Drömbilen införskaffad!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Pauk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 07, 2009 0:24
Ort: Åtvidaberg

Drömbilen införskaffad!

Inlägg av Pauk »

Då var man, efter åratal av dagligen spenderade timmar framför veteranbilssidorna på blocket, äntligen stolt ägare till en Corvette från 1976 med 350 sb och manuell låda. Jag vet att det kanske inte är den mest eftertraktade årsmodellen, men jag är arton bast och enligt min mening är detta ingen dålig förstabil :D

Direktimporterad från californien, så jag är första ägaren i sverige.
Bruksskick utvändigt och invändigt, riktigt fin i motorn/motorrummet och med sidepipes och fälgar som jag inte har någon aning om vad det är för några.

Det enda som ska fixas i vinter är lacken. Visst funkar den nuvarande ett tag till, men jag har alltid föredragit svarta corvetter. Ska få hjälp av min morbror att fixa det, då han jobbat på Saab med lackering i 20 år.

Så, hej allihopa! Nu är jag ''in the game'' :D
Bilagor
ggg.JPG
ggg.JPG (42.65 KiB) Visad 4326 gånger
g.JPG
g.JPG (48.27 KiB) Visad 4325 gånger
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Drömbilen införskaffad!

Inlägg av Smuggler »

Grattis!

18 år och Corvette ägare, går väl inte att få en bättre start på billivet än så :D
Spelar väl ingen roll om det är en mitten 70 bil, formerna finns ju där och motorn går alltid att "justera" till passande effektnivå!

Lycka till!

//Smuggler
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Drömbilen införskaffad!

Inlägg av StingrayRacing »

Ja grattis!

Hade hoppats att jag hade haft en Corvette med sidepipes och allt, när jag var arton.
eller inte... jag hade nog haft för mycket horn i pannan. Kör försiktigt, bilen kan vara lite lömskare än en modern kärra. :twisted:

Hur som helst, mycket välkommen!

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Drömbilen införskaffad!

Inlägg av Mr. Beam »

Riktigt läcker, hur mycket hårdrock som helst!
Grattis och välkommen till gänget.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Tegman
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 175
Blev medlem: mån jun 02, 2008 17:19
Ort: Umeå

Re: Drömbilen införskaffad!

Inlägg av Tegman »

Grattis till ett riktigt snyggt och kul bilköp. En bra start i livet å köpa en corvette när man e 18 önskar jag hade gjort det , men till slut efter åratal av blocket och andra sidor och ekonomi så slog även jag till...och det e kul att vara en c3 ägare..man "äger" ( som barnen säger :) ) liksom när man kommer körandes. :twisted: Lyckatill // Tegman
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
Pauk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 07, 2009 0:24
Ort: Åtvidaberg

Re: Drömbilen införskaffad!

Inlägg av Pauk »

Smuggler skrev:Grattis!

18 år och Corvette ägare, går väl inte att få en bättre start på billivet än så :D
Spelar väl ingen roll om det är en mitten 70 bil, formerna finns ju där och motorn går alltid att "justera" till passande effektnivå!

Lycka till!

//Smuggler

Tack ska du ha, jag kan inte annat än att hålla med. Motorn är lite uppbiffad med diverse smått och gott redan, så jag antar att det blir att jobba ett par år och sedan antingen smälla på en kompressor eller köpa en ny bb :)
Pauk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 07, 2009 0:24
Ort: Åtvidaberg

Re: Drömbilen införskaffad!

Inlägg av Pauk »

StingrayRacing skrev:Ja grattis!

Hade hoppats att jag hade haft en Corvette med sidepipes och allt, när jag var arton.
eller inte... jag hade nog haft för mycket horn i pannan. Kör försiktigt, bilen kan vara lite lömskare än en modern kärra. :twisted:

Hur som helst, mycket välkommen!

//Lasse
Ja, sannerligen händer det mystiska grejer varje gång jag luftar den. Som idag, exempelvis. Ena pipan lossnade från fästet (hade gått av tidigare och var tydligen dåligt svetsat) och skramlade i backen när jag låg i femtio. Det fixades provisoriskt med ett bälte och lite uppfinningsrikedom. När jag kom hem gick det inte att fälla upp passagerarrutan :D

Men tack ska du ha, jag är mycket nöjd med min investering (och den uppmärksamhet man får!)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Drömbilen införskaffad!

Inlägg av gbak »

Grattis till köpet!
Själv så fick jag hålla tillgodo med en Toyota Celica när jag var 18 bast!

Som du säger så händer det alltid "spännande" saker med våra gamla bilar!

Själv så tog jag en 100-mila tur i helgen, och blev stående i ösregnet kl 23:00 under en lampa mitt ute i ingenmansland 3 mil söder om Sundsvall.

Min bränsle tryckmätare sprack sönder och det sprutade bensin inne i motorrummet!
Efter 1 timmes försök att laga mätaren (med eltape och buntband) utan att lyckas så slog jag sönder mätaren för att komma åt inkråmet, och lyckadet platta ihop bälgen tillräckligt mycket så att det droppade väldigt lite bränsle.
Sedan så jag kunde köra de 13 sista milen.
Det är min andra bränsletryck mätare som packar ihop så nu pluggar jag hålet för alltid på inloppsledningen!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Re: Drömbilen införskaffad!

Inlägg av COOLMACHINE »

Du måste ha en herrejössus bränslepump gbak :shock:
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Skriv svar