2 bultat vs 4 bultat

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarvisningsbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 615
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

2 bultat vs 4 bultat

Inläggav hasseh » sön nov 22, 2015 16:12

Till och från diskuteras det här med 2 och 4 bultade block.
Uppenbarligen finns det många idéer och synpunkter runt detta men min fråga är, varför började man tillverka 4 bultat och när kom det i försäljningsbilarna.
Båda typerna finns både i SB och BB. Kom denna lösning till förbåda av samma anledning?

Någon som vet?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
http://www.garaget.org/?car=210132

Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1025
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Inläggav Lars J » mån nov 23, 2015 17:37

Ett 4-bultat block tål mer effekt vilket kan vara bra om man har mycket hästar i motorn :twisted: då det är 4 bultar per överfall istället för 2 tål bottendelen mer effekt innan det går åt pipan!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"

Användarvisningsbild
magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3105
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Inläggav magnum » ons nov 25, 2015 19:47

Hejs

Hmm, bigblock värstingar fanns det ju på 60-70-talet och då kan det vara bra med 4 bult!
Men smallblock, fanns det någon original värsting utav dom? Knappt över 400 Gotlandsruss vad jag vet.. ELLER?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3039
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Inläggav Ricky » tor nov 26, 2015 9:53

LT-1 är väl den givna "värstingen" vad det gäller SB i Corvette, sen hade vi ju 302:an i Camaron.
Högvarviga, mekankammar och Holleyförgasare mm. :)

Men vem vet vid vilket tillfälle/effekt uttag man "behöver" 4-bultade ramlageröverfall?

Jag har ingen aning men byggde själv min 454 på ett 4-bultat block bara för att det kändes förnuftigare att plöja ner pengar i, sen kan man ju plötsligt byta lite delar och öka varvtal och effektuttaget utan att det egentligen var planerat så då motorn sattes samman.

En bekant som körde 383cui SB i sin båt körde vanligt 2-bultat block, effekten var strax under 500hk vid ca 5500rpm.

Detta funkade finfint i båt då motorn får jobba enormt mycket hårdare än den gör i en bil.

Varför man började leverera 4-bultade block i produktionsbilar?
Kanske var det av rena homologeringsorsaker?
Dvs att en motor som skulle godkännas för en viss racingklass måste vara en "produktionsmotor", en standardmotor som i tex Stock Car Racing och Trans Am Racing. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild

Användarvisningsbild
magnum
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3105
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Inläggav magnum » tor nov 26, 2015 19:49

Hejs

Så kan det så klart vara Ricky, racingmotorer :D Ligger absolut något i detta! Hade inte en tanke på det.. :oops:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981

Användarvisningsbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 615
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: 2 bultat vs 4 bultat

Inläggav hasseh » sön nov 29, 2015 18:34

Här ett annat svar jag fått om denna fråga från en gammal dragrace åkare och mek:

"Heavy duty fordon tex truckmotorer och riktiga highperf motorer fick detta med 4 bult överfall för att stoppa rörelser i överfallen vid stora moment. dock vette tusan om d var en så lyckad lösning egentligen..
dock en 2b chevy Sb klarar gott 550+hkr med bra (ARP) bult i sej

på 400sb motorer letar de flesta efter block med 2b överfall då de är biffigare än de med 4b och bättre att göra egen 4b med yttre bultarna utåtvinklade.
på de övriga blocken så jo det förhindrade lite problemet men det fans andra lösningar oxå, tex pinbulta överfallen.

En del fräste ner 2b överfall så de vart plana och la maskinstål ca 10mm uppepå som förstärkning, typ väldigt enkel gördel. gäller både Sb, BB

Pontiac gick delvis en annan väg o stiftade sina överfall o behöll 2b versionen ( undantag finns)

En bättre sak o leta efter vad gäller "ol´school" gatbil motorbygge alt race motor för moderat effekt är att leta efter block med 010 märkningen på ännubättre de få med 010/020 märkningen då de är både bättre/fylligare gjutna o med hårdare material i gjutjärns massan, de kan vara både 2b o 4b.."
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
http://www.garaget.org/?car=210132


Återgå till "Corvette oavsett generation"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster