Slamkrypare

Prata om klubbens årliga sommarmöte, förslag och idéer till förbättring, förnyelse eller bara prata minnen.
roadrunner
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör maj 16, 2009 9:43

Slamkrypare

Inlägg av roadrunner »

Hej!
En fjäder i hatten har jag hört talas om, men aldrig en "tjäder" i bilen. Den är både svårfångad och sällsynt vad jag vet. Tjäder är nämligen en art i fågelfamiljen skogshöns. Denna fråga förbryllade mig mycket, då jag inte visste om det handlade om en felstavning eller kuppfråga. Det är nämligen så vad jag vet att passpoal är en snodd som sys in i ett band, kan även sakna snodd, (kan vad jag förstår, även användas i en bilklädsel, har själv gjort det.). Keder är däremot ofta en list som man pressar ihop eller limmar tillsammans med en utfyllnad, typ snodd även här. Dessa används ofta som tätningslister i bilar och även till annat. Bilklädsel kan även ha en keder, men som sagt var, inte en tjäder! Stavningen kan ställa till det en hel del.
För övrigt bjöd sommarmötet på god mat och trevlig stämning, och jag måste erkänna att "tjäder" gav mig många skratt trots att jag ändrade svaret från tjäder till passpoal.
Ann-Kristin