C6:an låter "klonk klonk"

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Vänner,
Sålde för några veckor sedan min C5:a och kunde så klart inte hålla mig borta från "kakburken" speciellt länge, så härom dagen vart det en C6:a, targa, 2008, automat :D

Den går riktigt bra, både i motor och låda, men jag upplever ett "klonkande", knakande ljud under ifrån. Har svårt att avgöra vart exakt ljudet kommer ifrån, men det låter som att det är mitt under. Det låter inte när jag kör på jämt underlag, men så fort jag kör på något ojämt, typ brunnslock, eller ska ta mig över en vägbula eller liknande så kommer oljudet. Jag inbillar mig att ljudet uppstår när bilen kommer i gungning så att säga i sidled, dvs inte när jag gasar på eller bromsar. Det räcker med minsta ojämnhet i vägen så uppstår ljudet.

Någon som har nån idé om vad detta kan vara? Jag har haft upp den på lyften, men rent visuellt så syns inget konstigt.

Tacksam för era tankar.

Fortsatt trevlig helg!

Mvh Martin
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

"Endlinksen" på krängningshämmarna kan kanske vara boven !?

Det är i alla fall många som har bytt ut original endlinks mot bättre.
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Hej Peter,

Tack för tipset. dock så är dessa redan bytta till mer förstärkta varianter som jag ser det. Hade upp bilen på lyften idag och provade vida lite vid krängningshämmarna med kofot, men allt verkar vara i sin ordning, inget glapp eller oljud när jag vred på hjulen fullt ut heller. Kollade även baktill, men allt verkar i sin ordning.

Så problemet kvarstår, och jag tycker mig uppleva att ljudet kommer vid minsta möjliga ojämnhet, så lite som ojämnheter i asfalten räcker för att orsaka ett klonkande ljud, oftast när bilen kommer lite i gungning i sidled, t ex om jag kör på en kant eller brunnslock med det ena hjulet bara, oavsett vilket av dem, men även när man kör i gupp med båda hjulen, samma klonkande. Så det är svårt att avgöra på vilken sida det kommer ifrån också.

Någon som möjligtvis har andra tankar och idéer om vad det kan vara?

Trevlig helg!

Mvh Martin
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Kolla alla stötdämparinfästningar, så att alla är åtdragna.

Det kan vara svårt att kolla krängningshämmarna, när bilen är upphissad
för då blir det mera "spänn" på den.

Annars så är det bara att leta vidare.
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Hej igen Peter,

Ursäkta sent svar. Har massor med jobb just nu, så bilen har fått stå ett tag. Men tyvärr är felet fortfarande inte löst. Jag har som sagt den upp på lyft härom veckan, och allt verkar vara som det ska. Jag förstår verkligen inte vart "klonk-ljudet" kommer ifrån. Minsta lilla ojämnhet i marken så uppstår ljudet.

är mycket tacksam för alla tips jag kan få:)

Mvh Martin
Rare1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 10, 2005 10:36
Ort: Simrishamn

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Rare1 »

Har du kollat att hjulbultarna är ordentligt dragna?
Mikael
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Ja, jag kollade hjulbultarna, de sitter som de ska - inget löst där.

Problemet kvarstår tyvärr ./
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Hans Wijk »

Mer goda råd :D
Något som ligger löst i facken i kofferten....
Ibland finns det enkla lösningar 8)
Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Tyvärr inte Hasse :/ Jag hade samma tanke, så har redan kollat detta.

tack ändå:)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Peter Anjou »

Hej !

Kolla om centrum muttrarna för hjullagren i bak sitter löst, eller är dåligt åtdragna !
Dom kan sitta löst, flera har haft det problemet.

Annars så det lite klurigt att "felsöka" när man inte hör ljudet själv !
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Peter Anjou »

Hej!

Kolla så att inte avgas systemet ligger emot nåt!

Jag hade en -06 Z06 när den var varm, så kunde
det skramla på rätt så bra i bak! Av värmen så blev avgas systemet längre, och tog i bakvagnen.
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 254
Blev medlem: mån okt 18, 2004 14:03
Ort: Karlskrona

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av andsan »

Hej.

Ännu ett enkelt fel kan kanske vara att avgassystemet ligger för nära eller är löst någonstans?
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
VetteFlyer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 13, 2013 20:29
Ort: Järfälla

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av VetteFlyer »

Hej

Lite mer tips:

Jag har en bil som är sänkt, detta ordnade föregående ägare genom att skära av gummit på orginal "ride-hight" skruvarna som sitter på kompositfjädern fram o bak, därefter petade man in en tunn gummi bit. När gummibiten slits ut klonkar det något så in i ...... så fort man kör över minsta ojämnhet :evil:

Jag har också haft skumma ljud vid sväng, lät som att hjulen fram var lösa :shock:
Då var det byta oljan i diffen som gjorde susen :D

/VetteFlyer
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Hej alla,

Tack för alla era tips,

Lite uppdatering: idag så besökte jag AD-bilverkstad som skulle försöka lokalisera "klonket", och efter en dryga timma så kom killen ut och sa att han inte kan hitta orsaken. Detta är alltså andra bilverkstad som inte heller hittar orsaken. Då hade han klämt och känt på allt som han kom på. Det han hittade var att servoslangen tydligen satt lite löst och trodde att det kunde vara orsaken till klonket, men det visade det sig alltså inte vara.

Efter besöket hos AD (som alltså inte gav något) så styrde jag bilen mot Bilprovningen, fick nämligen tipset om att de har lite kraftiga grejer, bl a den s. k "skak-plattan"man kör upp på. Sagt och gjort och efter ca 10 minuters skakade så kunde inte de heller säga vad det var som lät. De poängterade dock samtidigt att om det hade varit den årliga kontrollbesiktningen som de hade gällt, så hade de inte anmärkt på något - så bilen är alltså fullt körbar och godkänt, men fortfarande klonkljud kvar. Det sista tipset Bilprovningen gav mig var att krängningshämmarna fram KANSKE kunde vara något slitna. Så med andra ord så kunde inte ens Bilprovningen peka ut en konkret orsak. Hur som helst, nya krängningshämmare fram är beställda och kommer monteras på torsdag, så då vet jag om det har hjälpt eller inte.

Kommer ni på något ytterligare så tar jag tacksam emot tipsen. Börjar snart tro att spökena har bosatt sig i bilen :)

Mvh Martin
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Själva krängningshämmaren blir väl sällan dålig, det är väl i så fall nån
bussning som kan vara dålig !? :roll:
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Hej Peter,

Du har säkert rätt, det är bussningen som kanske blir sliten, men man har väl ändå bara valet att byta ut hela delen,dvs hela krängningshämmaren? Eller?

Mvh Martin
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag skulle bara ha bytt bussningen/bussningarna !
Själva krängningshämmaren är ju gjord av nån sorts
härdat fjäderstål och i princip "o-utslitbar" ! :roll:
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Okey dår förstår jag. Tack Peter. Fick veta att dem är lika oavsett om det är till bak eller fram. Nu beställde jag bara två nya, så då kan jag förhoppningsvis använda mig av de gamla, om de är hela.
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Tersan »

C5 örebro skrev:Okey dår förstår jag. Tack Peter. Fick veta att dem är lika oavsett om det är till bak eller fram. Nu beställde jag bara två nya, så då kan jag förhoppningsvis använda mig av de gamla, om de är hela.
Du menar stagen till krängningshämmaren. Det är de som blir slitna och kan klonka, i synnerhet om det är den äldre varianten i plast. Sen sitter själva hämmaren upphängd i två gummibussningar mot karossen, och där kan det också klonka.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Endlinksen var nog redan bytta till en mer tålig variant !
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Hej igen,

Kom nyss från AD-bilverkstad, som nu har bytt 2 st krängningshämmare fram, till en total kostnad på 2.200 kr inkl. arbete. Innan jag åkte därifrån så berättade "säljaren" att verkstadskillen provkört efter bytet och att det inte låter längre, dock så la han snabbt till att det KAN låta lite bakifrån, men betydligt mindre.

Åker därifrån och kör samma vanliga väg hem, och vet med det också vart det brukat låta i vägen. Till min förvåning så låter det lika mycket som tidigare, varken mer eller mindre. Åker tillbaka och ifrågasätter hur han kan ha fått det till att inte låta längre...får till svar att det alltid är en chansning, inga garantier. Så åker besviket därifrån med klonkande ljud, och kan bara konstatera att dagen började dyrt.

Jag är som ni säkert förstått långt ifrån expert på detta område, men jag kan tycka att med både två olika verkstadsföretag, tre besök samt en bedömning från Svensk Bilprovning, så borde, ursäkta språket, för f...n felet kunna upptäckas och åtgärdas.

Fortsätt gärna komma med tips:)

Frustrerade hälsningar
Martin
VetteFlyer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 13, 2013 20:29
Ort: Järfälla

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av VetteFlyer »

Hej

Trist att du inte tycks hitta problemet.
Har du kollat upp gummit på ställskruvarna som jag tipsade om?

/VetteFlyer
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Hej Vetteflyer,

Du får gärna förklara lite ingående det där med gummit på ställskruvarna.

Efter några rundor ikväll, så inbillar jag mig att klonkljudet nu bara kommer bakifrån (är som sagt svårt att avgöra vart exakt), men i o m bytet av krängningshämmare fram så hjälpte det kanske något. Så frågan är om man ska fokusera på bakdelen nu? Känns inte som jag vill pilla mer framtill.

Mvh Martin
VetteFlyer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 13, 2013 20:29
Ort: Järfälla

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av VetteFlyer »

Hej

På bladfjädrarna sitter det ställskruvar med gummi. Dessa kan man justera för att ändra ride height. För att kunna justera ner maximalt kan man byta orginal ställskruv mot en med tunnare gummi, dvs man kommer lägre. Iom att det är lite pill med att byta så skär en del helt sonika bort nästan allt gummi på orginalskruvarna, när då det som blir kvar nötts bort, börjar det klonka, man kan då lägga in en tunn gummibit, som till sist behöver bytas igen :cry:

Kan vara lite svårt att se detta.

Klicka på denna länk så ser du hur skruvarna ser ut:
https://www.corvetteforum.com/how-tos/a ... tte-369388

Lycka till
/VetteFlyer
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

hej igen.

Tack för utförlig beskrivning VetteFlyer. Jag var bort och hade upp bilen på lyften nu ikväll, för ju mer jag hör klonket och kopplar ihop det med din beskrivning så tyckte jag det låter som det borde vara det. tyvärr så tyckte jag mig inte kunna se att gummit var "slut", varken på vänster eller höger sida.

Jag kollade på den länk du skickade här och jämförde med min, och det var svårt att avgöra vart man skulle kolla efter exakt. Jag petade lite och tyckte det kändes som gummi. Jag tyckte mig också uppleva att det var ett visst mellanrum mellan gummit och själva metallen, men det kanske det ska vara. Så jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med detta. Känns som att det börjar gå troll i frågan....

Kommer du eller någon annan på något så hojta till :)

Mvh Martin
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av Peter Anjou »

Hej !

Ta med dig olika personer när du är ute kör, så kanske dom kommer
med lite olika förslag, på vad "klonket" kommer ifrån ?! :roll:
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Hej Peter,

Jag har hittills haft tre personer som åkt med och lika många olika förklaringar till vad det kan vara har jag fått, men hittills inget som klarnat.

Det som jag ändå tror ligger närmast till hands är dom s. k sänkningsskruvarna (som VetteFlyer beskriver här ovan), där förmodligen gummit är bortskavt och nu slår i metallen när bilen kommer i gungning i sidled (det klonkar inte vid gas eller inbromsning, bara i sidled). Problemet är att klonkljudet tycks låta olika från gång till gång, vilket gör det ännu svårare att lokalisera. Ibland uppstår bara ett kort klonkljud, medans nästa gång så kan det klonka till rejält på flerställen samtidigt (som jag uppfattar det).

Jag kanske är väldigt petig av mig...en bekant sa att jag inte skulle jämföra det med en tystgående Mercedes t ex, men ja, jag stör mig på det rejält, och jag tycker nånstans att oljudet är för högt för att ignorera.

Fortsätter leta så länge :)

Mvh Martin
JonTor
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 28, 2016 13:20

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av JonTor »

Hej!

Sådant där ljud kan vara jäkligt jobbigt och besvärligt att hitta. Höll på länge och letade på min och lite " mekaniskt " ljud har nog dessa bilarna även när allt är som det ska verkar det som? I mitt fall så har kränkhämmaren bak varit lossad vid ljudämparbyte och sedan har de undre fästena inte blivit dragna som de ska vilket resulterat i att undre länkarmen rört sig i fästet ( samma bult som till krängaren ) Drog åt ordentligt och betydligt mindre ljud efter. Sedan drivaxlarna som dras med 34mm hylsa. Det har nog nämnts tidigare i tråden dock. Om de är lösa så låter det med stor sannolikhet också. Drop-linksen till krängaren (som också avhandlats) kan ju med fördel tas bort helt eller lossas och sedan köra en sväng. Blir det tyst då så vet man ju om det är värt byte? Drivaxlarna kan också ha ett visst glapp som låter utan att de är direkt dåliga eller ger missljud under färd. Min är nästan hel klonkfri nu men gjorde mig sömnlös ett tag. Hoppas du hittar orsaken. :D
JonTor
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 28, 2016 13:20

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av JonTor »

Hur gick det till slut C5 Örebro. Hittade du orsaken till klonket? :D

MVH
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: C6:an låter "klonk klonk"

Inlägg av C5 örebro »

Hej JonTor,

Ursäkta dålig närvara här, har varit på semester.

Har inte lagt någon större möda på att lokalisera klonket något ytterligare, det låter som sagt fortfarande. Härom veckan så inbillade jag mig att ljudet lät avsevärt mindre, både själva ljudet men även att det inte klonkade lika lätt som det brukar. Trodde att det kanske hade löst sig av sig själv (hur det nu skulle gått till), men nu i dagarna så är klonket tillbaka. Har som sagt inte gjort något ytterligare, och samtidigt så kanske det blir så att man vänjer sig vid det.

Bilen går annars som en klocka, inga konstigheter alls:)

Ha de gott!

Mvh Martin
Skriv svar