Mild to wild öppet hela tiden?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

Hej Vette-vänner

Tänkte kolla om någon varit med om liknande problem. På min C6a, -10, verkar spjället har låst sig i det öppna läget, dvs det goa ljudet låter hela tiden. Jag har kollat säkringen som sitter framför passagerarfötterna, den sitter i och är hel. Jag har tagit ut den men det blir ingen skillnad. Nu har jag förstått att när säkringen sitter i så ska datorn sköta öppning/stängning av spjället, och när säkringen är ur så är spjället öppet hela tiden, rätta mig om jag har fel.

I min sitter alltså säkringen i (den är hel), men spjället är alltså öppet hela tiden: Kan den ha kärvat på nått sätt? Eller är det nått annat elektroniskt man ska kolla?

Ge mig gärna lite tips. Vid landsvägs- och motorvägskörning så blir ljudet lite väl häftigt i längden;), vill kunna stänga av då.

Mvh Martin
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av ak-racing.se »

Vacuumläcka .. eller så har styrenheten pajat (sitter i samma fack som batteriet).

Ventilerna är vacuumstyrda, i motorrummet finns en tunn vacuumslang på förarsidan som går till ett rör på torpedväggen. Det röret går hela vägen bak i bilen till en vacuumklocka som sitter bakom höger backljus, från vacuumklockan går det en vacuumslang upp till en solenoid som sitter på krockbalken (ungefär rakt nedanför den inre lyktan på passagerarsidan), det är den som styrs från kontrollboxén i batterifacket, från solenoiden går det sen två slangar ner till vacuumventilerna på avgassystemet.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

Hej Ak-racing,

Tack för svar. Nu är jag tyvärr ingen expert på området, så jag börjar direkt med att fråga om detta är något för en med tummen i handen att ge sig på?
Jag tänker att du gav en sån detaljerad beskrivning och det verkar som det kan vara olika orsaker.

Med din erfarenhet, i vilken ände skulle du börja felsöka? Kanske nån slags uteslutningsmetod?

Trevlig kväll!

Mvh Martin
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av ak-racing.se »

Med säkringen i och bilen igång ska det finnas vaccum till ventilerna på ljuddämparna dvs de ska vara stängda.

Om du ta bort slangen från en ventil på ljuddämparen, fuktar ett finger och håller slangen emot så ska du känna att det finns litet sug (tungan går också bra, bättre känslighet om du vågar :) ) Finns det inget sug så finns inget vacuum, inget vacuum=ventilerna öppna.

Om det inte finns vacuum där sätt tillbaks slangen och och gör samma sak på slangen som går från vacuumklockan bakom höger backljus upp till solenoiden på krockbalken osv ... dvs följ vacuumet och se vart det försvinner, finns tyvärr inget 'enkelt' sätt.

[EDIT]
Om du har någon i närheten med en Tech 2 så kan du kolla att boxen som styr solenoiden fungerar som den ska. Mest troligt att det är boxen eller vacuumsolenoiden som inte fungerar.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

Tack för detta A-K Racing!

Utförligare beskrivning går inte att få:) Jag ska försöka ge mig på detta, så får vi se om jag lyckas lokalisera problemet.

Hör av mig för uppdatering.

Mvh Martin S
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

God kväll igen A-K,

Jag kunde så klart inte hålla mig så jag gick ut i garaget och började felsöka. det visade sig ganska snabbt att vackumslangen till den vänstra ventilen hade hoppat av. Jag lyckades trycka dit den och vips så stängdes båda klaffarna när jag startade upp bilen, och ljudet blev tystare :D

Glad att ha lyckats agera "bilmekaniker" så ville jag så klart prova att ta ut säkringen för att få tillbaka det "goa ljudet". Sagt och gjort, men till min förvåning så ändrades inte klaffarna, d v s de stod kvar i det stängda läget. Jag provade ett flertal gånger - sätta i och ta ur säkringen (den med 10A längst ner till höger på säkringstavlan vid passagerarfötterna, och den ser hel ut), men ljudet förblev i det tysta läget. Jag provade även att stänga av och på motorn ifall det skulle påverka, och tog även en tur och gasade upp rejält i tron att det kanske skulle hjälpe, men icke.

Så nu är alltså problemet omvänt mot tidigare - nu låter bilen ingenting, oavsett om jag har säkringen i eller ut. Båda klaffarna är alltså stängda. men det positiva är ju att jag nu vet att det är vackum i slangen i alla fall.

Har du nått tips på vart jag ska leta vidare nu? :)

Mvh Martin
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av ak-racing.se »

Alltid intressant att se att alla tänker olika, för mig var det självklart att du kollat att alla slangar satt på :lol:

Denna säkring är det.
Bild



Här kan du se lite mer hur systemet ser ut, det är en på Corvetteforum.com som skrivit ihop lite: https://www.corvetteforum.com/forums/c6 ... -help.html
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

hej igen,

Stort tack för detta. Har läst igenom tråden och den verkar mer handla om "the other way around", d v s när man har problem med vackum och att klaffarna är öppna hela tiden - i mitt fall så är det tvärtom.

Mitt nuvarande problem efter gårdagens felsökning är ju att slangen på vänstra ventilen var av, och när jag satte tillbaka den så stängdes båda klaffarna. och detta medans säkringen sitter i. Så långt allt frid och fröjd. Det nya problemet är att när jag tar ur säkringen så har jag förstått att klaffarna alltid ska vara i öppet läge (vackumet stängs av?). Klaffarna är alltså hela tiden stängda nu, oberoende på om säkringen sitter i eller ej.

Har du nån vidare idé om vart det kan bero på? :)

Mvh Martin S
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

Hej igen A-K,

Jag var precis ute i garaget, jag började med att kolla i avgasrören och såg nu att klaffarna var öppna. Igår kväll så var det stängda. Kan det vara så att med tiden (över natten) att vackumet släpper och att klaffarna öppnas upp? (10 A säkringen sitter i).

När jag startade så hörde jag det "goa-ljudet" i ca 2 sekunder, varpå klaffarna stängde och det blev tystare. Så jag tolkar det som att allt funkar väl så långt. Problemet är när jag tar ut säkringen - klaffarna är fortfarande stängda. Då ska ju klaffarna öppnas och det goa ljudet höras, men det händer alltså inget. Vad kan det bero på tro?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Mvh Martin
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av ak-racing.se »

Du får alltid öppna ventiler första sekundrarna innan det finns tillräckligt med vacuum för att stänga ventilerna.

Med säkringen bortplockad ska ventilerna vara konstant öppna. Det finns bara två komponenter som styr det hela, databoxen för ventilerna och vacuum solenoiden som den styr, eftersom det inte spelar roll om säkringen sitter där eller inte så är det mest sannolikt att det är solenoiden som är låst i öppet läge. Ett enkelt sätt att testa det är att ta ur kontakten från solenoiden, då är den strömlös och ska vara stängd=ventilerna öppna. Det var en av anledningarna att jag tog upp tråden på corvetteforum.com - där har du en bild på solenoiden så du vet hur den ser ut och var den sitter.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

God kväll!

Tack för förklaringen. Då låter det som att jag ska försöka ge mig på solenoiden då, blir spännande;)
Jag läste på tråden från den andra forumet att den ofta brinner upp, så det kanske är det som är fallet med min också.

Jag försöker klura ut på vilken väg in man lättast bör gå får att komma åt solenoiden, nått tips och råd för det? Om jag förstår det rätt så sitter den bakom, under vänstra inre lampan? kan det stämma?

Trevlig helg!

Mvh Martin
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av ak-racing.se »

bakom inre lampan på högersidan, den är rakt nedanför på ramen
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

God söndagseftermiddag!

Gav mig på att kolla vacuum solenoiden, och jag hade loss den delvis för att kolla hur den mår men jag har svårt att avgöra detta. De flesta på tråden från US-tråden beskrev att den brukar brinna upp (smälta av värmen) men min ser helt intakt ut. De två slangarna som går in i vacuum solenoiden verkar också sitta som de ska. Strömkabeln sitter också i ordentligt.

Nu vet jag ju i alla fall hur man kommer åt den, vad mer kan man kolla efter?
cor1.jpg
cor2.jpg
Mvh Martin
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av ak-racing.se »

Om du drar ur kontakten ur solenoiden så ska ventilerna vara öppna dvs inget vacuum kommer fram, det är samma sak som att ta bort säkringen.

Ta ur solenoiden och testa den utanför, med 12V inkopplat ska du kunna blåsa genom solenoiden, ingen 12V = tvärstopp.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

Jag drog ut kontakten och monterade loss den. Det går att blåsa rakt igenom den när den inte är inkopplad till 12V, tolkar det som att den är trasig?

Jag har tyvärr inte tillgång till en sånt kontakt för att testa den med 12V, men med tanke på att du skriver att utan 12V så ska det inte gå att blåsa igenom, men med min så kan jag göra det, så den är väl alltså trasig då va?
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Mild to wild öppet hela tiden?

Inlägg av C5 örebro »

Hej igen,

Jag kunde till slut testa solenoiden på en verkstad, och han som gjorde det sa att det brukar klicka till i dom där när ström kopplas på, men det hördes inget alls. Vet inte om detta bekräftar ytterligare att solenoiden troligtvis är trasig? Antar att enda är att köpa en ny?
Skriv svar