Trycker ur olja samt avgaser
Trycker ur olja samt avgaser
Köpte en 68 med en 427 så gott som original av en på forumet för ca en 2 månader sen. Märkte redan då när jag kört hem den att det är ganska mycket olja utanpå tråget men kände samtidigt att trågbultarna inte satt så hårt så trodde det var problemet.
Men nu har det blivit värre och det kommer ut olja ur oljestickan, vevhusvent samt poffar ut avgaser genom insugspackningen och rökigt i ventilkåporna. Ryker en del i avgaserna också men motorn går jämnt och fint. Förra ägaren har bytt ventiltätningar samt vippor för inte så länge sen.
Har viss motorvana och förstår hur en motor fungerar så har börjat plocka ner ventilkåporna ikväll och tagit bort förgasaren. Tänkt ta bort insuget nästa gång. Sitter tätningarna tillgängliga så man kan titta på dom? Eller ska jag göra kompprov och se om jag kan begränsa det till en viss cylinder?
Det som jag har hittat som inte stämmer riktigt är att alla ventilvippor var dragna lika långt utom 1. Den var 5-6 gängvarv mindre dragen kan det vara boven? Att ventilen inte öppnat som den ska?
Tråkigt när man köpt en bil att njuta sommaren i och så kommer detta. Inte kört den hårt eller nåt knappt hunnit köra sen köpet.
Tacksam för hjälp!
Mvh Björn
Men nu har det blivit värre och det kommer ut olja ur oljestickan, vevhusvent samt poffar ut avgaser genom insugspackningen och rökigt i ventilkåporna. Ryker en del i avgaserna också men motorn går jämnt och fint. Förra ägaren har bytt ventiltätningar samt vippor för inte så länge sen.
Har viss motorvana och förstår hur en motor fungerar så har börjat plocka ner ventilkåporna ikväll och tagit bort förgasaren. Tänkt ta bort insuget nästa gång. Sitter tätningarna tillgängliga så man kan titta på dom? Eller ska jag göra kompprov och se om jag kan begränsa det till en viss cylinder?
Det som jag har hittat som inte stämmer riktigt är att alla ventilvippor var dragna lika långt utom 1. Den var 5-6 gängvarv mindre dragen kan det vara boven? Att ventilen inte öppnat som den ska?
Tråkigt när man köpt en bil att njuta sommaren i och så kommer detta. Inte kört den hårt eller nåt knappt hunnit köra sen köpet.
Tacksam för hjälp!
Mvh Björn
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Skulle nog ta kompprov. Låter som slappa ringar. Kanske gå ett varv och dubbelkolla ventiljusteringen först.
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Kan det vara så enkelt som tät vevhusventilation, så den trycker ur sig på alla andra ställen?
//Lasse
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hej,
Jag hade nog också gjort ett komp prov och sett vad det gav.
Har du någon i din närhet som kan komma och ta en titt,det kan vara gôtt att ha någon att bolla frågor med som kan titta och lyssna .
/Christian
Jag hade nog också gjort ett komp prov och sett vad det gav.
Har du någon i din närhet som kan komma och ta en titt,det kan vara gôtt att ha någon att bolla frågor med som kan titta och lyssna .
/Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Vevhusventilationen har jag kikat på, ena sidan sitter det en slang på ca 1 cm invändigt med backventil som går till framkant på förgasaren. Andra sidan sitter det standard storlek 4 cm typ kopplad till filterhuset, lite böjd men inte stopp. Har kört utan den inkopplad också men ingen skillnad snarare värre. På tomgång poffar det ut genom insugspackningen så borde inte bara vara ventilationen. Har plockat bort insuget idag och kikat lite men inte hittat nåt som tyder på att toppackningen gått. Men i mitten av insuget går det en kanal över till andra sidan som ser ut som avgaskanal vad gör den? Såg inte nåt som tyder på läckage där heller.
Vad är troligast att en ventil inte sluter tätt eller att ringarna är slut? Ska göra kompprov nästa gång jag är i garaget så får vi se. Vad ska det vara i en frisk 427 390hk motor??
Tack för svaren! Mvh
Vad är troligast att en ventil inte sluter tätt eller att ringarna är slut? Ska göra kompprov nästa gång jag är i garaget så får vi se. Vad ska det vara i en frisk 427 390hk motor??
Tack för svaren! Mvh
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Har en duktig i Norrköping som jag kan prata med nästa vecka så det ska jag göra. Får väl lyfta av topparna när jag ändå håller på de är ändå helt koksiga och fulla med skit så borde få en rengöring. Då kan man väl vända topparna uppochner och hälla bensin i ventilsätena för att kolla om det är slut? Är ju inte lika lätt att kolla kolvringarna direkt. Såg även att det bara sitter vattenkanal på framsidan insuget inte bak. Men det sitter ju kanal i blocket ska det vara så?
Christian Möller skrev:Hej,
Jag hade nog också gjort ett komp prov och sett vad det gav.
Har du någon i din närhet som kan komma och ta en titt,det kan vara gôtt att ha någon att bolla frågor med som kan titta och lyssna .
/Christian
Medlemsnummer 3955
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hej,Meatos skrev:Har en duktig i Norrköping som jag kan prata med nästa vecka så det ska jag göra. Får väl lyfta av topparna när jag ändå håller på de är ändå helt koksiga och fulla med skit så borde få en rengöring. Då kan man väl vända topparna uppochner och hälla bensin i ventilsätena för att kolla om det är slut? Är ju inte lika lätt att kolla kolvringarna direkt. Såg även att det bara sitter vattenkanal på framsidan insuget inte bak. Men det sitter ju kanal i blocket ska det vara så?
Christian Möller skrev:Hej,
Jag hade nog också gjort ett komp prov och sett vad det gav.
Har du någon i din närhet som kan komma och ta en titt,det kan vara gôtt att ha någon att bolla frågor med som kan titta och lyssna .
/Christian
Innan du tar bort topparna,ta ett komp prov om du har möjlighet.
Vatten kanalen fram samlar ihop vattnet innan det går vidare till kylaren.
/Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Kanalen du nämner är en förvärmningskanal.Meatos skrev:Men i mitten av insuget går det en kanal över till andra sidan som ser ut som avgaskanal vad gör den? Såg inte nåt som tyder på läckage där heller.
På det ena original grenröret skall det sitta ett spjäll med en bimetallfjäder som stänger spjället då motorn är kall och pressar avgaserna genom insuget och ut i det andra avgasröret, på andra sidan motorn.
Detta för att motorn skall bli varm fortare.
Då motorn blivit varm ska spjället öppna och avgaserna flödar "rätt" väg igen.
En funktion som man ofta klarar sig utan om man endast sommarkör sin bil.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Tack så mycket ricky men den lär försvinna då när jag får på mina nya headders:)
Skulle tagit kompprov idag men den jag hade räckte liksom inte in till gängorna.. Så får försöka hitta en adapter eller låna någon annan.
Skulle tagit kompprov idag men den jag hade räckte liksom inte in till gängorna.. Så får försöka hitta en adapter eller låna någon annan.
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Vill man inte anvænda førværmningskanalen i insuget så finns det insugspackningar att køpa dær denna kanal ær pluggad med stålbleck.
Vissa menar att detta kan ge lite kallare insug och insugsluft = høgre fyllnadsgrad.
Vad en sådan pluggning kan gøra i effekt på en dyno vågar jag inte svara på.
Vissa menar att detta kan ge lite kallare insug och insugsluft = høgre fyllnadsgrad.
Vad en sådan pluggning kan gøra i effekt på en dyno vågar jag inte svara på.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Du sæjer att motorn trycker ur sig olja.
Hur ær oljenivån i motorn?
Ær den høgre æn vad den ska vara skulle jag tømma ut den gamla oljan før se om det om den luktar bensin.
Om førgasaren flødar kan det hænda att brænsle ligger och rinner ner i cylindrarna via kolvringarna och ner i oljetråget.
Før høg oljenivå kan resultera i att vevaxeln vispar runt oljan inne i motorn med påføljden att vad som evakueras genom vevhusventilationen etc kan vara ganska oljemættat.
Børja som sagt var med ett komp-prov eller ett leakdown test.
Ær du sjælv osæker på vad som ær normala værden eller hur man ska anvænda utrustning eller tyda resultatet tycker jag man bør ta hjælp av någon erkænt kunnig nær det gæller att finna VAD som ær fel.
Hur ær oljenivån i motorn?
Ær den høgre æn vad den ska vara skulle jag tømma ut den gamla oljan før se om det om den luktar bensin.
Om førgasaren flødar kan det hænda att brænsle ligger och rinner ner i cylindrarna via kolvringarna och ner i oljetråget.
Før høg oljenivå kan resultera i att vevaxeln vispar runt oljan inne i motorn med påføljden att vad som evakueras genom vevhusventilationen etc kan vara ganska oljemættat.
Børja som sagt var med ett komp-prov eller ett leakdown test.
Ær du sjælv osæker på vad som ær normala værden eller hur man ska anvænda utrustning eller tyda resultatet tycker jag man bør ta hjælp av någon erkænt kunnig nær det gæller att finna VAD som ær fel.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Oljenivån är inte för hög snarare tvärt om senaste gången jag kört. Kör på 20-50 olja. Ska köpa en ny pcv ventil också för säkerhets skull om den strular ska det kunna bli liknande fenomen. Förgasaren flödar rätt mycket men ska vara inställd men tycker den får lite väl mycket soppa. Ska prata med en expert i slutet ju veckan i stan där ja bor.
Mvh
Mvh
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Komp prov gjort.
Cylindrar 2-3-4-6-8 bra värden
Cylinder 1=7 bar Cyl 5= 3bar Cyl 7=5,5bar
Verkar inte bara vara kolvringarna här direkt?
Kan det vara ventilerna som nästan inte sluter alls alltså att sätena är slut eller vad tror ni? Ingen olja i vattnet så topp packningen är nog hel. Blir ju att lyfta toppen i vilket fall men kom gärna med troliga orsaker.
Cylindrar 2-3-4-6-8 bra värden
Cylinder 1=7 bar Cyl 5= 3bar Cyl 7=5,5bar
Verkar inte bara vara kolvringarna här direkt?
Kan det vara ventilerna som nästan inte sluter alls alltså att sätena är slut eller vad tror ni? Ingen olja i vattnet så topp packningen är nog hel. Blir ju att lyfta toppen i vilket fall men kom gärna med troliga orsaker.
Medlemsnummer 3955
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hej,Meatos skrev:Komp prov gjort.
Cylindrar 2-3-4-6-8 bra värden
Cylinder 1=7 bar Cyl 5= 3bar Cyl 7=5,5bar
Verkar inte bara vara kolvringarna här direkt?
Kan det vara ventilerna som nästan inte sluter alls alltså att sätena är slut eller vad tror ni? Ingen olja i vattnet så topp packningen är nog hel. Blir ju att lyfta toppen i vilket fall men kom gärna med troliga orsaker.
Jag tror nog på ringarna tyvärr iomed det höga vevhustrycket men otäta ventiler hjälper ju till och sänka.
mvh
Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Ok men förra ägaren tog ett kompprov i vintras och fick 12 på alla så får hoppas det stämmer så det är något annat.Christian Möller skrev:Hej,Meatos skrev:Komp prov gjort.
Cylindrar 2-3-4-6-8 bra värden
Cylinder 1=7 bar Cyl 5= 3bar Cyl 7=5,5bar
Verkar inte bara vara kolvringarna här direkt?
Kan det vara ventilerna som nästan inte sluter alls alltså att sätena är slut eller vad tror ni? Ingen olja i vattnet så topp packningen är nog hel. Blir ju att lyfta toppen i vilket fall men kom gärna med troliga orsaker.
Jag tror nog på ringarna tyvärr iomed det höga vevhustrycket men otäta ventiler hjälper ju till och sänka.
mvh
Christian
Mvh
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
borta
Senast redigerad av Meatos den tor aug 01, 2013 16:24, redigerad totalt 2 gång.
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Kan man kolla kolvringarna utan att ta ur dom som att hälla bensin i loppen och se om det rinner igenom snabbt?
Medlemsnummer 3955
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hej,
Cylinderloppen ser blanka ut,har du vändkanter?
Vet inte om det ger ett rättvist resultat att kolla ringar så men du ser ju om det rinner rätt igenom så läcker det förbi mycket förbränningsgaser(Vevhuskomp).
Sumpen är tacksam att plocka ner på corvetten så fundera på att ta ut den kolv som ser misstänkt ut.
mvh
Christian
Cylinderloppen ser blanka ut,har du vändkanter?
Vet inte om det ger ett rättvist resultat att kolla ringar så men du ser ju om det rinner rätt igenom så läcker det förbi mycket förbränningsgaser(Vevhuskomp).
Sumpen är tacksam att plocka ner på corvetten så fundera på att ta ut den kolv som ser misstänkt ut.
mvh
Christian
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Inga repor eller nåt konstigt vad jag sett än iaf. Vändkanter finns på alla fyra mest på nedsidan. Kanterna känns rätt mycket men faktiskt mest på den cylindern som har bra komp.
Går det att plocka ur kolven med motorn kvar i bilen alltså? Bara lossa överfallet och trycka ut kolven uppåt?
Går det att plocka ur kolven med motorn kvar i bilen alltså? Bara lossa överfallet och trycka ut kolven uppåt?
Christian Möller skrev:Hej,
Cylinderloppen ser blanka ut,har du vändkanter?
Vet inte om det ger ett rättvist resultat att kolla ringar så men du ser ju om det rinner rätt igenom så läcker det förbi mycket förbränningsgaser(Vevhuskomp).
Sumpen är tacksam att plocka ner på corvetten så fundera på att ta ut den kolv som ser misstänkt ut.
mvh
Christian
Medlemsnummer 3955
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Jodå,det går att plocka ut dom med motor kvar i bilen.Meatos skrev:Inga repor eller nåt konstigt vad jag sett än iaf. Vändkanter finns på alla fyra mest på nedsidan. Kanterna känns rätt mycket men faktiskt mest på den cylindern som har bra komp.
Går det att plocka ur kolven med motorn kvar i bilen alltså? Bara lossa överfallet och trycka ut kolven uppåt?
Christian Möller skrev:Hej,
Cylinderloppen ser blanka ut,har du vändkanter?
Vet inte om det ger ett rättvist resultat att kolla ringar så men du ser ju om det rinner rätt igenom så läcker det förbi mycket förbränningsgaser(Vevhuskomp).
Sumpen är tacksam att plocka ner på corvetten så fundera på att ta ut den kolv som ser misstänkt ut.
mvh
Christian
Gör en märkning på kolven som är lätt att se så dom kommer i åt rätt håll,vit märkpenna är bra
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Nu är motorn ur och ska renoveras.
Finns det nåt man ska passa på att byta när motorn ändå är ur? Styrningen är glapp, antar att det är så på de flesta men kan man göra nåt åt det ganska smidigt?
Nån som vet vad original koppling klarar? Då jag ska ha lite extra pulver när den åker i igen
Finns det nåt man ska passa på att byta när motorn ändå är ur? Styrningen är glapp, antar att det är så på de flesta men kan man göra nåt åt det ganska smidigt?
Nån som vet vad original koppling klarar? Då jag ska ha lite extra pulver när den åker i igen
Medlemsnummer 3955
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Styrsnäckan kan du renovera (finns satser om jag inte minns fel..). Det är främst spelet i utgående lager samt justeringen (på locket) som gör att du får glapp. Se till att justera in skruven på locket korrekt. Finns beskrivningar på nätet.Meatos skrev:Nu är motorn ur och ska renoveras.
Finns det nåt man ska passa på att byta när motorn ändå är ur? Styrningen är glapp, antar att det är så på de flesta men kan man göra nåt åt det ganska smidigt?
Nån som vet vad original koppling klarar? Då jag ska ha lite extra pulver när den åker i igen
"Tyg"-kopplingen mellan rattstång och snäcka ska du också passa på att byta.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Motorn isärplockad. Var avslagna kolvringar pga för vass tändning. Köpte den av en här på forumet och har inte rört tändningen sen jag köpte den utan bara kört hem den 20 mil i princip. Har frågat om han kan ersätta något och han har alltid svarat och varit trevlig tills jag frågade det, sen dess har jag inte hört nåt. Trodde folk var ärliga här på forumet.
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hej
Har du koll på vad tändningen hade för värden när du körde den? Grundtändning, advance+varvtal samt ev. vakuum?
Känns som att det måste ha varit vansinnigt felinställt innan kolvringar smäller av. Har aldrig hört talas om detta fenomen förut.
Har du koll på vad tändningen hade för värden när du körde den? Grundtändning, advance+varvtal samt ev. vakuum?
Känns som att det måste ha varit vansinnigt felinställt innan kolvringar smäller av. Har aldrig hört talas om detta fenomen förut.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Kan verkligen kolvringarna gå sönder pga felaktig tändinställning? Kolv eller ventil kan man ju tänka sig skulle kunna spika sönder men kolvringarna!?
Peter
Peter
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Hur ser kolvarna ut?
Om det har spikat så kraftigt så att det gått sönder pga detta så kommer du med största sannolikhet se spikskador översidan av kolvarna (kolvtoppen).
Har du bilder?
Om det har spikat så kraftigt så att det gått sönder pga detta så kommer du med största sannolikhet se spikskador översidan av kolvarna (kolvtoppen).
Har du bilder?
Re: Trycker ur olja samt avgaser
/
Senast redigerad av Chrippe den ons aug 07, 2013 22:35, redigerad totalt 2 gång.
/Christer
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Var motorbyggaren som plockade ner motorn och sa att det var så har inte kollat så noga hur kolvarna ser ut men såg inget när jag lyfte av toppen de såg fina ut. Kan ta lite bilder så ni får se. Sen var kamkedjan helt nedsliten så den gick typ att lyfta av så tändningen har väl fladdrat en del... Hela motorn var nedsliten så blir helrenovering plus lite uppgraderingar, vevaxeln slipades igår och blocket borras idag till 0,030 överdimension. Topparna blir genomgångna också.
Ska beställa kolvar från summit och undrar vilken storlek på domen man ska ha eller kan ha, finns 0,08, 0,180 och 0,250 vilket resulterar i -7cc, -17cc och - 26cc så blir ju högre komp men vad törs man välja? Ska ju bara ha som gatbil och kanske strippen och bana nån gång ibland så kanske bäst att gå så nära original som möjligt?
Bild på kolvarna där kompet var dåligt. Sämst på nummer 3 som var 3,5 men de ser ju fina ut
Ska beställa kolvar från summit och undrar vilken storlek på domen man ska ha eller kan ha, finns 0,08, 0,180 och 0,250 vilket resulterar i -7cc, -17cc och - 26cc så blir ju högre komp men vad törs man välja? Ska ju bara ha som gatbil och kanske strippen och bana nån gång ibland så kanske bäst att gå så nära original som möjligt?
Bild på kolvarna där kompet var dåligt. Sämst på nummer 3 som var 3,5 men de ser ju fina ut
Medlemsnummer 3955
Re: Trycker ur olja samt avgaser
Om motorbyggaren är nått att ha skall han kunna tala om för dig vad du behöver för delar för att uppnå det mål du ställt för motorn.
Kompet är ju beroende av en rad andra faktorer förutom domen på kolven och samtliga måste vägas samman för att det skall bli bra. Även kamaxeln kommer att påverka ditt dynamiska kompressionsförhållande.
Men, är killen du anlitat duktig så har han koll på allt detta, på ett forum kommer du att få så många åsikter om ämnet så det blir svårt att veta vad som är rätt och fel...
Lycka till med ditt motorbygge och håll gärna tråden vid liv med uppdateringar och bilder!!
Kompet är ju beroende av en rad andra faktorer förutom domen på kolven och samtliga måste vägas samman för att det skall bli bra. Även kamaxeln kommer att påverka ditt dynamiska kompressionsförhållande.
Men, är killen du anlitat duktig så har han koll på allt detta, på ett forum kommer du att få så många åsikter om ämnet så det blir svårt att veta vad som är rätt och fel...
Lycka till med ditt motorbygge och håll gärna tråden vid liv med uppdateringar och bilder!!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***