Olika däck fram och bak

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
Vrrooom
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: sön maj 29, 2011 20:18

Olika däck fram och bak

Inlägg av Vrrooom »

Funderar på att byta mina slitna framdäck (Goodyear, värdelösa).

Har Pilot sport bak. Min fråga är om det funkar bra med R-däck t.ex. Toyo R888 fram och mina Pilot sport bak.

Eller är det dumt att blanda R-däck med "vanliga däck"?
http://www.t121spica.se/ <---3 st Bristol-Siddeley gasturbiner á 4.250 hk/st :)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av Ricky »

Jag TROR inte det är någon direkt fördel att ha olika typer av däck på bilen.

Blir resultatet att man får olika fäste och förutsättningar mellan fram och bak axlarna kan nog bilens uppförande påverkas negativt.

Bättre fäste fram än bak torde leda till överstyrning av bilen och bättre fäste bak till understyrning.

Olika däck/däckstyper kan även uppföra sig annorlunda (evt motsatt effekt) vid tex under regn.

Min egen bil är ganska hårt uppsatt (jämfört med original) och att byta från R-däcken till gat-däcken kräver en förändring av körstil sedan bilen då överstyr något kopiöst om man "står på lite".

Förmodligen är det större skillnad mellan mina gat och R däck än vad det är på dina.

Jag personligen skulle inte blanda olika däckstyper sedan jag vill ha en stabil bil som har liknande fäste på alla fyra hjulen oavsett väder och underlag. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av Bengt »

+1
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av Torch Red »

Men varför köper du inte Pilot Super Sport till framhjulen också? Finns på Reifen.com för strax under 2 500 kr st hemma hos dig.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av Lars J »

Jag fick ett annat fabrikat när en däckfirma bytte bakdäck på en C-4, 87:a till mig för en del år sedan. Efter detta så tog bilen upp 1,5 fil på motorvägen vid 100 km och var synnerligen obehaglig att köra. Hela bilen hoppade och skakade samt fladdrade över vägen. Då 87:an har samma dimension runt om så skiftades hjulen så de nya däcken kom fram och då var problemen borta. Bakdäcken "spårade" inte ihop med framdäcken, men när bakdäcken kom främst så funkade det :shock:

Efter detta har jag alltid varit väldigt noga med vad jag köper för däck samt aldrig blanda olika fabrikat eller däcktyper.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Vrrooom
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: sön maj 29, 2011 20:18

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av Vrrooom »

Tack för alla svaren!

Tanken var liksom att byta även bak till R-däck när de som sitter på nu är slut.

Får bli Pilot sport runt om (aldrig mer Goodyear).
http://www.t121spica.se/ <---3 st Bristol-Siddeley gasturbiner á 4.250 hk/st :)
whoppi
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån jul 14, 2014 12:42
Ort: Borås

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av whoppi »

Köpte Goodyear Assymetric 2 runt om, grymt mkt bättre grepp än de gamla Goodyear EMT som satt på från början.
Såklart är det svårt att jämföra däck som är 5 år gamla o slitna mot nya men även väghållningen känns ett antal snäpp upp.

Michelin är såklart alltid bra och pilot sport 3 har väl fått bra i tester men ska man ha det bästa grepp så är det "michelin pilot super sport" som gäller.
Här är det ett helt annat däckmönster som är så nära ett racingdäck du kan komma o fortfarande vara laglig
http://www.bythjul.com/dack/michelin/mi ... item=41710
Svart Corvette C6 2009 LS3 A6 Competition Z51
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av 745 »

whoppi skrev:Köpte Goodyear Assymetric 2 runt om, grymt mkt bättre grepp än de gamla Goodyear EMT som satt på från början.
Såklart är det svårt att jämföra däck som är 5 år gamla o slitna mot nya men även väghållningen känns ett antal snäpp upp.
Kul med lite feedback, jag håller med dig och jag tror att nya kan ge 2 - 3 % bättre varvtider i torrt jmf m. gamla.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:
whoppi skrev:Köpte Goodyear Assymetric 2 runt om, grymt mkt bättre grepp än de gamla Goodyear EMT som satt på från början.
Såklart är det svårt att jämföra däck som är 5 år gamla o slitna mot nya men även väghållningen känns ett antal snäpp upp.
Kul med lite feedback, jag håller med dig och jag tror att nya kan ge 2 - 3 % bättre varvtider i torrt jmf m. gamla.
Det går nog fortare än så... i våras hade jag gamla Yokohama Advan A048 (Treadwear 60), 295/30-18 fram & 315/30-18 bak och det var omöjligt att ge fullgas på 2an även när dom var varma, bara spann ut ur chicanen på mantorp... men med nya R888 (295/30-18 & 335/30-18) var det sjuk skillnad på fästet..
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Det går nog fortare än så... i våras hade jag gamla Yokohama Advan A048 (Treadwear 60), 295/30-18 fram & 315/30-18 bak och det var omöjligt att ge fullgas på 2an även när dom var varma, bara spann ut ur chicanen på mantorp... men med nya R888 (295/30-18 & 335/30-18) var det sjuk skillnad på fästet..
OK, jag kom fram till 2 - 3 % då jag jmf olika gamla däck vid två Corvette Cup race (Gelleråsen & Falkenberg), hur mycket skiljde varvtiderna för dig :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:
Corinthian skrev:Det går nog fortare än så... i våras hade jag gamla Yokohama Advan A048 (Treadwear 60), 295/30-18 fram & 315/30-18 bak och det var omöjligt att ge fullgas på 2an även när dom var varma, bara spann ut ur chicanen på mantorp... men med nya R888 (295/30-18 & 335/30-18) var det sjuk skillnad på fästet..
OK, jag kom fram till 2 - 3 % då jag jmf olika gamla däck vid två Corvette Cup race (Gelleråsen & Falkenberg), hur mycket skiljde varvtiderna för dig :?:
Skillnaderna i varvid mellan första (A048) o sista (R888) testerna var:
Varvid: 1'31,8 mot 1'28.5 (3.3 sek = 3,59% så du hade rätt)
LateralG: 1.18G mot 1.39G (0.21G)
DecelG: 1.09G mot 1.75G (0.66G)
Toppfart: 220,3 mot 228,8 (8,5 km/h)

Max uppmätt LateralG och DecelG var 1.46G resp 2.11G men dock inte på mitt snabbaste varv.. så det finns utrymme för finslip!
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av Ubbe »

Corinthian skrev: Skillnaderna i varvid mellan första (A048) o sista (R888) testerna var: Varvid: 1'31,8 mot 1'28.5 (3.3 sek = 3,59% så du hade rätt) LateralG: 1.18G mot 1.39G (0.21G) DecelG: 1.09G mot 1.75G (0.66G) Toppfart: 220,3 mot 228,8 (8,5 km/h) Max uppmätt LateralG och DecelG var 1.46G resp 2.11G men dock inte på mitt snabbaste varv.. så det finns utrymme för finslip!

Hej! Jag körde på 1.31.8 nu i veckan på Mantorp :) Jag kan säga att Toyo däcken är värdelösa när dom är slitna när det är 10grader i luften.
Gjorde 180 graders mm. Det ska vara Michelin pilot super sport ca 1.5 Sec snabbare, men då ska man inte åka när det blött;)
Vi får skaffa flera uppsättningar av olika däck;)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Olika däck fram och bak

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Det ska vara Michelin pilot super sport ca 1.5 Sec snabbare, men då ska man inte åka när det blött;)
Vi får skaffa flera uppsättningar av olika däck;)
Det blir en spännande Corvette TA serie 2015 och vi kommer att lära oss massor om olika däck :D
Vilka däck kommer du satsa på i blött :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar