Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Valle »

Hej!
Jag är i behov av tips för att få igång bilen igen. Jag har en 75'a med MSD + Accel HEI. Bilen har tidigare gått på tomgång men med extrem tidig förtändning på 35 grader(Tomgång utan vacuum) som inte gått att ställa ner utan att motorn dött.
Därför har jag köpt mig en ny HEI-fördelare för att se om det är den gamla Accel-fördelaren som börjat strula.
Men nu får jag inte igång bilen alls med den nya fördelaren.
Kruxet är bl.a. att den gamla fördelaren har 2 kablar ut från pickup'en på fördelaren (Lila och grön) medans den nya har 3 st (Gul, röd, svart). Så nu har jag provat att endast använda röd och gul kabel till motsvarande grön/lila in till MSD'n.

Fördelaren jag köpt för att prova med är denna
http://www.ebay.com/itm/SBC-BBC-CHEVY-3 ... 0c&vxp=mtr
(Behöver inga svar angående kvaliten på denna fördelare, kina-skräp osv ;-) Jag vet detta och denna fördelare har jag endast köpt i felsökningssyfte.... )

Tacksam för all hjälp jag kan få....

/Marcus
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av PG-son »

Hej!
Med den fördelaren behöver du inte någon MSD box.
Fördelaren har allting "inbyggt".
Kontakten med de tre kablarna i skall du stoppa in i fördelarlockets motsvarande kontakt, den passar bara på ett sätt.
Sedan skall du ansluta strömmen från tändningslåset, på ett av de andra 2 stiften, det är säkert utmärkt med BAT, eller så.
Det andra stiftet (bredvid) är till för elektronisk varvräknare.

Se denna pkt i beskrivningen avseende strömmatning.
10. Reconnect the wiring leading from the distributor to the ignition switch. On GM HEI distributors, plug the pickup lead connector into the new distributor cap.

Sen är det " bara" att starta upp, och fin ställa tändning. :P
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Valle »

ok, där ser man. Har jag köpt fel fördelare. :oops:
Om man köper nya grejer idag, bör man matcha MSD-boxen eller är den här lösningen lika bra ?
MSD-boxen jag har är ju visserligen rätt gammal, men som jag förstått det är MSD-box rätt bra ?
För / nackdelar med fördelaren jag nu köpt kontra MSD + min gamla Accel-HEI ?

Då antar jag att jag helt enkelt får gå ut och koppla om i garaget. :lol:
/Marcus
Punken
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tor sep 19, 2013 15:15

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Punken »

Har du en lätt trimmad motor för vanlig handels bensin, duger/räcker din nya HEI fördelare alldeles utmärkt. fördelen är att slippa en extra box med sladdar.
Vet inte hur det är med Kina varianten men de "äkta" HEI fördelarna kan man labba en hel del med tändkurvan om man känner för det.
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Valle »

Grymt! Nu startade den tack vare ditt tips. :P TACK!!
Tyvärr har jag fortfarande kvar mitt grundproblem som jag trodde ny fördelare skulle lösa.
Tändningen går inte att få ner under 30 graders förtändning på tomgång när den borde ligga på typ 10 grader. (utan vacuum)
Jag hade hoppats att det va fördelaren/MSD'n. :cry:
Nåja, får helt enkelt leta vidare.....
/Marcus
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Smuggler »

Hej,

Låter mycket märkligt även om du har en ny fördelare.
Du måste grundsöka problemet och utesluta en sak efter den andra...
Tändlampan är ok? Svängdämparen sitter fast på veven? Svängdämparen har inte separerat?
Verkar detta samt annat ok är det nog läge att börja på ruta 1.

1. Bestäm TDC för cyl.nr 1. Görs enklast med ett kolvstoppsverktyg som ersätter tändstiftet. Du kan läsa dig fram till hur detta går till men i princip tillåts kolven gå nästan ända upp i TDC och stoppas med verktyget. I detta stoppläge markerar du en linje på svängdämparen mot tex. 0 markeringen på tändskalan.
Vrid därefter motorn åt motsatt håll tills du slår i stoppverktyget igen. Gör en ny linje i detta läge mitt för samma 0 markering som i första operationen. OBS! var försiktig och skruva ev. ur verktyget så det inte smäller i ventilerna under tillbakavridningen. Stoppa i det när du börjar närma dig rätt läge igen. Man får testa sig fram lite med detta och upprepa flera gånger så man får samma resultat varje gång.

Nu har du två linjer på svängdämparen och ditt verkliga, exakta TDC ligger mitt emellan dessa 2 linjer.
Nu vet du att du har rätt markering på dämparen och därmed kan du gå vidare till nästa steg.

2. Med motorn/dämparen ställd i TDC enligt din egen markering, vrid fördelaren så rotorn står mitt för 1:ans stift i locket. (Markera 1:ans läge i locket på fördelarhuset med tuschpenna eller tejp). Om du ej kan linjera upp den med enbart vridning får du lyfta upp den och kugga om den mot kammen tills du hamnar rätt.

3. Öppna din nya fina fördelare och lås ihop centrifugalvikterna så de ej kan röra sig. funkar med typ tejp eller liknande.

4. Koppla ur vakumettill klockan på fördelaren.

5. Starta motorn och läs av vilken tändning du har mot din egen markering på dämparen. Justera den till det värde du vill ha genom att vrida fördelaren. Vad du skall ha får du själv läsa dig till

6. Öppna fördelaren och ta bort låsningen från vikterna. Starta motorn och kontrollera din tändning igen. Detta gör du vid ditt tomgångsvarvtal. Tändningen skall fortfarande vara densamma som med låsta vikter. Om inte, måste du byta dina fjädrar som styr vikterna i fördelaren så att vikterna börjar bidra med förtändning först vid ett varvtal som passar din motor. Alltså en bit över ditt tomgångsvarvtal. Du skall även kontrollera vid vilket varvtal du har max tändning, dvs, grundtändning + tillskott från dina vikter.
Jag ger dig inga uppgifter på detta då du kommer att få lika många svar som antalet människor du frågar... Kolla på nätet och försök bilda din egen uppfattning. Bäst är att bromsa motorn i bänk för att fastslå rätt tändkurva men hur många har ork/möjlighet till detta?

7. När du hittat rätt fjädrar och fått till en bra tändkurva har du fått klart din grundtändning och ditt mekaniska tillskott. Nu är det dags att se hur mycket förtändning din vakumklocka bidrar med.
Du får själv läsa dig till om du skall ha portat vakum eller direktvakum eller kanske ingen vakumklocka alls.
Det jag skriver nedan gäller för motor med direktkopplad vakumklocka. Skall du köra med portat vakum finns det andra än jag som är duktiga på det. Har aldrig lyckats greppa det där med portat vakum själv...

Du måste kolla vilket vakum din motor ger på tomgång samt välja en klocka som ger fullt utslag vid ett vakum som är lägre än det vakum som motorn ger för att undvika en vandrande tomgång beroende på att klockan då ligger och jobbar till och från. På klockan finns ofta nummer och utifrån dessa kan man googla fram specen där det anges vilket vakum de jobbar vid samt hur mycket tändning de bidrar med.

8. Lås dina vikter igen. Starta motorn och koppla in klockan. Justera ned tomgången om den ökar. Kolla tändningen. Skillnaden mellan din grundtändning och det nu avlästa värdet är bidraget från din vakumklocka.
Hur stort bidrag man kan tillåta från vakumklockan beror på din grundtändning samt bidraget från vikterna. Man vill normalt inte ha en total förtändning högre än 48-50°.
Beräkningsexempel:
(observera, det är BARA ett exempel)

Grundtändning: 15°
Bidrag vikter: 21°
Total mekanisk förtändning: 15+21= 36°
Max tillåten total förtändning: 50°
Tillåtet bidrag från Vakumklocka: 50-36= 14°

Sålunda kan det vara nödvändigt att begränsa vakumklockans slaglängd för att ej överskrida maximal tillåten förtändning.
Det finns klockor med justerbart slag, annars är det enkelt att svetsa dit en stoppbricka.

För att avläsa dessa värden kan det vara lämpligt att förse svängdämparen med en tändmarkeringstejp där skalan går väldigt långt. Kom ihåg att köpa en tejp som är avsedd för den diameter du har på dämparen.


Hoppas du blev lite klokare, vad vet jag, du kanske har stenkoll på detta redan och ser detta som onödig information. Hur som helst. Lycka till!

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av PG-son »

Hej igen!
Kul att du åtminstonde fick liv i luckan igen, så att säga. :P
Då är det nog inget fel på någon av fördelarna.
Om vi tar det lite från början, du skriver att du behöver få igång bilen igen.
Varför "stannade" den.
Hade du gjort nåt :?:
Vet av egen erfarenhet att man är sin egen lyckas smed :roll:

Är du säker på att tändkablarna sitter rätt.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Valle »

Verkligen tack för alls tips!
Som svar på vad som hänt så köpte jag motor på sidan om bilen och har lyft i allting.
Kopplat in standard msd + hel och grundställt förgasaren.
Fick igång bilen på tomgång, kört en kort kort sträcka. Men tändningen är HELT fel. Som sagt 30-35 grader före utan vaccum. Försöker jag vrida ner den med fördelaren dör Motorn.
Jag har kollat alla tändkablar massor med gånger, kollat TDC och nu bytt fördelade... :-(
Mitt nästa upplslag nu är som tipset här i tråden att steloperera vikterna i fördelar en och se vad som händer.
Jag har för övrigt kört med 2 olika tändlampor. Och jag konstaterar även att grenröret blir sjukt varmt fort bara på kort tomgångskörning. Speciellt 1:ans cyl. :-)

MVH
Marcus
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av StingrayRacing »

Hej, Det är inte helt ovanligt att svängningdämparen separerar och vrider sig, dvs skalan hamnar fel.

(Du är säker på att du satt stoben på rätt cylinder, dvs längst fram på förarsidan?)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av PG-son »

Hej!
Inge roligt.
Är varvtalet såpass högt att vikterna har slagit ut, annars är det ingen ide att juckla med dom, i detta skedet.
För att kolla detta med TDC på ett enkelt sätt testa och gör såhär.
Det är ju ingen alls exakt metod, men kan vara en första indikation på var i mörkret man befinner sig. :D
http://www.youtube.com/watch?v=XMg0S21Sjkw

Då skall förhoppningsvis även fördelarens rotor peka mot 1 :ans tändkabel.
Eller mellan 1:an och 8:an eftersom du justerat förtändningen.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Mr. Beam »

Och du är helt säker på att du satt klämman på rätt tändkabel? Även när du kuggat fel..... Vanligt om man åkt nån äcklig gammal Ford eller Pontiac tidigare...
Med 35 i grund borde startmotorn protestera ganska så rejält... återstår att fjärdrarna hakat ur.

Edit: Tja, man kan ju alltid låsa tändningen på 35.....men då är vi bortom allt vad gatmotorer heter.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Valle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tor aug 05, 2010 21:10
Ort: Södertälje

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Valle »

Tack igen för alla tips!
Men nu är jag på rätt väg. Jag har pillat på rejält många ställen och lyckats få ner det till 15 grader vilket jag ska använda som utgångsläge. Jag körde motor rejält varm först, vilket jag slarvat med de tidigare gångerna p.g.a att jag varit lite otrygg med så tidig förtändning. Sen justerade jag upp tomgången via idle mixture på gasarn och plockade ner den så långt jag bara förmådde med tomgångsskruven.....
Sen flyttade jag proben från strobelampan närmare stiftet, men de påverkade nog inget... :D
Så nu är jag på G.....

Tack
/Marcus
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Re: Hjälp HEI + MSD (ny fördelare )

Inlägg av Mardigan »

När man vrider tillbaka förtändningen behöver man även öka tomgången ganska mycket så jag tror bara att det är att öka tomgången rejält för att sedan backa förtändningen och ev tomgången något tills man är nöjd.
Skriv svar