Undre remhjul på vevaxeln

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
shreken
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis aug 11, 2015 9:42
Ort: Helsingborg

Undre remhjul på vevaxeln

Inlägg av shreken »

När jag köpte bilen och kört några hundra mil. Så gick generator remmen sönder och revs i remsor. Firman jag köpte bilen av bytte remmen och allt var frid o fröjd ca 50 mil sen gick remmen sönder igen och jag blev beskylld för att ta sönder bilen. De tog in bilen och hittade att undre remhjulet på vevaxeln vobblade pga gummi upphängningen var sönder. Ingen ursäkt men fick tillbaka bilen och kört rätt många mil. Nu gick remmen sönder igen men bara på ena sidan. Närmast motorn. Köpte hem ny rem och såg nu att undre remhjulet sitter 5 mm längre ut på vevaxeln än original. Såg det på spännrullen till Ac remmen, den var sliten 5 mm längre in. Så de har monterat fel remhjul. Så min fråga är hur får man RÄTT remhjul och hur byter man det enklast. C6 2005 standard 405 hk. Tack på förhand.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Undre remhjul på vevaxeln

Inlägg av Corinthian »

Troligtvis har yttre rem-banan lossnat från det innre.. händer tydligen efter 5 år.. hände mig på en tävling härom månaden..
Antingen stoppar man dit ett nya original-hjul eller byter till ett solitt som inte delar på sig
4757
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 16, 2016 23:35

Re: Undre remhjul på vevaxeln

Inlägg av 4757 »

Hej!
Jag har nyligen bytt svängningsdämpare på min bil. Detta är original partnummer på den uppgraderade svängningsdämparen.
Harmonic balancer : 12675715
Vill man vara väldigt noggrann kan man även byta bulten.
Vevaxelbult : 12557840

Lycka till!
Tony
shreken
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis aug 11, 2015 9:42
Ort: Helsingborg

Re: Undre remhjul på vevaxeln

Inlägg av shreken »

Hej. Tack för tipsen. Men vad som hänt var det att verkstaden inte skruvat in remhjulet som de skulle. Bulten var lös. Kunde skruva ut den för hand. Det var den gamle bulten de använt. Skall alltid bytas fick jag reda på av en Corvette verkstad (AK Racing i Spånga)som jag köpte en ny bult av. De talade också om att man måste dra bulten med förlängning sista biten för att remskivan skall komma ända in som den skall sitta Bulten är en sträckbult fick jag förklarat för mig av dem på AK Racing. Nu sitter remskivan 8 mm längre in på vevaxeln och sitter som den skall. ÄNTLIGEN. Men det var mycket jobb för att komma till remskivan. Men det är en helt annan historia. :D
Skriv svar