Nylackerat
Nylackerat
Äntligen!!Första delen monterad på den nylackerade ramen
Re: Nylackerat
Härligt!
Nu har du en rolig tid framför dig.Det är fruktansvärt kul att få skruva ihop det som är snyggt och frächt.
Det kommer att bli kanon bra.
Lars
Nu har du en rolig tid framför dig.Det är fruktansvärt kul att få skruva ihop det som är snyggt och frächt.
Det kommer att bli kanon bra.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Nylackerat
Skoj Stefan,
Får jag fråga vad du lyckats få dit? Känner inte igen vajern.
//Lasse
Får jag fråga vad du lyckats få dit? Känner inte igen vajern.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Nylackerat
Hej Lasse
Vajern skruvas fast i ett nitat fäste i botten på karossen.På insidan skruvar man fast säkerhets bältet,seriöst,eller hur
Vajern skruvas fast i ett nitat fäste i botten på karossen.På insidan skruvar man fast säkerhets bältet,seriöst,eller hur
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Re: Nylackerat
Grattis Stefan.
Som sagt var... nu börjar det roliga att skruva dit alla nya eller renoverade delar.
Kommer bli hur fräscht som helst. Keep up the good work!! Uppdatera löpande med bilder!!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Som sagt var... nu börjar det roliga att skruva dit alla nya eller renoverade delar.
Kommer bli hur fräscht som helst. Keep up the good work!! Uppdatera löpande med bilder!!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Re: Nylackerat
Hej Stefan
Vilken mysig tid du och vi går tillmötes att få följa din bil växa fram här på Forumet fram till den är färdig till nästa vår
Nu blir det till att beställa alla delar som jag lånat av dej...så det inte e jag som sinkar dej
Lycka till nu med allt ska bli riktigt trevligt det här
Vilken mysig tid du och vi går tillmötes att få följa din bil växa fram här på Forumet fram till den är färdig till nästa vår
Nu blir det till att beställa alla delar som jag lånat av dej...så det inte e jag som sinkar dej
Lycka till nu med allt ska bli riktigt trevligt det här
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Nylackerat
Hade för mej det, men tänkte att det inte kunde stämma... 60-tals "säkerhet".sh454 skrev:Hej Lasse
Vajern skruvas fast i ett nitat fäste i botten på karossen.På insidan skruvar man fast säkerhets bältet,seriöst,eller hur
Får du ihop den till nästa sommar? Ska bli skoj att se.
Jag köpte en MSD till sist... efter 10-år. Nu går motorn som den borde gjort hela tiden... stark som ett ånglok
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Nylackerat
Kul jobb!
Har precis påbörjat samma projekt.
Tänkte eventuellt pulverlacka ramen. Har en firma på orten som blästrar och lackar.
Funderar dock på hur lämplit det är på en ram.
Vad lackade du med?
Hur fick du loss framfjädern?
http://www.flickr.com/photos/50916396@N ... 464997813/
Har precis påbörjat samma projekt.
Tänkte eventuellt pulverlacka ramen. Har en firma på orten som blästrar och lackar.
Funderar dock på hur lämplit det är på en ram.
Vad lackade du med?
Hur fick du loss framfjädern?
http://www.flickr.com/photos/50916396@N ... 464997813/
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Re: Nylackerat
Sorry att det tog så lång tid innan jag svarade jag har haft fel på datorn.Faktiskt så pajade den när jag skulle svara för en vecka sedan.Jag velade länge och väl mellan pulver och våtlack.Efter en diskusion med en kille på ABB här i stan så bestämde jag mig för våtlack.ABB hade gjort en test för några år sedan och upptäckt att vid en ev. skada så kan fukten krypa under pulverlacken utan att man märker det med rost som följd
Därför blev det våtlack och det ser precis lika bra ut.
Stefan
Därför blev det våtlack och det ser precis lika bra ut.
Stefan
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nylackerat
Hejs
Jag har också sett nackdelarna med pulverlackering i jobbet (truckreparatör):
Järnbitar som ser jättefina ut men som bara hålls ihop av lacken! Totalt bort rostat! Gaffeltruckar i aggresiv miljö typ saltlake!
Jag skulle nog inte heller lacka med pulver!
Ha de!
Kjell
Jag har också sett nackdelarna med pulverlackering i jobbet (truckreparatör):
Järnbitar som ser jättefina ut men som bara hålls ihop av lacken! Totalt bort rostat! Gaffeltruckar i aggresiv miljö typ saltlake!
Jag skulle nog inte heller lacka med pulver!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Nylackerat
Har precis pulverlackerat hela min corvetteram och alla delar som skall sitta på den. Valde också mellan pulver och lack men då i allafall min ram är lackad i 2 steg så känner jag mig mer än trygg med mitt val!
Först läggs ett zinkbaserat pulver på den nyblästrade ramen/delarna som sedan bränns i ugn. Därefter ett topplager som också bränns.
Förstår inte varför denna 2 stegsmetod skulle vara sämre än 2 komp lack? Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor. Men det är ju samma sak med lack.
Mina tidigare bilar har jag alltid lackat underredet med 2komp epoxi/polyuretan och det har fungerat mycket bra. Men om jag jämför pulverlackens tålighet med 2k lacken verkar pulvret bra mycket tuffare.
Ville bara lägga in mina funderingar kring detta, kan vara en intressant diskussion.
Mvh: Daniel
Först läggs ett zinkbaserat pulver på den nyblästrade ramen/delarna som sedan bränns i ugn. Därefter ett topplager som också bränns.
Förstår inte varför denna 2 stegsmetod skulle vara sämre än 2 komp lack? Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor. Men det är ju samma sak med lack.
Mina tidigare bilar har jag alltid lackat underredet med 2komp epoxi/polyuretan och det har fungerat mycket bra. Men om jag jämför pulverlackens tålighet med 2k lacken verkar pulvret bra mycket tuffare.
Ville bara lägga in mina funderingar kring detta, kan vara en intressant diskussion.
Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nylackerat
Hejs
Det är nog så det går till med vanlig pulverlack, citerar Smuggler:"Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor."
Ett lager grundfärg kan nog göra skillnad om grundfärgen "biter" tag i metallen!
Efter som våra bilar körs mest vid gynnsam väderlek är nog inte chansen så stor för rosten! MEN i saltslask så är det nog bättre med vanlig lack, tror jag i alla fall.
Ha de!
Kjell
Det är nog så det går till med vanlig pulverlack, citerar Smuggler:"Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor."
Ett lager grundfärg kan nog göra skillnad om grundfärgen "biter" tag i metallen!
Efter som våra bilar körs mest vid gynnsam väderlek är nog inte chansen så stor för rosten! MEN i saltslask så är det nog bättre med vanlig lack, tror jag i alla fall.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Nylackerat
Själv lät jag blästraren lacka, först primer sedan ngn form av svart flygplanslack (halvblank)
Och det jag lackade på plats blev det primer och 2 komp blandat i sprayburk (halvblank)
Och det jag lackade på plats blev det primer och 2 komp blandat i sprayburk (halvblank)
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Nylackerat
Jätteviktigt att få något som biter tag i stålet underst!
...gärna något zink-haltigt som offrar sig före järnet om det skulle bli en skada i lacken, annars kryper rosten hur långt som helst där under, blir lite som ett växthus där fukten hålls kvar.
...gärna något zink-haltigt som offrar sig före järnet om det skulle bli en skada i lacken, annars kryper rosten hur långt som helst där under, blir lite som ett växthus där fukten hålls kvar.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Re: Nylackerat
Tack för tips och råd. Skall kolla upp vad de har.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518