Hjälp med besiktning av en C2:a (matchingnr, ram, motor etc)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1963-1967
mrvette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: fre apr 14, 2006 18:56

Hjälp med besiktning av en C2:a (matchingnr, ram, motor etc)

Inlägg av mrvette »

Hej alla Corvette-älskare!
Jag har en C2 på gång och undra vad man skall tänka på vid köp av en sådan.
Det jag är mest orolig för när man köper en sådan gammal bil är att motorn, drivlinan, kaross, ram skall vara i dåligt skick med mycket rost och annat elände och man åker på en kostsam historia efteråt.

Då mina mekar-kunskaper inte är de bästa, hade jag tänkt att göra ett M-test, samt en lasermätning som motormännen utför för att se att bilen inte är ramsned eller att motorn är slut.

Det jag nu undrar över är om det är någon som har något bättre tips eller alternativ än att anlita "motormännen". Kort sagt söker jag tips och råd på hur man skall kunna skydda sig mot ett dåligt köp?

* Vet någon om corvetteklubben kan hjälpa till med besiktning av bilen?
(rost, ram, motor, kaross, el etc)
* Vet någon av personer som kan hjälpa till med att kolla upp om bilen har matchingnumbers eller inte?
* Vet någon vad man bör betala för en C2 i:
-Risigt skick
-Bruks skick
-Bra skick

PS. Om någon kan tipas om en person/personer som kan hjälpa till, bifoga då gärna personens telefonummer eller kontaktinformation om ni har för smidigare och snabbare kontakt DS.

Tack på förhand!
MrVette
Med Vänliga Hälsningar


Anton Holmberg
mobil: +46 (0) 70-749 53 44
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Inlägg av Booster »

Hej mrvette,
Eftersom ingen annan bemödat sig med att svara kan jag göra ett försök.
Har själv nyligen handlat en c2:a.
Vad gäller matching numbers: ge mig uppgifter (årsmodell, motorstorlek och typ av vxl-låda) på bilen ifråga. Jag har nomenklatur för alla nummer som gäller. Finns f.ö. i Corvette Black Bibel.
Vad gäller priser: helt beroende på matching numbers, motoralternativ och framförallt skicket.
Ge mig info om ditt ev. objekt så kan vi gå vidare från det.
En original c2 för mindre än 300 kkr måste vara junk i något avseende.
Kom ihåg att minsta ingrepp i karossen sänker priset dramatiskt. Inga skärmbreddningar eller andra karosserijobb alltså !!!!!!
Ett motorbyte är också en mycket negativ faktor.
Allt skall vara original om du ska köpa en bil som är en framtidsinvestering.
Vad gäller ram: Ta upp bilen på en lift och kolla. En sönderrostad ram ser vem som helst. Motor och drivlina: Provkör. En 40 år gammal bil som går bra är inte dålig. I regel är drivlinan utomordentligt stark i en Vette och tål väldigt mycket. Är du från södra Sverige kan jag hjälpa till med en "köp-besiktning".
Allt för att främja Corvette-entusiasmen.
Mvh
Booster
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag skulle nog försöka få kontakt med några entusiaster i ditt närområde. M test i all ära men dom kan, som sagt,bara hjälpa till ang chassimässiga saker.
Prismässigt är det på gränsen till omöjligt att berätta vad det ska kosta då det kan variera från 100K till strax under 10 mille för en L88a.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej mrvette.
Har du numrena på bilen, motorn, växellådan, bakaxeln, generatorn etc och vill ha hjälp med att identifiera dessa eller vill du att på plats ha hjälp med att kolla upp en bil om den har "rätt" nummer (matching number)?
Jag kanske kan hjälpa dig, slå en signal på min mobil 070-3231096 så får vi se.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa

PS. Här är en länk till mitt "lilla" projekt.
http://www.garaget.org/?car=2242&image=80260
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Skriv svar