Köpa krockad c6:a

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Toliphem
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons dec 18, 2013 21:39

Köpa krockad c6:a

Inlägg av Toliphem »

Jag har en C6:a 2007på gång i Tyskland, bilen har full servicehistorik och ägaren verkar vettig, bilen har enl. ägaren varit krockad i fronten " enbart plast detaljer skadade" dokumentation på rep. arbete finns och han är villig att låta bilen gå igenom en dekra undersökning.
Frågan är om man törs köpa en sån bil och hur värdet påverkas när jag säljer.
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa krockad c6:a

Inlägg av Hasse c5 »

Hej
Vi som kör dessa bilar är ju entusiaster för det mesta, och många har superkoll på bilarna.
En polare jag har köpte en frontkrockad c5:a från Danmark, och han lyckades pussla ihop en riktigt fin bil.
Men inte utan problem. Corvettens främre balkar är mycket känsliga för kollisioner och böjer sej väldigt lätt.
Krävs en ordentligt uppriktning av mycket noggrann verkstad. De övriga detaljerna är ju bara kosmetika som
du köper på e-bay eller från välsorterad firma i USA. Om jag som spekulant visste att den hade varit krockad hade jag varit mycket misstänksam. Priset skull vara avsevärt billigare än en bil som har en bra historia med Clean carfax och autocheck. Men även den mest noggranne kan åka på en blåsning. Som alltid så skall man sova på saken innan man slår till. Lycka till.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Köpa krockad c6:a

Inlägg av Lars J »

Värdet är definitivt lägre på en bil som varit krockad, eller skadad på annat sätt. Tyvärr mörkas det en del med detta då det blir lockande att göra "snabba pengar" på bilar som varit skadade.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Toliphem
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons dec 18, 2013 21:39

Re: Köpa krockad c6:a

Inlägg av Toliphem »

ja där ser man, då skippar jag den och letar vidare. Tack för info!
ettan47
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor maj 31, 2012 19:51

Re: Köpa krockad c6:a

Inlägg av ettan47 »

Jag tycker definitivt du kan gå vidare och titta på bilen i Tyskland. Även om en bil är krockad så går det faktiskt att åtgärda och laga/återställa till nyskick med dagens metoder och maskiner.

Det skall till ett enormt krockvåld om det inte går att återställa till nyskick helt enligt fabriks specifikationerna.

Har erfarenhet från plåtbilverkstad där man löpande får in krockade bilar.

Viktigt är bara att kolla upp så att en auktoriserad verkstad gjort arbetet som har kunnandet och den utrustning som krävs.
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Köpa krockad c6:a

Inlägg av Thure »

Hej,
Man skall ha klart för sig att värdet på en krockad bil är betydligt lägre än en likvärdig bil
med fläckfri historik.Det kan helt klart vara värt att köpa en fd krockad Corvette om man kan tänka sig det,och
man kollar upp att det är seriöst folk som reparerat bilen.Man får ha med i beräkningen att när man en dag skall sälja
kan det bli svårt speciellt om priset inte ligger en bra bit under marknadsvärdet på en Corvette med ren historik.
Dom flesta spekulanterna kollar numera upp historiken på carfax.
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Skriv svar