Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Privatimport, xenonbelysning, spolare, nivåregl.

Inlägg av Corvgubben »

Kan meddela till er som funderar på att ta hem en C6:a för eget bruk från USA att ni inte behöver nivåreglering och strålkastarspolare till era xenonstrålkastare. Detta enligt Bilprovningens tekniska avdening (Göran).
Eftersom det inte finns något baksäte och knappast något bagageutrymme
kan nivån inte påverkas så mycket att det behövs enligt experten. Skönt!
I himlen kör alla Corvette!
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: tis sep 26, 2006 16:34
Ort: Malmö

Inlägg av TwiZteD »

Roliga är att alla dom säger olika, ring sen och fråga en "tekniker" igen så får du nog ett annat svar.

Bästa är om du kan få han att skriva det på ett papper till dig och skriva under på det, då kan man visa upp det hos regbesiktningen.
Har varit med om såna problem innan på min förra bil.

Men hoppas du har rätt och dom håller på de.

MVH

André
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Privatimport

Inlägg av Corvgubben »

Ja du Andre, jag vet att det kan vara så. Han sa också att hade det varit en Mustang hade det varit annorlunda eftersom den har både baksäte och större bagageutrymme, som kan påverka strålkastarna när bilen lastas.
Nu vet du i alla fall att han som sagt att detta gäller sitter på bilprovningens tekniska avdelning och heter Göran, så du får väl hänvisa till honom.
Hur är det med dom helbilsgodkända europaimporterna? Har dom spolare och nivåreglering? / Ha re bra!
I himlen kör alla Corvette!
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Privatimport

Inlägg av Corvgubben »

Tyvärr hade du rätt Andre. Idag ringde han igen och hade ändrat sig. Nu skall det vara strålkastarspolning, men fortfarande ingen nivåreglering. Jag försökte få honom att skriva eller mejla, så man har någonting att sätta under näbben på besiktningsmannen om han trilskas, men han ville inte. Om man är oense med besiktningsmannen skall han ringa till besiktningsmännens tekniska support på huvudkontoret i Vällingby och kolla vad som gäller, sa han.

Är det någon som vet vad man kan sätta för strålkastarspolare på C6:an?

Hör av mig om det dyker upp något mer.
I himlen kör alla Corvette!
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Inlägg av Lars Jakobsson »

Jag har då varken strålkastarspolning eller nivåreglering på min som jag importerade i höstas :P
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
TwiZteD
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: tis sep 26, 2006 16:34
Ort: Malmö

Inlägg av TwiZteD »

Som sagt jag tror med det handlar om vem man får på regbesiktningen, ska bli kul (eller ja mindre kul kanske) att se hur det ska gå för mig sen.
Först behöver jag få hem bilen :wink:
Ibland kan man få avundsjuka idioter, eller vissa som är helt schysta, man ska helst göra såna saker på en fredag, så sent som möjligt när dom bara vill gå hem och inte stanna och gnälla på alla saker..
Updatera oss gärna när du får reda på mera

MVH

// André
jox_vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tis feb 05, 2008 1:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jox_vette »

Jag har också precis slagit till på en 2006 Z06a i Florida!
Väntar nu i extas på lite papper etc. och vill få över bilen så fort som möjligt.

Jag har också gjort lite research på det här med nivåreglering/spolare på framlyktor etc. och följande har jag kommit fram till:

Rätta gärna mig om jag har fel!

Spolare till framlyktor och nivåreglering behövs INTE.
Verkar också stödjas av lagen, så som jag tolkar det.
Min BMW jag importarede från Tyskland förra året saknar också spolare på framlyktorna. Ingen sa nåt om det när jag besiktigade den.

Det som behöver göras är dock:
1: Byta ytterbaklyktor till svenska med gul blinkers. Här verkar det vara en del problem med kopplingen som ej har passande kontaktdon, men det går nog att lösa med lite klippande och ihopsättande.
Eller vet någon någon enklare lösning?

2: Byte av sidoblinkers - enkelt.

3: Byte av parkeringsljuset från gult till vitt.
Här är frågan - ska man beställa en vit lins, eller är det en vit glödlampa?
Någon som vet?

Osäkerhet 2: Behöver man även byta de innersta baklyktorna? Eller kan man låta dom vara som dom är?

Har jag missat nåt?

Jag tänkte försöka få med allt i en beställning från corvettecentral... så vi kanske kan få rätsida på detta tillsammans!!
bengtsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tor dec 13, 2007 1:37
Ort: Lidköping

Inlägg av bengtsson »

Tjena!
Jag håller på och försöker få en C6 cab 2006 besiktningsklar. Blinkers på skärmarna och positionsljus går ju hyffsat lätt att fixa till.
Har inte lurat ut hur man slår isär bromsljus/blinkers bak än, eller hur man gör med DRL fram på bilen.
Det går nog inte att klippa och skarva som på C5:an, tror man måste in och ändra något i datorn. Har fått tag på en kille som tror han kan fixa det åt mej.
Xenon lamporna bryr jag mej inte om att göra något åt, tror det kan gå ändå om man har lite tur.. 8)
Får någon lite nyttig information så är jag oxå tacksam för lite råd. :)

/ Bengtsson
jox_vette skrev:Jag har också precis slagit till på en 2006 Z06a i Florida!
Väntar nu i extas på lite papper etc. och vill få över bilen så fort som möjligt.

Jag har också gjort lite research på det här med nivåreglering/spolare på framlyktor etc. och följande har jag kommit fram till:

Rätta gärna mig om jag har fel!

Spolare till framlyktor och nivåreglering behövs INTE.
Verkar också stödjas av lagen, så som jag tolkar det.
Min BMW jag importarede från Tyskland förra året saknar också spolare på framlyktorna. Ingen sa nåt om det när jag besiktigade den.

Det som behöver göras är dock:
1: Byta ytterbaklyktor till svenska med gul blinkers. Här verkar det vara en del problem med kopplingen som ej har passande kontaktdon, men det går nog att lösa med lite klippande och ihopsättande.
Eller vet någon någon enklare lösning?

2: Byte av sidoblinkers - enkelt.

3: Byte av parkeringsljuset från gult till vitt.
Här är frågan - ska man beställa en vit lins, eller är det en vit glödlampa?
Någon som vet?

Osäkerhet 2: Behöver man även byta de innersta baklyktorna? Eller kan man låta dom vara som dom är?

Har jag missat nåt?

Jag tänkte försöka få med allt i en beställning från corvettecentral... så vi kanske kan få rätsida på detta tillsammans!!
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

jox_vette skrev: : Byte av parkeringsljuset från gult till vitt.
Här är frågan - ska man beställa en vit lins, eller är det en vit glödlampa?
Någon som vet?

Problemet är var ska du sätta blikers nånstans, på eropabilarna sitter den på den oranga parkeringslampan och en ny lampa för parkerinsljus är monterad i huvustrålkastarhuset. :?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
bengtsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tor dec 13, 2007 1:37
Ort: Lidköping

Inlägg av bengtsson »

[quote="COOLMACHINE"]jox_vette skrev: : Byte av parkeringsljuset från gult till vitt.
Här är frågan - ska man beställa en vit lins, eller är det en vit glödlampa?
Någon som vet?

Problemet är var ska du sätta blikers nånstans, på eropabilarna sitter den på den oranga parkeringslampan och en ny lampa för parkerinsljus är monterad i huvustrålkastarhuset. :?

8)[/quot

Blinkers på skärmarna och parkeringsljus går ju skapligt lätt att fixa. Fast jag borrade in parkeringsljusen i dimljuset istället, har hört att det är en del problem när det sitter i huvudstrålkastaren. Men hur löser man bakljusen och blinkers där bak så det fungerar riktigt?? Och hur släcker man DRL ljusen?? :?:
Mange
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån feb 04, 2008 15:45
Ort: Blekinge

Inlägg av Mange »

Hej,med ny på forumet och har med en c6 på väg hem från Usa,behöver med hjälp med att få igenom den i besiktningen.Hade varit bra att veta jag kan köpa blinkers m.m.Och vad jag behöver göra exakt för att få igenom den.Kanske svårt,Fick ju lite svar här med fram lampor och spolning.


Mange
jox_vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tis feb 05, 2008 1:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jox_vette »

bengtsson skrev:
COOLMACHINE skrev:jox_vette skrev: : Byte av parkeringsljuset från gult till vitt.
Här är frågan - ska man beställa en vit lins, eller är det en vit glödlampa?
Någon som vet?

Problemet är var ska du sätta blikers nånstans, på eropabilarna sitter den på den oranga parkeringslampan och en ny lampa för parkerinsljus är monterad i huvustrålkastarhuset. :?

8)[/quot

Blinkers på skärmarna och parkeringsljus går ju skapligt lätt att fixa. Fast jag borrade in parkeringsljusen i dimljuset istället, har hört att det är en del problem när det sitter i huvudstrålkastaren. Men hur löser man bakljusen och blinkers där bak så det fungerar riktigt?? Och hur släcker man DRL ljusen?? :?:

Borra in parkeringsljusen? Vad är det för lyktor du köpt till det? Låter krångligt. Är alla kablar man behöver framdragna i framlytan?
Jag hade hoppats på att det bara var att byta en glödlampa fram.... :(

Bak däremot, har jag inte sett som ett problem. Det går att köpa färdiga euro lyktor lite här o där, men själva kopplingen ska tydligen inte gå att använda, utan man får klippa o koppla själv. Känns dock enkelt i förhållande till att borra in några nya lyktor fram?

Joacim
Användarens profilbild
Gibzon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 04, 2004 18:41
Ort: Skåne

IMPORT

Inlägg av Gibzon »

Hoppas bara att ni som borrar,klipper skarvar och lägger ny kabel vet vad ni gör så att vi som kanske köper era bilar i framtiden inte får alla problemen.Felkoder kommer att lysa upp tillvaron.
Det är ju skrämmande att läsa att visa tror man kan byta en lampa och sedan åka och besiktiga.

Hoppas Corvettens goda rykte inte saboteras.

Lycka till
Gibzon
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Inlägg av Lord Melbury »

De pakeringsljus, blinkers mm. som sitter på europabilarna måste väl vara möjliga att handla som reservdelar på exv Klintberg&Way. Visst kostar det några kr men det handlar ju om en förhållandevis dyr bil som man vill skall hålla sitt värde. Håller med Gibzon, gör nu inte en massa amatörlösningar.

/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
jox_vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tis feb 05, 2008 1:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jox_vette »

Lord Melbury skrev:De pakeringsljus, blinkers mm. som sitter på europabilarna måste väl vara möjliga att handla som reservdelar på exv Klintberg&Way. Visst kostar det några kr men det handlar ju om en förhållandevis dyr bil som man vill skall hålla sitt värde. Håller med Gibzon, gör nu inte en massa amatörlösningar.

/Håkan
Viist går dom att köpa på Klintberg etc. men problemet är ju att få dit dom...

Är det någon här på forumet som finns i Stockholm, och är villig att göra jobbet proffsigt till en rimlig peng, så är jag villig att betala.
PM...
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

upplever lite luddighet med vad som gäller.
jag kan acceptera att man behöver byta baklampor på bilen. men spolaranordning för framlykorna ? var står detta nånstans i lagtext. upplever att detta är trams (det nu eventuella kravet) o idioti. är detta påhitt av nåt enskilt geni på svensk bilprovning? finns inget i ngr föreskrifter hos vv som jag hittar rörande detta.
det finns numer krav på urspungskontroll sedan början på februari månad, har inte hård läst alla skrifter för detta men att det ref. lite till helbilsgodkännande(i annat land) bl a. . MAO kan man be besiktningsmannen köra sig med spolarmunstyckena?!!
i övrigt enligt import för eget bruk så ska detta ge lättnader i importen i dessa(våra) fall. om denna klassning nu finns kvar. såg nån ändring i föreskriften rörande detta men??

kommer snart att reg.besikta en C6 -06 från US of A
bengtsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tor dec 13, 2007 1:37
Ort: Lidköping

Inlägg av bengtsson »

Jag kan bara hålla med dej, anser att allt vad ombyggnaden gäller är idioti, det funkar ju bra med röda blinkers i USA där det finns ett antal hundra millioner bilar, några fler än i Sverige. Men postens små gula brevbilar får minsann åka omkring med röda blinkers, men å andra sidan så ägs dom ju av storebror staten oxå.. :?
För att inte tala om bullerintyget, vad f*n liknar det egentligen, en pappersbit för varenda bil som säger att den inte låter för mycket.
Har själv problem med bullerintyget och fick underkänt pga att besiktningsgubben bara kollar på en lista över vilka som är godkända, fast den listan stämmer nog inte helt.
Kan oxå nämna att bullerintyg från samma utställare (TUV NORD MOBILITÄT) fungerar på stationen några mil härifrån, och har även fungerat för mej tidigare och för en kompis för någon månad sedan.
Jag postar länken var han kollar om dom är godkända så kanske det är till någon hjälp för dej, så slipper du samma trassel som jag råkat utför.. :evil:

http://ec.europa.eu/enterprise/automoti ... vice/d.htm
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

tack ska kika på den länken senare.

intressant att samma bil som är flyttgods bil är inte lika "viktigt" att den är regelmässigt med spolare/lampor.

vill lyfta fram det nya med "URSPRUNGSKONTROLLEN" meningen med den är väl ändå att man ska slippa bagatellartade påpekande som (hos vissa besiktningsmän) blinkers/spolarbestyckning på framlyktor etc.??
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Inlägg av Corvgubben »

Hej! Finns det över huvud taget någon corvette med nivåreglering för xenonljusen, svensksåld, tyskimport eller USA-import? Någon som känner till, har sett, eller vet? Om inte dom helbilsgodkända bilarna behöver så skall väl inte privatimportena heller behöva? :?: :?:
I himlen kör alla Corvette!
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag har läst nånstans att Corvetten inte behöver nivåreglering därför att den är 2 sittsig, och inte kan lasta så mycket.

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Inlägg av Corvgubben »

Nu vet jag besked om nivåreglering. Sportbilar med xenonljus utan baksäte behöver inte nivåreglering. Om bilprovningen ändå kräver detta (vilket de egentligen ska göra) skall du söka dispans hos vägverket och då får du det. Dessa uppgifter kommer från Tekniska sektorn på Bilprovningens huvudkontor. Där påstod man också att om många söker dispans för detta kommer vägverket att ändra reglerna så att denna typ av bil ej behöver söka dispans längre. Det är vägverket som bestämmer reglerna för Bilprovningen. / Carle :lol: :lol:
I himlen kör alla Corvette!
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

kan du lägga upp text ur krav/föreskriften/lag ... för detta eller hänvisa till vart detta finns att tillgå hos vägverket. vore kul och intressant att läsa. har gått igenom lite men hittade inget men det är ju lite texter man ska gå igenom. där man berör dylikt.
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Inlägg av Corvgubben »

Detta finns att läsa i Vägverkets föreskrifter VVFS 2003:22 och
VVFS 2003:25. Där kan du läsa om regler för privatimport. I §42 står: Fordon med halvljusstrålkastere enligt §35 skall vara utrustade med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare enligt 170 §.
Jag har brevväxlat med Bilprovningens huvudkontor och fått detta svar. / Carle :P
I himlen kör alla Corvette!
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

tack,
trist och absurpt. med tankte på vad man släpper igenom i övrigt.
härligt med europas byråkrati o typa om en helbilsgodkänd bil från land med höga(högre?)säkerhetskrav med tonvigt på relevanta saker. firmorna som importer från us verkar ha sluppit detta på varje bil jag tittat. fast det egentligen skall vara privatpersoner (eget bruk) som skall ges lättnader.
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

hittade den här på webben. mycket intressant tycker jag..

http://www.birf.org/Dokument/import_for ... ppdrag.pdf

Läst en rapport från vägverket på Internet diarie nummer : 2006:6459 daterad -06 10 16.
Där man har kommit med förslag på förändringar. Där man redan idag kan argumentera för att bilprovning/vv bör lägga riktningen på registrerings besiktningar på denna nivå

Ex.
”Detta innebär att den standard som tillämpas i ursprungslandet kan bedömas likvärdig med EG-nivån.”
” …de nationelle regeler som fordonet ursprungligen godkänts enligt (exempelvis USA-regler) kan således mycket väl anses tillfyllest även om de inte i alla delar överensstämmer med EG-direktiven.”

Om det här är riktningen det är på väg åt tycker jag att (som jag tidigare uttryckt) vissa saker är TRAMS etc. med bl a. spolar bestyckade xenonlampor etc etc. Bilprovningen bör se över vilka nötter de har anställda. En corvette C6 uppfyller nog alla krav som …
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

inte en kommentar.
kommer visa detta för en jurist då (länken)vad VV skriver är i princip att en modern bil från staterna är att anses som godkänd i sverige och (LÄS SIDA 46 & 48) EG-direktiv.
kan tänka mig att vissa personer inte vet hur föreskrifter och lagar ska tydas. utan endast förmedlar paragrafer till besiktningsmän på sbp.
...i värsta fall kommer en jurist finnas med vid reg.besiktning.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Inlägg av Mange_C5 »

kuggen skrev:inte en kommentar.
kommer visa detta för en jurist då (länken)vad VV skriver är i princip att en modern bil från staterna är att anses som godkänd i sverige och (LÄS SIDA 46 & 48) EG-direktiv.
kan tänka mig att vissa personer inte vet hur föreskrifter och lagar ska tydas. utan endast förmedlar paragrafer till besiktningsmän på sbp.
...i värsta fall kommer en jurist finnas med vid reg.besiktning.
Intressant läsning.. Men som jag förstår det så har Vägverket fått i uppdrag att se över och ändra importreglerna, däremot är det fortfarande i nuläget ett förslag som har presenterats.

Sidan 57, tidsplaner:
"Med de antaganden som kan göras i fråga om tidpunkten för beslut om direktivet, blir halvårsskiftet 2008 en trolig brytpunkt mellan det nuvarande och det kommande regelsystemet. Vid den tidpunkten skall således de nationella bestämmelserna vara i kraft.
Eftersom det kan förutses behov av vissa justeringar i fordonslagen bör en proposi-tion kunna föreläggas riksdagen senast under början av våren 2008. Underlaget för det arbetet bör vara klart för remissbehandling senast under augusti 2007."


Förslaget bör absolut bevakas om man är på väg att importera en bil framöver. Om jag fattade det hela rätt så är slipper man i princip alla ombyggnationer som krävs i nuläget. Det stod ju dessutom beskrivet som inledning i Bilprovningens remiss svar:

"Det behövs en tydlighet i reglerna så att alla vet vad som gäller. De s.k. ”bastardlös-ningarna” måste bort, d.v.s tillfälliga arrangemang av belysning o.dyl. som tas bort efter genomförd registreringsbesiktning. Färg och funktion bör behållas, men ”inborrning” av positionslykta i huvudstrålkastare kan nog diskuteras."
Vad menar dom med tillfälliga arrangemang?? :shock:
Tror inte besiktningsfolket på importörens mycket ärliga intentioner i att följa fastställda regler?! :lol: Hehe
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
Ort: Åkersberga

Inlägg av Corvgubben »

Bra Kuggen! Det var intressant. Då kommer det snart förändringar antagligen. Har skummat igenom förslaget, men har svårt att tolka det och förändringarna för privatimport. Om jag fattat saken rätt ska begreppet privatimport försvinna. Vi får väl se vad som händer och när. :?:
I himlen kör alla Corvette!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Illavarslande

Inlägg av Ingo »

Mange_C5 skrev:
kuggen skrev:inte en kommentar.
kommer visa detta för en jurist då (länken)vad VV skriver är i princip att en modern bil från staterna är att anses som godkänd i sverige och (LÄS SIDA 46 & 48) EG-direktiv.
kan tänka mig att vissa personer inte vet hur föreskrifter och lagar ska tydas. utan endast förmedlar paragrafer till besiktningsmän på sbp.
...i värsta fall kommer en jurist finnas med vid reg.besiktning.
Intressant läsning.. Men som jag förstår det så har Vägverket fått i uppdrag att se över och ändra importreglerna, däremot är det fortfarande i nuläget ett förslag som har presenterats.

Sidan 57, tidsplaner:
"Med de antaganden som kan göras i fråga om tidpunkten för beslut om direktivet, blir halvårsskiftet 2008 en trolig brytpunkt mellan det nuvarande och det kommande regelsystemet. Vid den tidpunkten skall således de nationella bestämmelserna vara i kraft.
Eftersom det kan förutses behov av vissa justeringar i fordonslagen bör en proposi-tion kunna föreläggas riksdagen senast under början av våren 2008. Underlaget för det arbetet bör vara klart för remissbehandling senast under augusti 2007."


Förslaget bör absolut bevakas om man är på väg att importera en bil framöver. Om jag fattade det hela rätt så är slipper man i princip alla ombyggnationer som krävs i nuläget. Det stod ju dessutom beskrivet som inledning i Bilprovningens remiss svar:

"Det behövs en tydlighet i reglerna så att alla vet vad som gäller. De s.k. ”bastardlös-ningarna” måste bort, d.v.s tillfälliga arrangemang av belysning o.dyl. som tas bort efter genomförd registreringsbesiktning. Färg och funktion bör behållas, men ”inborrning” av positionslykta i huvudstrålkastare kan nog diskuteras."
Vad menar dom med tillfälliga arrangemang?? :shock:
Tror inte besiktningsfolket på importörens mycket ärliga intentioner i att följa fastställda regler?! :lol: Hehe
Tycker det låter illavarslande ,tyvärr.
Verkar som om alla bilar ska ha likadant utförande,vilket innebär att det blir den utrustning som sitter på helbilsgodkända som även måste finnas på de privatimporterade..
När byråkrater säger förenkla menar dom förbjuda och likrikta.
Och att bilar ska slippa handelshindret gula blinkers,sidoblink o annat skit kan vi nog glömma,speciellt som vi är med i "EU",och man vill harmonisera.. :twisted:
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr149.pdf

tror vi kan skita i att byta bakljus på våra vettar f om nu!
glöm inte det.

vore bra om folk i allmänhet kunde lägga upp sånt här i framtiden på hemsidan så slipper folk få grå hårstrån.....
Skriv svar