Avgassystem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Starken
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 17, 2016 16:11
Ort: Kungsbacka

Avgassystem

Inlägg av Starken »

Köpte en Corvette -08 automat i våras och är rent ut sagt skitnöjd med bilen, dock var jag lite, ska inte säga missnöjd men inte helnöjd med hur den lät eller rättare sagt, inte lät... En gubbe som kom fram och berömde bilen när jag stannat på ett ställe undrade om det var en 6:a i den... :shock:
Jag var ända från början inställd på att byta avgassystem, inte för att få mer effekt eller så men bilen måste ju låta som den ser ut.
Googlade friskt och blev varse om drone-problemet osv. valet föll till slut på ett B&B Fusion för att kunna styra ljudet och slippa drone när man vill.
Vet att man säkert kan köpa detta system mycket billigare från USA nånstans men jag mailade lite med en sponsor till klubben i Spånga (vill inte göra reklam.. :lol: ) och fick lite input och råd osv. så jag köpte det hos dom, hade jag köpt det från USA hade det (med min vanliga tur) kommit fram skadat, repat, buckligt och saknats nåt ger jag mig fan på.
Tänkte först att jag skulle montera det själv men det kräver tid och helst lyft vilket jag inte har tillgång till, ska ju dras vakuumslang till motorn och dras el till boxen som ligger i ena facket bak i bagaget osv. så jag lämnade bilen till en liten firma här i Mölndal som vi anlitar en del till våra tjänstebilar och som även servar min bil.
Jag är så in i HE--VETE nöjd med hur den låter!! Dovt muskelbilsmuller med spjällen öppna på tomgång och ett j-vla gött oväsen när man gasar på och drone vid motorvägsfart men då trycker man bara på fjärren och ljudet är borta, inget drone överhuvudtaget med spjällen stängda men vid tomgång låter det ändå mer än original.
Ursäkta långt inlägg men jag var tvungen att skriva av mig, ljud är ju väldigt subjektivt men om ni går i tankar på att byta system kan jag inte annat än rekommendera B&B Fusion, bra passform, finish och framför allt: ett (enligt mig) helt underbart ljud.
IMG_1098.JPG
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Avgassystem

Inlägg av Vettefan »

Har tyvärr drone i mina B&B Route66 oval tip, sätter in vid 1500 varv och det är motorvägsfart, men det går att avhjälpa med den högra pedalen.
Dom har ju "rätt look" tycker jag.. :D

Bild
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Avgassystem

Inlägg av Tersan »

Starken skrev:Ursäkta långt inlägg men jag var tvungen att skriva av mig, ljud är ju väldigt subjektivt men om ni går i tankar på att byta system kan jag inte annat än rekommendera B&B Fusion, bra passform, finish och framför allt: ett (enligt mig) helt underbart ljud
Det enda system som mig veterligt tillåter en att både äta kakan och ha den kvar är Corsa. Kostar förvisso därefter, så din lösning verkar inte alls dum (jag är väldigt nöjd med att det redan satt ett Corsa-system på min, annars hade jag nog haft stooor beslutsvånda :wink: )
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Starken
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 17, 2016 16:11
Ort: Kungsbacka

Re: Avgassystem

Inlägg av Starken »

Riktigt snyggt montage Vettefan 8) , ovala pipor funkar :D
Corv1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:42
Ort: Solna

Re: Avgassystem

Inlägg av Corv1 »

Har Billy Boat prt på min 08a tycker det låter perfekt. Tyst på motorväg och ingen drone, bra vrål när man gasar och bra tomgångs ljud.
Senast redigerad av Corv1 den tor sep 28, 2017 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Avgassystem

Inlägg av Torch Red »

På min satt det original NPP vilket betyder tyst vid normal körning och lite mer ljud när man trycker på. Jag bytte främre delarna till ett Z06 system som jag köpte av en klubbmedlem som bytt sitt system till nåt från eftermarknaden. Kostade inte många kronor och låter nu fortfarande väldigt lite när jag kör lugnt och lite roligare när man trampar på höger pedal. Sen har jag fjärrstyrning så jag kan få det att mullra lite när jag kör in på Solvalla eller annat ställe där det står folk och tittar. Men vid normal körning så är det bättre om det är tyst. Så tyst det nu kan bli med svensk asfalt.
Skriv svar