Tändstiftsnyckel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

Någon som har ett tips vart man kan hitta en tändstiftsnyckel som funkar när man har Hookers Sidepipes Headers.
Vanliga hylsorna är för tjocka i godset och tar i rören på några ställen.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av Chrippe »

Jag använder en anpassad ringnyckel

Mvh. Christer
/Christer 8)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

Chrippe skrev:Jag använder en anpassad ringnyckel

Mvh. Christer

Det är ju det jag får ta till också men måste då göra det underifrån. Tänkte jag skulle slippa detta på något sätt.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av C3 454-72 »

Hej.

Prova med att slipa ner hylsan lite på de ställen där det tar emot. :idea:

Hälsn. Guy Ejremyr

C3 454-72 med M21 låda
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av Chrippe »

Det är många som gör det , att ta dom längst bak underifrån , å hur ofta byter man stift ...!
/Christer 8)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

C3 454-72 skrev:Hej.

Prova med att slipa ner hylsan lite på de ställen där det tar emot. :idea:

Hälsn. Guy Ejremyr

C3 454-72 med M21 låda
Har gjort det men då sprack hylsan istället....
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

Chrippe skrev:Det är många som gör det , att ta dom längst bak underifrån , å hur ofta byter man stift ...!
Kanske inte så ofta normalt men håller på att malla in hur kalla stift jag ska ha och då skulle det vara bekvämare att slippa hissa upp den varje gång.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av peter.holm »

Gjorde precis en egen nyckel av en 16 mm hylsa och en 14 mm blocknyckel, med denna kommer jag åt alla stiften uppifrån på min csb med sidepipes.

Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

peter.holm skrev:Gjorde precis en egen nyckel av en 16 mm hylsa och en 14 mm blocknyckel, med denna kommer jag åt alla stiften uppifrån på min csb med sidepipes.

Bild
Vågar nog tyvärr säga att det är inte en chans när det är BB.
Verkar i vilket fall vara så att Biltema av alla kan ha några som kan passa. Ska kolla nästa gång jag passerar där.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av StingrayRacing »

Jag kör med en hylsa som jag har slipat av samt vinkelförlängning och spärrskaft (1/2 tum). Funkar ypperligt på mina 2" BB headers. (Modell okänd dock).
Vinkelförlängningen fanns i Biltemas kraftnyckelsats tidigare och gör att man kan vinkla ca 10 grader max (har ingen knut, utan bara en snedslipad tapp). Vet inte om den finns längre.

Har även använt 3/8 tums hylsa med kort förlängning och spärrskaft, som funkat bra.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

StingrayRacing skrev:Jag kör med en hylsa som jag har slipat av samt vinkelförlängning och spärrskaft (1/2 tum). Funkar ypperligt på mina 2" BB headers. (Modell okänd dock).
Vinkelförlängningen fanns i Biltemas kraftnyckelsats tidigare och gör att man kan vinkla ca 10 grader max (har ingen knut, utan bara en snedslipad tapp). Vet inte om den finns längre.

Har även använt 3/8 tums hylsa med kort förlängning och spärrskaft, som funkat bra.

//Lasse
Mitt problem är att när jag slipat av hylsan så är den så tunn att den spricker. Skulle behöva en som smalnade av direkt efter tändstiftsfoten eller vad man nu ska kalla den.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av StingrayRacing »

hasseh skrev:Mitt problem är att när jag slipat av hylsan så är den så tunn att den spricker. Skulle behöva en som smalnade av direkt efter tändstiftsfoten eller vad man nu ska kalla den.
Har du kollat in 3/8 hylsor? De är oftast mycket nättare i designen.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

StingrayRacing skrev:
hasseh skrev:Mitt problem är att när jag slipat av hylsan så är den så tunn att den spricker. Skulle behöva en som smalnade av direkt efter tändstiftsfoten eller vad man nu ska kalla den.
Har du kollat in 3/8 hylsor? De är oftast mycket nättare i designen.

//Lasse
Japp, det är en sådan jag slipat.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av Jerka »

Snap-on hylsor är tunna o fina i godset , dyra men bra och med livstids garanti 8)

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

Jerka skrev:Snap-on hylsor är tunna o fina i godset , dyra men bra och med livstids garanti 8)

/Jerka
Får checka upp det. Har en bekant som är säljare mot flygindustrin av deras verktyg. Blir att slå en signal.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av hasseh »

Problemet för mig har varit att kunna byta stiften dels utan att behöva ta dem underifrån, dels att jag inte kommer åt de två stift som är precis ovanför motorfästens vare sig över eller under med vanliga nycklar.
Nöden är uppfinningarnas moder brukar det heta. Kanske ingen uppfinning direkt men så här blev min lösning som funkar på 7 av 8 stift. Det åttonde går men är lättare att ta under.

Bild

En avkapad hylsa och lite bandjärn.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
clwi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: tor nov 06, 2014 23:27
Ort: Västerås

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av clwi »

Köpte en lång hylsa på biltema, tro det eller ej...funkade klockrent med en ledförlängare o spärrskaft.
Har headders på min BB(Hedman)
Stingray 72 Cab 468.
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tändstiftsnyckel

Inlägg av sh454 »

Det finns ju smäckrare stift
Funkar med 5/8 tändstifthylsa.
Skriv svar