Vinterförvaring av Corvetten

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
Helevette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 19, 2015 9:23

Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Helevette »

Har nyligen blivit Corvette-ägare och har inte stenkoll på vad man borde/behöver göra inför vintern. Jag har bokat varmgarage i varje fall, men ska man palla upp eller inte, byta olja etc? Tacksam för all input i frågan :)
C5, Z06 -01 ombyggd till cab racerröd - så klart!
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Tersan »

Beror på vilken Corvette det är och hur pendantisk/nördig du är. :wink:

Själv fyller jag i lite extra luft i däcken och tar ur batteriet för att underhållsladda det inomhus. Försöker göra det årliga oljebytet innan avställning också. Ser till att bilen är ren både in- och utvändigt.

Jag har kört sommarbilar sen jag tog körkort, har testat alla möjliga varianter av vinterpreppning men tycker numera inte att det är nån större mening i att överarbeta om det gäller en något så när normal bil.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av FreddanLS5 »

Rulla bara in den,annars ställ den på bara pallbockar,det räcker gott och väl. Aldrig fel att byta olja och filter heller :wink:
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Sätt gärna dit nån underhålls laddare för batteriet, eller bryt strömmen, det funkar
lika bra ! Använd också ett överdrag "bilpyjamas". ( inget måste, men bra )
Användarens profilbild
Bowling Green
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tis sep 18, 2012 13:01
Ort: Tyresö

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Bowling Green »

Hallå!

* Koppla från batteriet och ladda upp det innan vintern(underhållsladdare funkar också men behövs inte om du kopplar från en av polerna).
Passa på att smörja batteripoler och anslutningar.

* Fyll tanken full(för att undvika kondens) alternativt ha nästan tom tank och tanka fullt med fräsch soppa i vår.

* Sätt in en "torrboll" i kupén(och töm den då och då under vintern) om du har cabben uppe, ska du använda ett överdrag måste det kunna "andas".

* Ställ in bilen dammsugen, rentvättad och nyvaxad så tar det 5 minuter att göra pärlan klar till våren(kom ihåg att bromsa skivorna torra).

* Kolla så dina eventuella garagegrannar är lika rädda om bilen som du är alternativt skydda bilen på lämpligt sätt.

* Boka vårtider hos serviceverkstäder/gummiverkstad osv. tidigt under vintern så du inte hamnar sist i kön i april/maj......

* Hälften av experterna byter olja inför vintern, hälften byter till våren, andra byter när oljan "behöver" bytas, lite beroende på religion.

Andra ideér: palla upp bilen för att undvika platta däck, lyft torkarbladen en aning, listan har nog inget slut! :roll:
C5 2003 Spiral Gray - Såld
C6 2009 Competition Z51 Svart - Såld
C7 2017 Stingray Z51 3LT Vit
:mrgreen:
Användarens profilbild
Helevette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 19, 2015 9:23

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Helevette »

Perfekt, tack för alla hjälp! Jag anade att listan kan bli lång... :)
Undrar också om någon har tips på en bra, pålitlig verkstad i Stockholmsområdet som kan hantera min pärla?
C5, Z06 -01 ombyggd till cab racerröd - så klart!
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Tersan »

Helevette skrev:Undrar också om någon har tips på en bra, pålitlig verkstad i Stockholmsområdet som kan hantera min pärla?
Om jag bodde i Stockholm och var i behov av verkstadshjälp skulle jag börja med att titta bland klubbens annonsörer.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Lars J »

AK-Racing i Spånga har jag anlitat och är mycket nöjd! Anders som driver firman har varit med en del år så erfarenhet finns!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
bjerka
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: lör sep 29, 2012 20:49
Ort: Stockholm

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av bjerka »

Jag kör in henne i garaget och låter för säkerhets skull ALLTID låta tändningsnyckeln i, det kan ju bli fina torra vinterdagar och då vill jag kunna göra en "le mans start" fortare än kvickt.

Förutom det fyller jag bara lite extra väder i däcken.
1963 C2 med eller utan tak...
kalle.kula
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 13, 2017 9:48

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av kalle.kula »

Vad tror ni om att låta dens tå i en carport med biltäcke över sej? Kanske lite dämpning för att undvika dörruppslag.
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Vettefan »

Personligen föredrar jag varmgarage, och då mitt eget även om det blir lite trångt med diverse andra fordon (hoj) plus övriga garage grejer. Fördelen är
att man kan utföra diverse förbättringar/uppgraderingar under den mörka årstiden.
En sak att tänka på när man har ett vädertätt överdrag är att det är styvt/hårt, vid blåst så kan det i värsta fall nöta på lacken..
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
kalle.kula
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 13, 2017 9:48

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av kalle.kula »

Jag har inte tillgång till garage och jag tycker vinterförvaring i stor hall kostar mer än det smakar. Det kan hända att det är ett misstag som jag sedan kommer kalla dumsnålhet men...
Min tanke var att kosta på ett bra täcke som är avsett för utomhusförvaring. Verkar som att det finns en del som ska minska risken för onödigt slitage på lack men kräver nog att man läser på en del innan köp.
Lennart.Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre nov 05, 2010 14:43

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Lennart.Larsson »

Vinterförvaring!
Hej! är det inte lite tidigt att "ställa av"corvetten redan nu ,men du bor kanske långt norrut ?
Lennart.
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Re: Vinterförvaring av Corvetten

Inlägg av Hans Wijk »

Ja du Lennart, vi brukar längta till vår och sommar... men det verkar som en del längtar till vintern 8)
Vi är olika :D
Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Skriv svar