Amperemätare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
roffe40
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör nov 11, 2006 0:15
Ort: Örebro

Amperemätare

Inlägg av roffe40 »

Hej alla glada.
Har varit runt på olika forum, googlat till höger och till vänster hur man får liv i en död amperemätare och hur den ska kopplas på våra corvetter.
Själv så har jag en -69 med utbytt generator till en nyare modell.
Har börjat att rota runt i kabelstammar för att följa kablar.
Men det jag vill veta är, går det att använda amperemätaren med ny generator eller inte.
Går det så hur ska den kopplas.
Någon som vet ????

Snart åkväder
Roffe
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Amperemätare

Inlägg av Peter »

Amperemätaren mäter över en shunt.
Ena kabeln ska till +polen vid tutrelät och den andra ska ner till B+ vid startmotorn. Alltså, den mäter bara potentialskillnaden mellan dom två punkterna.
Kasta inte bäver i trähus.
roffe40
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör nov 11, 2006 0:15
Ort: Örebro

Re: Amperemätare

Inlägg av roffe40 »

Tack för hjälpen Peter.
Nu ska jag fortsätta att riva i det gamla elsystemet som har haft många hemelektriker under åren .

Roffe

Det funkade klockrent det visade sig att kabeln ifrån B plus saknades, så nu har man en fungerande ampere mätare.

Roffe
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: Amperemätare

Inlägg av Terner »

roffe40 skrev:Tack för hjälpen Peter.
Nu ska jag fortsätta att riva i det gamla elsystemet som har haft många hemelektriker under åren .

Roffe

Det funkade klockrent det visade sig att kabeln ifrån B plus saknades, så nu har man en fungerande ampere mätare.

Roffe
Vilken färg är det på den kabeln som ska till B+ för att amperemetern ska fungera. Har också utbytt generator och där är ett kopplingsstycke med 2 tåtar från originalinstallationen. den ena går till D+ den andra hänger i luften nu....

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Amperemätare

Inlägg av FreddanLS5 »

Fick ni ordning på problemet? Jag har samma strul. Det gnistrar som fan bakom voltmätaren,trodde ena tampen skulle vara jordad.. :shock:
Vet ni vilken som är "B-terminalen" på en ministarter och vilken färg tampen från mätaren har ? :?
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Amperemätare

Inlägg av FreddanLS5 »

Måste vara den lila som skall på B+ ?? :shock:
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Amperemätare

Inlägg av FreddanLS5 »

Vad jag förstått så går den svart/vita kabeln från ammetern till "horn relay" & sedan vidare till generatorn. Den helsvarta kabeln från ammetern kommer ut ur torpedväggen/förgreningen som röd. Stämmer detta?? Den rackarn var också inkopplad i "horn relay" men det kan ju inte stämma? Skall inte den jäkeln till startmotorn och borde det inte finnas "shunt" däremellan ?? Blir galen på bil-el ! :roll:
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Amperemätare

Inlägg av FreddanLS5 »

För den som undrar så var mitt fel inte mätaren i sig utan laddningslampan inuti generatorn som var trasig
Skriv svar