Värmeproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

Hej Terner
Likt Maud O, upprepar jag, läs länken till Lars Grimrud som stingray Lasse hänvisat till.
Läs tills du kan den utantill, det har jag jort, oerhört lätt att tappa fotfästet i mekandet.

Du skrev
Nu blir jag förvirrad!
Ska jag tolka detta som att du vid normal drift har 28 graders förtändning vid tomgång och 34+14= 48 grader vid fullt utslag?
Ökar vacumet verkligen tändningen 14 grader vid tomgång. Nu är det ju inga standardgrejor direkt under din huv så visst att det kan slå förstår jag.

Svar: Jag har 14 mek + 14 vacum =28 grader på tomgång vid 800 varv.
Min motor ger 15 HG vid tomgång. Det räcker för att min vacumklocka skall dra max.
Jag har mekaniskt spärrat vacumet till 14 grader.
Sedan ökar gradtalet i takt mer vartalet, allt eftersom vikterna slår ut, för att vid fullgas vara 34 grader.
Vid fullgas skall det inte finnas något vacumsug kvar, innebärande att det "endast" är 34 grader i min motor, vilket den är bänkad till.
Under "resan" till fullgas kommer dock tändningen att stundtals var uppemot och över 40 grader.
Dock aldrig mer är 46 grader.

Du skrev
Håller ju på att montera mina nya toppar,insug,förgasare och fördelare så lusläser allt som jag gör att jag kan få maximal körglädje av det!
Min nya HEI-fördelare kan man justera vacumet med en insex i inloppet för vacumslangen, men vad jag förstår är väl det det allra sista momentet för att få tändkurvan perfekt.
Tänkte börja med att se till att jag har rätt vikter så de täcker rätt värden. De värdena borde väl då vara 8-36 grader som det ska spänna över utan vacum? Rätt eller?

Svar: Har du en ny Heilfördelare är det nog bra grejer i den från början. Jag hade en sån förut, den spärrade jag oxå mekansikst vacumförställningen på.
Tyckte att justerskruven kändes opålitlig. I och för sig fungerar juster skruven så att den oxå mekaniskt stoppar plenumet i vacumklocklan, men jag gjorde på annat sätt och det funkade.

I den beskrivning som vi hänvisar till står det att den inte är applicerbar på HEI fördelare, jag provade faktiskt aldrig om det är så, vilket gjorde att det var betydligt mer meck att justra in HEI fördelaren.
HEI fördelaren har ju oxå vikter och fjädrar så det borde funka.

Vill samtidigt detta påpeka att jag är bara en glad amatör, som är vetgirig.
Läs Lars Grimruds instruktioner, de stämmer.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

Jag kör samma tändningskurva på min 427 bb som PG-son. Mekaniskt spärrat vacuum, samt direkt vacuum

14 initial, tomgång och 34 vid 2800-3000 varv. Plus 14 i vacuum så 28 vid tomgång och 48 vid landsvägskörning när man varvar över 2800.
Medlemsnummer 3955
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

Meatos skrev:Jag kör samma tändningskurva på min 427 bb som PG-son. Mekaniskt spärrat vacuum, samt direkt vacuum

14 initial, tomgång och 34 vid 2800-3000 varv. Plus 14 i vacuum så 28 vid tomgång och 48 vid landsvägskörning när man varvar över 2800.
Tackar, kul, att man kanske är på då. :D
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

OK,

Jo jag har läst"instruktionen" flera gånger och tycker den är lätt att följa med i för att uppnå det man har bestämt sig för att uppnå i form av tändkurva.
Sen är det ju olika mellan olika motorer vad som är optimalt.
Min förra C3 med bigblock tog vi fram det optimala genom att använda rullande landsväg. Vi körde ett antal pass och mellan varje (i alla fall i början) så tog vi ur fördelaren satte den i provbänk och finjusterade tills vi nådde bäst balans mellan effekt/körbarhet.
Resultatet vart väldigt bra men värdena ganska långt från vad jag i teorin trodde var de optimala. Har rotat efter dom men hittar inte mina anteckningar det här var 2005.

Dessvärre har jag inte tillgång till rullande landsväg längre utan att betala dyrt så det blir väl till att prova sig fram. Det jag är ute efter är ett bra startläge för min konfiguration men de löser sig säkert.


/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Utökar frågan lite med vilka stift ni har i era aluminumtoppar.
Mina verkar vara totalt fel då den glödtänder när jag stänger av fast tändningen står rätt i alla fall på tomgång.
Stiften är Autolite 41-602. Misstänker att några kallare stift vore bättre.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

Detta är vad Edelbrock rekommenderar till Estreet topparna:

Rekomenderade tändstift Champion artikelnummer 540-71 (RC12YC)

Kommer att prova med dem sen får vi se

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

He he!
Ok har man gett sig in i leken är det bara att stå distansen ut.
Kommer nog att bli en lååång tråd.

Hasse skrev:
Utökar frågan lite med vilka stift ni har i era aluminumtoppar.
Mina verkar vara totalt fel då den glödtänder när jag stänger av fast tändningen står rätt i alla fall på tomgång.
Stiften är Autolite 41-602. Misstänker att några kallare stift vore bättre.

Mitt svar:
De stift min motor är bänkad med och som jag har är NGKR5671A-8.
Tror inte du skall börja fippla med andra stift(kallare) innan du ställt i ordning tändning och förgasare.
Jag hade samma problem innan jag ordnade min tändning.
Kolla med Appelgren vilka stift han rekommenderar.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Har suttit vid datorn i ett par timmar nu för att försöka utröna vad jag borde ha för stift.
Till slut hittade jag en tråd där en hade mailat Patriot och fått fram Autolite AR3910.
När jag kollar på Autolites hemsida så står det just för Big Block och inom parentes racing. Det senare tolkar jag in trimmade motorer.
Kan rekommendera Autolites sida för de som liksom jag inte är så insatta i stiftens värld. Fanns en hel del matnyttigt som nu har printats ut för vidare befordran till garagets bibliotek.
http://www.autolite.com/product-informa ... specs.aspx
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:He he!
Ok har man gett sig in i leken är det bara att stå distansen ut.
Kommer nog att bli en lååång tråd.

Hasse skrev:
Utökar frågan lite med vilka stift ni har i era aluminumtoppar.
Mina verkar vara totalt fel då den glödtänder när jag stänger av fast tändningen står rätt i alla fall på tomgång.
Stiften är Autolite 41-602. Misstänker att några kallare stift vore bättre.

Mitt svar:
De stift min motor är bänkad med och som jag har är NGKR5671A-8.
Tror inte du skall börja fippla med andra stift(kallare) innan du ställt i ordning tändning och förgasare.
Jag hade samma problem innan jag ordnade min tändning.
Kolla med Appelgren vilka stift han rekommenderar.
Förgasaren tändning står står exakt som den var när dom bänkade motorn men när jag tog bort några stift så visade det sig att där hade man blandat. Ett stift var helt annat och hade till och med kort gänga.
Det stift du har verkar vara snarlikt det som jag fått fram till mina toppar. Översätter jag det till ett Autolite stift så står det som big block (Racing) vilket jag tar som trimmade motorer.

Har ju tänkt fel så många gånger nu så rätta mig gärna. Det är ju tack vare er som jag lär mig :lol:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

Okay
Då vet du ungefär vilka stift du skall ha.
Du kan ju även kolla vilket gradtal all in är.
Enligt (du vet vad nu va :) ) skall du lyfta gort tändhatten, lossa spolen, ta bort fjädrarna, sätt ihopet igen, (utan fjädrar) starta varva till och läs av vad gradtalet är. Verifiera gemom att gasa på lite, så ser du att graderna inte ändrar sig.
Skillnaden mellan denna mätning och tomgångens resultat blir nog runt 18 grader.
Det är det antalet du behöver tillföra meddelst en vacumklocka.
Som jag ser det har du två alternativ att lösa problemet.
Det ena är att "alltid" hålla högt varv, så du har max tändning (i mitt fall ungefär 34 grader, du har säkert ganska lika), inget bra alternativ.
Alternativ två, gäller då för smygkörning, (normal körning), det är det vi pratar om just nu :P då måste du tillföra mer tändning (grader) det görs med en vacumklocka.

Tipa
Ett annat problem som jag åkte på, var att mitt vacumsystem, hade sprungit läck under vinterns övningar, vilket gör/gjorde att motorn drog i sig tjuvluft, då går det ju inte att justera in grejerna rätt.
Så just nu kör jag med bara vacum till bromsservon.
Det är många grejer på ett spett, så att säga.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

Måste bara delge att innan jag kopplade min motor på direkt vacuum så höll den runt 8-10 grader i tändning vid tomgång och då var den trött att starta med från stillastående och var tvungen att varva rejält för att den inte skulle dö (manuell). Gasresponsen var dessutom rätt seg. MEN efter att jag kopplat direkt vacuum så den ligger runt 25-30 på tomgång så blev den väldigt rapp på gasen samt väldigt stark på låga varv. Den vaknade till liv kan man säga!
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Okay
Då vet du ungefär vilka stift du skall ha.
Du kan ju även kolla vilket gradtal all in är.
Enligt (du vet vad nu va :) ) skall du lyfta gort tändhatten, lossa spolen, ta bort fjädrarna, sätt ihopet igen, (utan fjädrar) starta varva till och läs av vad gradtalet är. Verifiera gemom att gasa på lite, så ser du att graderna inte ändrar sig.
Skillnaden mellan denna mätning och tomgångens resultat blir nog runt 18 grader.
Det är det antalet du behöver tillföra meddelst en vacumklocka.
Som jag ser det har du två alternativ att lösa problemet.
Det ena är att "alltid" hålla högt varv, så du har max tändning (i mitt fall ungefär 34 grader, du har säkert ganska lika), inget bra alternativ.
Alternativ två, gäller då för smygkörning, (normal körning), det är det vi pratar om just nu :P då måste du tillföra mer tändning (grader) det görs med en vacumklocka.

Tipa
Ett annat problem som jag åkte på, var att mitt vacumsystem, hade sprungit läck under vinterns övningar, vilket gör/gjorde att motorn drog i sig tjuvluft, då går det ju inte att justera in grejerna rätt.
Så just nu kör jag med bara vacum till bromsservon.
Det är många grejer på ett spett, så att säga.
Om jag tolkar dig rätt så menar du att jag borde skaffa en fördelare med vakuumklocka?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

Japp, det tror jag.
Vill samtidigt starkt poängtera att det är min synpunkt.
Tycker att du skall kolla med tillverkaren vad hans uppfattning är, "han" körde ju utan vacumklocka.
Det hade min tillverkare oxå tänkt leverera.
Ser fram mot det svaret.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Ricky »

Jag antar att den strob ni pratar om ær en sådan dær man stæller in tændutslaget i stroben før att då få rætt instællning mot nollan på svængningsdæmparen?

Viket utslag man skall (bør) ha beror væl till viss del på vilken kamaxel och brænsle man har och ær inte en generell vetenskap som passar från en motor till en annan.

Då min motor senast satt i bænken skilde det ett antal hæstkrafter då vi ændrade tændningen +1 och -1 grad från det rekommenderade værdet.

Det kan ju æven finnas begrænsningar før max utslag både i kompression och rent fysiskt genom førbrænningsrums utformning osv och inte minst vilket brænsle man kør på.

Før att inte tala om stiften..

Soppan ær ett eget kapittel.. Många kør på tex på sk V-power i tron om att den soppan ska vara bra och ger mer effekt..

Verkligheten ær inte alltid att den gør det.. V-power (ja eller den gamla V-power iallfall) hade ett høgre oktantal vilket då ska gøra motorerna mindre benægna att spika.

Sanningen ær att den sk V-power soppan har ett lægre energiværde æn vanlig 98 oktan och alltså ær mindre effektiv per enhet.

Den soppan kan vara en førdel vid øverladdning osv men inte alltid i en sugmotorbil som saknar aktiv knack-kontroll.

Min egen motor gav betydligt mer effekt med OKQ8-98 oktan æn med V-power och OKQ8-95 som också provades. Jag vart øverraskad øver hur stor skillnaden verkligen var.

Då jænkarna sætter sina rekomendationer ræknar dom som regel med sitt eget usla brænsle som har lægre oktantal æn vårt.

Skulle någon behøva vikter, fjædrar och vakuumklocka till en MSD Billet førdelare så har jag de grejerna som føljde med min førdelare liggande (nya).

Måste tillægga att jag ingarlunda ær någon expert på området utan det jag skriver får tas som "min uppfattning". :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

Njaa, den stobe jag använder är manuell så att säga.
Graderna är inristade i krängningshämmaren
Helt rätt avseende bensin osv, både här och ower there.
Om jag minns rätt låste du hela advancen i fördelaren, och ställde tändningskurvan i boxen.
Vet du vilka gradtal som sattes vid de olika varvtalen.
"Vi" har ju hamnat ganska lika med våra manuella grejer, om man säger så.
Visst behövs en riktig bänkning på hemmaplan, men det hela måste ju funka någorlunda dessförinnan.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Ricky »

Har du ristat in graderna på krængningshæmmaren..? :shock: :mrgreen:

Min motor trivdes bæst med 35 grader på fullt utslag. :)

Den exakta tændkurvan har jag hemma i den gamla datorn med serieporten.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

He,he, det är sent nu, svängningsdämparen mena jag :P

Ok 35 grader det är ganska lika då.
Min motor skall ha 34 vid fullgas och max belastning.
Vad har du för tomgång, och hur ser tändkurvan ut därimellan.
Eller menar du att du har retard start, för att sedan köra med 34 grader i hela registret?
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Ricky »

Jag kommer inte ihåg exakt vad tændførstællningen blev på tomgång, det måste jag kolla upp i den andra datorn jag inte har med mig nu.

Jag har før mig att tomgånstændningen ær på 8grader men hur øvergången till fullt utslag ær har jag inte i huvudet.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

OK
Återkom gärna, det här är jag väldigt nyfiken på-
Du har ju monterat bort allt vad vikter och fjädrar heter, samt låst fördelarens "platta".
Sen ställdes väl tändningen till bästa läget 35 grader.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Värmeproblem

Inlägg av Chrippe »

En annan åker med Fastburn toppar så man behöver inte mer än 32°/4000rpm fulltutslag. 10°/650rpm.tomgång.
Portad vacuumförställning
/Christer 8)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Ricky »

Ær det før att kunna køra på 85 oktan Chrippe. 8)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Värmeproblem

Inlägg av Chrippe »

Tekniken går framåt , det gäller bara att hänga med :)
2014
/Christer 8)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Som jag skrev tidigare så blir tråden både roligare och vidare vilket är jäkligt kul. 8)
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

Hoppas på uppstart av motorn nästa vecka. Fick beställa nya stötstänger får dom på måndag.
Tänkte att jag kunde rapportera lite hur det går här då.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Värmeproblem

Inlägg av Chrippe »

Mycket intressant , hoppas det blir inspelat så vi får se & höra
/Christer 8)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Har hållit igen matintaget och pekfingrarna ett tag nu men det kanske kan vara på plats att göra en liten uppdatering.

Jag har nu sen starten på mitt problem gjort följande.
Bytt sida på elfläkten så att den nu är sugande.
Satt i en ny vattenpump som ska kunna ge upp till ca 40% mera enligt Summit.
Bytt stiften till betydligt kallare Autolite Racingstift som rekommenderas av Patriot till dessa toppar.
Satt tillbaka HEI fördelaren.

Nu håller den värmen och går faktiskt lite kall vid de små provkörningar jag gjort, ca 1 mil varje gång.
Den har slutat glödtända men jag vet ju inte vad som händer när jag låter värmen komma upp lite till.
Nu har jag haft fläkten gående hela tiden.

Det känns med andra ord som om jag är på rätt väg men osvuret är ju som bekant bäst. :)
Spoilern beställas och åka dit så fort jag får hem den.

Men riktigt glad får man ju aldrig vara. Nu verkar hastighetsmätarvajern havererat.
Någon som har bytt denna och kan tala om hur djävligt detta är? :evil:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Ska sägas att jag tagit det ganska lugnt de första svängarna men gjorde ett litet gaspådrag idag och he...te vad det stack iväg och nosen stack upp i vädret. :lol:

Nu ska jag bara få den att gå bra på strögvarv också, om det nu går.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

Chrippe skrev:Mycket intressant , hoppas det blir inspelat så vi får se & höra
Kommer snart en snutt :)

Ni kommer att se hur "fel" man kan ha när man gissar tändläget hehe, samt hur mycket det gör när man kopplar in fördelarens vacum.

Förgasarinställningen är dock inte med då den sabbades av att brake boostern troligen läckte så luftskruvarna vart helt okänsliga.

Men vilket underbart bottendrag bilen fick :) fast får testa mer då jag ordnat boostern, utan den har man ju inte mycket till bromsar heller.

Kommer att ta mig ner till Classic Car i Lödde sen för att få finliret gjort har för dåligt med utrustning för det!

En liten bild så länge:

http://s1347.photobucket.com/user/hans1 ... sort=3&o=0

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Terner skrev:
Chrippe skrev: Ni kommer att se hur "fel" man kan ha när man gissar tändläget hehe, samt hur mycket det gör när man kopplar in fördelarens vacum.
Märkte det när jag satte tillbaka HEi fördelaren och justerade denna.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Värmeproblem

Inlägg av Don Tomaso »

hasseh skrev: Men riktigt glad får man ju aldrig vara. Nu verkar hastighetsmätarvajern havererat.
Någon som har bytt denna och kan tala om hur djävligt detta är? :evil:
Jag bytte i våras på min 68:a, är inte så bökigt. Du får lossa instrumentpanelen med mätarna och givetvis bilen på pallbockar eller lyft och sedan lossa vajern i båda ändarna.
Viktigt att hålla reda på drevet till vajern som sitter i lådan (mitt "försvann" antagligen in i lådan (manuell) så jag fick skaffa nytt.
Ev. får du också räkna med den fantastiska passformen när det gäller amerikanska eftermarknadsdelar (mer eller mindre obefintliga gängor i ena ändan på vajern)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Skriv svar