Borra och montera sidospeglar på -75`a Hjälp!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Borra och montera sidospeglar på -75`a Hjälp!

Inlägg av Valle »

Hej
Tidigare ägare på min 75`a har haft icke original sport speglar på bilen. Sen har hålen för alla speglar spacklats igen vid omlackeringen av bilen.
Nu har jag beställt original chrome-speglar och stått med borrmaskinen i handen men tvekat för många gånger. Jag behöver hjälp innan jag börjar borra.
På högerspegeln fick jag med borrmall och gummi-expanders att stoppa i hålen för montering.
Men på vänstersidan är det tänkt att skruva i befintliga hål med medföljande skruv.
Hur ska jag nu borra för att träffa på gängorna i dörrsidan på vänster sida?
Jag har använt borrmallen för högersidan, försökt lokalisera gängorna innanför plasten med magnet, tagit bort hela innerpanel på dörren osv osv....känner mig fortfarande orolig inför att borra.
Någon som har bra tips? Jag har funderat på om kylsprej skulle kunna markera ut vart jag ska borra. :)
Kanske någon som kan lämna referens mått till mig från sin bil på vänstersidan? De vore guld värt!

Tack för all hjälp och tips jag kan få.
/Marcus
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Borra och montera sidospeglar på -75`a Hjälp!

Inlägg av vett74 »

Borde väl gå att spegelvända mallen du andvände på andra sidan borde ju va samma avstånd tycker man.
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Borra och montera sidospeglar på -75`a Hjälp!

Inlägg av Valle »

Ja, jag har måttat med mallen för vänstersidan och markerat ut två tilltänkta borrhål.
Men jag känner mig ändå lite för feg för att lita på mallen för att träffa rätt på gängorna. :/
Vore trevligt med både hängslen och livrem när man sätter borrmaskin i en nylackad dörr. :)
Kan räcka med någons mått från dörr överkant till spegelkant alt. hålcentrum samt något bra mått i längdsled.
Hälsningar
Marcus
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Borra och montera sidospeglar på -75`a Hjälp!

Inlägg av Meatos »

Vet inte hur det ser ut men det är alltså omöjligt att borra inifrån? Om du ändå vågar sätta borren i dörren tillslut så skulle jag börja med ett litet borr runt 1-2mm. då har du chansen att korrigera lite utan att det syns om du träffar någorlunda rätt :)
Medlemsnummer 3955
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Borra och montera sidospeglar på -75`a Hjälp!

Inlägg av Valle »

Ja, inifrån är omöjligt. Jag har monterat bort hela insidan, men man kommer inte åt.
Och som du säger så är det nog bra att börja med en liten borr för att kunna korrigera sen.
De gäller bara att våga.... :roll:
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Borra och montera sidospeglar på -75`a Hjälp!

Inlägg av C3 454-72 »

Speglarna ska väl sitta på samma avstånd från kanterna på båda sidorna. Det blir snyggast så. Det är bara att chansa på att borra in spegeln på vänster dörr. Har du tur så träffar du rätt i dem gamla hålen. Skulle det bli fel och hålen bli för stora, så kan du alltid sätta in gummiexpander på vänster dörr också. :idea:

Med vänlig hälsning. Guy Ejremyr


C3 454-72 med M21 låda
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Borra och montera sidospeglar på -75`a Hjälp!

Inlägg av Valle »

Tack för alla tips. Ikväll hände det....borren gick genom dörren.
Men jag lyckades lokalisera gängorna där bakom och jag har numera sidospeglar på både höger och vänster sida. :D
Skönt att de är över, haha.... :P
Skriv svar