Insug?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarvisningsbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Insug?

Inlägg av stingray350 » mån jun 14, 2004 20:36

Jag ska snart hänga på ett par musstoppar på min 75:a (350+400 aut.)
Ska givetvis skaffa insug och förgasare också. Jag undrar vad man ska ha för att det ska funka bäst. Har kollat på Edelbrocks grejer.. Torker II insug t.ex.. någon som känner till det. Har en känsla att bilen kan bli slö från tomgång upp till 2500 varv/min. Har läst att det är ett bra insug som ger effekt från 2500-6500. Det finns ju oändligt med insug. :? Har orginal turbin och bakaxel.
Vad har ni för grejer och hur funkar det?

/Andreas

Användarvisningsbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke » mån jun 14, 2004 21:11

Svårt att säga vad som passar just din motor och användningsområde.
Vilket varvtalsområde har din kam t.ex.?

Men oavsett skulle jag nog rekomendera ett dualplane istället. Om du tänkt varva ungefär som orginal, upp till ca 5000rpm funkar Edelbrock performer. Men skall du varva mer, kanske upp till ca 6000rpm är nog Performer rpm att föredra.
Först efter 5500rpm, högre stallspeed, vassare kam och kanske annan bakaxel tror jag man tjänar på singel-plane.

Andra som kanske har fler förslag och tips?

/ Micke

Användarvisningsbild
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1422
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray » tis jun 15, 2004 1:14

Börja med att kolla vilka insug du KAN ha om du inte vill såga hål i huven.

/Tommy

Användarvisningsbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk » tis jun 15, 2004 8:17

Såga Såga Såga!!!! :D

Användarvisningsbild
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Performer RPM Airgap

Inlägg av R0ffe » tis jun 15, 2004 12:01

Klart bästa insuget för gatan, drar från 1500 och över 6500, rymmer tyvärr inte original luftburk under huven, men ett Edelbrock PRO-FLO Air cleaner eller ett 14" med sänkt bottenplatta funkar jättefint!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu

Användarvisningsbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 » tis jun 15, 2004 17:21

Roffe:
Menar du Edebrock Performer RPM insuget... det står på deras hemmsida att det inte passar under corvettehuven. Det kan funka med ett lågt luftfilter alltså? :roll:

Användarvisningsbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 » tis jun 15, 2004 17:29

Vad händer om jag köper ett squarebore insug och kör med min originalförgasare ett tag. Qadrajet 4-portare spreadbore.
Passar den ens på insuget? :?:

Användarvisningsbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke » tis jun 15, 2004 18:56

Performer rpm får plats under huven med försänkt luftfilter.
Jag lyckades iaf på min 72'a med smallblock huv... :)
Nu kör jag Victor jr singelplane

Nej, squarebore och spreadbore har olika hålbild. Det finns dock översättningsplattor, men de bygger ju på höjden, och då är du där igen...

/ Micke

Användarvisningsbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 » tis jun 15, 2004 19:13

Ok
Tack för det.

Moon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jun 15, 2004 23:03

Insug

Inlägg av Moon » tis jun 15, 2004 23:05

...eller så kan man använda ett crossram-insug!!
http://www.sdf.se/~jh/gto/farsans_corve ... ette_4.jpg

Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik » tis jun 15, 2004 23:36

Tjo. Det var ett flott insug. Ett sånt vill jag ha!

Användarvisningsbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne » ons jun 16, 2004 12:54

Synd man inte får plats med det under huven på en bigblockbil, för då hade det inte varit någon tvekan. ett spjäll till varje cylinder är ju aldrig fel.

"Janne 289"

Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter » ons jun 16, 2004 16:24

Janne skrev:Synd man inte får plats med det under huven på en bigblockbil, för då hade det inte varit någon tvekan. ett spjäll till varje cylinder är ju aldrig fel.

"Janne 289"
Måste vara en dröm att justera in :lol: :lol:
Kasta inte bäver i trähus.

Moon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis jun 15, 2004 23:03

Insug

Inlägg av Moon » ons jun 16, 2004 19:17

Lite jobb från början, men sedan inga problem. Får kolla dem ett par gånger per sommar. 8)

Användarvisningsbild
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson » ons jun 16, 2004 21:40

jag körde med ett torker II förut, och en 286graders mekankam, som igentligen var avsedd för kompressor. gick helt ok, hade även portade Mussetoppar.

Skriv svar