Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Andreas-Lkpg
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: tis feb 28, 2006 22:35
Ort: Linköping

Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Andreas-Lkpg »

http://www.coastaletech.com/CORVETTEIPOD.htm

Undrar om den funkar på Europabilar?
Corvette C6 Z06
nmolander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons feb 20, 2008 9:54
Ort: Sverige

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av nmolander »

Tjena,
Jag tyckte detta verkade intressant och började kolla upp det.
Fick svar idag från Zorg Industries att dom har lagt ner produkten.
Dock har jag beställt en liknande produkt och lär väl få den inom ett par veckor.
Är någon intresserad av om den funkar är det bara att ni hör av er.

MVH
Niclas
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av AH69 »

Kul, jag mailade dom oxå för ca en vecka sen, men har inte fått svar ännu?
Den fungerar alltså även på europa bilarna...? Intressant... :)
Lätt och installera?
Kostade den $319?
nmolander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons feb 20, 2008 9:54
Ort: Sverige

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av nmolander »

Tja, dom säger att man måste speca vilken radio man har och eftersom jag har en C6 med XM-radio var det en speciell version som jag skulle ha.
Det kan hända att det finns andra modeller och den här kostar ca $220 inkl frakt.
Borde få den efter påsk!
nmolander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons feb 20, 2008 9:54
Ort: Sverige

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av nmolander »

Kan nu glädja alla som vill koppla in en iPod i sin bil att denna lösning fungerar utmärkt.
Tog ungefär 30min att koppla in + tid för att dra kablarna snyggt.
Den som passade min hette PA11Vette och jag beställde via Amazon.com.

Niclas
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Max M »

nmolander....Kan du utveckla lite. USA-bil?? Vilken radio?? Hur manövereras ipod?? Gärna med bilder.
// Max

Föresten....får ni mp3 spelning att fungera?
nmolander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons feb 20, 2008 9:54
Ort: Sverige

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av nmolander »

Tja, några bilder har jag inte tagit men kan ge en kort beskrivning.
Man får ett komplett paket med alla sladdar och en lite box.
Denna kan man ställa om beroende på hur man vill att iPoden ska fungera.
En av sladdarna har en iPod kontakt och där kopplar du in din iPod.
Eftersom jag har en XM-Radio får jag då upp ytterligare en XM lista och där får jag nu ljudet från min iPod.
Det kommer inte upp någon grafik i displayen men det kanske är en injustering.
Ipoden styr jag sedan som vanligt via spellistor eller hur ni nu vill göra.
Fungerar mycket bra enligt min mening och det ska gå att styra den via displayen, även om jag inte har fått det att fungera ännu.
Ska testa vidare i Påsk.

MVH
Niclas
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 05, 2008 17:40
Ort: Askersund

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Snoopy »

nmolander skrev:Föresten....får ni mp3 spelning att fungera?
Nej jag får det inte att fungera. Har provat på en hög olika skivor men det vill inte. Har en C6a från 05.
Nån som vet hur man får det att funka?
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Max M »

XM = USA bil. Har pratat med några tyska ägare i dag med EU-bilar. Dom köpte ett kabelpaket tillsammans för att testa. Funkade inte :shock:

mp3...har nog brännt 100 skivor. Spelaren läser mp3, ibland tom spelar den mp3 men utan ordning. T.ex spelar in 5 LP i mp3. Spelaren presenterar 3 med 4 låtar i varje LP. Bränner 50 låtar i en rad, spelaren låser sig, enda sättet att återsälla är att koppla ur batteriet.

Lillasyrran kör en Hondaj Gets...kostar 90 000 ny. Den spelar alla mp3 min 700 000 krbil inte vill veta av. Så...köp en Hondaj och spela mp3.
// Max
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av MickeLina »

Snoopy skrev:
nmolander skrev:Föresten....får ni mp3 spelning att fungera?
Nej jag får det inte att fungera. Har provat på en hög olika skivor men det vill inte. Har en C6a från 05.
Nån som vet hur man får det att funka?
Har oxå en 2005:a och innan jag gjorde uppdateringen på radion så funkade det inte med mp3, fungerar hur bra som helst nu men var lite pirrigt att göra uppdateringen själv.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Max M »

MickeLina...Hur gör du???? Beskriv i detalj...snälla ....
// max
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av MickeLina »

Detta var något som jag läste om på Usa forumen att det fanns en uppdatering för detta.
Någon hade gjort kopia som man tankade ner på 2 skivor, gjorde detta & tänkte inte mer på det.
Sedan kom våren 2008 och det blev aktuellt & då var ALLA trådar om detta stängt men tack & lov finns det brux med på en av skivorna, vågade mig på att göra detta själv trots allt......................

Man stoppar in skiva 1 i Nav och sedan sköter den sig själv, dock om bilen blev strömlös så får man byta hela Nav:en.
När skiva 1 är färdig byter man till 2:an och efter några minuter är det färdig och man kan spela mp3:or.

Är inte så duktig på detta med hur man bifogar eller om man kan maila ut dessa men om någon hjälper till så går det säker att fixa.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Max M »

MickeLina....förlåt men jag fattar nada. Kan man comunicera med bilen via musik/navenheten????? // Max
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av MickeLina »

Max M skrev:MickeLina....förlåt men jag fattar nada. Kan man comunicera med bilen via musik/navenheten????? // Max
Detta ingår i samma "fix" som dålig radiomottagning & problem vid spelning av mp3 skivor.
Det fixades lätt med en uppdatering (med dvd-skiva). Ett känt fel, som GM har uppdatering av mjukvaran för. Finns uppdatering för 2005 modell med två cdskivor.
Istället för att köpa dessa skivor ifrån svenska bil/GM osv så var det någon som la ut dessa för hämtning på ett US forum, tankade/brände ut dessa & gjorde detta på min bil.
Detta utföres i Nav skivfack och sköter sig själv när skivorna laddas in i Nav:en.
Gjorde detta & kan nu spela mp3 skivor i min 2005:a


Ps, Max har du blivit med C6:a?
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av MickeLina »

Så här står det i bruxen för skivorna:

ASI Resolution - Poor and/or No Radio Reception, Intermittent Static on FM with Navigational Radio System (Update Radio Software) #05-08-44-014A - (Dec 9, 2005)
Poor and/or No Radio Reception, Intermittent Static on FM with Navigational Radio System (Update Radio Software)
2005 Chevrolet Corvette (Domestic and Export) with Navigation Radio

This bulletin is being revised to provide correction information. Please discard Corporate Bulletin Number 05-08-44-014 (Section 08 -- Body and Accessories).

Condition
Some customers may comment on the following conditions:

• Static is heard on stations with an otherwise strong signal, after the ignition is turned on.

• The radio is unable to stop at specific stations when using the "seek" function.

Correction
DO NOT REPLACE THE RADIO

Important: The software is updated using a CD, not through SPS programming. New software, P/N 15853651, can be obtained from GMSPO. Dealers should retain the service CD for future use.


The software update will do the following:

• Modify the signal interface with the ARS module to correct the reception condition.

• Add an on-screen message to remind the customer that a destination is required before a route can be planned.

• Add MP3 functionality.

The navigation/radio software, P/N 15853651, should be updated using the following procedure:

Important:

• This software can ONLY be used for updating the 2005 Corvette navigation radio, P/N 15263014. Do not use these CDs to update any other vehicle's navigation radio. The radio part number can be verified via the Tech 2®.

• Software CDs and a Tech 2® are required to complete this procedure.

• Use of latex gloves is recommended to avoid fingerprints on the products and/or discs.

• If the vehicle is turned "off" during updating, the "software updating" process may not work and a new navigation radio will be required.


Follow the steps below to complete the software update.

********IMPORTANT STEP***************
Turn the ignition "on" with the engine "off" by holding the ignition switch in "ACC" mode for at least 10 seconds.


Open the tilt screen (navigation screen) to gain access to the DVD drive.


Eject the navigation DVD from the DVD drive (bottom slot).
Important: It may be necessary to close the radio screen for Disc 1 - Navigation to begin operation. If the navigation software version in the navigation radio is the same or higher than v.1312, the software updating will not start.


Insert Disc 1- Navigation software version 1312 into the DVD slot.


"Preparing to Load System Software" is displayed on the screen along with a progress bar. It will take approximately 5 minutes for Disc 1 to load.
After Disc 1 - Navigation has completed the navigation system will automatically restart. Eject disc 1 from the DVD slot. Insert Disc 2 - Audio software version 01.0F into the DVD slot.
Important: Approximately 10-15 seconds after inserting the disc, the screen will go blank. It will appear that the radio has shut down and/or locked up. This is the mode the radio will go into when the software is updating. If the audio software version in the navigation radio is the same as v01.0F, the software updating will not start.


When Disc 2 is completed, the system will automatically restart. It will take approximately 5-10 minutes for the system to restart. Remove Disc 2 - Audio from the DVD drive.
Turn the vehicle off. Open and close the driver's door and wait for 60 seconds.
Turn the vehicle on and reinstall the customer's navigation DVD.
Press the "NAV" button on the navigation radio, then press the "Agree" soft key on the screen.
After the map screen is displayed, touch the map screen the confirm that the map can be scrolled.
Using the Tech 2®, clear any/all DTCs from the radio.
Part Information
Part Number
Description

15853651
Disc -- Navigation Data


Warranty Information
For vehicles repaired under warranty, use:

Labor Operation
Description
Labor Time

R9707*
CD Update - Radio/Navigation Software
0.5 hr

*This is a unique labor operation number for bulletin use only. It will not be published in the Labor Time Guide
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Max M »

MickeLina...Jorå, jag blev med C6: a. Skulle egentligen blivit husbil men men....

Tackar för informationen, ska in nästa vecka för lite garantijobb + UPPDATERING av radion.
// Max
Snoopy
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 142
Blev medlem: lör apr 05, 2008 17:40
Ort: Askersund

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Snoopy »

Nån som har skivorna? Skulle vara tacksamför att få igång mp3 i min bil....... Får in lite mera på varje skiva...... Fast å andra sidan.......Med gasen i botten får man ju ljuv musik!.....:))
" If I wanted to go slow, I would have bought a Mustang! "
" With Ls7 your not driving fast, you are just flying slowly"
Now also 2011 SGM Camaro in the garage, Nice family car!
nmolander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons feb 20, 2008 9:54
Ort: Sverige

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av nmolander »

Nu har jag testat min USA kopplingsdosa.
Fungerar utmärkt!!!
Nu kan jag koppla min iPod direkt via kabel in i bilen.
Fungerar så att man drar ur kabeln som går in i XM Radion.
ersätter denna med medföljande kabel.
Nu kommer det upp 2st XM band och när man väljer det ena kan man sköta iPoden som vanligt (men det syns inte i displayen).
Dom lär ha motsvarande kopplingsdosor för icke XM-bilar men detta är inget jag har någon erfarenthet av.
Ni kan nå dom på http://www.amazon.com/gp/help/seller/ho ... UT9Z5WDWZA.

Lycka till!
Hampa87
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons apr 08, 2009 14:21
Ort: Varberg

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Hampa87 »

Jag har en c6 05a som jag testade att bränna en mp3-skiva till. Fick samma fel som någon tidigare i tråden. Den läser vissa låtar men vissa kommer inte ens med på skivan. Är de någon som har någon länk till någonstans där man kan ladda hem uppdateringsskivorna?
MVH Hampus
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av AH69 »

Här verkar vara tråden på det amerikanska forumet om Mp3 uppdateringen, även med länk att ladda ner dom 2 skivorna som behövs för att åtgärda problemet på -05 nav enheterna... :)

http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... lly-8.html
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av MickeLina »

Nu har äntligen GM själva kommit ut med Personal Audio Link (PAL) till C6:an oxå.

Enl.forumen i Us så ska den passa 2005-2007:orna med begränsade funktioner (ej låt text i HUD:en tex) men att även bilen (radion/Nav:en) måste uppdateras om man inte har XM funktionen.

Sitter och läser Installations bruxen och där nämns inget av följande utan den tar upp:
1, Corvetten ska ha RPO=U3U
2, Sista SW i Radion (hur ser man det?)
3, Om möjligt ha en IPod för test.

Jag är redo att köpa men var hittar man någon som kan hjälpa till med uppdateringen av SW på radion om det behövs?
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av MickeLina »

Är det någon som kan svara på om en bil med xm-modul (US) där modulen tydligen på en cab sitter under "vattenfallet", skruvar jag bort mitt "vattenfall" (EU) hittar jag samma kabelhärva där då som på en xm bil fast utan modulen?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Fartkameror

Inlägg av Corinthian »

är det någon som vet ifall man kan uppdatera navi'n med placeringen av fartkamerorna i svedala?
alternativt hur man tar reda på vilken tillverkare/modell man har, så man kan bubbla med dom?
Användarens profilbild
Björn L
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: lör apr 12, 2008 21:48
Ort: Visby

Re: Fartkameror

Inlägg av Björn L »

Corinthian skrev:är det någon som vet ifall man kan uppdatera navi'n med placeringen av fartkamerorna i svedala?
alternativt hur man tar reda på vilken tillverkare/modell man har, så man kan bubbla med dom?
Intresse här oxå.
Även för allmän uppdatering, har 2004-års version. I våras försökte jag få Svenska Bil att fixa en uppdatering, men tji :(
Ryktesvis har jag hört att andra GM navi-skivor ska fungera, bl a SAAB. Någon som testat?
Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom.
C6 Coupé -07 Machine Silver A6 Z51 B&B Fusion
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av AH69 »

Ja ,det stämmer att andra GM skivor fungerar oxå. Själv kör jag med en till Saab 9-5 ifrån 2008, funkar utmärkt! :D
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av MickeLina »

MickeLina skrev:Nu har äntligen GM själva kommit ut med Personal Audio Link (PAL) till C6:an oxå.

Enl.forumen i Us så ska den passa 2005-2007:orna med begränsade funktioner (ej låt text i HUD:en tex) men att även bilen (radion/Nav:en) måste uppdateras om man inte har XM funktionen.

Sitter och läser Installations bruxen och där nämns inget av följande utan den tar upp:
1, Corvetten ska ha RPO=U3U
2, Sista SW i Radion (hur ser man det?)
3, Om möjligt ha en IPod för test.

Jag är redo att köpa men var hittar man någon som kan hjälpa till med uppdateringen av SW på radion om det behövs?
Nyfiken fråga, är det någon i Sverige som köpt någon PAL?

Jag har en på G hem men är intresserad om någon annan testat den?
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Fidde »

Hej, jag tycker detta verkar lite krångligt.
Hur vet jag om jag har en xm-radio?
Har för mig att det stod xm på displayen innan jag ställde om datorn i bilen till EU.
Jag har en Z06 08 USA modell med navigation.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Användarens profilbild
lasse59
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: sön okt 28, 2007 13:21
Ort: Färjestaden

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av lasse59 »

Ang,stereo jag köpte hem ipod to GM interface,och kopplade upp min iphone,funkar kanon.Handlade av ipodcarpros.com :D
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av MickeLina »

Fidde skrev:Hej, jag tycker detta verkar lite krångligt.
Hur vet jag om jag har en xm-radio?
Har för mig att det stod xm på displayen innan jag ställde om datorn i bilen till EU.
Jag har en Z06 08 USA modell med navigation.
Jag trodde man såg det på "hajfenan" om det fanns eller ej?
Har nu dock hittat xm-mottagare på 2 bilar (båda USA modell) utan någon "hajfena".
Den sitter annars på vänster sida bakom tygmattan i bagagerummet (cupe), bara vika ner så ser man om den finns.
Ordf
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 08, 2010 20:36

Re: Intressant sak för oss C6 ägare med Navi!

Inlägg av Ordf »

Hittar inget om det finns lösningar för C6 07 europabil, nå'n som har har koll ?
Skriv svar