Nylackerat

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Nylackerat

Inlägg av sh454 »

Äntligen!!Första delen monterad på den nylackerade ramen :lol: :lol:

Bild
vette427
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 230
Blev medlem: sön apr 26, 2009 20:19
Ort: Åmål

Re: Nylackerat

Inlägg av vette427 »

Det ser ju helt fantastiskt ut :lol:
Corvette convertible C6.
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Nylackerat

Inlägg av Hånta »

Härligt!
Nu har du en rolig tid framför dig.Det är fruktansvärt kul att få skruva ihop det som är snyggt och frächt.
Det kommer att bli kanon bra.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Nylackerat

Inlägg av StingrayRacing »

Skoj Stefan,

Får jag fråga vad du lyckats få dit? Känner inte igen vajern. :-)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nylackerat

Inlägg av sh454 »

Hej Lasse

Vajern skruvas fast i ett nitat fäste i botten på karossen.På insidan skruvar man fast säkerhets bältet,seriöst,eller hur :roll:
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Re: Nylackerat

Inlägg av Mr SIXPACK »

Grattis Stefan.
Som sagt var... nu börjar det roliga att skruva dit alla nya eller renoverade delar.
Kommer bli hur fräscht som helst. Keep up the good work!! Uppdatera löpande med bilder!!
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Nylackerat

Inlägg av Målarn59 »

Hej Stefan
Vilken mysig tid du och vi går tillmötes att få följa din bil växa fram här på Forumet fram till den är färdig till nästa vår :P
Nu blir det till att beställa alla delar som jag lånat av dej...så det inte e jag som sinkar dej :wink:
Lycka till nu med allt ska bli riktigt trevligt det här
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Nylackerat

Inlägg av StingrayRacing »

sh454 skrev:Hej Lasse

Vajern skruvas fast i ett nitat fäste i botten på karossen.På insidan skruvar man fast säkerhets bältet,seriöst,eller hur :roll:
Hade för mej det, men tänkte att det inte kunde stämma... 60-tals "säkerhet".

Får du ihop den till nästa sommar? Ska bli skoj att se.

Jag köpte en MSD till sist... efter 10-år. Nu går motorn som den borde gjort hela tiden... stark som ett ånglok ;-)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Re: Nylackerat

Inlägg av ornet »

Kul jobb!
Har precis påbörjat samma projekt.
Tänkte eventuellt pulverlacka ramen. Har en firma på orten som blästrar och lackar.
Funderar dock på hur lämplit det är på en ram.
Vad lackade du med?

Hur fick du loss framfjädern?

http://www.flickr.com/photos/50916396@N ... 464997813/
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nylackerat

Inlägg av sh454 »

Sorry att det tog så lång tid innan jag svarade jag har haft fel på datorn.Faktiskt så pajade den när jag skulle svara för en vecka sedan.Jag velade länge och väl mellan pulver och våtlack.Efter en diskusion med en kille på ABB här i stan så bestämde jag mig för våtlack.ABB hade gjort en test för några år sedan och upptäckt att vid en ev. skada så kan fukten krypa under pulverlacken utan att man märker det med rost som följd :roll:
Därför blev det våtlack och det ser precis lika bra ut.

Stefan
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Nylackerat

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag har också sett nackdelarna med pulverlackering i jobbet (truckreparatör):
Järnbitar som ser jättefina ut men som bara hålls ihop av lacken! Totalt bort rostat! Gaffeltruckar i aggresiv miljö typ saltlake!
Jag skulle nog inte heller lacka med pulver!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Nylackerat

Inlägg av Smuggler »

Har precis pulverlackerat hela min corvetteram och alla delar som skall sitta på den. Valde också mellan pulver och lack men då i allafall min ram är lackad i 2 steg så känner jag mig mer än trygg med mitt val!
Först läggs ett zinkbaserat pulver på den nyblästrade ramen/delarna som sedan bränns i ugn. Därefter ett topplager som också bränns.
Förstår inte varför denna 2 stegsmetod skulle vara sämre än 2 komp lack? Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor. Men det är ju samma sak med lack.

Mina tidigare bilar har jag alltid lackat underredet med 2komp epoxi/polyuretan och det har fungerat mycket bra. Men om jag jämför pulverlackens tålighet med 2k lacken verkar pulvret bra mycket tuffare.

Ville bara lägga in mina funderingar kring detta, kan vara en intressant diskussion.

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Nylackerat

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Det är nog så det går till med vanlig pulverlack, citerar Smuggler:"Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor."
Ett lager grundfärg kan nog göra skillnad om grundfärgen "biter" tag i metallen!
Efter som våra bilar körs mest vid gynnsam väderlek är nog inte chansen så stor för rosten! MEN i saltslask så är det nog bättre med vanlig lack, tror jag i alla fall.

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Nylackerat

Inlägg av Målarn59 »

Själv lät jag blästraren lacka, först primer sedan ngn form av svart flygplanslack (halvblank)
Och det jag lackade på plats blev det primer och 2 komp blandat i sprayburk (halvblank)
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nylackerat

Inlägg av janbanan24 »

Jätteviktigt att få något som biter tag i stålet underst!

...gärna något zink-haltigt som offrar sig före järnet om det skulle bli en skada i lacken, annars kryper rosten hur långt som helst där under, blir lite som ett växthus där fukten hålls kvar.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Re: Nylackerat

Inlägg av ornet »

Tack för tips och råd. Skall kolla upp vad de har.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar