Värmeproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Jag har inte vakuum på min fördelare utan det är en MSD magnetic trigger. Vet inte så mycket om den mer än att denna satt på vid bromsningen och motorn går bättre på låga varv jämfört med en vanlig HEI. Antar att det har en del med MSD6 boxen att göra samt att det troligen är lite mera kräm i tändspolen.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Värmeproblem

Inlägg av Meatos »

StingrayRacing skrev:Hej,

Tändningen gör en del på värmen. När man ställer tändningen ska man dock inte stirra sig blind på tomgångsförtändningen, om man inte vet exakt vilken skillnad centrifugal vikterna lägger på. Max utslag (vid belastning) ska vara 36 (max38) runt 2.500-3000 rpm normalt. Med fullt vakuum ca 50 grader " belastad" 2500-3000 rpm och uppåt. Vacuumförtändningen gör en hel del positivt för värmen.

Bra beskrivning av Lars (inte jag :-) ): http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=75830

//Lasse
Har ported vacuum på min så jag ska ändra till manifold vacuum verkar bara vara positiva saker med det. Sänker värmen vilket jag också behöver.
Medlemsnummer 3955
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

Pysslade rätt mycket med dom här problemen för några år sedan då jag byggde en rätt potent motor till min C3 bigblock.

Ställer bara en fråga här:
Har du kvar "läppen" eller spoilern som sitter under och matar upp luft till utrymmet framför kylen. Många bilar saknas den på.
För mig saknades den och jag hade problem trots kyl med hög kapacitet och rejäl kylfläkt.
När jag monterade dit läppen så försvann alla problemen.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Terner skrev:Pysslade rätt mycket med dom här problemen för några år sedan då jag byggde en rätt potent motor till min C3 bigblock.

Ställer bara en fråga här:
Har du kvar "läppen" eller spoilern som sitter under och matar upp luft till utrymmet framför kylen. Många bilar saknas den på.
För mig saknades den och jag hade problem trots kyl med hög kapacitet och rejäl kylfläkt.
När jag monterade dit läppen så försvann alla problemen.

/Terner
Det är nog så att den saknas. Har aldrig tänkt på denna då den aldrig suttit på min bil under tiden jag ägt den. Tack för det tipset.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Värmeproblem

Inlägg av Chrippe »

Terner !
Den uppgiften spoilern har jag lärt mig att den skapar turbulens virvlar som gör att varma luften sugs ur motorutrymmet under.
Den ska/måste sitta där för att luften ska sugas ut under.
/Christer 8)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

Chrippe skrev:Terner !
Den uppgiften spoilern har jag lärt mig att den skapar turbulens virvlar som gör att varma luften sugs ur motorutrymmet under.
Den ska/måste sitta där för att luften ska sugas ut under.

Ja så är det säkert men den gör ju samma nytta i alla fall eller hur? Vet att det vart en enorm skillnad när den kom på plats igen iaf.

Kul att få veta detta jag visste ju bara att det hjälpte och gjorde ett antagande hehe. Hur som helst så sitter den inte där av kosmetiska skäl!

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Terner skrev:
Chrippe skrev:Terner !
Den uppgiften spoilern har jag lärt mig att den skapar turbulens virvlar som gör att varma luften sugs ur motorutrymmet under.
Den ska/måste sitta där för att luften ska sugas ut under.

Ja så är det säkert men den gör ju samma nytta i alla fall eller hur? Vet att det vart en enorm skillnad när den kom på plats igen iaf.

Kul att få veta detta jag visste ju bara att det hjälpte och gjorde ett antagande hehe. Hur som helst så sitter den inte där av kosmetiska skäl!

/Terner
Ska beställa denna direkt på måndag. Den var inte speciellt dyr heller såg jag på Ecklers.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Jag antar att det är denna spoiler ni menar:

Bild
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

Jo den är dessutom i mjukt material så den fjädrar istället för att spricka när man slår i något t ex domkraften :)
Mycket praktiskt!

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: Värmeproblem

Inlägg av Christian Möller »

Hmmm..........skall den sitta på-68 oxo :? ?
Isåfall saknas den på min med.

Ha de'
Christian
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Värmeproblem

Inlägg av Chrippe »

Jepp ! Men inte den på bilden , men en liknande som också finns på Ecklers. parts #2983 $41.99 68-72
Senast redigerad av Chrippe den lör maj 10, 2014 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 8)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

Dags för en gemensam spoilerorder kanske?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Värmeproblem

Inlägg av Chrippe »

Köp av Vetteparts $41.99 = ca:586 riksdaler
/Christer 8)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Terner skrev:Dags för en gemensam spoilerorder kanske?

/Terner
Ja kanske det men jag har tagit genom Dalhems och fått både snabb frakt och hyggligt pris tidigare.
Vet iof inte om det stämmer längre men värt att kolla.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Vetteparts är ju också en tanke.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

Hej!
Hur står det till därnere i värmen :?:
Det är vamt här oxå, under huven alltså. :mrgreen:
Visst en spoiler måste du ha, den gör ju nytta när fartvinden inte räcker till. Vid låga/lägre hastigheter har den nog inte så stor påverkan. Då är det fläkten som sköter blåsten.
När man sätter elfläktar på kylaren, blåser de rakt ner under motorn, det hade varit önskvärt att de blåser på motorn istället.
Min tempmätare är original (gammal), går numera upp till 210F, men Spal fläktarnas givare slår till vid 185F, enligt "deras" temprelä, och slår ifrån vid 165F.
Misstänker att de är mer rättvisande än bilens gamla mätare, och tempgivare, visserligen bytt tempgivare för några år sedan men ändå.
När jag kör landsväg, är temperaturen låg, och fläktarna startar ej.
Så kylningen verkar det inte vara något fel på.

Tändning
Som även påtalats ovan, påverkar tändningen temperaturen oxå.
Ställer en fråga av egen erfarenhet.
Vilken sorts tändningslampa använder du?
De jag hade visade olika värden, och misstanke dök upp.
Vi har ungefär lika tändsystem. De tändningslampor vi använder måste klara dubbelgnista" annars blir det fel.
Dubbelgnistan är ju en av fördelarna med våra boxar.
Du verkar ha huv med möjlighet att "blåsa" ut värmen.
Jag har en Sb huv som tätar fint, ingen luft slipper ut i överkant, lösningen kanske vore annan huv med "lufthål".
Intressant att följa dina bekymmer.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

PG-son skrev:Hej!
Hur står det till därnere i värmen :?:
Det är vamt här oxå, under huven alltså. :mrgreen:
Visst en spoiler måste du ha, den gör ju nytta när fartvinden inte räcker till. Vid låga/lägre hastigheter har den nog inte så stor påverkan. Då är det fläkten som sköter blåsten.
När man sätter elfläktar på kylaren, blåser de rakt ner under motorn, det hade varit önskvärt att de blåser på motorn istället.
Min tempmätare är original (gammal), går numera upp till 210F, men Spal fläktarnas givare slår till vid 185F, enligt "deras" temprelä, och slår ifrån vid 165F.
Misstänker att de är mer rättvisande än bilens gamla mätare, och tempgivare, visserligen bytt tempgivare för några år sedan men ändå.
När jag kör landsväg, är temperaturen låg, och fläktarna startar ej.
Så kylningen verkar det inte vara något fel på.

Tändning
Som även påtalats ovan, påverkar tändningen temperaturen oxå.
Ställer en fråga av egen erfarenhet.
Vilken sorts tändningslampa använder du?
De jag hade visade olika värden, och misstanke dök upp.
Vi har ungefär lika tändsystem. De tändningslampor vi använder måste klara dubbelgnista" annars blir det fel.
Dubbelgnistan är ju en av fördelarna med våra boxar.
Du verkar ha huv med möjlighet att "blåsa" ut värmen.
Jag har en Sb huv som tätar fint, ingen luft slipper ut i överkant, lösningen kanske vore annan huv med "lufthål".
Intressant att följa dina bekymmer.

Jag har en ny Autometer mätare för värmen men man vet aldrig så jag har försökt att mäta upp med IR mätare.
Kan inte direkt säga att det gjort mig klokare men den visar i alla fall att i kylet håller det 70-80 grader.
Tändningslampan har jag inte tänkt på för än du nämnde det. Har en med eget inbyggt batteri. Får kolla upp den.

Det jag gjort nu är att jag satt i en ny vattenpump som ska ösa upp mot 40% mera och hoppas på att det hjälper upp cirkulationen och därmed kylningen.
Har precis monterat den i kväll så det tar nog någon dag innan provkörning.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Ricky »

Att flækten inte blåser på motorn spelar ingen roll alls sedan det ær vattnet från kylaren som kyler motorn.

Corvetterna byggdes med allt från trøtta smallblocks till L88:or och LS6:or utan att dessa hade några værmeproblem då de såldes så problemet ligger antagligen inte i bilens design utan snarare i någon førbisedd detalj eller rostavlagringar i block/kylare, felaktiga packningar eller felaktigt installerad elflækt/skrud, felaktig termostat etc.

Alternativt helt enkelt felaktig læsning på instrument.

Jag har kørt min bil med 454:an under 3 år utan ett enda værmeproblem med dragande spalflæktar genom en Champion alukylare och tæt bigblock-huv.
Så længe bilen rullar i øver 50kmh går inte flæktarna, inte ens under fullgaskørningar på bana, flæktarna startar endast då bilen går i stadstrafik/krypkørning eller då jag stannar efter kørpass.

Dock ær jag 100% enig att spoilern skall vara monterad. :)

Corvetter har bra ventilerade motorrum jæmført med andra bilar tack vare luftutslæppen i skærmarna bakom framhjulen, dessa tar ut MASSOR av varmluft från hedders etc som annars måste transporteras en lång væg under bilen och værmer upp låda, golv och diffklump innan den till slut værmer upp soppan i tanken innan den læmnar bilen.

Børja i en ænda och kolla att allt ær rætt, anvænd en infrarød termometer (Biltema?) før referensmætningar.

Sjælv kørde jag med en termometer med utomhusgivare på kabel från Jula under motorhuven under KM 2012 på Mantorp och konstaterade att då bilen stått stilla i depå och sakta rullade ut på banan kunde tempen ligga på 70 grader i maskinrummet och efter en tids kørning droppade den till runt 35 grader.

Detta var tempen i motorrummet framfør luftfiltret, tempen i kylaren tror jag var betydligt lægre, annars hadde denna værmt luften i motorrummet ytterligare.

Spoilern gør nytta under fart, dels skyfflar den luften upp mot kylaren (dit den ska) men framførallt hindrar den (reducerar) fartvinden från att gå in under bilen och skapa turbulens.

Teorin ær att efter spoilern skapas ett litet undertryck under bilen som drar ut luften från motorrummet under bilen.

Och vipps så har man en bra cirkulation som ær A och O før bra kylning.

Øppna huvar ær inte alltid rætt væg att gå, hær måste man strudera vintunnelresultat før att se var ett intag/utslæpp skall placeras før att få det resultat man ønskar.

Ett scoop mitt på motorhuven kanske inte alltid blir bra på en Corvette sedan detta ær en lågtrycks zon..

Høgtrycks zoner ær i fronten/grillen och strax ovanfør (framfør lysena) samt vid vindrutans bas.

Denna høgtryckszon gør att L88-scoopet faktiskt funkar så længe man har luftboxen under huven monterad och att den tætar mot luftburken/førgasare.

Kør man utan luftboxenen monterad riskerar man att øvertrycket från vindrutans bas i stællet motverkar cirkulationen i motorrummet och att teorin med øvertryck i scoopet uteblir.

Var metodiska då ni kollar era bilar och motorer, børja med de enkla møjliga felkællorna som Termostaten, slangdragningar/veck tempgivare/mætare, avlagringar i motorblock, vattenpump osv osv. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Helt rätt det du skrivet Ricky.
Har försökt att vara lite metodisk och köpte precis som du ett nytt 3 kyl från Champion som enl. dem skulle passa för moitorer upp till 750 hkr.
Motorn har inte gått mer än ca 100 mil sen Mats Appelgren gjorde i ordning denna så jag tror inte det ska vara några avlagringar. Det som talar för detta är att den gick i en annan C3:a huvudparten av dessa mil utan värmeproblem.
Mätarfel kan inte uteslutas även om jag har en helt ny Autometer.
När jag pratade sist med Appelgren så tog han upp remskivorna nästan direkt. Antar att han har råkat ut för detta en och annan gång.
Ska kolla i den andra c3:an vad det är för skivor i den men har tyvärr inte tillgång till detta nu då ägaren bor utomlands.
Spoiler ska inköpas och det är väl inte otroligt att jag får se över fläktarrangemanget innan jag får ordning på allt men trägen vinner heter det ju och är det något man lär sig på så är det ju felen.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

Skönt att vi är så överens i detta! Har ibland blivit lite hånad när jag påpekat att spoilers kyltunnlar mm finns där av en orsak.
Intressant det där med öppningar i huven eller inte.
Håller ju just nu på att montera mina nya Estreet toppar nytt passande insug, ny fördelare, ny förgasare mm
Funderar mycket på hur jag ska få frisk kall luft in till förgasaren. Med traditionellt luftfilter som tar luften under huven så är man ju hänvisad till den temp och syresättning som där är.
Ricky nämner att om allt är ok så är den tillgängliga luften helt ok om man inte har några värmeproblem med motorn och allt lirar som de ska.

Funderar på att dra fram ett intag framför kylaren har lite grejor från en -76 jag skulle kunna använda. Förstör jag då den fungerande aerodynamik jag har på bilen och minskar kylningen av motorn??

Hittills har motorn gått svalt och fint.

Gummiflärparna som täcker hålen för länkarmarna och ut till hjulhusen hur viktiga är dom?

Nån som vet?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Ricky »

Terner skrev: Funderar på att dra fram ett intag framför kylaren har lite grejor från en -76 jag skulle kunna använda. Förstör jag då den fungerande aerodynamik jag har på bilen och minskar kylningen av motorn??

/Terner
Det tror jag inte att du gør, jag kørde en liknande "home made" løsning under KM 2013 och noterade ingen skillnad i motortempen. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av antos »

Nu ska inte jag komma in som nån messerschmitt i denna tråd. :lol: Och det är säkert så att "gälarna" på sidan hjälper
till med kylningen. Men i min Amerikanska Corvettebok/historia, och det finns ju många böcker om just Corvetten så kom dom till av en helt annan anledning. Det var av aerodynamiska anledningar och ett sätt att få mer "Down Force" i den främre delen av bilen. :lol:
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

antos skrev:Nu ska inte jag komma in som nån messerschmitt i denna tråd. :lol: Och det är säkert så att "gälarna" på sidan hjälper
till med kylningen. Men i min Amerikanska Corvettebok/historia, och det finns ju många böcker om just Corvetten så kom dom till av en helt annan anledning. Det var av aerodynamiska anledningar och ett sätt att få mer "Down Force" i den främre delen av bilen. :lol:

Har c:3or downforce??? Nä skoja bara. Men om man eftersträvar det så ska man väl helst ha slätt underrede och golv under motorrummet eller?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Måste säga att jag uppskattar och tycker det är kul att denna tråd vidgar sig vilket i sin tur ger mig lite mer kunskap vilket alltid behövs. :wink:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Någon nämnde tidigare att om man har en MSD box kan stroboscopet visa fel.
Kan någon utveckla detta problem lite och vad man kan göra för att eliminera ev fel.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

Hej!
Jag får nog ta på mig det.
Detta kom jag på, (snubblade över) när jag har hållt på med inställning av min motor, och MSD sytemet. (Lika som ditt, men jag har vacumklocka på fördelaren)
Som flitig entusiast, har jag lyckats införskaffa 3 st stroboskop lampor.
Varav den då dyraste från Summit med många finesser inte klarar mukltispak.
http://www.summitracing.com/dom/parts/s ... /overview/
Alla ger olika värden.
Googlade lite, och såg att alla lampor klarar inte "multi spark". Detta (oxå)var jag lyckligt ovetande om.
Köpte därför en MSD stroboskop av Hanse´n (dyrt som) :evil:
Men den ger "nog" rätt, och jag har ställt tändningen efter den.
Vid senare koll (igår) mellan min äldsta strob (biltema) visade den samma värde som den nya dyra. :twisted:
Men och nu är det rätt.
Kanske så inte utvecklande svar men ändå.
Använd Lars Grimruds instruktion när du ställer tändningen.
Min motor skall ha 34 grader fullgas.
Det gav då 14 grader vid tomgång. Det räcker ju inte att smyga runt med, i avvaktan på att de mekaniska skall stötta upp.
Kopplade in vacum klockan, och spärrade den så att vacumet ger max 14 extra grader, vid tomgång.
Alltså,14+14=28 och uppåt ( ökar förstås när den mekansika börjar slå ut, de ger som max 18 grader vid 2 700 (ungefär)varv.
Går nog att öka vacumet lite, men just nu är det så.
Eftersom du inte har någon vacumklocka (enligt de bilder jag kikat på) kan ett av dina värmebekymmer bero på för lite tändning vid lugn körning.
Eller du har kanske en elektronisk MSD box som du kan justera allt i.

Tack för en intressant tråd.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Tackar för det svaret.
Innan jag fick motorn hade Mats Appelgren bromsat denna med just den fördelare jag har och skrev då att den ska ha 13 vid 800-950 v.
Det har jag utgått ifrån och jag har förutsatt att den blir rätt på höga varv då han borde ha kollat detta :?:
Jag låg och funderade lite på det här med multisspark och mina ytters diffusa tankar innan jag somnade kom fram till att stroboscopet borde ta första gnistan och den ska väl vara rätt eller tänker jag fel där?
Kom också på att jag inte har någon koll på vilka stift som sitter i så jag ska ut och skruva ur dessa. Där finns ju en möjlig felkälla när det gäller mina värmeproblem som jag inte tänkt på.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Värmeproblem

Inlägg av PG-son »

Hej!
Ok, då verkar vi väldigt lika tändningsmässigt oxå.
Kolla vad max är. (du måste veta allt när du skall stötta med vacum)
Läs Lars Grimruds beskrivning som Stingray Lasse länkat till. (det är lite av en bibel)
Men för att du skall uppnå full mekanisk advacne behöver du nog komma upp mot 3 000 vav.
Du varvar (nog) inte 3 000 varv i lugn körning.
Alltså måste du stötta med fler "grader" dessa hjälper en vacumklocka dig med.

Stroboskoplampan.
Joo, den tar nog (visar) första gnistan, (låga varv) men när du ökar varvtalet och ställer enligt (nu vet du va?)
det är då de inte hänger med, stod det på nätet. (blandar ihop gnistorna)
Passar samtidigt på att tillägga, jag kollade bara vid tomgång när jag jämförde med min gamla biltema.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Värmeproblem

Inlägg av hasseh »

Jag har inget vakuum på min fördelare men ska kolla övre senare.

Av en slump visade det sig att jag har en bekant som satt sig in i det där med strob kontra MSD
Hans uppfattning är att om stroben visar stabilt är den ok. Han tog faktiskt upp samma sak som du med Biltemas billigast och MSD.
Däremot funkade tydligen inte den dyrare av Biltemas.

Håller nu på och försöker få grepp om stiften.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem

Inlägg av Terner »

PG-son skrev: Min motor skall ha 34 grader fullgas.
Det gav då 14 grader vid tomgång. Det räcker ju inte att smyga runt med, i avvaktan på att de mekaniska skall stötta upp.
Kopplade in vacum klockan, och spärrade den så att vacumet ger max 14 extra grader, vid tomgång.
Alltså,14+14=28 och uppåt ( ökar förstås när den mekansika börjar slå ut, de ger som max 18 grader vid 2 700 (ungefär)varv.
Går nog att öka vacumet lite, men just nu är det så.
Eftersom du inte har någon vacumklocka (enligt de bilder jag kikat på) kan ett av dina värmebekymmer bero på för lite tändning vid lugn körning.
Eller du har kanske en elektronisk MSD box som du kan justera allt i.

Tack för en intressant tråd.
Nu blir jag förvirrad!
Ska jag tolka detta som att du vid normal drift har 28 graders förtändning vid tomgång och 34+14= 48 grader vid fullt utslag?
Ökar vacumet verkligen tändningen 14 grader vid tomgång. Nu är det ju inga standardgrejor direkt under din huv så visst att det kan slå förstår jag.

Håller ju på att montera mina nya toppar,insug,förgasare och fördelare så lusläser allt som jag gör att jag kan få maximal körglädje av det!
Min nya HEI-fördelare kan man justera vacumet med en insex i inloppet för vacumslangen, men vad jag förstår är väl det det allra sista momentet för att få tändkurvan perfekt.
Tänkte börja med att se till att jag har rätt vikter så de täcker rätt värden. De värdena borde väl då vara 8-36 grader som det ska spänna över utan vacum? Rätt eller?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar