Tomgångsfall

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Tomgångsfall

Inlägg av hasseh »

Har ett fel som jag fått ytterliggare massa gråa hår på.
När jag bromsar faller varvtalet markant. Det kan till och med falla så långt så att motorn stoppar.
Jag har letat efter någon vacuum läcka utan att hitta någon. Har bytt slangar och ändrat anslutningspunkten för bromsservot från insuget till förgasaren mm. Inget verkar hjälpa.
Någon som kan ge mig lite hjälp?

Motorn är lite snällt trimmad och har ca 370 hkr. Vet inte exakt kompet men troligen runt 10. Edelbrock performer insug och förgasare.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: Tomgångsfall

Inlägg av Jerka »

Kan det inte vara membranet i bromsservot som läcker
Testa och plugga vacumslangen till bromsservot och se om det gör någon skillnad.
/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tomgångsfall

Inlägg av hasseh »

Ja det var en tanke jag hade också men det verkar inte så.
Kan komplettera lite i felbeskrivningen. Har svårt att få den gå bra på tomgång om jag inte ställer upp den väldigt fett och då försvinner faktiskt också bromsproblemet!?.
Felet är delvis periodiskt kan man säga så till vida att det är tydligast när motorn är uppe i driftstemp. Det är också så att det inte alltid är problemet med bromsarna men alltid med tomgången utom vid just fet blandning.
Tittar man på varvräknaren när jag bromsar så går varvtalet först upp och sen med någon sekunds eftersläpning så faller det kraftigt.

När uppstod då allt detta. Jo som så ofta när man varit och skruvat själv. Bytte i vintras just insug och förgasare. :oops:
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Tomgångsfall

Inlägg av Peter »

Kolla soppanivån i fuggen.
Kasta inte bäver i trähus.
jyrgil
Rookie
Rookie
Inlägg: 85
Blev medlem: tor maj 06, 2004 18:39
Ort: jyrgil

Re: Tomgångsfall

Inlägg av jyrgil »

hasseh skrev:Har ett fel som jag fått ytterliggare massa gråa hår på.
När jag bromsar faller varvtalet markant. Det kan till och med falla så långt så att motorn stoppar.
Jag har letat efter någon vacuum läcka utan att hitta någon. Har bytt slangar och ändrat anslutningspunkten för bromsservot från insuget till förgasaren mm. Inget verkar hjälpa.
Någon som kan ge mig lite hjälp?

Motorn är lite snällt trimmad och har ca 370 hkr. Vet inte exakt kompet men troligen runt 10. Edelbrock performer insug och förgasare.
Jag har haft detta fenomen det va en spricka i en gummitätning som satt bakom stången som går till bromscylindern emot boostern tror den såg ut så här http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... oster.html
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tomgångsfall

Inlägg av hasseh »

Har kollat med bromsservot urkopplat utan någon skillnad.
Soppanivån ligger också som den ska så problemet blir bara konstigare och kostigare för mig.

Som en sista utväg provade jag igår med att kasta på en Holley 750 vacuum och så här långt verkar det som allt försvunnit. Man ska ju vara försiktig med att ropa hej så jag ska prova lite mera under helgen.

En annan effekt som jag fick var att den drog iväg något lite bättre än med 600:an upp till ca 3200 varv sen blev det som om en turbo kopplades in och satan var den for iväg :twisted:

En annan mindre bra effekt är att den känns lite orkeslös i starten skulle vilja ha det lite bättre där men det kanske kommer när jag kollat tändning mm lite noggrannare.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tomgångsfall

Inlägg av hasseh »

Har kollat med bromsservot urkopplat utan någon skillnad.
Soppanivån ligger också som den ska så problemet blir bara konstigare och kostigare för mig.

Som en sista utväg provade jag igår med att kasta på en Holley 750 vacuum och så här långt verkar det som allt försvunnit. Man ska ju vara försiktig med att ropa hej så jag ska prova lite mera under helgen.

En annan effekt som jag fick var att den drog iväg något lite bättre än med 600:an upp till ca 3200 varv sen blev det som om en turbo kopplades in och satan var den for iväg :twisted:

En annan mindre bra effekt är att den känns lite orkeslös i starten skulle vilja ha det lite bättre där men det kanske kommer när jag kollat tändning mm lite noggrannare.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Tomgångsfall

Inlägg av Chrippe »

Du ska alltid ställa tändningen först !

/Christer
/Christer 8)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tomgångsfall

Inlägg av hasseh »

Jag vet... men när man krånglat med i princip allt så har jag försökt även med olika inställningar på tändningen.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar