C6 Z06 skillnader

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: tis sep 26, 2006 16:34
Ort: Malmö

C6 Z06 skillnader

Inlägg av TwiZteD »

Vad är det för skillnad på 06 årsmodeller och 07 års modellerna ?
Förutom att 07orna är nyare såklart.

Man har ju hört talas om att taket har flugit av på en del 06 modeller.
Samt att dom polerade fälgarna på 06orna är av dålig kvalite jämfört med 07/08orna.
Samt vissa 06or hade även "flywheel recall" att det losnade

Där har varit en hel del recalls på 06orna, ska se om jag kan hitta listan sen.

Något mer ni kan ?

MVH

// André

P.S Vill inte veta 08ornas, tack
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Inlägg av Corvgubben »

Hej Andre! Kan tipsa om www.jannesvettar.se. Där kan du hitta en hel del matnyttigt. Bl a annat om fel och brister på C6:an. Vet dock ej om det är uppdelat på årsmodeller. / Carle
I himlen kör alla Corvette!
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Som alltid när en ny modell släpps så blir det förändringar efterhand, Z06:an släpptes ju redan 2005 i USA. Allvarligare saker blir ofta "recalls" och då inom vissa chassinummer.
2006 var det svårt att få polerade fälgar eftersom GM satt fabriken i konkurs. Fabriken hade lämnat ett lågt pris till GM och ville höja det vilket GM inte gick med på och följaktligen blev det konkurs. Detta löstes sedermera men under en period gick det inte att få dessa fälgar.

I USA var det en del som "tappade" ventiler ner i motorn, några tak (ytterdelen) flög av, drivaxlar slogs av vilket till stor del förmodligen berodde på att ägarna inte varit uppmärksam på att muttrarna kan lossa vid "aktiv" körning. Vibration i växelmekanism=utbyte till 2008 års modell.
Europamodellerna hade för stark parkerngsljuslampa 10 w vilket gjorde att plastglasen blev missfärgade.

Eftersom ev fel rättas till efterhand har det nog ingen betydelse om du har en 06, 07 eller 08:a. Har bilarna varit inne hos GM på service så är de nya prylarna på plats och bilarna likvärdiga!

Jag har själv en Z06 2006 som är svensksåld och jag har aldrig haft en bättre USA-bil i hela mitt liv. Jag är nu inne på 3:e säsongen med den och njuter fortfarande lika mycket. Man får verkligen mycket bil för pengarna! :D
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: tis sep 26, 2006 16:34
Ort: Malmö

Inlägg av TwiZteD »

Tack så mycket Lars för din förklaring, bra sammanfattat.

Håller verkligen med att det är mycket bil för pengarna helt klart.
Snabbare bil på gatan och på banan får man nog inte för dessa pengarna.

// André
Skriv svar