Startproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Startproblem

Inlägg av C3 454-72 »

Jag har ett märkligt elproblem med min startmotor, den vill inte gå runt när man försöker starta motorn när man har kört och det har blivit varmt i motorrummet, öppnar man huven och låter det bli lite svalare så fungerar det igen. Jag har bytt startmotor men det hjälper inte. Är det någon som har något bra tipps? Jag har försökt mäta mig fram till felet, problemet är att felet uppträder bara när det är riktigt varm runt motorn.



Mvh/ Guy
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av Jonathan »

Köp en ministarter, de tål värme mycket bättre.
Jag har dessutom gjort en värmeskyddsplåt för startmotorn, som hindrar värme från headdersen att nå startmotorn!
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Startproblem

Inlägg av C3 454-72 »

Det sitter en värmeskyddsplåt på starmotorn. Jag ska koppla en el kabel till solenoiden så kan jag mäta och se om det kommer ström fram till startmotorn när problemet uppstår. Startmotorn är nyrenoverad med nya kol och en ny solenoid. Jag har funderingar om det kan vara något wiringproblem, felsökning pågår.

Mvh/ Guy
vette427
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 230
Blev medlem: sön apr 26, 2009 20:19
Ort: Åmål

Re: Startproblem

Inlägg av vette427 »

Det kan inte va så att du har spänningsfall från batteriet? Det sitter en ganska mager kabel orginal, 30 kvadrat tror jag att den var. Jag satte i en 70 kvadrat för att vara på den säkra sidan.
Corvette convertible C6.
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Startproblem

Inlägg av C3 454-72 »

Det sitter nog bara en 30 kvadrat kabel bilen, det är en orginalbil, vore det ett spänningfall så borde man ha någon reaktion på startmotorn, det klickar inte ens i solenoiden. Det är inga startproblem när det har svalnat en liten stund.


Mvh/ Guy
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Guy.
Prova att OHM-mäta den lila kabeln som går från startmotorn till tändningslåset.
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av sunel »

Hej,

Hade exakt dessa problem och det visade sig att batteriet var dåligt, gav lite för lite och då uppstog problemen. Efter batteribyte har jag inga som helst problem. Tog även isär och rengjorde Horn relay varvid bilen tydligen laddar bättre (tror jag) då det finns många teorier om detta Horn relay.

Lycka till.
Chrillothekid
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: sön maj 24, 2009 21:33
Ort: Särö

Re: Startproblem

Inlägg av Chrillothekid »

Som föregående talare säger så har även jag de erfarenheterna. Bra batteri och ministarter is the shit ;)
30mm2 kabel räcker i alla lägen. :)

Sen får jag ju som yrkesskadad påpeka att 30mm2´s area inte är en svensk standard eller vad jag vet europeisk standard. RK 25 finns och nästa steg är RK 35.(Jo det finns skumma kablar att få tag på även i sverige men jag skulle inte rekommendera dom då kvalitén på dessa kablar går att diskutera.) :roll:

En RK 35 kan avsäkras med en 250A´s säkring om den används som kortslutningsskydd. En vanlig startmotor kan med belastning komma upp i runt 100A. En 70mm2 RK tål 500A :shock: som kortslutningsström! 500 Ampere!! :lol: :lol:

Så det ända en kraftig kabel leder till är sämre tider på strippen :wink:
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Startproblem

Inlägg av C3 454-72 »

Efter har rotat lite i mina reservdels lådor så har jag funnit en solenoid som var tänkt att sitta på startmotorn, den blev aldrig monterad pga ej korrekta anslutningar, när jag har återfått minnet vilket är rätt kul ibland så kommer jag ihåg att jag satt tillbaka den gamla solenoiden, jag misstänker att det är den som är felet. Jag får beställa en ny solenoid med korrekta anslutningar, finns tydligen på Hansen Racing, dem har även en heavy duty variant som verkar rätt lockande att köpa. Hoppas att felet försvinner med den reparationen, man måste vara possitiv och det blir man ju av att köra Corvette Stingray. Jag återkommer med resultatet när jag har bytt solenoid.

Mvh/Guy
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 27, 2003 15:49
Ort: Sölvesborg

Re: Startproblem

Inlägg av Günter »

Jag hade samma problem med min bil. Hade jag kört en längre bit så var det bara till att vänta tills bilfan hade svalnat. Många svordomar senare så var det någon som rådde mig till att byta till Optima batteri. köpte ett sådant och sedan dess funkar det alltid. Efter 4 år så funkar det perfekt fortfarande. Rekommenderas. Dessutom lte bekvämare än att byta startmotor.
Günter
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Startproblem

Inlägg av Chrippe »

Guy! Du har ju Hooker headers och har du orginal startmotorn kvar så är det nog startmotorn som är problemet , det blir för varmt . MINISTARTER SAMT LINDA HEADERSERNA som gäller.
/Christer 8)
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Startproblem

Inlägg av C3 454-72 »

Jag har nu köpt en nu solenoid på Hansen Racing, det blev Heavy Duty varianten, nu är det bara att krypa in under bilen och hämta startmotorn. Teorin med dåligt batteri håller inte för det är inga problem att starta motorn efter en liten stund när det har blivit lite svalare runt motorn. Jag tror att det är solenoiden som spökar för det händer ingenting i starmotorn när man försöker starta, med ett dåligt batteri så får man iallafall en reaktion på solenoiden men i mitt fall så är det tyst.


Mvh/ Guy
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Startproblem

Inlägg av C3 454-72 »

Nu sitter solenoiden på plats, nu är det bara att vänta tills problemet INTE dyker upp igen, det kanske finns någon som håller tummarna för mig.

Mvh/Guy
pppp
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: tor aug 13, 2009 1:20
Ort: östersund

Re: Startproblem

Inlägg av pppp »

jag hade det här problemet på min 454-72:a "alla" påstod att det var pga headers och mycket värme.
Fick dock tips av en kunnig inom bekantskapskretsen som påstod att chevas tändningslås inte var mycket att hurra för, så han rekommenderade att sätta ett relä på kabel från tändningslåset till solenoiden för att minska strömmarna genom tändningslåset.
jag har efter den operationen aldrig haft ett startproblem.
trotts original startmotor och headers.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Startproblem

Inlägg av Chrippe »

Jag håller tummarna att det blir bra , så du kan ta dig till Wenngarn Slott på Onsdagarna.
/Christer 8)
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av antos »

Jag vet vad problemet är! :lol: När du testat det mesta och det fortfarande inte fungerar så är det säkert så att den klena kabeln till solenoiden är felet. När den blir varm ökar resistansen och solenoiden kommer inte att dra ordentligt. Kabeln kan vara skadad, eller som i mitt fall var "Neutral safety switch" bortkopplat och ersatt med en dålig skarv (press) du får följa kabeln hela vägen från solenoiden för att hitta var felet kan va.
Jag bytte kabeln = felet fixat. :lol:
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Startproblem

Inlägg av C3 454-72 »

Efter lite tester med nya solenoiden så märkte jag att det ibland var lite svårt att få startmotorn att gå runt, det klickade hur bra som helst i solenoiden men starmotorn hade ibland en tendens att inte gå runt. Ner med startmotorn igen för felsökning, upptäkter att när solenoiden drar så blir det inte kontakt med blecken i solenoiden, jag tar isär solenoiden och tittar på plungen som ska trycka på kontakten i solenoiden, det är ett litet hål i botten, jag vet inte om det ska sitta något där, är det någon som vet så lämna gärna info om detta. Jag tar fram svetsen och fyller i lite material i plungen och slipar sedan in tillrätt avstånd, lite laborerande fram och tillbaka med test instrument för att få rätt avstånd. Det får inte bli kontakt för tidigt heller. Nu får tiden visa om det blir bra.

Mvh/ Guy
Skriv svar