Obra Biltema batteri!

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Obra Biltema batteri!

Inlägg av gbak »

Eftersom mitt batteri som följde med bilen när jag köpte den för 7 år sedan började ge upp andan, så inhandlades ett nytt batteri på Biltema 2009!
Priset var 800:- och jag kan väl konstatera att kvaliteten är i nivå med priset, dvs ganska låg!

Bild

Batteriet funkade alldeles utmärkt första året, och tog laddning som det skulle.
Nu efter ytterligare ett års användning så var det "nästan nya" batteriet tvärdött i lördags morse när jag skulle ta premiärturen :-(
Då hade det bara gått ett par veckor efter senaste uppladdningen.
Det märktes ganska tydligt att batteriet inte vill ta laddning då batteriladdaren's visare aldrig gick ner mot noll, utan stod konstant på 3A.

Så i går söndag morse åkte jag tillbaka med batteriet, och vid kontrollmätning konstaterade en snubbe vid reklamations disken att batteriet verkligen var slut!
Lite cred får jag väl ändå ge Biltema som har 3 års garanti på batteriet, så det var inga problem att få pengarna tillbaka eller ett nytt batteri!
Eftersom jag var slö och inte orkade jaga rätt på ett annat batteri, så tog jag ett nytt likadant batteri :roll:

Premiärturen blev i alla fall av på söndag eftermiddag, med nytt batteri i full sol.
Ett par svarta streck blev det också inne i Älvsjö villaområde!

Vi får väl se hur länge batteriet håller.
Jag har ju 3 nya år på garantin att utnyttja..............
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av vette.se »

De flesta billiga batterier som säljs har korrekt Ah och de passar utmärkt i bilen MEN de har alldeles för låg kapacitet för startström. Startström kapacitet är är väldigt viktigt för Corvetten för den tar mycket mer startkräm än de bilar dessa batterier är gjorda för (vanliga svennebilar). Dessa billighetsbatterier brukar därför få en ganska kort livslängd pga att man överbelastar det vid varje start.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Chrippe »

Jag har ett likadant batteri som du, gbak och haft det lika länge , min fungerar kanon bra !

/Christer

Ps. Tack för en bra Lördag 7/4 hos dig Anders (R-Tune)
Senast redigerad av Chrippe den tis apr 12, 2011 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 8)
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Vettemannen »

gbak skrev:Eftersom mitt batteri som följde med bilen när jag köpte den för 7 år sedan började ge upp andan, så inhandlades ett nytt batteri på Biltema 2009!
Priset var 800:- och jag kan väl konstatera att kvaliteten är i nivå med priset, dvs ganska låg!

Bild

Batteriet funkade alldeles utmärkt första året, och tog laddning som det skulle.
Nu efter ytterligare ett års användning så var det "nästan nya" batteriet tvärdött i lördags morse när jag skulle ta premiärturen :-(
Då hade det bara gått ett par veckor efter senaste uppladdningen.
Det märktes ganska tydligt att batteriet inte vill ta laddning då batteriladdaren's visare aldrig gick ner mot noll, utan stod konstant på 3A.

Så i går söndag morse åkte jag tillbaka med batteriet, och vid kontrollmätning konstaterade en snubbe vid reklamations disken att batteriet verkligen var slut!
Lite cred får jag väl ändå ge Biltema som har 3 års garanti på batteriet, så det var inga problem att få pengarna tillbaka eller ett nytt batteri!
Eftersom jag var slö och inte orkade jaga rätt på ett annat batteri, så tog jag ett nytt likadant batteri :roll:

Premiärturen blev i alla fall av på söndag eftermiddag, med nytt batteri i full sol.
Ett par svarta streck blev det också inne i Älvsjö villaområde!

Vi får väl se hur länge batteriet håller.
Jag har ju 3 nya år på garantin att utnyttja..............
Förra sommaren köpte jag nytt batteri på mekonomen och det var ett likadant batteri som det gamla med sidokopplingar. Det kostade strax under 2000 kr tror jag att det var. Har haft batterifrånskiljaren urkopplad i vinter men bilen startade lätt för ett tag sedan.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Jake »

köpte ett biltema till vetten 2003, funkade iallafall när jag ställde av, nu har det stått och samlat damm i ett hörn av garaget hela vintern och fått lite underhållsladdning några gånger. 8)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av gbak »

Jag tror att jag hade lite otur, för om Biltema's alla batterier skulle vara lika dåliga som mitt så skulle de ju få tillbaka mer eller mindre alla batterier!

Är det som vette.se säger så kan det ju förklara varför mitt batterie hade så kort livslängd, det passar helt enkelt inte för stora strömuttag kanske då i kombination med att det står oanvänt långa tider och laddas ur.

Jag läste någonstans att om ett batteri laddar ur sig helt några gånger så kan batteriet mer eller mindre sluta fungera och ta full laddning!
Kan det verkligen vara så?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Chrippe »

Kör mera ! skoja bara , du får underhålls ladda under vinter halvåret med ctek laddare.
/Christer 8)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Mange_C5 »

gbak skrev: Jag tror att jag hade lite otur, för om Biltema's alla batterier skulle vara lika dåliga som mitt så skulle de ju få tillbaka mer eller mindre alla batterier!

Är det som vette.se säger så kan det ju förklara varför mitt batterie hade så kort livslängd, det passar helt enkelt inte för stora strömuttag kanske då i kombination med att det står oanvänt långa tider och laddas ur.

Jag läste någonstans att om ett batteri laddar ur sig helt några gånger så kan batteriet mer eller mindre sluta fungera och ta full laddning!
Kan det verkligen vara så?
Tycker snarare det verkar som du hittat en underhållsfri lösning, byta till nytt fräscht batteri inom garantin FOREVER! :mrgreen:

Har det inte pratats om behov av 500 amp kapacitet i batteriet för start av motorn (crank amp), eller minns jag fel nu? :?

Torrbatterier till Motorola VHF apparater bygger ju upp nån form av laddnings"minne", så att håller man på att sätta dem på laddning utan att dra ur dem ordentligt så minskar kapaciteten efter ett tag. Kan det vara samma?
Om jag fattat det rätt så motionerar tex en CTEK laddare batteriet under underhållsladdningen, om det faktiskt stämmer eller är ett säljargument vet jag inte men jag har iallafall aldrig haft några laddningsproblem efter det inköpet.

:oops:Sökte och fann att jag själv refererat i en column locktråd:
-Batteriet skall vara en modell med 120 RC reserv capacitet (C4 90 RC som jämförelse), C5: 78-6YR/7YR resp. C5-C6 fr.2004: 86-6YR.
-Man skall säkerställa att man har minst 12,5 volt och 500 CCA (Cold crank Amp
.

Hur det står till för C3 och andra som inte omnämns vet jag inte men ovanstående ger ju en indikation.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Ricky »

gbak skrev:Jag tror att jag hade lite otur, för om Biltema's alla batterier skulle vara lika dåliga som mitt så skulle de ju få tillbaka mer eller mindre alla batterier!
Dessvärre så tror jag inte att det enbart var "otur" sedan även jag råkat ut för muggiga batterier från Biltema.

Köpte där ett nytt batteri till 4-hjulingen som var tvärdött och vägrade ta laddning. -joda, det vara bara att åka tillbaka och byta..
Att handla något begagnat så VET man att det blir lite chansnig över det hela men att handla nytt ska ju för fanken funka. :evil:

Svärfarsan köpte nytt batteri till sin HD på Biltema.. -Samma där, tog aldrig full laddning utan klarade nätt och jämt att få startmotorn att snurra.
Byte till ett kvalitetsbatteri och allt var fröjd igen. :)

Tror de har en betydligt sämre kvalitetskontroll på sina grejer än många andra (kända kvalitets) tillverkare. :?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Jake »

För att förtydliga det anders säger (som är helt korrekt gällande blyvatten batterier).

* Har batteriet djupurladdats en gång (dvs helt slut) har det bara 60% av kapaciteten från nytt, 2a gången blir det ännu sämre osv.
* "Billiga" är ibland billigare gjorda sämre toleranser invändigt och att packningen i cellerna inte är lika tät. Detta leder till att batteriet inte kan lämna höga strömmar momentant. Kapaciteten sjunker även med temperaturen.
* Dessa billiga batterier ÄR mindre känsliga för vibrationer än tätpackade och GEL batterier.

Slutsats, så länge du inte djupurladdar ett biltema batteri (dvs lyft batteripolen när du inte skall köra på ett tag) så är det ett utmärkt val till en corvette som inte körs när det är kallt.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Lars J »

Det finns ett gammalt uttryck som säger: MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR! Och det tycks gälla även denna gången :shock:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av gbak »

Mange_C5 skrev: Tycker snarare det verkar som du hittat en underhållsfri lösning, byta till nytt fräscht batteri inom garantin FOREVER! :mrgreen:
Precis så ser jag det också!

Det är bara dumt att hålla på och underhållsladda när jag ändå får ett nytt batteri var annat år av Biltema.
Länge leve Biltema, (och hoppas att garantin kvarstår två år till) :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Chrippe »

Har för mig att garantin 2 år gäller från första inköps datumet.
/Christer 8)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av gbak »

Bild
Fick pengarna tillbaka, och köpte "nytt" :mrgreen:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Ricky »

I mina öron låter det fashinerande att man köpt en undermålig produkt som inte fungerar och sedan går och köper en likadan igen??. :roll:

Beats me.. :mrgreen:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av gbak »

Jo så kan man ju se det också, men uppenbarligen så funkar ju batteriet för Chrippe bl.a och även om jag nu köper ett "bättre" batteri vad är det som säger att det håller längre.
Eftersom jag inte underhållsladdar som jag borde så skulle säkert ett "bättre" batteri också packa ihop!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Ricky »

Det finns många sätt att se saker på och jag gjorde som du då jag körde motorcykel. :)

Den hojen kördes i huvudsak på bana och om batteriet plötsligt dött var det bara att rulla igång den. :D

Kör hårt!

//Ricky
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Ingo »

vette.se skrev:De flesta billiga batterier som säljs har korrekt Ah och de passar utmärkt i bilen MEN de har alldeles för låg kapacitet för startström. Startström kapacitet är är väldigt viktigt för Corvetten för den tar mycket mer startkräm än de bilar dessa batterier är gjorda för (vanliga svennebilar). Dessa billighetsbatterier brukar därför få en ganska kort livslängd pga att man överbelastar det vid varje start.
Jag blev rådd att köpa att tudorbatteri när mitt första delco lade av,och det höll nog max ca två säsonger..
tror inte startströmmen i sig var problemet,men sedan efter start laddades det nog ihjäl av vettens generator..
Och det gjorde ju att livslängden på generatorn också blev minimal :twisted:
Så efter det är det ett delco batteri igen,vilket verkar mer harmoniskt.
men vad som gäller är ju att batteriet aldrig får laddas ur..
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Ingo »

gbak skrev:Jag tror att jag hade lite otur, för om Biltema's alla batterier skulle vara lika dåliga som mitt så skulle de ju få tillbaka mer eller mindre alla batterier!

Är det som vette.se säger så kan det ju förklara varför mitt batterie hade så kort livslängd, det passar helt enkelt inte för stora strömuttag kanske då i kombination med att det står oanvänt långa tider och laddas ur.

Jag läste någonstans att om ett batteri laddar ur sig helt några gånger så kan batteriet mer eller mindre sluta fungera och ta full laddning!
Kan det verkligen vara så?
Jepp varje gång det laddats ur helt så börjar sönderfallet och det blir aldrig lika bra igen,men till en sommarbil kan de tju funka flera år ändå
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Don Tomaso »

Jag brukar köpa på skroten, max 150:- och det senaste har hållt i 4 år (bosch). Även om det bara håller ett år så blir det ju max 1500:- på 10 år och det är inte säkert att ett kvalitetsbatteri håller så länge.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av Stefan »

Jag kör enbart med AcDelco i mina bilar, de har minst 800CCA och fungerar som förväntat 8) runt 1600 vill jag minnas att de kosta dock.
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
MatsV1
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 328
Blev medlem: sön jul 25, 2010 13:12
Ort: Tungelsta

Re: Obra Biltema batteri!

Inlägg av MatsV1 »

Jag köpte ett Global på Åbergs i måndags, 2018:- fick jag betala. Inser att jag kanske skulle letat runt lite mer, men å andra sidan så försvann felmeddelandet "Service Column Lock" vilket är värt en hel del. :)
Corvette C5 Coupe -00 Arctic White

CCS - 3355
Skriv svar