För er som har ny Tremeclåda
För er som har ny Tremeclåda
Tänkte dela med mig av mina nyvunna erfarenheter av min Tremec TKO 600 låda som jag köpte ny från staterna till mitt 69 projekt.
Har nu kört bilen och det var som en bal på slottet! Motorn gick perfekt och lådan är mycket trevlig. tätstegad 1-4 och en rejäl överväxel på 5:an. Har inte så mycket koll på vad jag varvar vid vilken fart än, men trots att jag har 3,70 i bakaxeln varvar motorn extremt lite, trevligt!
Extremt korta slag i spaken mellan lägena och inga som helst vibrationer i drivlinan. Verkar som min ombyggnad av linjeringen motor-låda föll väl ut.
Nu till det mindre bra. Backen är osynkad. Låter som en stenkrosss när den skall läggas i. Går dock att få tyst på den om man petar i 3:an direkt innan backen skall i. Då är det knäpptyst. Nu visste jag detta redan när jag köpte lådan så jag var beredd. Kände även till tricket med 3:an så jag har undvikit misshandel av kuggen.
BYT OLJA EFTER NÅGON/NÅGRA KILOMETER!!!
Gick en kurs i kullagerskador för 3 år sedan som hölls av en professor som jobbat på SKF. Han hade som vana att när han köpte ny bil, åka runt kvarteret och sen direkt in på verkstan för oljebyte i lådan. Hans förklaring till detta var hans livslånga erfarenhet av kullagerskador. Visst, han var "miljöskadad", lådorna funkar ju ändå i stort sett hela bilens livslängd.
Men, jag tog honom på orden och bytte oljan i min låda efter 3km körning. Det som kom ut var inte så roligt...
Oljan glittrade som metalliclack och efter en närmare studie hittade jag ca 10st frässpånor i oljan.
Så noga rengör man lådorna i USA innan man monterar dom.
Nu blir det ett oljebyte till inom några mil. Chansar inte för att spara in någon tusenlapp i olja.
Har nu kört bilen och det var som en bal på slottet! Motorn gick perfekt och lådan är mycket trevlig. tätstegad 1-4 och en rejäl överväxel på 5:an. Har inte så mycket koll på vad jag varvar vid vilken fart än, men trots att jag har 3,70 i bakaxeln varvar motorn extremt lite, trevligt!
Extremt korta slag i spaken mellan lägena och inga som helst vibrationer i drivlinan. Verkar som min ombyggnad av linjeringen motor-låda föll väl ut.
Nu till det mindre bra. Backen är osynkad. Låter som en stenkrosss när den skall läggas i. Går dock att få tyst på den om man petar i 3:an direkt innan backen skall i. Då är det knäpptyst. Nu visste jag detta redan när jag köpte lådan så jag var beredd. Kände även till tricket med 3:an så jag har undvikit misshandel av kuggen.
BYT OLJA EFTER NÅGON/NÅGRA KILOMETER!!!
Gick en kurs i kullagerskador för 3 år sedan som hölls av en professor som jobbat på SKF. Han hade som vana att när han köpte ny bil, åka runt kvarteret och sen direkt in på verkstan för oljebyte i lådan. Hans förklaring till detta var hans livslånga erfarenhet av kullagerskador. Visst, han var "miljöskadad", lådorna funkar ju ändå i stort sett hela bilens livslängd.
Men, jag tog honom på orden och bytte oljan i min låda efter 3km körning. Det som kom ut var inte så roligt...
Oljan glittrade som metalliclack och efter en närmare studie hittade jag ca 10st frässpånor i oljan.
Så noga rengör man lådorna i USA innan man monterar dom.
Nu blir det ett oljebyte till inom några mil. Chansar inte för att spara in någon tusenlapp i olja.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: För er som har ny Tremeclåda
Tack för inputen Daniel.
Har du planerat in några klubbträffar i sommar?
Har du planerat in några klubbträffar i sommar?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: För er som har ny Tremeclåda
Skall regbesikta nu i slutet på maj och får jag igenom den blir det lite kortare utflykter till att börja med. Hoppas på någon träff närmare än 30 mil bort... Vill gärna ha några mil i bilen så jag vet att grejorna funkar innan det blir några långturer!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: För er som har ny Tremeclåda
"Alla" bilar fram till sent 80-tal hade osynkad back och om en sådan rapar beror det på:
- Bilen står inte still.
- Man har våldsamt bråttom att riva i backen och motorn på högre varv än tomgång.
- Draggande koppling.
Har du aldrig kört en manuellt växlad Volvo 240/740?
Jag anser att om man behöver bromsa ned ingående axel genom att lägga i en synkad växel är något fel.
M
- Bilen står inte still.
- Man har våldsamt bråttom att riva i backen och motorn på högre varv än tomgång.
- Draggande koppling.
Har du aldrig kört en manuellt växlad Volvo 240/740?
Jag anser att om man behöver bromsa ned ingående axel genom att lägga i en synkad växel är något fel.
M
Re: För er som har ny Tremeclåda
Smuggler,
Vad använder du för olja till din Tremec (GM Synchromesh eller?)
Var köper du den i så fall.
Undrar Anders som snart sätter en Tremec låda i rullning.
Vad använder du för olja till din Tremec (GM Synchromesh eller?)
Var köper du den i så fall.
Undrar Anders som snart sätter en Tremec låda i rullning.
Re: För er som har ny Tremeclåda
GM Synchromesh är det som rekommenderas. Hansen racing har.ABEJ skrev:Smuggler,
Vad använder du för olja till din Tremec (GM Synchromesh eller?)
Var köper du den i så fall.
Undrar Anders som snart sätter en Tremec låda i rullning.
Återkom gärna med hur den beter sig på backen, har en känsla av att jag just blev inkompetensförklarad
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: För er som har ny Tremeclåda
Hej,M Nordin skrev:"Alla" bilar fram till sent 80-tal hade osynkad back och om en sådan rapar beror det på:
- Bilen står inte still.
- Man har våldsamt bråttom att riva i backen och motorn på högre varv än tomgång.
- Draggande koppling.
Har du aldrig kört en manuellt växlad Volvo 240/740?
Jag anser att om man behöver bromsa ned ingående axel genom att lägga i en synkad växel är något fel.
M
-bilen står still.
-jag lägger i backen synnerligen ömt och varsamt vid ett tomgångsvarv på ca. 800rpm.
-draggande koppling skulle det kanske kunna vara men den är rätt justerad enligt AIM. Kanske nått jag missat.
Har läst att fler har haft detta fenomen.
Så, några tipps på hur jag kollar en eventuellt draggande koppling?
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: För er som har ny Tremeclåda
smuggler: ngn inkompetensförklaring av dig var definitivt inte meningen utan mer tänkt som pepp för att stå upp mot - i mitt tycke - rent skitsnack från säljare. Sålunda hanterar du lådan rätt men den uppför sig sämre än lådan i min Volvo BM traktor (garanterat osynkad på alla växlar).
Palla upp bakhjulen och se om och hur mkt den driver med nedtrampad koppling och ilagd växel?
M
Palla upp bakhjulen och se om och hur mkt den driver med nedtrampad koppling och ilagd växel?
M
Re: För er som har ny Tremeclåda
Hej Smuggler, det är jag!
Kommer du ihåg vad jag sa angående Sachskopplingen i kombination med eftermarknadssvänghjul.
Hoppas du kollade att den gick "fritt".
Kommer du ihåg vad jag sa angående Sachskopplingen i kombination med eftermarknadssvänghjul.
Hoppas du kollade att den gick "fritt".
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: För er som har ny Tremeclåda
Det är lungtM Nordin skrev:smuggler: ngn inkompetensförklaring av dig var definitivt inte meningen utan mer tänkt som pepp för att stå upp mot - i mitt tycke - rent skitsnack från säljare. Sålunda hanterar du lådan rätt men den uppför sig sämre än lådan i min Volvo BM traktor (garanterat osynkad på alla växlar).
Palla upp bakhjulen och se om och hur mkt den driver med nedtrampad koppling och ilagd växel?
M
Bra ide med uppallningen! Får kolla det.
Undrar om det kan ha någon betydelse att allt är nytt och har gått typ två mil? Tremeclådorna har rykte om sig att vara "tröga" i början. Den känns redan efter oljebytet och några mil lättare i växlingarna.
Men ofta är sånt här inget som löser sig av sig självt...
Får kolla med hjulen i luften.
Tack för input!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: För er som har ny Tremeclåda
HejPG-son skrev:Hej Smuggler, det är jag!
Kommer du ihåg vad jag sa angående Sachskopplingen i kombination med eftermarknadssvänghjul.
Hoppas du kollade att den gick "fritt".
Ja, jag tittade på just detta och det gick fritt!
Lådan växlar helt perfekt i övrigt så jag är säker på att det inte är det problemet.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: För er som har ny Tremeclåda
Jag har kört 100mil med min tko-600 och den har börjat låta som en stenkross på 5:ans växel. Ljudet följer upp och ner med varvet.
Jag har under dessa 100mil bytt olja 5ggr, tätare i början. Kör med GM synchromesh och när jag tappade ur oljan idag var den full, och då menar jag FULL med metall spån. Fint fint spån.
Sååååå men min vanliga tur när det gäller min raggarbil så är det väl nåt som gått sönder....
Mindre roligt är det i alla fall.
Jag har under dessa 100mil bytt olja 5ggr, tätare i början. Kör med GM synchromesh och när jag tappade ur oljan idag var den full, och då menar jag FULL med metall spån. Fint fint spån.
Sååååå men min vanliga tur när det gäller min raggarbil så är det väl nåt som gått sönder....
Mindre roligt är det i alla fall.
1963 C2 med eller utan tak...