Besiktade Corvetten idag!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av gbak »

Måste berätta lite om besiktningen idag!

Mina största farhågor inför besiktningen var:
-parkeringsbromsen (tar rätt så dåligt)
-spräckt strålkastarhållare (gör att ena lyktan pekar väldigt lågt)
-nästan raka rör (högt avgasljud)

Gick igenom allt igår kväll och putsade upp det sista i em.
Redan på motorvägen på väg till besiktningen så märkte jag att tutan slutat fungera, den funkade igår men nu hade något hänt!

Väl på plats så han jag bara knappa in regnr innan jag blev kallad, så någon tut fix hann jag inte med!
Fram kommer besiktnings personalen, en kille och tjej.

Först kollas lyset och naturligtvis hittar de den ledsna lyktan (som dessutom är halvljuset), jag talar om att den inte går att justera upp mera, "ok" säger besiktningsmannen.
Under tiden får jag beröm för att underedet på bilen är så rent och snyggt av tjejen.

Ev glapp i framvagnen kollas, sedan bär det av till bromstest.
Fram och bak bromsarna funkar helt perfekt och "nu till det kritiska" säger besiktningskillen, men parkerings bromsvisarna går helt parallellt upp till siffran 2 på mätartavlan........pust!
Tjejen som stått och pausrökt lite på sida av kommer fram och säger nåt i stil med "Det här är som musik för mina öron" när snubben gasar på lite på bromsrullarna.

Sedan iväg till avgastestet, inga problem där heller.

Jag måste ju naturligtvis fråga om vad som gäller för buller och höga avgas ljud.
"Jo" säger killen "bilen får inte låta mer än när den kom från fabriken".
"Ja den här låter ju lite mer, men så här skall de ju låta, och förresten om inte din tuta funkar så kan du gasa till lite så hör ju folk att du kommer"

Så jag åkte därifrån med blankt papper och ett fånigt flin upp till öronen!

Vid andra rödljustet hamnar jag först i kön och visst måste ett blankt papper firas med en liten burnout, eller hur?
Innan jag drar på kollar jag i backspegeln att allt är ok bakåt, jodå allt är lugnt, några få bilar bara.
Grönt! Jag drar på och det spinner fint upp till 90-100 knyck kanske, sedan släpper jag av och andas in gummiröken, mmmmmmmmm!

I backspegeln ser jag plötsligt en bil som snabbt och i hög hastighet närmar sig!
NEJ, det är en polisbil!
Va i...... vart kom den ifrån?
Jag glider lydigt in i högerfilen och polisbilen kör upp jämsides med mig, föraren vevar ner rutan och blänger väldigt allvarligt på mig!
Jag sitter fortfarande med ett stort flin vilket jag bjuder polismannen på.
Han stirrar på mig i flera sekunder och ger mig blicken "ok, det får väl gå för den här gången, men nästa gång åker du dit"
Sedan drar han iväg och jag anpassar mig till alla andra svenssonbilar runt omkring mig.

Snipp, snapp, snut och så var min besiktning slut!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Vettemannen »

gbak skrev:Måste berätta lite om besiktningen idag!

Mina största farhågor inför besiktningen var:
-parkeringsbromsen (tar rätt så dåligt)
-spräckt strålkastarhållare (gör att ena lyktan pekar väldigt lågt)
-nästan raka rör (högt avgasljud)

Gick igenom allt igår kväll och putsade upp det sista i em.
Redan på motorvägen på väg till besiktningen så märkte jag att tutan slutat fungera, den funkade igår men nu hade något hänt!

Väl på plats så han jag bara knappa in regnr innan jag blev kallad, så någon tut fix hann jag inte med!
Fram kommer besiktnings personalen, en kille och tjej.

Först kollas lyset och naturligtvis hittar de den ledsna lyktan (som dessutom är halvljuset), jag talar om att den inte går att justera upp mera, "ok" säger besiktningsmannen.
Under tiden får jag beröm för att underedet på bilen är så rent och snyggt av tjejen.

Ev glapp i framvagnen kollas, sedan bär det av till bromstest.
Fram och bak bromsarna funkar helt perfekt och "nu till det kritiska" säger besiktningskillen, men parkerings bromsvisarna går helt parallellt upp till siffran 2 på mätartavlan........pust!
Tjejen som stått och pausrökt lite på sida av kommer fram och säger nåt i stil med "Det här är som musik för mina öron" när snubben gasar på lite på bromsrullarna.

Sedan iväg till avgastestet, inga problem där heller.

Jag måste ju naturligtvis fråga om vad som gäller för buller och höga avgas ljud.
"Jo" säger killen "bilen får inte låta mer än när den kom från fabriken".
"Ja den här låter ju lite mer, men så här skall de ju låta, och förresten om inte din tuta funkar så kan du gasa till lite så hör ju folk att du kommer"

Så jag åkte därifrån med blankt papper och ett fånigt flin upp till öronen!

Vid andra rödljustet hamnar jag först i kön och visst måste ett blankt papper firas med en liten burnout, eller hur?
Innan jag drar på kollar jag i backspegeln att allt är ok bakåt, jodå allt är lugnt, några få bilar bara.
Grönt! Jag drar på och det spinner fint upp till 90-100 knyck kanske, sedan släpper jag av och andas in gummiröken, mmmmmmmmm!

I backspegeln ser jag plötsligt en bil som snabbt och i hög hastighet närmar sig!
NEJ, det är en polisbil!
Va i...... vart kom den ifrån?
Jag glider lydigt in i högerfilen och polisbilen kör upp jämsides med mig, föraren vevar ner rutan och blänger väldigt allvarligt på mig!
Jag sitter fortfarande med ett stort flin vilket jag bjuder polismannen på.
Han stirrar på mig i flera sekunder och ger mig blicken "ok, det får väl gå för den här gången, men nästa gång åker du dit"
Sedan drar han iväg och jag anpassar mig till alla andra svenssonbilar runt omkring mig.

Snipp, snapp, snut och så var min besiktning slut!
Jadu.....så kan det gå. Visst fan hörs det när man kommer, man behöver ingen tuta. Hehehe!!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Ricky »

Haha!! Vilken trevlig liten historia. :mrgreen:

Påminner mig om en gång på det glada 80-talet då brorsan hadde byggt ihop en gammal Buick Skyhawk.
Samma kaross som Cheva Monza men som i stället hade en liten V6 under huven.

V6:an hade fått lite trim och hjälp på traven med andningen av ett lustgassystem, 4vxl låda, plastfront och skärmar mm samt Compomotive fälgar med T/A Comp däck.

Kort och gott en lågbyggd svart liten rackare med vita fartränder som tjongade på rätt ok.

Det första man skulle göra var naturligtvis att kolla hur fort den gick, färden gick till motorvägen mot Saltsjöbaden där pedalen träffade golvet.
Man passerar först en svacka vid Järlasjön och sedan kommer en lång uppförsbacke.
Längst upp i denna backa låg ett litet pärlband med bilar snällt i högerfilen (låg en BMW sist i kön) vi passerade dessa bilar i god fart och upptäckte alltför sent att den första bilen i kön var en polisbil (kanske inte så överraskande egentligen) så brorsan stog på bromsarna och jag fick ögonkontakt med konstapeln som med ett flin gav "tummen upp" med följden att brorsan skickade i 3:an och matade på igen för att få en toppnotering på den långa rakan/nedförsbacken mot Fisksätra.

Lite smånervös om polisen verkligen menat allvar höll man ett öga på honom i backspegeln och då ser jag hur BMW:n som legat sist i kön häver sig ut och börjar mata på, kör om hela kön men blir stoppad av polisen.

Kan ju inte låta bli att tycka synd om BMW-killen men visst är det kul med folk som uppskattar lite gott ljud och trevliga bilar. :D

Fösta gången som lustgasen provades slet vi av ett motorfäste och luftburken slog i plasthuven som var så tunn att den knäcktes..

Fan vad skoj och enkelt allt var på den tiden.. :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Vettemannen »

Ricky skrev:Haha!! Vilken trevlig liten historia. :mrgreen:

Påminner mig om en gång på det glada 80-talet då brorsan hadde byggt ihop en gammal Buick Skyhawk.
Samma kaross som Cheva Monza men som i stället hade en liten V6 under huven.

V6:an hade fått lite trim och hjälp på traven med andningen av ett lustgassystem, 4vxl låda, plastfront och skärmar mm samt Compomotive fälgar med T/A Comp däck.

Kort och gott en lågbyggd svart liten rackare med vita fartränder som tjongade på rätt ok.

Det första man skulle göra var naturligtvis att kolla hur fort den gick, färden gick till motorvägen mot Saltsjöbaden där pedalen träffade golvet.
Man passerar först en svacka vid Järlasjön och sedan kommer en lång uppförsbacke.
Längst upp i denna backa låg ett litet pärlband med bilar snällt i högerfilen (låg en BMW sist i kön) vi passerade dessa bilar i god fart och upptäckte alltför sent att den första bilen i kön var en polisbil (kanske inte så överraskande egentligen) så brorsan stog på bromsarna och jag fick ögonkontakt med konstapeln som med ett flin gav "tummen upp" med följden att brorsan skickade i 3:an och matade på igen för att få en toppnotering på den långa rakan/nedförsbacken mot Fisksätra.

Lite smånervös om polisen verkligen menat allvar höll man ett öga på honom i backspegeln och då ser jag hur BMW:n som legat sist i kön häver sig ut och börjar mata på, kör om hela kön men blir stoppad av polisen.

Kan ju inte låta bli att tycka synd om BMW-killen men visst är det kul med folk som uppskattar lite gott ljud och trevliga bilar. :D

Fösta gången som lustgasen provades slet vi av ett motorfäste och luftburken slog i plasthuven som var så tunn att den knäcktes..

Fan vad skoj och enkelt allt var på den tiden.. :mrgreen:
Det var som fan! Snutarna var bilintresserade tydligen!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Ricky »

BennyLarsson skrev: Det var som fan! Snutarna var bilintresserade tydligen!

/Benny
Haha javisst! :D

En gång blev brodern stoppad i en VW Bubbla som han byggt i Baja-stuk.

Detta var före det blev poppis med Buggys och kitcars.
Bilen var ett riktigt ekonomibygge, alla jysteringar var utförda med vinkelkap + slägga och de stora däcken kom från stomhögen på någon gummiverkstad, lång mast med vimpel från någon unges cykel osv, hemmabyggd stingerpipe mm.

Den gången blev han stoppad för att polisen "hade hört talas om bilen och ville bara kika lite".. :mrgreen:

Själv har jag nog mest träffat trevliga poliser. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Vettemannen »

Ricky skrev:
BennyLarsson skrev: Det var som fan! Snutarna var bilintresserade tydligen!

/Benny
Haha javisst! :D

En gång blev brodern stoppad i en VW Bubbla som han byggt i Baja-stuk.

Detta var före det blev poppis med Buggys och kitcars.
Bilen var ett riktigt ekonomibygge, alla jysteringar var utförda med vinkelkap + slägga och de stora däcken kom från stomhögen på någon gummiverkstad, lång mast med vimpel från någon unges cykel osv, hemmabyggd stingerpipe mm.

Den gången blev han stoppad för att polisen "hade hört talas om bilen och ville bara kika lite".. :mrgreen:

Själv har jag nog mest träffat trevliga poliser. :)
Kul att träffa på trevliga plitar!! :D

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Målarn59 »

Grattis Gbak!!! Själv hade jag inte samma flyt, min hastighetsmätare var ur funktion, och det blev ombesiktning, men annars så va dom lyriska.
Ja det finns solskenshistorier ang poliser
Jag hade precis köpt mej en Cheva elcamino-59a av HasseZ för ca 30år sen, och va på väg hem med min stora vräkiga bil och kommer en bit förbi Stäket, till ngt som kallas för Dalkarlsbacken.
Där blev jag omkörd av en polisbil som vinkade in mej till kanten.
Vet ni va dom sa? Vi ville bara kika på bilen om det är o.k dom e ju så fräna dom här 8)
Så poliserna e ju som dom flesta, gillar fina bilar
Senast redigerad av Målarn59 den fre jun 17, 2011 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Vettemannen »

Målarn59 skrev:Ja det finns solskenshistorier
Jag hade precis köpt mej en Cheva elcamino-59a av HasseZ för ca 30år sen och va på väg hem med min stora vräkiga bil och kommer en bit förbi Stäket, till ngt som kallas för Dalkarlsbacken.
Där blev jag omkörd av en polisbil som vinkade in mej till kanten.
Vet ni va dom sa? Vi ville bara kika på bilen om det är o.k dom e ju så fräna dom här 8)
Så poliserna e ju som dom flesta, gillar fina bilar
Ja, många iaf. och det är kul!! :D

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Jake »

vilken härlig historia gbak :D

Jag får ta och bjuda på en också 8)
För några år sedan jobbade jag i oxelösund och en av killarna på laget hade en 50-tals cheva i absolut mint condition och en knullputs som mrcap inte sett maken till. turkos med vitt tak, som bara togs ut om det varit rätt fuktighet och sol veckan innan och om det skulle vara fin väder veckan efter. Turen för honom gick oftast i mycket makligt tempo en liten sväng på landet och att stanna var det inte tal om, en blick kan ju repa lacken.
Men en dag så hade han med sig bilen till jobbet för han skulle lämna in den på eftermiddan för att lägga på nya däck. Hela dagen så tubbade vi honom för att han skulle lägga en burnis med de gammla däcken. Efter 8h övertalning så gick han med på det hela och alla åkte iväg ut mot gammla oxelösund (nästan helt öde väg).
Han hoppar in i bilen och börjar elda, och elda och elda tillslut är hela vägen rökfylld och vi ser några blå saftblandare i röken 8)

Ut ur röken flyger en flicka fullständigt vansinnig. gormar och fräser om alla trafikföreseelser och påföljder hon kan. Under tiden så har röken skingrats och från passagerarplatsen på polisbilen kommer en lång konstapel med mycket guld på axlarna.
Han utbrister.
*ÅHHHH vilken fin bil
*Är det V8a?
*Kan jag få höra lite mer muller?
Han tar sig gott om tid för att titta på den fina bilen och berömmer den rikligt för skicket...Till den stackars polisaspirantens förtret som inte får ta fram bötesblocket :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Chrippe »

Var ute och lufta lite 2008 vid Brostugan , stog många snorisar å skrek chicken till mig ! Vad gör man ? inte visare mans sig vek, kostade mig 605 kr Böter(lakris upp till brofästetet) + en kopp kaffe

ps. >Jag kommer göra det igen , tycker bara att det var lite dåligt av folket att att inte säga att snuten stog gjömd där bakom publiken....
/Christer 8)
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Besiktade Corvetten idag!

Inlägg av Vettemannen »

Jake skrev:vilken härlig historia gbak :D

Jag får ta och bjuda på en också 8)
För några år sedan jobbade jag i oxelösund och en av killarna på laget hade en 50-tals cheva i absolut mint condition och en knullputs som mrcap inte sett maken till. turkos med vitt tak, som bara togs ut om det varit rätt fuktighet och sol veckan innan och om det skulle vara fin väder veckan efter. Turen för honom gick oftast i mycket makligt tempo en liten sväng på landet och att stanna var det inte tal om, en blick kan ju repa lacken.
Men en dag så hade han med sig bilen till jobbet för han skulle lämna in den på eftermiddan för att lägga på nya däck. Hela dagen så tubbade vi honom för att han skulle lägga en burnis med de gammla däcken. Efter 8h övertalning så gick han med på det hela och alla åkte iväg ut mot gammla oxelösund (nästan helt öde väg).
Han hoppar in i bilen och börjar elda, och elda och elda tillslut är hela vägen rökfylld och vi ser några blå saftblandare i röken 8)

Ut ur röken flyger en flicka fullständigt vansinnig. gormar och fräser om alla trafikföreseelser och påföljder hon kan. Under tiden så har röken skingrats och från passagerarplatsen på polisbilen kommer en lång konstapel med mycket guld på axlarna.
Han utbrister.
*ÅHHHH vilken fin bil
*Är det V8a?
*Kan jag få höra lite mer muller?
Han tar sig gott om tid för att titta på den fina bilen och berömmer den rikligt för skicket...Till den stackars polisaspirantens förtret som inte får ta fram bötesblocket :D
Kul med sådana här historier!! :D

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Skriv svar