Tvekan på gas

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
JonTor
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 28, 2016 13:20

Tvekan på gas

Inlägg av JonTor »

Hej Corvettevänner!
Som hyfsat nybliven Corvetteägare funderar jag på en sak? Min bil är manuellt växlad med LS3-motor, precis när man ger på gas i lägsta registret känns det som bilen tvekar lite. (800-900 v till 1100-1200 v) I motorvägsfart så blir det lite hackigt. Någon här med likande erfarenhet? Är bilarna så eller är det ngt som är onormalt. Spjällägesgivaren har jag grunnat på? Input uppskattas!
MVH
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Tvekan på gas

Inlägg av Vettefan »

Är det samma på alla växlar? Motorvägsfart i min bil är 1500 varv på 6:an..
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
JonTor
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 28, 2016 13:20

Re: Tvekan på gas

Inlägg av JonTor »

Jo, samma på alla växlar men det märks ju mest på 6:an och kan hända att det är ngt högre varv vid 100-110 km/t än vad jag angav?
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Tvekan på gas

Inlägg av Torch Red »

Tydligen är det så att bränsletillförseln inte är konstant vid låga varv utan att den hackar lite. På min märks det mellan 1100 - 1250 varv vilket innebär att vid cruising så får jag växla ner om jag tycker det blir för ryckigt. Däremot så finns ingen tvekan om jag trampar till på gasen. Då reagerar bilen direkt. Jag har ju bytt kam på min så det är lite mer markant efter detta. Jag har inte hittat någon som till 100 % kunnat utlova att problemet kan lösas. Därför lever jag med det.
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Tvekan på gas

Inlägg av Vettefan »

JonTor skrev:Jo, samma på alla växlar men det märks ju mest på 6:an och kan hända att det är ngt högre varv vid 100-110 km/t än vad jag angav?
Kan detta vara ditt problem?

http://www.corvetteforum.com/forums/c6- ... ottle.html
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
JonTor
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön aug 28, 2016 13:20

Re: Tvekan på gas

Inlägg av JonTor »

Tack för synpunkter.
@Vettefan, tvekan är inte alls så påtaglig som det beskrivs i länken men ska kika lite hur det ser ut!
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Tvekan på gas

Inlägg av ak-racing.se »

Den spikar och det upplevs som att den tvekar/hackar. Alla jag har haft inne som jag provkört med datorn i har spikat, det är inget du hör utan bara något som knacksensorerna märker. Det brukar framförallt märkas på låga varv på högre växlar och belastning. Tyvärr är knacksensorerna lite överkänsliga på LS3an och det går att åtgärda.

Första åtgärden är att köra på 98oktan och inget annat, helst Statoil eller V-Power. 95 oktan soppan är en riktig skitsoppa som de häller mängder med tillsatser i + etanol för att tjäna mer pengar, OK ska du absolut hålla dig borta från. Bara att göra detta kommer göra stor skillnad. Sen kan man sänka tändningen i problemområdet och även sänka knacksensorernas känslighet i problemområdet men det brukar aldrig behövas och är något man helst undviker.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Micke S
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 24, 2014 17:39

Re: Tvekan på gas

Inlägg av Micke S »

VETTGIRIG!
Skriv svar