Sida 1 av 1

Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: mån jul 22, 2013 14:19
av Corvette_fantast
Hej.

Sugen på att hänga på framvagn och bakvagn från en C4 på min 64:a
Är det mycket man behöver bygga om för att göra detta?
Ser ut att kunna vara ett hyffsat enkelt byte, eller?
Någon med erfarenhet som vet?

Med vänlig hälsning Fredde

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: mån jul 22, 2013 19:19
av Ricky
Nej-nej-nej!! :?

Eller jo förresten kanske... Man bygger ju som man själv vill. :|

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: tis jul 23, 2013 8:32
av Åkerman

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: ons jul 24, 2013 9:59
av Corvette_fantast
Hahaha, vilken reaktion.

Känner bara att jag vill få upp komforten och väghållningen på min älskade C2:a
Har ju en 64:a, så det är trummor runt om, och en uppgradering till skivor kostar lika mycket (Nästan) som två C4 axlar.

Tack för länken, men jag ska inte lägga 150 000:- på detta projekt. ;)

Så frågan kvarstår, någon som vet vad som krävs för att få på C4 framvagn och bak på min bil?

Med vänlig hälsning Fredde

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: ons jul 24, 2013 15:14
av Ricky
Jag vet inget om komforten men jag vet att med ett fräscht chassie med lite sjyssta grejer så kommer bilen att gå ganska bra även med modernare bilar jämfört. :)

Förmodligen är det också svårt att hitta nya begagnade C4 chassiedelar varför man antagligen i tillägg till ombyggnader för att få dit grejorna antagligen också måste byta varenda bussning och stötdämpare osv likförbenat.

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: ons jul 24, 2013 16:37
av Åkerman
kolla med http://www.bildelarosby.se/ dom har delar till C4, C5, C6.

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: lör jul 27, 2013 12:33
av Corvette_fantast
Hej igen.

Att få tag på axlar är enkelt, men tänker bara på fästpunkter på "ramen" om det är mycket som felas..

Tanken är att byta både fram och bak, så jag får skivor runt om och lite modernare och lättare fram och bakvagn.

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: ons nov 20, 2013 20:06
av groovyjay
Here's a 63 Corvette that my friend build. He used 96 C6 rear axle and grand sport brakes. Front end is totally custom made.

http://bowtie-racing.com/cars/63corvette/index.html

That car was bought by Finnish hockey player Teemu Selänne, who has a rather nice collection of cars.

The guy who build that 63 is now working on a 65 convertible with C4 suspension.

http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=18652

If you scroll through the whole build you'll find some pics of the C4 axle.

On the 63 I'm building I ended up using JMRP front end with late C3 spindles and hubs and at the back I have Guldstrands 5-link, which works pretty much the same way as the C4 suspension does.

My front end:

Bild

Bild

Rear suspension:

Bild

Bild

The whole underside:

Bild

Sorry for writing in English, my Swedish sucks bad... :mrgreen:

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: lör nov 23, 2013 15:31
av Enebris
Hi groovyjay,

have been looking at Guldstrands 5 link for my car.........

As I understand, the driveshafts are still part of suspension, right?

There is no upper controlarms to offload the driveshafts?

Easy to install?

regards Håkan

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: lör nov 23, 2013 22:51
av groovyjay
The Guldstrand is anything but bolt on, it requires cutting the frame and modifying it for the upper control arms.

Here's how I did mine:

http://www.lateral-g.net/forums/showpos ... stcount=17

I made a custom 6-link for my 65 coupe this summer and I was amazed how much it changed the cars behavior. Much more predictable to drive now, easier to power slide at high speed. And it's so smooth on the bumps now. I made another set for my 63, but I want to drive it with just the 5-link before installing the 6-link to go with it.

Re: Hänga på C4 axlar på en C2? Mycket jobb?

Postat: sön nov 24, 2013 18:57
av Enebris
Hi,

do you have more pictures on the Guldstrand install? (the kit itself)

And how did you fit the sixlink? Pictures....

regards Håkan