Låst i parkeringsläge

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
MickeH
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: mån sep 15, 2008 11:25
Ort: Kalmar

Låst i parkeringsläge

Inlägg av MickeH »

Hej !

Har en C6 Cab automat (2005). Har fått problem med att jag ibland inte kan få växelföraren ifrån parkeringsläget. Händer titt som tätt när jag har varit ute och kört och stannat en stund. T.ex. om jag stannar bilen, lägger i P-läge och stänger av motorn. Sen när jag har startat motorn så kan jag inte lägga i Drive eller Back. Ofta löser det sig efter att jag stannat motorn och startat igen. Men ibland får jag göra stop/start flera gånger.
Börjar bli orolig att jag ska bli stående nånstans.

Någon som vet vad som kan vara orsaken?

Tack på förhand!

/Micke
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Låst i parkeringsläge

Inlägg av ak-racing.se »

Det är ett känt problem, solenoiden som låser den i P lägger av. Tyvärr går solenoiden inte att köpa lös utan den är integrerad med växelföraren. Vi har bytt på många bilar och är ett jobb som tar under en timme.

En nödlösning för att få bilen körbar är att demontera konsolen och sen låsa armen från solenoiden i växelföraren med en ståltråd så att låset inte kan gå i. Observera dock att växelföraren då ALDRIG är låst !
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
MickeH
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: mån sep 15, 2008 11:25
Ort: Kalmar

Re: Låst i parkeringsläge

Inlägg av MickeH »

Tack för återkopplingen. Menar du att det är solenoiden som är problemet även då det bara händer ibland? För en oteknisk person som jag så låter det ju som att om den lagt av så borde det aldrig funka, eller?
Om jag nu åker på att byta, ungefär vad kostar en växelförare inklusive solenoid?
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Låst i parkeringsläge

Inlägg av ak-racing.se »

Solenoiden kärvar internt, att du inte får ur den ibland är första tecknet på att den snart dör helt och hållet.

Du får skaffa en ny växelförare och montera i.

Du har PM.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Skriv svar