Sida 1 av 1

Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 10, 2010 21:29
av camacho
Vilken oljetemperatur gäller för normalkörning / hårdkörning ?

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 10, 2010 22:10
av Mange_C5
Är väl ingen skillnad på normalkörning eller bankörning avseende max lämpliga olje temperatur :?: ,
kommer inte ihåg vad som är sagt men jag börjar bli en försiktig herre när oljetempen blir runt 120-125 grader.

På bana har nog de flesta vette ägare erfarenhet av hög oljetemp om man inte kör med extra oljekylning.
Hur snabbt tempen kommer skulle jag nog säja är beroende på körstil, ligger man mestadels på rödmarkeringen så går det fortare än om man håller sig lite lägre på varvtalsskalan.

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 10, 2010 22:17
av Ingo
vad som är viktigast är att se till att inte belsta motorn före oljetempen överskrider vattentempen.. :D
Men som sagt vid hård körning går ju oljetempen upp rejält,men efter landsväg en sval dag kanske 10-20 grader över vattentempen..

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 9:44
av Corinthian
När jag körde C6Z51 förra året så slutade växellådan att växla vid ca 130°.
Nu när jag kör bana med C6Z06 så ligger oljetempen konstant på ca 100-110°
Dock så vet jag inte hur mycket yttertemperaturen påverkar oljetempen.

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 10:42
av 62an
Min toppnotering är 149 grader! Detta trots att jag har en inbyggd oljekylare i vanliga kylaren (LG Motorsports). Ingen bra combo, eftersom kylvattnet oftast har en temp på närmare 100 grader. Den ska sedan kyla oljan...

Nu har jag en ny oljekylare som är monterad framför vattenkylaren. Detta funkar förhoppningsvis bättre.

De flesta oljor börjar brytas ner vid temperaturer över 120-130 grader. Extrema racingoljor tål mer... Byt olja ofta! Jag är inne på mitt tredje oljebyte i år.

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 10:47
av Ricky
62an skrev:Min toppnotering är 149 grader! Detta trots att jag har en inbyggd oljekylare i vanliga kylaren (LG Motorsports). Ingen bra combo, eftersom kylvattnet oftast har en temp på närmare 100 grader. Den ska sedan kyla oljan...
En liten tanke..
Kylvattnet inne i motorn mätt där tempmätaren sitter är närmare 100 grader, där kylslingan till oljan sitter i vattenkylaren är väl temperaturen betydligt lägre sedan vattnet redan passerat kylarens element då det når dit.

Eller har du mätt 100grader i hela kylaren?

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 11:40
av 62an
Det var en generalisering. När oljetempen kom upp i 149 grader var vattentempen en bit över 110 grader. Jag tvivlar på att den hinner kylas till mycket mindre än 90 grader på vägen genom kylaren. Och 90 grader är ju närmare 100 grader tyckte jag... :)

I vilket fall som helst, så kylde jag oljan med nästan kokhett vatten. Nu kyls oljan med kall luft istället, vilket jag hoppas fungerar bättre. Vi får se på Mantorp i helgen.

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 11:54
av Ricky
Ah OK. :)

Jag tar med en infra-termometer så kan vi kolle exakt vad du har för temperatur på det kylda vattnet/oljan om du vill.

Funkar av naturliga skäl tyvärr inte att mäta då bilen har fart velket torde vara det mest riktiga.

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 11:57
av Mange_C5
Enligt mina lekmannamässiga teorier vill jag tro att:

*Kylning av motoroljan med hjälp av vatten är effektivare jämfört med luft, förutsatt att vattenkylet har kapacitet att hantera den extravärme som är producerat av oljan..

*Ett effektivt luftkyl är mer utsatt för yttre åverkan, kylet behöver luftgenomströmning för att vara effektivt och kylets montering (oftast i fartvind i fronten) bidrar därigenom till dess utsatthet..

*Vattenkylt oljekyl är mindre beroende av yttertemperatur, mkt varmt ute= mkt sämre värmeväxling i ett luftkyl..

*Corvettens höjd påverkar kylkapaciteten, mkt sänkt bil får inte in samma mängd luft undertill ("bottomfeeders")..

Om det är rätt eller fel vet inte jag, det är iallafall vad jag tror! :mrgreen:
Ser fram emot resultatet av 62:ans modifieringar till helgen.

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 12:13
av 62an
Mange_C5 skrev:Enligt mina lekmannamässiga teorier vill jag tro att:

*Kylning av motoroljan med hjälp av vatten är effektivare jämfört med luft, förutsatt att vattenkylet har kapacitet att hantera den extravärme som är producerat av oljan..

*Ett effektivt luftkyl är mer utsatt för yttre åverkan, kylet behöver luftgenomströmning för att vara effektivt och kylets montering (oftast i fartvind i fronten) bidrar därigenom till dess utsatthet..

*Vattenkylt oljekyl är mindre beroende av yttertemperatur, mkt varmt ute= mkt sämre värmeväxling i ett luftkyl..

*Corvettens höjd påverkar kylkapaciteten, mkt sänkt bil får inte in samma mängd luft undertill ("bottomfeeders")..

Om det är rätt eller fel vet inte jag, det är iallafall vad jag tror! :mrgreen:
Ser fram emot resultatet av 62:ans modifieringar till helgen.
Håller med till fullo Mange.

Dock kvarstod ju problemet, så något måste göras. Min bil är därför ombyggd till en "front feeder" med en 600x100 mm Setrab oljekylare före allt annat. Är dock lite orolig för utsattheten kylarna har i förhållande till tidigare. Borde kanske montera ett skyddsnät.

@ricky: Kanon om du kan ta med tempmätaren. Då kan jag mäta tempen på alla ställen och kanske se om det finns ett flödesproblem...

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 13:26
av Mange_C5
62an skrev:
Håller med till fullo Mange.

Dock kvarstod ju problemet, så något måste göras. Min bil är därför ombyggd till en "front feeder" med en 600x100 mm Setrab oljekylare före allt annat. Är dock lite orolig för utsattheten kylarna har i förhållande till tidigare. Borde kanske montera ett skyddsnät.

@ricky: Kanon om du kan ta med tempmätaren. Då kan jag mäta tempen på alla ställen och kanske se om det finns ett flödesproblem...
62an
Vi har ju samma utgångspunkt i motor- och bilmodell (inkl vattenkyl m. inbyggt oljekyl), skillnaden i olje temp som visat sig under våra möten på diverse banor i sommar kan (enligt mina teorier) bero på ett par tre möjliga orsaker som enskilt eller i kombination ger dej en generellt högre temp;
din bil lägre än min, din motor är en smula modifierad samt kanske också att jag varvar till 6000rpm som mest (mitt vrid planar ut) kanske du drar högre och därigenom alstrar mer värme pga din motorkaraktär?

Frontfeeder kan säkert lösa ditt problem om du få det tätt och med bra luftstyrning utan att välbehövlig kalluft slinker förbi kylen.
En tanke bara, du tror inte att ditt luftkylda oljekyl tar/blockerar potentiell kalluft som skulle gått till vattenkylet? Då blir väl summan i stort sett +/-0, dvs. bättre oljekylning men sämre vattenkylning?

Skall som sagt bli intressant att följa dina mods rörande oljetemperatur :)

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 11, 2010 13:48
av Ricky
62an skrev: @ricky: Kanon om du kan ta med tempmätaren. Då kan jag mäta tempen på alla ställen och kanske se om det finns ett flödesproblem...
Japp den är redan packad, bara att hålla utkik efter min blå 72:a cab så finns den att låna. :)

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 17, 2010 17:54
av 745
Mange_C5 skrev:På bana har nog de flesta vette ägare erfarenhet av hög oljetemp om man inte kör med extra oljekylning.
Hur snabbt tempen kommer skulle jag nog säja är beroende på körstil, ligger man mestadels på rödmarkeringen så går det fortare än om man håller sig lite lägre på varvtalsskalan.
Min C4 -88 med extra oljekylning (opt.KC4) kom upp till 148 grader på ca 10 mantorp varv :evil: .

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 17, 2010 18:05
av Ricky
745 skrev:
Min C4 -88 med extra oljekylning (opt.KC4) kom upp till 148 grader på ca 10 mantorp varv :evil: .
Mmm, varmt blir det..

Jag har beställt en ny alu-kylare till nya motorn och kommer att köra med elfläktar och evt en elpump till nästa år.

Undrar om man borde ha en oljekylare till motorn också..?

Var det du som körde den röda C4:an med aut i finalen?

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 17, 2010 20:48
av 745
Ricky skrev:
Undrar om man borde ha en oljekylare till motorn också..?

Var det du som körde den röda C4:an med aut i finalen?
Man kan köpa hur mycket grejor som helst (om man har råd), själv har jag inte gjort så många dumma inköp eftersom jag brukar vänta tills jag vet vad jag behöver, (men varför inte sök/diskutera oljekylaren i C3 avdelningen).
När man börjar åka bana se till att bromsklossar är OK och bromsvätskan bytt, sen är det bara att uppgradera efter hand när man märker att grejorna inte räcker till.
Ja det var jag som körde den röda C4 automaten :mrgreen: .

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 17, 2010 21:03
av Ricky
745 skrev:
Man kan köpa hur mycket grejor som helst (om man har råd), själv har jag inte gjort så många dumma inköp eftersom jag brukar vänta tills jag vet vad jag behöver, (men varför inte sök/diskutera oljekylaren i C3 avdelningen).
När man börjar åka bana se till att bromsklossar är OK och bromsvätskan bytt, sen är det bara att uppgradera efter hand när man märker att grejorna inte räcker till.
Ja det var jag som körde den röda C4 automaten :mrgreen: .
Jag tackar för råden, det var första gången jag var på en bana så jag är väldigt öppen för erfarenheter och förslag för att få bilen "rätt". :)

Det såg väldigt kontrollerat ut då du körde, grattis (eller ska man säja beklagar) till andraplatsen! :)

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 17, 2010 21:20
av 745
Ricky skrev: Det såg väldigt kontrollerat ut då du körde, grattis (eller ska man säja beklagar) till andraplatsen! :)
TACK!
Det var ju bra att det såg kontrollerat ut (det kändes inte så, både ABS & kupefläkten var trasiga)
Jag kan inte vara annat än supernöjd :D med andraplatsen och det hadde definitivt inte varit möjligt om det inte var för regnet (så fort det torkade lite såg jag Mange dyka upp i backspegeln).

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 17, 2010 21:26
av 62an
Mina modifieringar gav resultat. Oljetempen sjönk till 133 grader. Dessvärre vet jag inte exakt vad det var som gav resultat. Som alla vet så körde jag ju av och sabbade fronten, vilket gör att luftflödet sannolikt inte var optimalt. Men troligen så gav den nya oljekylaren resultat. Kanske (eller förhoppningsvis) blir det ännu bättre när jag lappat ihop luftvägarna.

Det var riktigt kul att 745:an visade att effekt inte betyder allt. Grattis igen!

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis aug 17, 2010 22:18
av Mange_C5
62an skrev: Det var riktigt kul att 745:an visade att effekt inte betyder allt. Grattis igen!
Kan bara instämma, bra kört av 745:an!
Jag körde så mycket jag kunde och vågade, blev ändå ifrånåkt av 745:an (och 62:an) så det visslade i blötan. Fick ändå poleplatsen till skänks men inte hjälpte det..
Tycker för övrigt att det var kul att 62:an kom iordning trots avåkningen.

Re: Oljetemperatur ?

Postat: ons aug 18, 2010 12:25
av 745
TACK ÄNNU EN GÅNG :!:
Glömde nämna att 62an var lååångt framför mig hela tiden, (men han brukar alltid ha bråttom :twisted: :D )
Ber samtidigt TS om ursäkt för off-toppic :oops:

Re: Oljetemperatur ?

Postat: tis sep 25, 2012 21:49
av Janne
Hej på er.

Lyfter den här gamla tråden.
Vad jag förstår så mäts oljetempen vid filtret, det är ju inte där den är som varmast.
Den kan säkert vara 10-15 grader varmare på annan plats i motorn.
Nåja, sådana högkvalitativa oljor vi kör med tål mycket värme, dessutom är det inte så lång stund.
Men oljan ska ju inte bara smörja, den ska ju kyla också, och då kan man undra hur mycket värme
komponenterna i motorn som ska kylas tål? Jag planerar också för att montera oljekylare på min
C5 Z06 i vinter, då oljan blir väldigt varm vid bankörning. Ni som monterat oljekyl, har ni någon form
av backventil så inte ojan rinner till sumpen så fort man stannar motorn? Annars tar det ju längre tid
innan det blir oljetryck vid start, och så får man räkna ut hur högt det ska va på stickan.