Kambyte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs gbak

Nä, ingen bult eller bricka, det ser ut som den suttit där utan någon som helst låsning (utom det stelnade gegget eller svets som dessutom ser ut att ha lossnat från vevaxeln). Det finns heller ingen gänga i vevaxeln...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kambyte

Inlägg av Ricky »

Då sitter det aldeles säkert en avdragen bult där i vevaxeln..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Nu har jag mätt upp mina toppars förbrännins utrymmen: 8 cl = 8cc = 0,27 fl oz = 0,488 kubiktum vilket måt som nu används... Kolvarna gör nog förbränning utrymmet något större, en cl eller 2 + packningen då förståss.
Jag tror att det är något sånär standard 1969 350" men rätta mej gärna om jag har fel!
Topparna ja.. det ser ut som man någon gång i tiden slipat ur insugskanalerna så att det vet i tusan om det går att slipa in säterna igen... Nya toppar kanske inte är så dum ide.. och kam!
Då är ju frågan igen: Vad ska jag köpa? Jag har beställt den dvd boxen om renovering av Csb motorer men inte fått den än!
JAG VILL JU HEMSKT GÄRNA HA EN VERKSTADS/TRIMHANDBOK OCKSÅ! TIPS TACK!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Ricky

Vevaxeländen ser förvånansvärt snygg ut! Jag kan inte se någon avdragen skruv där i! Men jag måste låna en avdragare så jag får se närmre när svängningsdämparen är borta.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Kambyte

Inlägg av Jerka »

Det är klart du ska köpa nya toppar

Crippe skänker ju nästan bort sina gamla 8) 8) 8)

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 33&t=15950

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
fräsarn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: tor aug 10, 2006 23:00
Ort: sorunda

Re: Kambyte

Inlägg av fräsarn »

De första smallblockarna hade bara presspassning ingen skruv. T o m tidiga 350-vevar har jag för mig.
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kambyte

Inlägg av Ricky »

Tänk vad mycket det finns att lära sig, men hur pressar man på svängningsdämparen utan en centrumskruv utan att belasta axiallagret?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kambyte

Inlägg av Ricky »

Kan du berätta mer om detta med att tidiga SB inte hadde en bult som håller svängningsdämparen Daniel?

Jag söker och hittar att dämparen sitter med bultar från 1955..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja ha, Fräsarn, så kan det ju förståss vara då! Det förklarar saken!
Ja du, Ricky, hur f-n gör man då? Kolsyra på veven och värmepistol på dämparen? Eller borrar lite mer i vevaxeln och gängar?
Shortblocket ser oförskämt bra ut, så det vill jag inte riva sönder! Frågan är om det är Appelgren och topparna någon senare superproffs mek?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Oj Ricky! Ja Daniel hur är det? Nu blir jag nervös...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kambyte

Inlägg av Ricky »

Hittade en tråd i ett utrikiskt forum där man nämner att "vissa 327 inte var borrade och gängade för centerbult"..

http://www.chevytalk.org/fusionbb/showt ... 2705/tp/1/

Ja där ser man..

Den enda vettiga lösningen verkar vara att ersatta din motor med en bigblock i ställat.. :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack Ricky nu känns det lite lugnare!
Big block? Nä! Men det är en kille i blekinge som har en 454" small block! Det gör mej lite avundsjuk! Så j-kla fränt en sb med bb mått!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
fräsarn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: tor aug 10, 2006 23:00
Ort: sorunda

Re: Kambyte

Inlägg av fräsarn »

Har ingen jättekoll men letade lite snabbt nu, verkar vara lite blandat.


Most Factory Steel cranks didn't have a harmonic balancer bolt.

265's....283's and early 327's didn't have the bolt...the balancer was just pressed on.

The bolt was introduced a couple of years into 350 CI production.


Montering

When you go to install it, the maintanence manual says to "heat up the harmonic balancer by putting it in hot water for 15 minutes or so (to expand it) then immediately remove it from the water, align it on the crankshaft and use a block of wood and a Big F--ng Hammer to pound it on.

Känns ju sådär
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av gbak »

Min "gamla" 327'a från mitten av 60-talet har centrumbult!

Magnum: har du kollat blocknr så att det är en 350 du har och inte en 327?
Hur har du egentligen mätt/beräknat förbränningsutrynmmet i topparna?
Du borde ha någonstans mellan 60-70cc. Har du omvandlat fel....80cc kanske??

Så här såg min första avdragare ut (en ombyggd std avdragare från Jula), innan jag köpte ett avdragar-kit från Summit.
De här vinkelbeslagen funkade de också!
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Blocket är enl. nummret ett 350" Corvette från 1969 & topparna är också 350" Corvette från 1969 eller 1970, det stämmer också med borrning 102 mm och slag 88,5 mm.
Jag la topparna upp & ner i våg och fyllde på förbränningrummen med vatten med hjälp av ett 15 ml & ett 5 ml mått, jag fick i 5 st 15 ml och 1 st 5 ml det borde bli 80 ml, kan det vara rätt sätt?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Fiffigt Gbak! Enkel avdragare!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Kambyte

Inlägg av Don Tomaso »

Du behöver en speciell avdragare för svängningsdämpare som ser ut tex. så här: http://www.summitracing.com/parts/WMR-W151P/ och en sån här för återmontering:http://www.summitracing.com/parts/PRO-66515/
Vad gäller verkstadshandbok så är Hanes en bra som täcker hela bilen och för motorn är dvd boxen du beställt bra.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kambyte

Inlägg av Ricky »

Återmonteringsverktyget du länkar till Tomaso kräver väl att man har gängad vevaxel.. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Kambyte

Inlägg av Don Tomaso »

Jo det stämmer iofs :oops: , han får väl gänga vevaxeln, hellre det än släggan.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack Thomas! Hanes var det ja!
Jo, jag kommer att gänga i veven! En tung järnklump som far runt i 5000 varv utan att sitta fast känns ju sådär...
Jag kommer att göra mej en egen avdragare av en rund 10 mm platta med 3 + 1 gängat hål, eller svetsa dit en grov fingängad mutter i mitten.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

I väntan på dvd boxen och att jag ska bestämma mej för nya alu. toppar eller inte så kollade jag lite på insuget, det är Edelbrock Performer rpm q jet...
Bilden nedan föreställer insugets bakre del där vatten kanalen borde ha varit, eller? jätte mycket oxid, här bara lite avskrapat med en skruvmejsel..
Bild
Bilden nedan föreställer samma men nu är oxiden borttagen med en Dremmel med en liten roterande fil (ungefär som en tandläkarborr, usch) Det är 6,7 mm djupt på sina ställen och likadant på insugets andra sida!
Bild
Vad göra? fylla med plastic padding metall, måla på något tåligt eller vad? Svetsa känns ju sådär, blir kanske snett och svårt att få det plant igen. Eller?
Det är dessutom oxid vid dom främre kanalerna, termostathuset och dom två gängade hålen! Dock inte lika mycket.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av gbak »

magnum skrev:Jag la topparna upp & ner i våg och fyllde på förbränningrummen med vatten med hjälp av ett 15 ml & ett 5 ml mått, jag fick i 5 st 15 ml och 1 st 5 ml det borde bli 80 ml, kan det vara rätt sätt?
Om dina toppar har förbrännings volymen 80cc så skulle jag gissa att du har komp förhållandet 8,5:1 e.dyl
Att börja trimma med det komp förhållandet är att kasta pengarna i sjön!
Bättre är att kasta topparna i sjön istället :wink: och köpa några kpl alu toppar, Trick Flow, Edelbrock, Dart el.dyl

Det ser nästan ut som det är en liten dome på topparna, eller ser jag fel?
För att kunna räkna ut exakta kompet, måste du ta reda på kolv volymen också, det ser ut som det är en liten dome som sticker upp?? Stämmer det?
Om så är fallet och du byter till toppar med volymen 64cc, så hamnar komp förhåll på ca: 10:1 och då börjar det likna nåt!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Gbak

Jo då, det är en liten knöl som sticker upp på kolvtoppen! Men det är mer som "sticker ner"...
Och det får nog bli nya alu. toppar! Det järnskrotet jag har nu går det troligtvis inte att fräsa ventilsäterna på, det är för mycket bort slipat i insugskanalerna! + dåligt komp också..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Nu har jag kollat lite på nätet efter alu. toppar! Men blir lite tveksam: Måste jag byta kolvar då också, men tanke på knölarna som sticker upp? Dom toppar jag sett är ju också rätt platta förutom vid ventilerna! Jag tror ju att mina kolvar kommer att krocka med topparna! Eller?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Vad tros om dessa: http://nitroz.se/persaker/fynd.html
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs

Vad tros om dessa: http://nitroz.se/persaker/fynd.html
Kollade på dom också men 200cc är lite mycket. 180-185 är nog mer lagom i alla fall för mitt behov.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av gbak »

180-195 cc passar nog dig bra!

Börja inte bli dumsnål bara, du kommer att ångra dig i slutändan att du inte köpte riktiga grejor!

Om du är osäker på vad du skall ha så finns ju färdiga kit som funkar på Summit.
Typ nåt som det här: http://www.summitracing.com/parts/TFS-K314-420-395/

Du får ju inte bara stirra dig blind på topparna, du behäver ju kam/stötstänger/packningar/kamkedja?/rullvippor? mm mm, och att köpa lösa delar kommer snabbt att bli mycket dyrare än att köpa ett färdigt kit, som dessutom håller hög kvalitet och som du kan växa med i framtiden om du så vill!

Låt nån svensk importfirma som har veckotransporter (Vetteparts t.ex) ta hem kittet åt dig, kostar ca 13:-/dollar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, jag tror du har rätt gbak! Bättre köpa bättre grejer! Jag får väl spara lite... Hade ju tänkt mej ett budget bygge, men jag får nog ändra mej!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Just det ja i budgetens anda, min svängningsdämpare avdragare.
Bild
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar