Gnisslande bromsar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Gnisslande bromsar?

Inlägg av C5 örebro »

Hej vänner,

Hoppas ni njuter av många fina åkturer nu i värmen :)

Vill bara slänga ut en fråga kring gnisslande bromsar (fram tror jag). Ljudet uppstår lite sporadiskt, och inte alls mycket, men ändå så att man hör det inne i kupén. Kan man göra något för att få bort gnisslandet? För övrigt så går bromsarna som de ska, både i kraftig inbromsning och vanligt (ibland kan den tendera till att svänga lite åt höger vid lite kraftigare inbromsning, men inte anmärkningsvärt mycket tycker jag)

Tar tacksam emot tips och råd.

Mvh Martin
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Gnisslande bromsar?

Inlägg av Lars J »

Om bromsarna inte drar jämt så har du något problem där. Plocka av hjulen och titta så ingen av bromsarna ligger an lite, om någon sida gör det plocka ut bromsklossarna och gör rent. Kolla också att ingen av kolvarna i oken kärvar. Det är bra att man har viss kunskap när man jobbar med bromsar hur det fungerar så man inte gör fel och ställer till det för sig :shock: ! Har du aldrig gjort det förr är mitt tips att anlita någon som kan! Lycka till!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Gnisslande bromsar?

Inlägg av Corinthian »

Beroende på hårdhet och typ av belägg så kan ljud uppstå om dom inte har uppnått korrekt arbetstemp
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Gnisslande bromsar?

Inlägg av C5 örebro »

Tack för era tips, uppskattas. Just nu verkar gnisslandet ha försvunnit, kan det ha ett göra med den senaste tidens värmebölja? Tror jag inte själv på, men passar på att fråga.

Mvh Martin
Skriv svar