Kuggstångsstyrning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Kuggstångsstyrning

Inläggav FreddanLS5 » sön okt 08, 2017 21:33

Hejsan!

Läste någon tråd för länge sedan att någon här på forumet hade byggt kuggstångsstyrning med styrväxel från Saab 93 och nu leker jag med tanken att göra detsamma. Skulle vilja ha info på vilka delar som behövs och vart man kan finna det. Går det att köpa alla delar eller finns det någon här som kan tillverka t.ex fästen mm..?
Ciao

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3137
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav magnum » mån okt 09, 2017 18:39

Hejs

Köp en Borgeson snäcka istället! Mindre mek och bra styrning!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
clwi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: tor nov 06, 2014 23:27
Ort: Västerås

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav clwi » mån okt 09, 2017 19:12

Eller ett kit från Steeroids som jag har, suveränt!
Stingray 72 Cab 468.

FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav FreddanLS5 » mån okt 09, 2017 22:08

Jo förvisso, men det besvarade ju inte min fråga. Jag hade gärna köpt steeroids men saken är den att jag har skjutit in så mkt i bilen nu så jag vill minimera utgifterna.

FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav FreddanLS5 » mån nov 06, 2017 22:16

Clwi, Hade gärna köpt Steeroids men det är så jäkla dyrt. 14.000kr + ca 30% i tillkommande kostnader...


Magnum, var det dessa du hade eller måste man köpa kittet med slangar, leder och kopplingar också?

https://www.borgeson.com/xcart/product. ... uctid=1520

https://www.borgeson.com/xcart/product. ... uctid=1523

FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav FreddanLS5 » sön nov 19, 2017 22:40

Magnum du har pm :wink:

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3137
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav magnum » mån nov 20, 2017 22:06

Hejs

Eee, nej inget pm..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav FreddanLS5 » tis nov 21, 2017 7:34

Gjort ett nytt försök.. ;)

magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3137
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav magnum » tis nov 21, 2017 21:13

Hejs

Funkade denna gång!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
4speed
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: ons maj 19, 2004 17:02
Ort: Stockholm

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav 4speed » tor jan 04, 2018 10:10

Hej
Lite sent svar..... detta skrev jag för en del år sedan.


"Byggde för en del år sedan eget med SAAB (GM) delar enligt bild tidigare inlägg. Min lösning är lika den som säljs av SpeedDirect, VBP m fl. Jag gjorde först enligt de amerikanska förlagorna, men upplevde det som "svajigt", vid besiktningen blev det en del diskussioner. Bestämde mig då att ändra lösningen genom att nyttja styrstagens (SAAB) fulla längd, härigenom blev plattan mindre (den som fästs i kuggstången med styrstag). Det jag vinner är stabilitet. Jag använder bilen ibland på bana och då skall bitarna hålla. Något problem med "bump-steer" har jag aldrig haft. Ekonomiskt, delarna som behövs att binda samman kuggstången och rattstång (köptes från Borgeson USA) kostade mer än jag trodde, kanske klarade jag projektet till halva kostnaden mot egen import (inget betalt för arbetet).
Om jag idag skulle skaffa kuggstång, då blir lösningen lika Flaming River (www.flamingriver.com), den ser mycket stabil ut samtidigt är den enklare (färre delar)."

Det har gått några år nu och styrningen fungerar klanderfritt, bra känsla. Idag finns säkert fler olika kit att inspireras av, principen med färre prylar tror jag på varför jag skulle välja en mer traditionell kuggstång utan långa styrstag.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Ort: Saxen / Sättraby

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav Peter Anjou » tor jan 04, 2018 12:27

Hejsan !

Kan det vara typ den här : http://www.flamingriver.com/index.php/p ... FR312PWRHC
Hälsningar / Peter A

C4 - 93 / Cab / Competition Yellow
383" - Special Edition
CCS - 2743

Användarvisningsbild
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Ort: Saxen / Sättraby

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav Peter Anjou » tor jan 04, 2018 12:30

Hälsningar / Peter A

C4 - 93 / Cab / Competition Yellow
383" - Special Edition
CCS - 2743

FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav FreddanLS5 » ons jan 10, 2018 11:05

Hej Peter!

Precis den tråd jag tänkte på. Kul att höra att det funkar så bra. Skulle vara intressant att få se några bilder på lösningarna. Vilken/vilka årsmodeller var det på Saabdelarna du använde? Är det en komplex installation?
Mvh

Användarvisningsbild
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 758
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav StingrayRacing » lör jan 13, 2018 14:15

Funderat länge på att förbättra styrningen men Kuggstångskonverteringskit är bara för dyra, tycker jag. Nån som testat både kuggstång och Borgeson, och kan svara på vilka skillnader det är i känsla? Läst att Borgesson blir för lättstyrt och det är ju inte direkt positivt.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'

Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 166
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav Börje » ons jan 31, 2018 15:40

Hej
har skickat ett pm till dej.
/börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti

Christofer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tor sep 17, 2009 20:33
Ort: Österskär

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav Christofer » fre feb 16, 2018 11:54

Kan tillägga i diskussionen att ett Steeroid kitt går att ta in som ett bagage.
Hela kittet väger ca 20 kg, och allt går att packa om så det går ner i vanlig väska.
Hos de flesta flygbolag kan man boka extra båge för under 1000kr.
Har ni en kompis som skall över så kan ni beställa det direkt av www.speeddirect.com och få det skickat till kompisens eller ert hotel.
Vill ni sen vara ärliga och tulla in det så är det bara 25% i moms, du betalar inte 12% tull om du bär det genom tullen själv. och du betalar inte moms på frakt kostnaden eftersom den är 0 kr.

Jag gjorde exakt så här när kolegor på jobbet skulle till San Diego på konferens.
//Christofer
69 Cab - Fathom Green

Användarvisningsbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Kuggstångsstyrning

Inläggav BlueBull » lör feb 24, 2018 6:31

Jag gjorde likadant, köpte en kuggstångstyrning till min Camaro (steeroids, allt passade och fungerar mycket bra).

Beställde paketet till hotellet och när jag anlände hade det redan kommit. Jag gjorde så då jag bara skulle stanna 2 nätter, men jag informerade hotellet först. Inga problem.

Jag plockade om en del saker och packade om stången i lådan så att den skulle klara transporten. Är man VIP så kostar det inget att ha med ett eller två extra baggage på flyget :D

Ingen tull, ingen moms och ingen frakt.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21


Återgå till "Corvette C3"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster