Inredning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Gibzon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 04, 2004 18:41
Ort: Skåne

Inredning

Inlägg av Gibzon »

Har haft min C6 -05 i varmgarage september till november utan att titta till den..
Nu har det kommit någon form av vit beläggning på instrument panel och dörrsidor.Försökte ta bort med vatten men det kommer tillbaka när det torkar.
Liknar en kalkbeläggning men kletar inte.Verkar som det kommer inne från plast materialet
Jag har inte behandlat eller strukit på något medel tidigare.
Någon som känner igen detta
Gibzon
Gibzon
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Min brukar bli flammig på dörrsidorna, det måste ha med plastmaterialet att göra, det kommer tilbaka efter ett tag när man har torkat av det.
Jag vet inte vad det beror på, kanske någon annan som vet?

Vad tror du Janne Strandberg?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 254
Blev medlem: mån okt 18, 2004 14:03
Ort: Karlskrona

Inlägg av andsan »

Hejsan :)

Tycker att jag har sett något liknande på min vänstra dörr.
Typfel ????

Håll ut i vintern :( .
Det blir snart vår och sommar igen 8)

För övrigt en trevlig bil.

Vi hörs :P
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
Ort: Skaraborg

Inlägg av Janne Strandberg »

Min brukar bli flammig på dörrsidorna....kommit någon form av vit beläggning på instrument panel och dörrsidor
Först när det gäller den vita beläggningen.
Du säger inget om hur du förvarat bilen.
Om man förvarar bilen i garage där det inte finns ventilation och risk för fukt samt att man har rutorna stängda på bilen är det risk för mögel och andra sorters utfällningar.
Så ha alltid en till två rutor helt eller delvis nere för att få ventilation,
sen måste man ju se till sin pärla då och då.

Att förvara bilen i dubbelgarage där man har bruksbilen (som körs ut och in varje dag) vid sidan om Corvetten är ingen bra lösning.
Om det är fuktigt kan "torrbollen" eller en elektrisk avfuktare vara en lösning (den kan man ju koppla samtidigt som man kopplar den "obligatoriska" underhållsladdaren).

Att det skall vara något fel på bilen tror jag inte, utan det har nästan alltid med förvarig, fukt och brist på ventilation att göra.
Fråga på olika forum om någon annan råkat ut för samma sak.

Annars är det som Coolmachine säger, dörrsidor och instrumentbräda har en tendens att bli flammiga framför allt om man tvättar med olika typer av rengöringsmedel eller tvättar med något lösningsmedel om man skall fästa någon dekal od. med klister på.

Jag rekommenderar att använda en vattenfuktad mikrofiberduk när man gör rent.

Ålterkom gärna och berätta om beläggningen respektive flammigheten gick att få bort.

Men mitt bästa tips för att kolla till bilen är nog i alla fall Norrlands Guld metoden:
Hissa upp din bil i bak i garaget, välj ut en trevlig fredag eller lördag, ta med en kompis eller din Corvetteintresserade partner, en (kanske fler)Norrlands Guld (med önskad styrka), sitt upp/ner i bilen,
med eget brummande eller med bilens brummande (då blir det svag Norrlands) kööör så det ryker....
Då förenar man ju nytta med nöje.


Hälsningar
Janne
Användarens profilbild
Gibzon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 04, 2004 18:41
Ort: Skåne

Inredning

Inlägg av Gibzon »

Nu är det ju så att jag förvarade bilen hela förra vintersäsongen i samma garage som inte är fuktigt,jag har 15grader och kör inte ut och in bilar.
Fönster har jag en bit nere och Ecklers Wolf täcke med luft genomsläpp.
Tror att det är någon utfällning från plasten trots allt.
Ska se om jag kan mätta ytan med något som glycerin eller så och se om det kommer tillbaka.
Gibzon
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
Ort: Skaraborg

Inlägg av Janne Strandberg »

Tror att det är någon utfällning från plasten trots allt.
Jag tycker nog att du skall åberopa garantin (om du har garantitid kvar) för så här skall det inte bli om man förvarat bilen på ett korrekt sätt.
Har du andra saker i ditt garage som fått samma utfällning?

Kan du ta ett foto, så man kan se vad det rör sig om, ty det är ju svårt att ställa diagnos på en patienten när han inte kan gå till doktorn...

Sen det här med "täcke" över bilen finns många åskter om, det kanske inte är säkert att du fått den avsedda ventilationen med täcket på.
Vad menar du förresten med att täcket har luft genomsläpp?

Hälsningar
Janne
Användarens profilbild
Gibzon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 04, 2004 18:41
Ort: Skåne

Inlägg av Gibzon »

Ska kolla vad de säger om garanti,har ett år kvar på denna.
Inget annat har fått någon beläggning i samma garage.Ska försöka att ta ett par foto för att visa.
Täcket är lite perforerat för genomsläpp,dvs ej lufttätt.
Har fungerat tidigare på alla Corvetter som använt samma täcke.
Tror fortfarande på plasten .Jag har den ljusa inredningen men instrument brädan är ju svart som på alla andra.
Gibzon
Skriv svar