generator

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
Ort: Vallåkra

generator

Inlägg av stingray L46 »

Hejsan, jag undrar om det är någonting som jag måste tänka på om jag vill byta en 80 amp generator till en 110 amp?
Jag tycker att lyset inne i bilen är svagt, kommer detta att bli bättre eller måste jag sätta starkare lampor?
Kan det dåliga ljuset bero på att det är dålig kontakt i ljuskontakten?

Tre frågor som önskar tre svar.

Ha de
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: generator

Inlägg av Smuggler »

Hej,
Börja med att gå igenom ditt elsystem. Bilen är 40år gammal och garanterat är kontakter, anslutningar och kablage ärgade eller/och rostiga...
På corvetterna går all belastning till strålkastarna och instrumentbelysning över lysknappen direkt då den inte jobbar via relän. Lite otrevligt med dålig kontakt i den då det lätt kan bli varmt i så fall.
Läs lite om laddning och elsystem på skyllermarks.se, där finns det en del nyttigt. När du vet att du har ett system som är ok, då kanske det är läge att byta generator.
Det är sällan dålig laddning/effekt i elsystemet beror på en kass generator.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: generator

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Håller med Smuggler helt!
Har du dessutom hallogen lampor i strålkastarna så SKA det sitta reläer emellan, stor risk för kabelbrand då hallogen lamporna drar mer ström än seal beam!
Det har inte ett dugg med generatorns kapacitet om lamporna lyser för svagt! Beror på svaga lampor eller dålig kontakt, som sagt, gammalt elsystem.
Hurdant är batteriet?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
stingray L46
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
Ort: Vallåkra

Re: generator

Inlägg av stingray L46 »

Hej, jag har inte halogenlampor (tänker på det) men batteriet är väl lite så där på håret, kanske ett nytt vore en bra investering.
Om det är glapp i ljuskontakten, kan man ta bort den utan att ta loss panelen?

Tack för bra och snabba svar.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: generator

Inlägg av Smuggler »

Du måste lossa panelen men du behöver inte ta bort den.
Demontera undre kåpan under rattstången. Sitter med 3 skruvar. Skruva ur 2 skruvar mot centerpanelen. Du ser dom om du kollar från passagerarsidan mot förarasidan strax ovanför klockan. Ta bort de 3 skruvarna ovanför varv/hast. Mätarna. Ta bort 2 skruvar som håller panelen från dörröppningen. Nu kan du vika fram panelen över rattstången en bit så att du ser lysknappen på vänster sida. Ryck ur elkontakten.
På knappens hus, mitt på ungefär, ser du en liten fjäderbelastad knapp. Tryck ned den och dra ut lysknappen ur kontakten! Bakom knappen ser du en överfallsmutter som du kan gänga loss med en skruvmejsel. Nu är hela kontakten lös. Det sitter även 2 vakumanslutningar på kontakten som skall sättas tillbaka på samma ställen, håll reda på det annars funkar inte pop up lysena.
Kolla även anslutningar framme vid lamporna. Kanske läge att byta alla instrumentlampor när du ändå rivit?
Kolla upp centerpanelen också. Många anslutningar där. Många små lampor...

Mvh Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: generator

Inlägg av Smuggler »

Jo, demontera alla anslutningar på generatorn också. Putsa alla kontaktytor så det blir bra kontakt.
Gå igenom jordanslutningarna i chassiet! Batteriet jordar strax nedanför vänster ram kick up. Finns jordflätor mellan startmotor-ram och mellan ram "bird cage". Bland annat sitter en vid vänster främre kaross-ramfäste
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Användarens profilbild
PEAX
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: lör nov 03, 2012 19:04
Ort: Norrköping

Re: generator

Inlägg av PEAX »

Hej,
lånar tråden för en annan generatorfråga.
Har kvar originalgeneratorn i bilen. Den funkar vad jag vet
men är inte vacker att se på. Såg i forumet nån som polerat en med gott resultat.
Har själv börjat lite smått men insåg rätt snart att det kommer att kräva väldigt
mycket tid.
Har därför bestämt mig för att köpa en kromad. Då uppstår frågan vilket amperetal kan
jag kan ha max om jag inte vill bygga om elsystemet.
När jag tittar på nätet har de flesta generatorerna
bara en kopplingspunkt och originalet har två. Funkar det med en?

Percy
_______________
C3 454 -73 manuell
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: generator

Inlägg av Bred »

PEAX skrev:Hej,
lånar tråden för en annan generatorfråga.
Har kvar originalgeneratorn i bilen. Den funkar vad jag vet
men är inte vacker att se på. Såg i forumet nån som polerat en med gott resultat.
Har själv börjat lite smått men insåg rätt snart att det kommer att kräva väldigt
mycket tid.
Har därför bestämt mig för att köpa en kromad. Då uppstår frågan vilket amperetal kan
jag kan ha max om jag inte vill bygga om elsystemet.
När jag tittar på nätet har de flesta generatorerna
bara en kopplingspunkt och originalet har två. Funkar det med en?

Percy
_______________
C3 454 -73 manuell
Hej PEAX. Tyvärr inte ett svar på din fråga men ett tips i alla fall. Beträffande poleringen så kan du ju testa en annan sak om du ändå redan gett upp och ska byta generatorn. Man kan ta en stålborste för borrmaskin (t.ex. http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... ste-19211/) och sätta den i just borrmaskin eller skruvdragare och använda den på generatorn. Kan få upp riktigt fin glans, testa gärna att ändra riktningen på borsten emellanåt för att det ska riva bra överallt. Ha skyddsglasögon, kan flyga små metallstrån ibland. Efter att man är klar med detta kan man behandla den med någon klarlack som tål högre temperaturer. Voila, blank och fin orginalgenerator :wink: Som sagt, ska du ändå byta kan du ju lika gärna försöka, är ju småpengar och lite jobb och personligen tycker jag det ser snyggare ut med blank orginal än blank krom :D
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: generator

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
PEAX
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: lör nov 03, 2012 19:04
Ort: Norrköping

Re: generator

Inlägg av PEAX »

Tack för tipset Kjell!

Percy

_______________
C3 454 -73 manuell
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av gbak »

Det var nog jag som polerade generatorn!
Generatorn blev rätt ok efter poleringen.
Jag polerade ett par kvällar och hade jag lagt några fler timmar så hade det blivit show kvalitet på poleringen.

Tyvärr så stängde Mypix servern (där jag hade alla mina bilder) ner, sig samtidigt som min HD havererade, så alla mina gamla bilder är borta.

Här är en iallafall gamal bild från Garaget, det är inte lika blankt och fint efter några tusen mil på vägarna....
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
PEAX
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: lör nov 03, 2012 19:04
Ort: Norrköping

Re: generator

Inlägg av PEAX »

Hej gbak,
vilket fräscht motorrum du har. Roligt att se. Lagomt utan att det blir för mycket av det goda.
Är det stålomspunna slangar du har eller är det överdrag? Snygga. Vart har du köpt dom?
Jag har själv börjat att polera min generator men jag kommer troligtvis att satsa på en kromad.

Percy
_______________
C3 454 -73 manuell
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av gbak »

Köpte överdrag från nåt företag kommer inte ihåg vilket, leta i nån gammal tråd så finns säkert nån länk till firman jag handlade ifrån.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av gbak »

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
PEAX
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: lör nov 03, 2012 19:04
Ort: Norrköping

Re: generator

Inlägg av PEAX »

Tack gbak!

Percy
_______________
C3 454 -73 manuell
Skriv svar