Sida 1 av 4

Motorproblem

Postat: tor dec 08, 2011 13:59
av Don Tomaso
Hej ni alla duktiga!

Jag blir inte klok på min motor, drar olja som en kamel nästan så man tankar olja och fyller på bensin.
Motorn renoverades av förra ägaren 08-09, jag köpte den hösten 09 då hade den gått ca 300 mil efter renovering.
Block corvette 84:a som gått ca 12000 mil idag , honades och toppdeckades av förra ägaren. Original smidda kolvar, med nya kolvringar 08-09, edelbrock RPM toppar med nya ventiltätningar bytta av mig förra vintern, då jag hoppades att det var problemet, det var det inte).
Våren 2010 råkade jag ut för ett skuret vevstakslager och det var bara att riva allt, då blev det en smidd LT1-vev från en gammal ej körd superstarmotor, nya vev och ram lager, beg. greenwood pinkstakar, ny högflödes oljepump + att jag bytt kam tidigare till en edelbrock RPM som passar till toppar och insug (RPM). Hela rotationen balanserades av Bo ridström.
Plockat av topparna förra veckan och iofs. bara tagit bort ventilfjädrar på 1 cyl, men inget glapp i styrningarna där inte.
Cylindrar ser bra ut, man ser fortfarande honings "reporna" så varför i h....e drar den olja och lägger en Lützen dimma bakom när man trycker till lite, annars tycker jag inte att den blåryker konstant utan det är när man startar den, mer när den är varm.

Förslag på vad som kan vara fel mottages tacksamt, har ingen lust/råd att borra och byta kolvar/stakar balansera om mm. Kan det räcka med att kolvringsbyte? vet inte vad det sitter för ringar i idag. :cry: :cry: :cry:

Re: Motorproblem

Postat: tor dec 08, 2011 14:07
av Kjell Dahlén
Är kolvringar monterat på rätt sätt?
Detta med tanke på oljeringens placering, samt ringarnas innbördes förskutning avseende kolvringsgapet. Bara en tanke :wink:
mvh
Kjell D

Re: Motorproblem

Postat: tor dec 08, 2011 14:16
av Don Tomaso
Jag har också funderat på det, skall kolla ikväll. Kolvringsgapet sitter rätt för det kollade jag när jag monterade ihop motorn sist, men jag kollade inte om kompressionsringen satt överst och åt rätt håll.

Re: Motorproblem

Postat: tor dec 08, 2011 23:52
av gbak
Har du kollat kompet?
Hur funkar vevhus ventilationen......kraftigt övertryck?

Re: Motorproblem

Postat: fre dec 09, 2011 7:01
av Chrippe
Det finns fall där folk har vänt en utav kolvringarna fel , speciellt om man vänder mitten kolvringen som kallas för skrapring inte den övre som är kompressionsring.

/Christer

Re: Motorproblem

Postat: fre dec 09, 2011 8:44
av Don Tomaso
Rev ner motorn igår kväll.
Kollade ventilstyrningar, inget glapp så topparna är det inget fel på.
Så här ser alla kolvringar på samtliga kolvar ut:
Bild
Som ni ser är mittenringen "sliten" i nederkant, skall det vara så? Tycker den skulle vara det i överkant istället om den sitter som den skall. Även övre ringen verkar lite mer nött i nederkant.
Ringarna är märkta på ena sidan med ett "körnslag". Och den sidan är vänd uppåt.
Det är väl lika bra att köpa nya ringar, för i övrigt verkar cyl. helt ok, finns inte tillstymmelse till vändkanter eller liknande så nya ringar borde räcka eller vad tror ni?

Re: Motorproblem

Postat: fre dec 09, 2011 15:13
av gbak
Mät upp loppen m indikatorklocka så stt du är bombsäker på de inte är ovala när du nu gjort dig besväret att riva ner motorn.
Du bör hona upp loppet någon hundradel så att den "hårda” mantel ytan ruggas upp. Då slits ringar/cyl in på ett bättre sätt.

Re: Motorproblem

Postat: fre dec 09, 2011 15:38
av Don Tomaso
Har inte mätt kompet.
Tycker att vevhusventilationen fungerar som den skall.
Oljan är däremot kolsvart fast den ju inte är gammal, fyller ca 1l/30mil och luktar lite avgaser.
Skall mäta loppen men att alla skulle vara ovala verkar ju mystiskt.
Den koksar också igen tändstiften på 2-3 cyl efter ca 40 mil men lite "koks" på övriga stift också.

Skall kolla med svärsonen om indikatorklocka, han har kontakter (han har en MB 190E med ca 850 hk som han byggt själv).
Skall självklart hona loppen lite också.

Re: Motorproblem

Postat: fre dec 09, 2011 16:36
av chevette
Ursäkta, men jag måste ställa en dum fråga: Har du mätt cylindrarna så de inte är som "trattar"? Har sett skräckexempel då vändkanter har honats bort istället för att borra (måste ha varit ett j-vla nötande!). Och på det monterat nya std kolvar och ringar. Oförstånd eller fusk spelar ingen roll, resultatet blir detsamma.

Re: Motorproblem

Postat: fre dec 09, 2011 16:44
av Don Tomaso
Inga frågor är för dumma, jag ställer ju några ibland. :wink:
Skall försöka få tag i en indikatorklocka för att mäta cyl. så kan jag kolla det också.
Nu är det Tommy Flitt som honat och toppdeckat blocket från början så det är ingen "hemmapulare".
Det är motorns originalkolvar som sitter i fortfarande (smidda corvette).

Re: Motorproblem

Postat: fre dec 09, 2011 23:19
av Chrippe
Den mittre oljeskrapringen ser ut att sitta rätt vänd , då den är lite konisk så den ska skrapa med sig olja ner i loppet som nedre olje ringen tagit med sig upp.
Stansade markeringen ska sitta uppåt.
Är ventiltätningar i bra skick?

/Christer

Re: Motorproblem

Postat: lör dec 10, 2011 10:28
av Kjell.Magnusson
Hejs Thomas

En konstig fråga till: Är cylindrarna bara honade eller är dom borrade?
Kanske kolvarna är för små???

Lycka till & ha de!

Kjell

Re: Motorproblem

Postat: lör dec 10, 2011 13:15
av M Nordin
"Tycker att vevhusventilationen funkar som den skall"? Låter lite som kungen dvs inte helt 100 :-)

Sitter det rätt PCV ventil?
Slangar rätt kopplade?
Några balla ventilkåpor utan bafflar för PCV uttag? = oljan sprutar rakt in i slangarna...
Rätt insug/insugspackningar till topparna så olja inte lar sig in via lyftardalen?
Högflödespump kostar bara effekt och nöter mer på kam/fördelardrev.

MVH
MN

Re: Motorproblem

Postat: lör dec 10, 2011 19:22
av Don Tomaso
Ventiltätningar bytta förra året.
Cylindrarna är bara honade så originalkolvarna skall ju passa.
Skall kolla vevhusventilationen en gång till, har kört med Edelbrocks egna packningar till insuget (performer RPM) så det borde ju passa men klart man kan aldrig vara säker. Jänkarna och passform = inte.
Skall beställa ny pcv ventil tillsammans med lite bromsdelar.
Ser också att oljeskrap ringen sitter rätt.

Re: Motorproblem

Postat: lör dec 10, 2011 19:38
av gbak
Om cyl redan är honade är det inte risk att det blir lite för glappt mellan kolv/cyl om man honar en gång till.
Det är ju inte speciellt många hundradelar som man har att spela på!

Har inte några mått i skallen just nu, men det finns säkert nån som vet på rak arm hur stort maxglappet får vara.

Re: Motorproblem

Postat: sön dec 11, 2011 13:29
av Jake
Skulle du ha för stora lopp eller blowby i kolvringarna så skulle din kolv vara svart, smetig och äcklig mellan ringarna det är den inte. dessutom skulle du ha en svart beläggning ovanpå kolven.

Men att du får in avgasser i motorn verkar ju troligt, Hur är rakheten i topparna läck in i lyftargalleriet på någon cylinder? Sitter det något EGR system på motorn? Har det gått ras i en cylinder så den är borrad och det är där det finns blowby?

Re: Motorproblem

Postat: mån dec 12, 2011 8:48
av Don Tomaso
Inget EGR system, helt oborrad motor vad jag vet men man kan ju inte vara säker. Håller på och jagar en cylindermätare men tror inte att det är något som är ovalt, alla kolvar ser ut som den på bild. Rena och fina på ovansidan, inget i förbränningsrummen heller, bara det vanliga sotet på ventilerna.
Skall kolla om topparna är plana, men om det vore blowby på någon cyl. in till lyftargalleriet så borde det väl synas på toppackningen, blocket eller topparna och de ser fina ut.
Felsökningen får fortsätta. :?: :?:

Re: Motorproblem

Postat: mån dec 12, 2011 10:14
av axelg89
Don Tomaso skrev:Inget EGR system, helt oborrad motor vad jag vet men man kan ju inte vara säker. Håller på och jagar en cylindermätare men tror inte att det är något som är ovalt, alla kolvar ser ut som den på bild. Rena och fina på ovansidan, inget i förbränningsrummen heller, bara det vanliga sotet på ventilerna.
Skall kolla om topparna är plana, men om det vore blowby på någon cyl. in till lyftargalleriet så borde det väl synas på toppackningen, blocket eller topparna och de ser fina ut.
Felsökningen får fortsätta. :?: :?:
om du inte finner någon närmare så kan jag tippsa om Motrab i Aneby. Kalle som har stället har mycket att göra men är riktigt duktig och om du tar dit blocket hjälper han dig säkerligen med uppmätningen.

Mvh

Re: Motorproblem

Postat: mån dec 12, 2011 21:17
av Peter
Synd att du inte hann göra ett leakdowntest innan du rev motorn. Dessa brukar berätta en hel del.

Re: Motorproblem

Postat: tis dec 13, 2011 0:39
av PG-son
Hej!
Vi verkar ha lika uppsättning i våra motorer.
Dock har du följt rekommendationen att byta till en kraftigare oljepump.
När jag hade mina grejer nymonterade, var inte slangen mellan luftreanaren och den ena ventilkåpan monterad. När jag hade kört en stund började der lukta olja i bilen, öppnade huven och såg att det rök ur ventilkåpan, (hålet) samt var blött.
Jag pluggade hålet, så var det problemet borta.
Nu har jag bara PCV ventil och ventilationen sitter som den skall, under förgasaren.
Har du en slang till luftrenaren, om så, är den blöt innvändigt, och hur ser det ut i luftrenaren, där slangen kommer in. Tanken är ju att det skall komma frisk luft till motorns vevhus den vägen.
Men om det är sånt tryck i motorn, att övertrycket även går i ni luftfiltret, kan nog lite olja komma med den vägen. Då blir det oljeblandat så att säga. Det vet man ju all tvåtaktare ryker :mrgreen:

Re: Motorproblem

Postat: tis dec 13, 2011 8:32
av Don Tomaso
Jo jag bytte till en kraftigare efter raset jag hade, satt originalpump i från början men ett vevstakslager skar efter ca 30 mil. Köpte motorn färdig och då hade den gått 300 mil och det enda jag gjorde då var att byta till RPM kammen. Efter raset blev det ny vev också.

Hade inte en tanke på att göra en leakdowntest. (brist på erfarenhet :oops: )
Bytte ju ventiltätningar förra vintern och använde tryckluft för att hålla kvar ventilerna. Man hörde ju att det pös men det var inte mycket så jag tror inte att den läcker så mycket. Var ju inga problem att hålla kvar ventilerna ialla fall. Har beställt nya ringar som jag får fila in.

Ju mer tips jag får från er desto mer misstänker jag vevhusventilationen också.

PCV-ventilen har jag dragit direkt till ett vakumuttag på insuget, och den andra slangen går till luftrenaren. Skall titta på slangen när jag kommer hem ikväll om det är någon olja i den.

Re: Motorproblem

Postat: tis dec 13, 2011 21:54
av Janne
Kolla så det sitter någon form av stänkskydd på undersidan av ventilkåpan där du kopplat slangen som går till PCV-ventilen. Stänker oljan rakt mot anslutningen, så suger den i sig en hel del. Inte helt ovanligt på eftermarknadskåpor.

Janne 289.

Re: Motorproblem

Postat: ons dec 14, 2011 6:04
av Chrippe
Dom där tändenserna som du har att det bolmar till när du startar den och vid varm hade jag för tre år sen.
Berodde på att (en ventiltätning) hade åkt upp lite , då rann det ner olja på ventilskaftet ner till kolven resulterade till en olje puff vid start , likadant när den blev varm då trycktes det ner olja som gjorde att stiftet koksade igen.
Tänkte bara så det inte bara är nån ventiltätning som blivit skadad vid monteringen.

Håller nog med Jake , om alla dina kolvar ser som den gör är nog inte problemet i botten delen , sitter nog i toppen.

/Christer

Re: Motorproblem

Postat: ons dec 14, 2011 8:34
av Don Tomaso
Ventilkåporna har inga stänkskydd så jag får hitta på något där.
Byte ju alla ventiltätningar i vintras men skall kolla dem.

Re: Motorproblem

Postat: ons dec 14, 2011 14:53
av PG-son
Hej igen!
När jag läser tråden får jag uppfattningen att du köpt delarna vid skilda tillfällen.
Är du säker på att du har rätt insug till topparna, eller tvärt om :wink:
Det finns olika vinklar på insugena, så här kan man göra fel. (Intake Manifold)
Skulle vinkeln inte stämma mellan topp och insug, blir det ju inte tätt.
Packning insug-topp, min är en tjockare original Edelbrock till min uppsättning, om den skulle vara tunnare, skulle inte kanalerna mellan insug och topp inte ligga i fas.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-7235/?rtype=10

Tjämpa på.
Du har en hel drös med hemläxor. :?
Skall bli intressant och få höra lösningen på problemet.

Re: Motorproblem

Postat: ons dec 14, 2011 15:51
av Don Tomaso
Köpte motorn färdig med Edelbrock RPM toppar, Edelbrock performer RPM insug, comp cam kamaxel (ganska mild) original vev, vevstakar, kolvar och oljepump, så passar inte det insuget så vet inte jag.
Motorn kommer från en corvette 84 och hade gått 11000 mil innan tidigare ägare renoverade/byggde om vintern 08/09(honing, toppdeckning mm)
Det jag gjorde först var att byta till Edelbrock RPM kamaxel för att få en komplett RPM överdel och inget mer. Hann köra ca 30 mil så skar ett vevstakslager. Då skaffade jag en annan vevaxel och nya vevstakar. Hela rotationen balanserades och jag skruvade ihop det hela med nya lager men med de gamla kolvringarna som då hade gått 400mil. Därefter hann jag bara köra ett par veckor innan ett fruntimmer körde ut framför mig och sedan var förra sommaren förstörd.
Skaffade en 68:a cab istället men behöll min trimmade motor som lades i i vintras. Min gamla bil är den som Tobbe Forsblad har nu.
I vintras bytte jag även ventiltätningarna då jag hoppades att det var därför den rök (tvättade blocket och kompletta toppar i en industritvättmaskin och misstänkte att tvättvätskan förstört ventiltätningarna) så var det uppenbarligen inte.
Kört hela sommaren i år (ca 400 mil) och har nog gjort av med 20 liter olja och det är ju inte riktigt normalt, så därför har jag börjat rota i det hela för att försöka komma på vad som är fel.
Den har rykt lite i princip hela tiden jag haft den men har ju inte kört ordentlig förrän i somras.

Re: Motorproblem

Postat: ons dec 14, 2011 22:13
av Ricky
Varför rasade vevlagret?

//Ricky.

Re: Motorproblem

Postat: tor dec 15, 2011 0:30
av PG-son
Hej igen!
Jag ger mig inte riktigt än.
Du säger att du bytte till en RPM cam och inget mer.
Det stämmer väl inte riktigt, du måste ju ha rätt hydraliska rullyftare och matchande stötstänger till en RPM cam.
Allt finns att läsa på Edelbrocks hemsida.

Här finner du Edelbroks RPM kombinationer, och vad som passar till vad.
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... ages.shtml

Här finns de olika "paketen".
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... hevy.shtml

Det finns stora möjligheter att få ihop grejer som inte passar, om delarna köps separat.

Hoppas allt är ok, men det skadar ju aldrig att säkerställa att allt är tänkt att lira ihop.

Re: Motorproblem

Postat: tor dec 15, 2011 9:01
av Don Tomaso
Jag var otydlig. :oops:
Självklart bytte jag till rätt lyftare och stötstänger också, bytte dessutom tillbaka till rätt ventilfjädrar då föregående ägare körde med compcams fjädrar och kamaxel. Så jag har allt som skall vara till RPM paketet. Jag har RPM kammen som levereras med vanliga hydrauliska flat tappet lyftare, inte rullyftare.

Ricky!
Har ingen aning om varför men misstänker den orenoverade originaloljepumpen som satt i då + att det visade sig att föregående ägare av motorn varit frikostlig med silikon som tätningsmedel överallt. Hittade röda silikonbitar i oljetråget bla.

Tobbe!
Jag har ju Edelbrocktoppar (60899), deras ventiltätningar är av typen "umbrella" dvs ingen o-ring utan en som träs på över ventilstyrningen.

Re: Motorproblem

Postat: fre dec 16, 2011 17:27
av Kjell.Magnusson
Hejs

Har tyvärr inget att tillföra just nu angående ditt oljeproblem, men vad exakt är ett leakdowntest? Jag har hört det förut men jag vet inte vad det är.

Ha de!

Kjell