Värmeproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Får inte ned värmen på acceptabel nivå sen jag bytte till BB.
Har ett treradigt aluminiumkyl som enl. leverantören ska klara motorer upp till 750 hkr, 16" tryckande elfläkt som startar på 92 grader, 71 graders termostat och urluftning på övre slangen.
Ändå går den upp till 210 F.
Har tagit stopp totalt på idéer vad man kan göra här näst så detta mottages tacksamt.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

Har mycket med vilken kapacitet på fläkten du har. Har också haft problem efter att jag satt dit en 16tum fläkt utan kåpa som flyttar runt 1500 cfm men det räckte inte på långa vägar. Nu sitter en fläktkåpa med sugande fläkt från en 850 som är bra mycket mer effekt i. Fläktkåpa gör stor skillnad också. Ligger stabilt på 210 F vilket väl är acceptabelt? . Mitten på min mätare är 210 så trodde det var ok. Blir rött vid 230F.
Har även jag 160f termostat som jag borrat lite extra små hål i och ställbar termostat till fläkten.
Sugande ska vara bättre än tryckande också.
Medlemsnummer 3955
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Värmeproblem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Hasse

Min motor ligger också runt 210F!
Det är nog helt ok om det inte stiger så värst mycket mer..
I värsta cruising stilleståndet och vid lite mer entusiastiskt körning lär nog tempen stiga lite till!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Meatos skrev:Har mycket med vilken kapacitet på fläkten du har. Har också haft problem efter att jag satt dit en 16tum fläkt utan kåpa som flyttar runt 1500 cfm men det räckte inte på långa vägar. Nu sitter en fläktkåpa med sugande fläkt från en 850 som är bra mycket mer effekt i. Fläktkåpa gör stor skillnad också. Ligger stabilt på 210 F vilket väl är acceptabelt? . Mitten på min mätare är 210 så trodde det var ok. Blir rött vid 230F.
Har även jag 160f termostat som jag borrat lite extra små hål i och ställbar termostat till fläkten.
Sugande ska vara bättre än tryckande också.
Jag kanske är lite onödigt rädd för värmen och det har lite att göra med aluminiumtopparna. De har kostat skjortan och lite till då de är postade av Appelgren.
Jag har bytt ut alla mina mätare i konsolen mot Autometer så jag har ingen rödmarkering men 210 F är nästan 99 C så lite mera marginal skulle nog lugna mina nerver en del. 190-200 f vore fint.
Men det är klart 230F är ju 110C så jag kanske har lite space kvar?

Har kvar original fläktkåpa men den torde antagligen inte göra någon nytta i detta fall. Hade fundering på att sätta på originalfläkten också men då får jag ta bort kåpan då BB är 4,5 cm längre än SB. Kan kanske göra någon grad på toppen?
Senast redigerad av hasseh den fre apr 25, 2014 16:53, redigerad totalt 1 gånger.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs Hasse

Min motor ligger också runt 210F!
Det är nog helt ok om det inte stiger så värst mycket mer..
I värsta cruising stilleståndet och vid lite mer entusiastiskt körning lär nog tempen stiga lite till!
Den går nog lite över 210 men har aldrig vågat prova hur långt.
Har mått med IR mätare på kylet och det ligger mellan 70-80C. Mäter jag på utsidan av termostathuset så är det runt 90C men vattenpumpen kan nå närmare hundra.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

hasseh skrev:
Meatos skrev:Har mycket med vilken kapacitet på fläkten du har. Har också haft problem efter att jag satt dit en 16tum fläkt utan kåpa som flyttar runt 1500 cfm men det räckte inte på långa vägar. Nu sitter en fläktkåpa med sugande fläkt från en 850 som är bra mycket mer effekt i. Fläktkåpa gör stor skillnad också. Ligger stabilt på 210 F vilket väl är acceptabelt? . Mitten på min mätare är 210 så trodde det var ok. Blir rött vid 230F.
Har även jag 160f termostat som jag borrat lite extra små hål i och ställbar termostat till fläkten.
Sugande ska vara bättre än tryckande också.
Jag kanske är lite onödigt rädd för värmen och det har lite att göra med aluminiumtopparna. De har kostat skjortan och lite till då de är postade av Appelgren.
Jag har bytt ut alla mina mätare i konsolen mot Autometer så jag har ingen rödmarkering men 210 F är nästan 99 C så lite mera marginal skulle nog lugna mina nerver en del. 190-200 f vore fint.
Men det är klart 230F är ju 110C så jag kanske har lite space kvar?

Har kvar original fläktkåpa men den torde antagligen inte göra någon nytta i detta fall. Hade fundering på att sätta på originalfläkten också men då får jag ta bort kåpan då BB är 4,5 cm längre än SB. Kan kanske göra någon grad på toppen?
Tror inte originalfläkten gör så det blir bättre utan kåpan men lite kanske som sagt. Förra ägaren min bytte original fläkt mot denna elfläkt jag har nu och det blev mycket bättre. Har ju också 427 bb.
Tror nog du får köpa kåpa med dubbla fläktar eller med stor enkel. Går ju att bocka till en kåpa själv och köpa en rejäl fläkt som man sätter dit om man vill komma billigare undan. Kostar en hel del om man ska ha färdigt från tex ecklers. Och sugande ska vara bättre än tryckande du har nu. Waterwetter från redline kan hjälpa till lite också.
Exempel på lite rejälare fläkt http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... 89f9ab3bb0
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Meatos skrev:
Tror inte originalfläkten gör så det blir bättre utan kåpan men lite kanske som sagt. Förra ägaren min bytte original fläkt mot denna elfläkt jag har nu och det blev mycket bättre. Har ju också 427 bb.
Tror nog du får köpa kåpa med dubbla fläktar eller med stor enkel. Går ju att bocka till en kåpa själv och köpa en rejäl fläkt som man sätter dit om man vill komma billigare undan. Kostar en hel del om man ska ha färdigt från tex ecklers. Och sugande ska vara bättre än tryckande du har nu. Waterwetter från redline kan hjälpa till lite också.
Exempel på lite rejälare fläkt http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... 89f9ab3bb0
Fläkten verkar stämma ganska väl med den jag har, samma varvtal och antal blad osv,
Den jag köpte är tryckande och naturligtvis menade säljaren att det var bäst. Vet nu precis som du säger att sugande ska vara lite bättre.
Får nog lura till lite på att byta sida på den eller kanske att sätta två 14" samtidigt när jag mäter på kylets temperatur med IR mätare så visar det mellan 70-80 grader beroende på vart jag mäter. Det talar lite för att det trots allt kyler bra. Samma sak när jag mäter på övre slangen och på termostathuset. Man kan blir förvirrad för mindre :roll:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

Testat att starta fläkten tidigare för att se om den orkar att sänka tempen? Finns ju ställbara relän, jag har ett på min. Finns en skruv på relät där man ställer in start tempen till det man vill. Väldigt smidigt
Medlemsnummer 3955
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Värmeproblem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Varför inte köpa en billig Biltema fläkt (sugande) + strömbrytare och/eller relä och ha den som manuell back-up?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Meatos skrev:Testat att starta fläkten tidigare för att se om den orkar att sänka tempen? Finns ju ställbara relän, jag har ett på min. Finns en skruv på relät där man ställer in start tempen till det man vill. Väldigt smidigt
Det var nytt för mig. Har du någon länk vart man kan köpa det.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs

Varför inte köpa en billig Biltema fläkt (sugande) + strömbrytare och/eller relä och ha den som manuell back-up?
Funderade ett tag på att köpa två 14" sugande och testa ifall det sänkte mera. Kan vara ett alternativ kanske.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Även om allt strular just nu så vill jag inte undanhålla er följande visdomsord så här på lördagen:

Bild
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

hasseh skrev:
Meatos skrev:Testat att starta fläkten tidigare för att se om den orkar att sänka tempen? Finns ju ställbara relän, jag har ett på min. Finns en skruv på relät där man ställer in start tempen till det man vill. Väldigt smidigt
Det var nytt för mig. Har du någon länk vart man kan köpa det.
Har inte köpt min själv men den jag har är väldigt lik denna
http://www.mrtuning.se/p/elflakt-241/fl ... lslag.html
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Meatos skrev: Har inte köpt min själv men den jag har är väldigt lik denna
http://www.mrtuning.se/p/elflakt-241/fl ... lslag.html

Det var onekligen intressant. Min slår ju till vid 92 grader nu men lite lägre gör nog inte ont.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Värmeproblem

Inlägg av Jerka »

Hej
Det är inte kul med värmeproblem, en BB med headers utvecklar mycket värme i motorutrymmet
vilket hjälper till att höja motortempen
Dragande fläkt med tunnel är helt klart att föredra , utan tunnel går ju bara luften på den yta som fläkten täcker
Sen är kylmediet också viktigt , modernt kylmedium trycksatt har en kokpunkt på upp mot 130c
Ir termometer är ett bra hjälpmedel men lita inte blint på den då olika material o färger har olika reflektion
Ett bra sätt att prova är att sätta en bit eltejp och skjuta på

Sen har du Magnums tips om en extra fläkt på strömbrytare ,kan vara bra vid crusing
Jag har haft det själv i en BB Challenger

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Jerka skrev:Hej
Det är inte kul med värmeproblem, en BB med headers utvecklar mycket värme i motorutrymmet
vilket hjälper till att höja motortempen
Dragande fläkt med tunnel är helt klart att föredra , utan tunnel går ju bara luften på den yta som fläkten täcker
Sen är kylmediet också viktigt , modernt kylmedium trycksatt har en kokpunkt på upp mot 130c
Ir termometer är ett bra hjälpmedel men lita inte blint på den då olika material o färger har olika reflektion
Ett bra sätt att prova är att sätta en bit eltejp och skjuta på

Sen har du Magnums tips om en extra fläkt på strömbrytare ,kan vara bra vid crusing
Jag har haft det själv i en BB Challenger

/Jerka
Ja det märks verkligen en rejäl skillnad mot sb. Har läst allt vad jag hittat om detta problem och mellan vilka gradtal motorn borde ligga. Tydligen är det mellan 180-200F som är det ideala enligt amerikanska forum.
130 grader C är ju 266 F och då har jag antagligen en del space då jag ligger runt 220 men det känns ändå lite osäkert, inte minst utifrån aluminium topparna.

Har precis som du beskriver märkt att det är en väldig skillnad på vart jag mäter och dess yta så tipset med eltejp tas tacksamt emot.
Mitt nästa steg är att sätta fläkten som sugande och ev köpa en uppsättning på någon skrot. Finns ju en del som har dubbla fläktar inkl. kåpa som verkar kunna passa hyggligt.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Kan vara felet på spåret. Talade med Mats Appelgren och nästan det första han frågade var vilka remskivor jag har.
Visar sig när jag mätt att skivan på vevaxeln ska vara betydligt mindre och något större på vattenpumpen.
Pumpen har med andra ord troligen gått alldeles för långsamt.
Jagar nu rätt skivor som om jag förstått allt rätt ska vara 5,4-5,5" på axeln och 6,2-6,6" på pumpen.
Får lite olika värden beroende på var jag läser.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Nya remskivor beställda i US och kommer under nästa vecka.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

Vad blev det för storlekar då? Mätte mina idag och var ca 7 tum på veven och 5,5 på pumpen. Yttermått
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

5,4 på veven och 6,2 på pumpen.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

hasseh skrev:5,4 på veven och 6,2 på pumpen.
Hmm går inte pumpen ganska långsamt då? Tänk dig en cykel där veven är främre drevet och vattenpumpen bakre drevet. Jag är rätt säker på att jag har original remskivor. Vad har du för storlek nu?
Finns nåt som kallas performance ratio och det är ungefär i dom storlekarna du nämner. Men det kallas performance ratio för att inte pumpen går så fort och därför går inte motorn lika trögt så man ska få några hästar till.
Hoppas jag inte ställer till det för dig nu:-(

March Performance Chevy V-belt pulley kits are available for your big or small block Chevy applications with long or short water pumps. These kits come with either performance ratio or high water flow ratio pulleys, depending on your needs. Both types of pulleys are precision CNC-machined from 6061-T6 aluminum and feature a clear powdercoated finish. Performance ratio pulleys reduce accessory drag and create about 12-15 HP in the rear wheels. Designed for daily street driving, these pulley kits also eliminate belt throwing. High water flow ratio pulleys increase water flow and fan speed, thus increasing cooling. This helps at critical low-speed driving, where most overheating occurs. Optional power steering keyway pulleys, power steering press-fit pulleys, and alternator fans are also available.
Senast redigerad av Meatos den fre maj 02, 2014 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
Medlemsnummer 3955
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: Värmeproblem

Inlägg av Christian Möller »

Var ute och mätte på min(427-68).
Nästan 7" på veven(lite mindre än svängningsdämparen).
Och 6,2"på vattenpumpen.
Min bil är helt original.

/Christian
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

Christian Möller skrev:Var ute och mätte på min(427-68).
Nästan 7" på veven(lite mindre än svängningsdämparen).
Och 6,2"på vattenpumpen.
Min bil är helt original.

/Christian
Ok det kan nog stämma mätte inte så noga och de ser original ut. Tack
Medlemsnummer 3955
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Värmeproblem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Hasse

Har du mindre på veven än pumpen så snurrar pumpen långsammare än veven!! Hoppas du har skrivit måtten bakvänt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Ja så är det ju.... satan att man ibland tänker totalt fel..... vet ju hur det var när man drevade moppen.
Totalt hjärnsläpp. Kan inte ha mindre på pumpen än vad jag har för då tar det emot. Var väl där hjärnan släppte antar jag. :oops:
Har 17 cm på vevaxeln idag och 14,7 cm på pumpen.

Så någon som behöver remskivor :roll:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

Du är inte ensam om att få hjärnsläpp :)

Summit har remskivor till veven som är 7,6tum samt 7,3 om det är intressant.
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Meatos skrev:Du är inte ensam om att få hjärnsläpp :)

Summit har remskivor till veven som är 7,6tum samt 7,3 om det är intressant.
Får kolla in där. Ska kolla hos Corvette Ola också. Var där här om dagen men då var hjärnsläppet permanent.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

En annan grej som påverkar värmen mycket är hur tändningen står på tomgång. Min gick varm nu 1a maj när det var majtåg här i Norrköping så håller också på att försöka fixa det. Jag måste ha min på 8 grader före bara eftersom min original fördelare avancerar rätt mycket. Men idag har jag svetsat igen lite så slaget inte blir så långt så jag kan ställa upp förtändningen. Har inte riktigt koll på vad som är idealt men det är ju beroende på kam också. Tänkte sikta på 12-14. Men du kanske inte kan ha så låg tändning med rullkammen du har?
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Meatos skrev:En annan grej som påverkar värmen mycket är hur tändningen står på tomgång. Min gick varm nu 1a maj när det var majtåg här i Norrköping så håller också på att försöka fixa det. Jag måste ha min på 8 grader före bara eftersom min original fördelare avancerar rätt mycket. Men idag har jag svetsat igen lite så slaget inte blir så långt så jag kan ställa upp förtändningen. Har inte riktigt koll på vad som är idealt men det är ju beroende på kam också. Tänkte sikta på 12-14. Men du kanske inte kan ha så låg tändning med rullkammen du har?
Har min på 14 grader som Mats Appelgren hade den vid bromsbänken. Fördelaren ska sen nå max 38 grader enl. honom.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Värmeproblem

Inlägg av StingrayRacing »

Hej,

Tändningen gör en del på värmen. När man ställer tändningen ska man dock inte stirra sig blind på tomgångsförtändningen, om man inte vet exakt vilken skillnad centrifugal vikterna lägger på. Max utslag (vid belastning) ska vara 36 (max38) runt 2.500-3000 rpm normalt. Med fullt vakuum ca 50 grader " belastad" 2500-3000 rpm och uppåt. Vacuumförtändningen gör en hel del positivt för värmen.

Bra beskrivning av Lars (inte jag :-) ): http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=75830

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar