Nä, det KANSKE inte är några gupp från Norrpeking till flygplatsen.. Men är det 99,9% slät väg?
Hmmm. bigblock fjädrar! Hmmm
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: sänka bil
Magnum får väl ta sig upp till Wheels Nats på Solvalla 2015 , så ska vi ta väl hand om dig , släta raksträckor finns det så
det räcker , det förekommer nattliga race stort sett varje helg.
Polisen verkar vara intresserade av race också , för dom försöker komma till varje repa som körs.
Typ: Googla på ( Final edition Stockholm open 2014)
det räcker , det förekommer nattliga race stort sett varje helg.
Polisen verkar vara intresserade av race också , för dom försöker komma till varje repa som körs.
Typ: Googla på ( Final edition Stockholm open 2014)
/Christer
Re: sänka bil
Ahhh kul att se att detta forum lever - jag hade fanimej givit upp... Men nu får jag anledning att gå igång på en fråga som legat mig kärt länge : stance v.s väghållning. Nu kastar jag in en troll-brandfackla och ser om det blir livat!
I mitt tycke är det en icke-fråga om en C3 skall sänkas eller ej. Våra kära stingrajjor FÖRTJÄNAR en sänkning på ca 30 mm för att framhäva de tänkta proportionerna. Se min fräsiga C3:a nedan med motsvarande sänkning fram och bak;
MEN nu skall man ha jävligt klart för sig att en raggarlösning som innebär att kapa fjädrarna fram med mer än 30 mm med oförändrat k-värde på fjädrarna kommer obönhörligen att ge dig en alldeles speciell erfarenhet av det vi kallar bump-steer, dvs att din toe-in ändras under ett kraftig fjädringsslag på så sätt att bilden självstyr åt ett valfritt håll när du minst anar det. Bak betyder det att din camber ändras under fjädringsväg, från - till 0 eller kanske tom +. Riktigt fantastiskt roligt om du har moderna och breda lågprofildäck och skall göra ett filbyte i 230+ och har minsta antydan till hjulspår i vägen...
Så sluta med dumheterna att kapa fjädrar och tro att "det blir nog bra det" - gör om gör rätt. Det är ingen jävla Volvo 240 vi har här och nog fan har ni råd att köpa rätt prylar om ni valt denna hobby.
Se skillnaden på original BB fjädrar och rätta grejjor som ger de där 30 mm som vi behöver. Skiljer väl ca 10 cm i okomprimerat läge men ger bara ca 30 mm lägre stance. Det är för övrigt 550lbs/in fjädrar aka Gymkhana fjädrar från VbandP och en "lite" grövre k-hämmare.
Ge fan i kapen nu.
/ Mr. Beam
I mitt tycke är det en icke-fråga om en C3 skall sänkas eller ej. Våra kära stingrajjor FÖRTJÄNAR en sänkning på ca 30 mm för att framhäva de tänkta proportionerna. Se min fräsiga C3:a nedan med motsvarande sänkning fram och bak;
MEN nu skall man ha jävligt klart för sig att en raggarlösning som innebär att kapa fjädrarna fram med mer än 30 mm med oförändrat k-värde på fjädrarna kommer obönhörligen att ge dig en alldeles speciell erfarenhet av det vi kallar bump-steer, dvs att din toe-in ändras under ett kraftig fjädringsslag på så sätt att bilden självstyr åt ett valfritt håll när du minst anar det. Bak betyder det att din camber ändras under fjädringsväg, från - till 0 eller kanske tom +. Riktigt fantastiskt roligt om du har moderna och breda lågprofildäck och skall göra ett filbyte i 230+ och har minsta antydan till hjulspår i vägen...
Så sluta med dumheterna att kapa fjädrar och tro att "det blir nog bra det" - gör om gör rätt. Det är ingen jävla Volvo 240 vi har här och nog fan har ni råd att köpa rätt prylar om ni valt denna hobby.
Se skillnaden på original BB fjädrar och rätta grejjor som ger de där 30 mm som vi behöver. Skiljer väl ca 10 cm i okomprimerat läge men ger bara ca 30 mm lägre stance. Det är för övrigt 550lbs/in fjädrar aka Gymkhana fjädrar från VbandP och en "lite" grövre k-hämmare.
Ge fan i kapen nu.
/ Mr. Beam
Senast redigerad av Mr. Beam den lör dec 06, 2014 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Hejs
Ja, där fick vi! Med all rätt dessutom!
Jag hade faktiskt glömt det där med bumpsteer och det var det i massor!
Och det med 1 varv kapade fjädrar!
Tack för uppvaknandet Mr. Beam!
Ja, där fick vi! Med all rätt dessutom!
Jag hade faktiskt glömt det där med bumpsteer och det var det i massor!
Och det med 1 varv kapade fjädrar!
Tack för uppvaknandet Mr. Beam!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: sänka bil
Bump-steer justerar man enkelt om man har Steeriods Steerings kitet , det ingår.
Senast redigerad av Chrippe den sön dec 07, 2014 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer
Re: sänka bil
Mr Beam skulle ta sig till Mantorp och åka med Ricky
så kommer han märka att man kan få till bra väghållning
så kommer han märka att man kan få till bra väghållning
/Christer