Motorproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Motorproblem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Läcker det så mycket mellan ventilkåpa, packning & topp så måste det vara något annat tråkigare: Spricka :( Om nu inte packningen är helt kass eller ojämnhet i ventilkåpan..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

Det var ju tätt med den gamla packningen och jag har samma ventilkåpor och toppar.
Får väl bli lite "klet" så det blir tätt.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Motorproblem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Var det verkligen tätt då? Har du flyttat oljeläckan från ett ställe till ett annat?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

Det var tätt runt ventilkåporna innan.
PVC-anslutningen i ventilkåpan var ju "oskyddad" innan och där sög den i sig olja tidigare + för mycket i tråget.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Motorproblem

Inlägg av Ricky »

Det måste vara något annat som ær fel med din motor sedan det førsvinner mængder av olja men den varken ryker eller får pølar under sig...

Kan det vara så att oljestickan tar i kanten på skvalpplåten och glider upp på ovansidan av denna då du sticker ner den?

Har du tappat ur oljan som ær i tråget och mætt volymen på vad som kommer ut?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

Kollade när motorn var ur och stickan har frigång. Har inte provat att se hur mycket som kommer ut om jag tömmer tråget, skall testas.

Hittade ju en läcka nu, ventilkåpa som läcker när den blir varm.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Motorproblem

Inlägg av PG-son »

Hej igen :?
Nu skall du inte tappa sugen :)
Lossa PCV slangen vid insuget, stoppa den i munnen, suug.
Förhoppningsvis suger du luft från ventilkåpan, och då fungerar PCV ventilen, samt slangen är inte blockerad/igensatt. Smakar inte så gott, men går bort med något drickbart lösningsmedel, i stora klunkar :mrgreen:
Är du säker på att du har vacum (sug) där du satt slangen?
Oljeläckan i högra ventilkåpan, kan ju bero på att du har ett (för)högt tryck "däruppe", och då är vi tillbaka vid ventilationen, och varför.
Du har säkert en fungerande vevhusventilation vid det här laget, men man vet ju aldrig.

Väntar med spänning på svar ovan test.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

Skall testa att suga, men det bör fungera. Ny slang och ny pcv-ventil, fast man kan aldrig veta om man inte testar.
Nu spökar minnet men vakumet för vevhusventilationen är kopplat antingen till stora uttaget på förgasaren eller till det dubbla uttaget jag har på insuget och dessutom fungerar både bromsservot och strålkastarluckorna så vakum finns.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Motorproblem

Inlägg av PG-son »

Tänkte väl det.
Jag tror det är bra om du kopplar ventilationsslangen till förgasarhalsen, då kommer "resterna" tillbaks in i motorn tillsammans med den nya luft/bensin blandningen, tanken är ju att den skall förbrännas. Vacumuttaget bak på insugsröret, går ju till 8:ans,insug, och stift.
Vilket då gör att de får ta hela skiten så att säga.
Senast redigerad av PG-son den ons maj 16, 2012 8:40, redigerad totalt 1 gånger.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

Ja det var ju så jag hade det innan då de stiften koksade igen helt.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Motorproblem

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Knappt jag vågar fråga...men du har väl ett "insug" till luften som ska in i motorn så inte PCV ventilen suger så att det blir vacum i vevhuset?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

Självklart har jag det. Från luftfiltret till den andra ventilkåpan, precis som original.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Motorproblem

Inlägg av PG-son »

Hej!
Det är många frågor och lika många självklarheter.
Du har naturligtvis startat motorn, ryckt ur PCV ventilen och kollat så suget finns.
Har du PCV ventilen längst fram i kåpan på förarsidan, och friskluftsslangen i kåpan på passagerarsidan? :?:
Din högvolymspump kanske trycker upp så mycket olja till ventilkåporna, så att de blir fulla, och därmed följer med tillbaks in i motorn, via PCV ventilen.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

PG-son skrev:Hej!

Du har naturligtvis startat motorn, ryckt ur PCV ventilen och kollat så suget finns. :oops: Nej men skall göra det.
Har du PCV ventilen längst fram i kåpan på förarsidan, och friskluftsslangen i kåpan på passagerarsidan? :?: stämmer bra
Din högvolymspump kanske trycker upp så mycket olja till ventilkåporna, så att de blir fulla, och därmed följer med tillbaks in i motorn, via PCV ventilen. möjligt, har satt en liten "stänkplåt" i vänstra kåpan då det är eftermarknads som saknade allt av sådant, provade lite igår och den ryker till ordentlig vid fullgas, annars syns inget. Det var också olja på PCV-ventilen så jag har en känsla av att den drar i sig lite den vägen. Får leta efter andra ventilkåpor eller försöka få till ett bättre "stänkskydd"
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Motorproblem

Inlägg av PG-son »

Pust
:idea: Men du vad tro du om att lossa PCV slangen vid förgasaren, stoppa den i en flaska.
Plugga hålet vid förgasaren, kör en liten testrunda, se om det ryker mindre.
Bara som ett test.
Då ser du också om "han" trycker ut olja i flaskan.
Jag har större ventikåpor från Edelbrock, och min ventil blir inte blöt.
Du kanske är på rätt väg.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: Motorproblem

Inlägg av peter.holm »

Hoppas du har löst problemen med din motor, annars kan min projekttråd kanske ge en ledtråd till vad problemet kan vara?

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 225#p91225

Peter
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Motorproblem

Inlägg av Hejdarn »

Ja, hur går det?
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

Inte hunnit göra något ännu, mycket på jobbet.
Ventilkåpan är tät ialla fall, skall undersöka om det kommer via vevhusvent. eller om det kanske är insugspackningarna.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: Motorproblem

Inlägg av peter.holm »

Don Tomaso skrev:Inte hunnit göra något ännu, mycket på jobbet.
Ventilkåpan är tät ialla fall, skall undersöka om det kommer via vevhusvent. eller om det kanske är insugspackningarna.
På min kunde jag fort utesluta vevhusventilationen. Drog ur pcv-ventilen ur ventilkåpan och gasade till lite rappt och kunde konstatera att det fortfarande kom blårök ur avgasrören.

Peter
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motorproblem

Inlägg av Don Tomaso »

Min ryker bara när jag drar på för fullt, syns inget på tomgång eller halvgas.
Kan också ryka till när man startar igen efter att haft motorn igång strax innan.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: Motorproblem

Inlägg av peter.holm »

Precis samma som på min. Att den bolmade vid uppstart framgick tydligt när jag lyfte av insuget, en hel del olja låg i insugskanalerna.

Peter
Skriv svar