Motorproblem
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hejs
Läcker det så mycket mellan ventilkåpa, packning & topp så måste det vara något annat tråkigare: Spricka Om nu inte packningen är helt kass eller ojämnhet i ventilkåpan..
Läcker det så mycket mellan ventilkåpa, packning & topp så måste det vara något annat tråkigare: Spricka Om nu inte packningen är helt kass eller ojämnhet i ventilkåpan..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Det var ju tätt med den gamla packningen och jag har samma ventilkåpor och toppar.
Får väl bli lite "klet" så det blir tätt.
Får väl bli lite "klet" så det blir tätt.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hejs
Var det verkligen tätt då? Har du flyttat oljeläckan från ett ställe till ett annat?
Var det verkligen tätt då? Har du flyttat oljeläckan från ett ställe till ett annat?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Det var tätt runt ventilkåporna innan.
PVC-anslutningen i ventilkåpan var ju "oskyddad" innan och där sög den i sig olja tidigare + för mycket i tråget.
PVC-anslutningen i ventilkåpan var ju "oskyddad" innan och där sög den i sig olja tidigare + för mycket i tråget.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Det måste vara något annat som ær fel med din motor sedan det førsvinner mængder av olja men den varken ryker eller får pølar under sig...
Kan det vara så att oljestickan tar i kanten på skvalpplåten och glider upp på ovansidan av denna då du sticker ner den?
Har du tappat ur oljan som ær i tråget och mætt volymen på vad som kommer ut?
//Ricky.
Kan det vara så att oljestickan tar i kanten på skvalpplåten och glider upp på ovansidan av denna då du sticker ner den?
Har du tappat ur oljan som ær i tråget och mætt volymen på vad som kommer ut?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Kollade när motorn var ur och stickan har frigång. Har inte provat att se hur mycket som kommer ut om jag tömmer tråget, skall testas.
Hittade ju en läcka nu, ventilkåpa som läcker när den blir varm.
Hittade ju en läcka nu, ventilkåpa som läcker när den blir varm.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Hej igen
Nu skall du inte tappa sugen
Lossa PCV slangen vid insuget, stoppa den i munnen, suug.
Förhoppningsvis suger du luft från ventilkåpan, och då fungerar PCV ventilen, samt slangen är inte blockerad/igensatt. Smakar inte så gott, men går bort med något drickbart lösningsmedel, i stora klunkar
Är du säker på att du har vacum (sug) där du satt slangen?
Oljeläckan i högra ventilkåpan, kan ju bero på att du har ett (för)högt tryck "däruppe", och då är vi tillbaka vid ventilationen, och varför.
Du har säkert en fungerande vevhusventilation vid det här laget, men man vet ju aldrig.
Väntar med spänning på svar ovan test.
Nu skall du inte tappa sugen
Lossa PCV slangen vid insuget, stoppa den i munnen, suug.
Förhoppningsvis suger du luft från ventilkåpan, och då fungerar PCV ventilen, samt slangen är inte blockerad/igensatt. Smakar inte så gott, men går bort med något drickbart lösningsmedel, i stora klunkar
Är du säker på att du har vacum (sug) där du satt slangen?
Oljeläckan i högra ventilkåpan, kan ju bero på att du har ett (för)högt tryck "däruppe", och då är vi tillbaka vid ventilationen, och varför.
Du har säkert en fungerande vevhusventilation vid det här laget, men man vet ju aldrig.
Väntar med spänning på svar ovan test.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Skall testa att suga, men det bör fungera. Ny slang och ny pcv-ventil, fast man kan aldrig veta om man inte testar.
Nu spökar minnet men vakumet för vevhusventilationen är kopplat antingen till stora uttaget på förgasaren eller till det dubbla uttaget jag har på insuget och dessutom fungerar både bromsservot och strålkastarluckorna så vakum finns.
Nu spökar minnet men vakumet för vevhusventilationen är kopplat antingen till stora uttaget på förgasaren eller till det dubbla uttaget jag har på insuget och dessutom fungerar både bromsservot och strålkastarluckorna så vakum finns.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Tänkte väl det.
Jag tror det är bra om du kopplar ventilationsslangen till förgasarhalsen, då kommer "resterna" tillbaks in i motorn tillsammans med den nya luft/bensin blandningen, tanken är ju att den skall förbrännas. Vacumuttaget bak på insugsröret, går ju till 8:ans,insug, och stift.
Vilket då gör att de får ta hela skiten så att säga.
Jag tror det är bra om du kopplar ventilationsslangen till förgasarhalsen, då kommer "resterna" tillbaks in i motorn tillsammans med den nya luft/bensin blandningen, tanken är ju att den skall förbrännas. Vacumuttaget bak på insugsröret, går ju till 8:ans,insug, och stift.
Vilket då gör att de får ta hela skiten så att säga.
Senast redigerad av PG-son den ons maj 16, 2012 8:40, redigerad totalt 1 gånger.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Ja det var ju så jag hade det innan då de stiften koksade igen helt.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hejs
Knappt jag vågar fråga...men du har väl ett "insug" till luften som ska in i motorn så inte PCV ventilen suger så att det blir vacum i vevhuset?
Knappt jag vågar fråga...men du har väl ett "insug" till luften som ska in i motorn så inte PCV ventilen suger så att det blir vacum i vevhuset?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Självklart har jag det. Från luftfiltret till den andra ventilkåpan, precis som original.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Hej!
Det är många frågor och lika många självklarheter.
Du har naturligtvis startat motorn, ryckt ur PCV ventilen och kollat så suget finns.
Har du PCV ventilen längst fram i kåpan på förarsidan, och friskluftsslangen i kåpan på passagerarsidan?
Din högvolymspump kanske trycker upp så mycket olja till ventilkåporna, så att de blir fulla, och därmed följer med tillbaks in i motorn, via PCV ventilen.
Det är många frågor och lika många självklarheter.
Du har naturligtvis startat motorn, ryckt ur PCV ventilen och kollat så suget finns.
Har du PCV ventilen längst fram i kåpan på förarsidan, och friskluftsslangen i kåpan på passagerarsidan?
Din högvolymspump kanske trycker upp så mycket olja till ventilkåporna, så att de blir fulla, och därmed följer med tillbaks in i motorn, via PCV ventilen.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
PG-son skrev:Hej!
Du har naturligtvis startat motorn, ryckt ur PCV ventilen och kollat så suget finns. Nej men skall göra det.
Har du PCV ventilen längst fram i kåpan på förarsidan, och friskluftsslangen i kåpan på passagerarsidan? stämmer bra
Din högvolymspump kanske trycker upp så mycket olja till ventilkåporna, så att de blir fulla, och därmed följer med tillbaks in i motorn, via PCV ventilen. möjligt, har satt en liten "stänkplåt" i vänstra kåpan då det är eftermarknads som saknade allt av sådant, provade lite igår och den ryker till ordentlig vid fullgas, annars syns inget. Det var också olja på PCV-ventilen så jag har en känsla av att den drar i sig lite den vägen. Får leta efter andra ventilkåpor eller försöka få till ett bättre "stänkskydd"
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Pust
Men du vad tro du om att lossa PCV slangen vid förgasaren, stoppa den i en flaska.
Plugga hålet vid förgasaren, kör en liten testrunda, se om det ryker mindre.
Bara som ett test.
Då ser du också om "han" trycker ut olja i flaskan.
Jag har större ventikåpor från Edelbrock, och min ventil blir inte blöt.
Du kanske är på rätt väg.
Men du vad tro du om att lossa PCV slangen vid förgasaren, stoppa den i en flaska.
Plugga hålet vid förgasaren, kör en liten testrunda, se om det ryker mindre.
Bara som ett test.
Då ser du också om "han" trycker ut olja i flaskan.
Jag har större ventikåpor från Edelbrock, och min ventil blir inte blöt.
Du kanske är på rätt väg.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Motorproblem
Hoppas du har löst problemen med din motor, annars kan min projekttråd kanske ge en ledtråd till vad problemet kan vara?
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 225#p91225
Peter
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 225#p91225
Peter
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Inte hunnit göra något ännu, mycket på jobbet.
Ventilkåpan är tät ialla fall, skall undersöka om det kommer via vevhusvent. eller om det kanske är insugspackningarna.
Ventilkåpan är tät ialla fall, skall undersöka om det kommer via vevhusvent. eller om det kanske är insugspackningarna.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Motorproblem
På min kunde jag fort utesluta vevhusventilationen. Drog ur pcv-ventilen ur ventilkåpan och gasade till lite rappt och kunde konstatera att det fortfarande kom blårök ur avgasrören.Don Tomaso skrev:Inte hunnit göra något ännu, mycket på jobbet.
Ventilkåpan är tät ialla fall, skall undersöka om det kommer via vevhusvent. eller om det kanske är insugspackningarna.
Peter
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Min ryker bara när jag drar på för fullt, syns inget på tomgång eller halvgas.
Kan också ryka till när man startar igen efter att haft motorn igång strax innan.
Kan också ryka till när man startar igen efter att haft motorn igång strax innan.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Motorproblem
Precis samma som på min. Att den bolmade vid uppstart framgick tydligt när jag lyfte av insuget, en hel del olja låg i insugskanalerna.
Peter
Peter